صفایی فراهانی: سال 76 نیز فکر می‌کردیم ناطق نوری پیروز است

کد خبر: 1050688

اصلاح‌طلبان به پیش‌بینی ناپذیر بودن انتخابات در ایران دلخوش کرده‌اند.

صفایی فراهانی: سال 76 نیز فکر می‌کردیم ناطق نوری پیروز است

گروه سیاست سایت فردا - غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخابات در همه دنیا امری مشخص است اما در ایران میزان غیرقابل پیش‌بینی بودن، چند برابر می‌شود. دلیلش نیز به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان امر ضعف تحزب و  مسائلی از این دست است. برای همین همه هر وقت که جریانی از پیش خود را برنده پنداشته به او زنهار زده شده که نباید مغرور شد و رقیب را دست گرفت.

همچنین از همین رو است که جریانات و گروه‌های سیاسی در سخت‌ترین شرایط و ناامیدانه‌ترین وضعیت نیز، خود را مغلوب ندیده و دست از تلاش نمی‌کشند.

بارها در انتخابات‌ها نتایجی حاصل شده که مردم و سیاسیون به این نتیجه رسیده‌اند و اکنون هم بر اساس همان تجارب است که اصلاح‌طلبان سعی دارند هم امید خود را حفظ کرده و هم سرمایه اجتماعی ریزش کرده را ترغیب به مشارکت کنند. 

شاهد این مدعا اظهارات امروز ‌محسن صفایی‌فراهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» است. او با تاکید بر اینکه «نتیجه انتخابات قابل پیش‌بینی نیست» پیروزی غیرمنتظره خاتمی و دوم خرداد را مثال زده و می‌گوید: « زمستان ۷۵ با هرکس صحبت می‌کردید، می‌گفت رییس‌جمهور بعدی آقای ناطق‌نوری است. حتی تا اردیبهشت ۷۶ مردم فکر می‌کردند شخص دیگری رییس‌جمهور می‌شود،ولی شرایط تغییر کرد. لزومی ندارد اکثریت ملت بخاطر اقلیتی سکوت کنند».

پیش‌بینی ناپذیری انتخابات به جای خود اما همگان می‌دانند که در نتیجه همین اصل شاهد ظهور پدیده‌ای مثل احمدی‌نژاد نیز بوده‌ایم. لذا باید منتظر ماند و دید که اولا اشاره به قابل پیش‌بینی نبودن نتیجه انتخابات در ایران مردم و به خصوص بدنه اصلاح‌طلبان را سر ذوق می‌آورد یا خیر؟ دوما باید دید که نتیجه غیرقابل پیش‌بینی انتخابات در خرداد 1400 مثل سال 76 مطابق میل اصلاح‌طلبان است یا مثل سال 84 در تضاد با خواست آنان.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها