بازتاب سخنان رهبری در رسانه‌ها/ ماموریت ظریف/ نسخه انتخاباتی آرمین

کد خبر: 1049833

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

بازتاب سخنان رهبری در رسانه‌ها/ ماموریت ظریف/ نسخه انتخاباتی آرمین

گروه سیاست سایت فردا -  روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» شرط رهبری برای بازگشت به برجام که دیروز در جمع فرماندهان نیروی هوایی مطرح شد را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با وضعیت انتخاباتی اصولگرایان پرداخته و با طرح این سوال که چرا شورای وحدت مسیر ائتلاف را بین اصولگرایان سخت می‌کند، به نقل از مهدی چمران می‌نویسد، « مشخص نیست شورای وحدت برای چه و با چه هدفی تشکیل شده است، زیرا شورای ائتلاف از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 آن موقع در قالب جمنا تا انتخابات مجلس در اسفند ماه 98 مسوولیت اجماع‌سازی اصولگرایان را برعهده داشت و توانست در این مسیر به‌ شدت موفق عمل کند».

چمران در گفت‌وگو با «مثلث آنلاین» این حرف‌ها را زده و تاکید کرده که «سازوکار شورای ائتلاف از پایین به بالاست؛ یعنی شوراهای شهرستان شورای استان را انتخاب می‌کنند، شوراهای استان، شورای مرکزی را انتخاب می‌کند و شورای مرکزی برای ریاست‌جمهوری تصمیم می‌گیرد. اما شورای وحدت این سازوکار را ندارد و مانند گذشته است که عده‌ای بنشینند و برای دیگران تکلیف معلوم کنند و شوراها مسوول اجرای تصمیمات آنها باشند. ما تصور می‌کردیم دوره پدرخوانده‌ها تمام شده اما گویا این‌طور نیست».

اعتماد 20 بهمن

«شرق» گفت‌وگویی دارد با محسن آرمین فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که با تیتر «بازگشت پوپولیست‌ها با ژست اقتدار» منتشر شده، به شرح زیر است:

*دولت اول آقای روحانی را موفق و دولت دوم ایشان را ناموفق ارزیابی می‌کنم. به نظر من، دولت دوم آقای روحانی از همان آغاز کار در مواجهه با سناریوی خطرناکی که جریان افراطی در دی‌ماه سال ۹۶ علیه دولت طراحی و اجرا کرد، تمرکز و ابتکار عمل خود را از دست داد. بزرگ‌ترین خطای آقای روحانی، انتخاب‌های ضعیف اوست که چنان که گفتم دستپخت حلقه اول نزدیک به او، به‌ویژه رئیس‌دفتر اوست.

*مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم هیچ دولتی به‌ اندازه دولت روحانی آماج تبلیغات منفی و اقدامات تخریبی و کارشکنانه نبوده است. همچنین هیچ دولتی به بدشانسی دولت دوم روحانی نمی‌توانید پیدا کنید.

* کادر مدیریت ضعیف و محافظه‌کار هیئت دولت که عمدتا حاصل تمکین در برابر فشارها و نیز رقابت‌ها و بده‌بستان‌های میان اعضای حلقه اول اطراف رئیس‌جمهور است، هیچ تناسبی با این وضعیت بحرانی و پرمخاطره ندارد.

*اصلاح‌طلبان در طول این هفت، هشت سال در مواضع خود کوتاهی‌ها و اشتباهاتی داشته‌اند که کم هم نبوده است.

*انتخابات بهار سیاست و احزاب است. هیچ حزب و کنشگر سیاسی‌ای نمی‌تواند این فرصت را از دست بدهد. معنای این سخن لزوما شرکت در انتخابات نیست. مسلما یک نیرو با پرنسیپ سیاسی نمی‌تواند اصول هویت‌ساز خود را نادیده بگیرد. طبعا احزاب اصلاح‌طلب نمی‌توانند در انتخاباتی که از پیش نتیجه آن مشخص است، نقش جوری جنس را بازی کنند. کسانی که به نام اصلاح‌طلب پذیرفته‌اند نقش گندم‌نمای جوفروش را بازی کنند، خود را رسوا خواهند کرد.

*اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده دو انتخاب دارند: اول اینکه مانند گذشته به صورت نیابتی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند؛ ... به نظر من شرایط امروز جامعه ایران با شرایط سال‌های ۹۲ و ۹۶ به کلی متفاوت است و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند این تغییر را نادیده بگیرند. انتخاب دوم حضور در صحنه رقابت انتخاباتی با کاندیدای اختصاصی است. در‌صورتی‌که کاندیدای اختصاصی موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد، اصلاح‌طلبان الزامی برای معرفی کاندیدا ندارند.

شرق 20 بهمن

«آرمان ملی» اسحاق جهانگیری که دیروز در جمع نخبگان استان کرمانشاه از ناگفته‌هایش گفته بود، عکس یک کرده و در گزارشی که بیشتر شبیه یک رپرتاژ انتخاباتی است، نوشته: ««صحنه را خالی کردن که هنر نیست» این جمله مرد آشنایی است، مردی که بارها نشان داد فشار مخالفان را تحمل می‌کند اما یک گام در مسیر کمک به حل مشکلات عقب‌نشینی نمی‌کند. عملکرد و رزومه اسحاق جهانگیری چنان است که روسای دولت‌ها هیچگاه نتوانستند در چینش کابینه از کنار نام او عبور کنند چنانکه در دولت آیت‌ا... هاشمی استاندار اصفهان بود و پس از آن هم وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات شد. در دولت روحانی هم تا به امروز معاون اول است. در اذهان همگان هست که جهانگیری هیچگاه در انتظار پست و مقام نبود بلکه توانایی‌ها و تدابیری که برای بهبود شرایط کشور داشت او را به برگ برنده دولت‌ها تبدیل می‌کرد و روسای دولت‌ها نمی‌توانستند از این ظرفیت به‌راحتی چشم‌پوشی کنند. اما از سوی دیگر برخی بودند که به‌رغم اعتراف به جایگاه و توانایی‌های جهانگیری، او را سد راه خودشان می‌دانستند و در آرزوی کنار رفتن جهانگیری از سمت‌های کلیدی در دولت‌ها بودند. هجمه‌ها به جهانگیری زمانی افزایش پیدا می‌کند که بیم نقش‌آفرینی او وجود دارد مانند روزهای اخیر که جریانی از کاندیدا شدن او برای انتخابات ریاست‌جمهوری هراس دارند و می‌خواهند شخصیت او را در نزد افکار عمومی تخریب کنند، بنابراین پیام می‌دهند از دولت روحانی کناره‌گیری کن تا مردم به تو رای دهند!»

آرمان ملی 20 بهمن

«آفتاب یزد» نیز اظهارات دیروز جهانگیری را تیتر یک کرده و با طرح این پرسش که «چرا جهانگیری استعفا نداد؟» به نقل از محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد: « این روزها شاید بپرسیم که چرا اسحاق جهانگیری استعفا نداد و یا این که استعفا نداد پس اعتبار سیاسیِ او خدشه دار شد اما اگر استعفا داده بود و صحنه را خالی کرده بود قطعا نفر جانشین همه ی ما را پشیمان و به استعفای جهانگیری معترض می‌کرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری ماجراهای پیش آمده در جریان سفر رئیس مجلس به روسیه را «بدشانسی سیاسی قالیباف» نامیده و نوشته است: «در روزهای گذشته مانور خبری گسترده‌ای حول سفر قالیباف به روسیه و دیدارش با پوتین رئیس جمهور روسیه شکل گرفت. اما ناگهان این دیدار لغو شد. اولین‌بار مجتبی توانگر نماینده تهران خبر داد که قالیباف حامل پیام مهمی برای روسیه است. اما بنا به گفته منابع نزدیک به مجلس به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین سفت و سخت بوده است، قالیباف از پذیرش پروتکل‌ها خودداری کرده و در نتیجه دیدار لغو شده است. البته بسیاری از ناظران روایت نزدیکان به رئیس مجلس در مورد لغو دیدار را نمی‌پذیرند و معتقدند در اصل پوتین، قالیباف را به حضور نپذیرفته است.اکنون این موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.» ادامه این گزارش نیز بازنشر توییت‌های کاربران در انتقاد از قالیباف است. انتقاداتی که عموما با چاشنی تحقیر و تخریب و توهین آمیخته شده است.

آفتاب یزد 20 بهمن

«وطن امروز» سخنان دیروز رهبری را عکس یک و بر آن بخشی تاکید کرده که فرمودند «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان یا روی کاغذ، کلاً لغو کند آنگاه پس از راستی‌آزمایی صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به سفر قالیباف به مسکو و پیامی که برای پوتین برد، می‌پردازد. در این گزارش با عنوان «حامل پیام استراتژیک» آمده است: «با آغاز به کار مجلس یازدهم گمانه‌زنی‌های متفاوتی پیرامون خط جدید این مجلس در محافل عمومی مطرح شد. در این میان فاصله آشکار گفتمان مجلس با دولت مستقر حساسیت‌ها را پیرامون نگاه بهارستان به مناسبات سیاست خارجی بیش از پیش مورد توجه قرار داد؛ مساله‌ای که با قانون هسته‌ای مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» تبدیل به یک گام عملی برای تغییر رفتار ایران در برابر خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی‌های اروپایی‌ها شد. حال در چنین موقعیتی محمدباقر قالیباف نیز در نخستین سفر خارجی‌اش به عنوان رئیس مجلس راهی روسیه شد؛ سفری که هر چند به دعوت مجلس دومای روسیه بود اما رئیس مجلس شورای اسلامی در آن حامل پیامی ویژه از سمت رهبر حکیم انقلاب خطاب به ولادیمیر پوتین هم بود. »

وطن امروز 20 بهمن

«کیهان» تاکید دیروز رهبری بر شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی که همان لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی ایران از سوی ما است را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرای همچنین از پشت‌پرده جنجال اخیر بر سر سفر قالیباف به روسیه گفته و به هراس برخی از افزایش روابط با روسیه و چین اشاره می‌کند. کیهان در گزارش خود آورده است: «تخریب و جنجال‌سازی علیه سفر رئیس‌مجلس به مسکو، تلاشی برای به انحراف بردن موضوع تقویت روابط راهبردی با روسیه است؛ تلاش محکوم به شکستی که در نمونه دیگری در قرارداد 25 ساله ایران و چین از سوی مدعیان اصلاحات –به نیابت از غرب- رقم خورد.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان «مأموریت آقای ظریف روشن است!» نوشته است: « با توجه به آشکار شدن مواضع دولت بایدن مبنی بر حفظ برجام با حفظ تحریم‌ها نه برداشتن تحریم‌ها، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکیدکردند «بازگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ایران هم باشد.» وقتی بایدن و تیمش برجام را تاریخ گذشته می‌دانند و صراحتاً تأکید کرده‌اند «در برنامه مهار ایرانِ درصدد لغو تحریم‌های تهران در کوتاه‌مدت نیستیم، بلکه به‌دنبال عامل افزایش فشار بر ایران هستیم نه کاهش فشارها!»، چگونه می‌توان انتظار داشت بر اساس برجام تحریم‌ها را لغو کنند؟ براین اساس است که رهبری تأکید دارند «تا چند سال آینده هم تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و باید به فکر خنثی‌سازی تحریم‌ها بود.» لذا باید مراقب بود فرصت پیش آمده به تهدید دیگری مثل خود برجام تبدیل نشود. هرچند رهبری در وصف فرازها و فرودهای انقلاب و کشور می‌فرمایند «افرادی خدمت می‌کنند و افرادی ظرفیت‌های کشور را از دست می‌دهند، اما حرکت کشور و انقلاب رو به جلو است و دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.» در این مسیر نیز مأموریتی که نظام برای آقای ظریف تعیین کرده برداشتن یکجای همه تحریم‌هاست نه برگشت به برجام، چراکه برجام بدون برداشتن تحریم‌ها «خسارت محض»! است و ملت ایران دیگر اجازه نمی‌دهد در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ مجدداًً اقدام به «دستاوردسازی از هیچ!» کنند.»

کیهان 20 بهمن

«جوان» تقریبا تمام نیم‌تای بالا در صفحه نخست را به تیتر و عکس از دیدار دیروز رهبری با فرماندهان نیروی هوایی اختصاص داده است و این سخنان را با عنوان «ماییم که باید راستی‌آزمایی کنیم» پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «پستچی دیپلماتیک ریاض-واشنگتن در تهران» نیز نوشته است: «نماینده دبیرکل سازمان ملل قرار است در تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایرانی «به منظور رایزنی و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران یمن» ملاقات کند. در بیانیه‌ای که دفتر گریفیتس منتشر کرده، تأکید شده که اولویت اصلی او حمایت از توافق‌های طرف‌های درگیر در خصوص آتش‌بس، اقدامات فوری بشردوستانه و همچنین ازسرگیری روند‌های سیاسی است. در طول سه سالی که گریفیتس سمت نمایندگی دبیرکل سازمان ملل را به عهده گرفته، این اولین سفر او به تهران است. او البته پیش از این تماس‌هایی با تهران برقرار کرده است. گریفیتس چهار هفته قبل، البته در شرایطی متفاوت، در حالی که دونالد ترامپ همچنان در کاخ سفید بود، به عربستان سفر کرد، ولی سفر دیروز او به تهران، می‌تواند معنی و مفهوم خاصی داشته باشد. یمن جزو معدود حوزه‌هایی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در سخنرانی پنج شنبه قبل خود به آن اشاره مستقیم کرد و مدعی شد که دولت او تلاش دارد جنگ یمن را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.» 

جوان 20 بهمن

«ایران» تاکید دیروز رهبری بر ضرورت برداشتن تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی را در عکس یک پوشش و بخش عمده‌ای از صفحه نخست را به آن اختصاص داده است. 

این روزنامه دولتی اظهارات دیروز جهانگیری درباره استعفا و شانه خالی کردن را عینا منتشر کرده و مصاحبه لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور که در جلسه دیروز از ارائه راهکارهای دولت درباره FATF خبر داده بود، بازنشر داده است.

ایران 20 بهمن

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها