انتصاب غیراستاندارد/ اجتماع اصلاح‌طلبانه/ تبعات دولت روحانی برای لاریجانی

کد خبر: 1051094

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

انتصاب غیراستاندارد/ اجتماع اصلاح‌طلبانه/ تبعات دولت روحانی برای لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» در شماره امروز خود به تشریح وضعیت علی لاریجانی در بین اصولگرایان پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «لیست‌های فرضی کار خودشان بود؟» که تیتر یک هم شده است، می‌نویسد: «اگر قرار شود تأثیر دولت روحانی را بر اردوگاه اصولگرایی تحلیل کنیم، یکی از خروجی‌هایش، خروج علی لاریجانی از رسته اصولگرایان بود. اگرچه به نام هنوز برخی او را اصولگرا بدانند اما او قطعا دیگر هیچ نقشی در اردوگاه اصولگرایی نخواهد داشت؛ گزینه اول آنها در انتخابات سال 84 که حالا حتی به او فکر هم نمی‌شود. گرچه خروج علی لاریجانی یا به‌حاشیه‌رفتنش در اردوگاه اصولگرایی به تبع یک اتفاق بزرگ‌تر رقم خورد؛ رخداد خروج خاندان لاریجانی از دایره قدرت. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیروز گفته است: هیچ‌گونه بحثی درباره آقای لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت درپی روی‌کارآمدن آقای لاریجانی است و دیگران به دنبال آقای رئیسی هستند، یک القا از سوی دیگران است.»

این روزنامه دو وزیر اطلاعات و ارتباطات که یکی به مجلس خوانده شده و علیه دیگری اعلام جرم شده را نیز در صفحه یک خود مورد توجه قرار داده است.

شرق 27 بهمن

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه نخست خود را به برگزاری نخستین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اختصاص داده و تحت عنوان «اجماع اصلاح‌طلبانه» نوشته است: «دیروز نهاد تازه‌تاسیس با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران نخستین نشست خود را در جماران برگزار کرد. تصمیمی که به نظر می‌رسد در راستای اعتراض اصلاح‌طلبان به حوادث اخیر صورت گرفته است؛ چراکه به تازگی رفتارهای جریانی مرموز نسبت به بیت امام واکنش‌های فراوانی را برانگیخت. زمانی که صداوسیما پخش سخنرانی سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) را در روز تجدید پیمان دولت با آرمان‌های امام، ناتمام گذاشت و در ادامه قطعنامه پایانی مراسم 22 بهمن نیز بدون اشاره به نام امام خمینی(ره) صادر شد. حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند با انتخاب «جماران» می‌خواهند بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب تجدید پیمان کنند.  هرچه بود نخستین نشست جبهه اصلاح‌طلبان ایران با انتخاب هیات رییسه سنی شامل بهزاد نبو ی، حسین کمالی، آذر منصوری و عابدی به عنوان هیات‌رییسه موقت آغاز و قرار شد کمیته‌ای 5 نفره ظرف 72 ساعت آینده آیین‌نامه انتخاب هیات رییسه دایم را تدوین کنند.»

اعتماد 27 بهمن

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با پیروز مجتهدزاده به بررسی ریشه مشکلات بین‌المللی و چالش‌های منطقه‌ای ایران می‌پردازد. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*اینکه برخی در داخل کشور ایران و آمریکا را در یک سطح فرض می‌کنند یک نگاه اشتباه است. بدون‌تردید اگر چنین پیش‌فرض‌هایی برای تحلیل وجود داشته باشد نتیجه‌گیری‌ای که صورت می‌گیرد اشتباه خواهد بود.

* ما باید همه رویکردهای داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار بدهیم تا مشخص شود در چه زمینه‌هایی دچار اشتباه شده‌ایم و چگونه می‌توانیم از مسیر اشتباه باز‌گردیم. ما باید دارای این ظرفیت و بزرگی باشیم. در گذشته ما این ظرفیت‌ها را نشان داده‌ایم. به عنوان مثال در ماجرای نوشیدن جام زهر ما نشان دادیم به‌رغم اینکه شرایط را نمی‌پسندیم اما به دلیل مصلحت این کار را انجام می‌دهیم.

*اگر ایران به دنبال منافع خود در این منطقه است باید به سطحی از قدرت تأثیرگذار برسد که بازیگران خارجی نتوانند در معادلات این منطقه نقش‌آفرینی کنند. عربستان در رقابت با ایران همواره تلاش می‌کند از آمریکا کمک بگیرد. این در حالی است که این وضعیت موازنه‌های منطقه‌ای را به هم می‌زند. نکته مهم اینکه ایران باید در مسیر ایجاد موازنه استراتژیک در منطقه خاورمیانه حرکت کند که متأسفانه در این مسیر قرار ندارد. معادلات منطقه‌ای نیز برای ایران سخت‌تر از گذشته شده است. در شرایط کنونی برخی از کشورهای عربی با اسرائیل وارد رابطه شده‌اند که این شرایط را برای ایران سخت‌تر می‌کند. البته تحولی که در سطح جهانی در حال رخ دادن است می‌تواند به سود ایران تمام شود.

آرمان ملی 27 بهمن

«آفتاب یزد» عکسی از ظریف و روحانی را در کنار هم قرارداده تا یادآور شود که سوم اسفند نزدیک است و باید یک «تصمیم سرنوشت‌ساز» گرفته شود. در این آمده است: «با نزدیک شدن به مهلت مجلس شورای اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، وزیر خارجه ایران و معاونش در دو اظهار نظر جداگانه به آمریکا هشدار دادند. اگر تا سوم اسفند تحریم‌ها برداشته نشود، ایران قدم بعدی را برخواهد داشت. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد پبروزی انقلاب اسلامی ایران صادر کرده، به آمریکا هشدار داده که با استفاده از فرصت دولت جدید، رویکرد تازه‌ای را در قبال ایران بیازماید وگرنه به گفته او«پنجره کنونی در حال بسته شدن است». ظریف در این بیانیه گفته است: «به زودی دولت من مجبور خواهد بود تا اقدام جبرانی تازه‌ای اتخاذ کند، در پاسخ به عدم پایبندی تاسف‌بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای. این اقدام جبرانی همانگونه که توسط پارلمان ما مقرر شده بود، در انطباق با حقوق ما در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاری‌مان با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» مجلس ایران در آذرماه کلیات طرحی را با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تصویب کرد که بر اساس آن در صورتی که تا دو ماه پس از تصویب نهایی این طرح تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو نشود، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد. این مهلت سوم اسفند (۲۱ فوریه) به پایان می‌رسد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز به یک پدیده جدید که در نتیجه اوضاع و احوال معیشتی مردم بروز کرده پرداخته و از «تهیه جهیزیه دست دوم از سر ناچاری» خبر می‌دهد.

آفتاب یزد 27 بهمن

«وطن امروز» به انتصاب غلامرضا شریعتی استاندار پرحاشیه خوزستان، به عنوان ریاست سازمان استاندارد واکنش نشان داده و این اقدام روحانی را «نشان مرغوبیت دولت!» نامیده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «شریعتی کارنامه ضعیفی در دوره مدیریت خود در استان خوزستان داشت که باعث نارضایتی مردم این منطقه شد؛ از این رو انتصاب وی در سمتی جدید با گستردگی وظایف ملی آنقدر عجیب است که با انتقادات افکار عمومی مواجه شد.»

وطن امروز در تیتر یک خود نیز با عنوان «شهروند و مافیا؟» نوشته است: «پس از بازداشت شهرداران مناطق 2 و 8 تهران به اتهام فساد اقتصادی و احضار یک عضو شورای شهر تهران تعدادی از مدیران فروشگاه شهروند نیز دستگیر شدند».

وطن امروز 27 بهمن

«کیهان» نیز تیتر یک خود را به انتصاب جدید روحانی اختصاص داده و با عنوان «دود انتصاب‌های غیراستاندارد به چشم مردم می‌رود» می‌نویسد: «متأسفانه انتصاب‌های غیراستاندارد در دولت آقای روحانی، مردم و کشور را دچار خسارت کرد.» در این گزارش تاکید شده که «با وجود آنکه در دوره مدیریت شریعتی در استانداری خوزستان، این استان از بودجه خوبی برخوردار بوده اما در این مدت با حواشی و مشکلات فراوانی مواجه شد و بنابر اعلام وزارت کشور، مدیریت استانداری خوزستان ضعیف‌ترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به «تازه‌ترین گلابی برجام» اشاره کرده و با تیتر «رفتار فریبکارانه و غیرانسانی رنو فرانسه با کارگران ایرانی» می‌نویسد: «تازه‌ترین دستاورد برجام رفتار غیر انسانی و فریبکارانه شرکت رنو فرانسه با 114 کارگر ایرانی خود است که شرایط زندگی را برای آنان به شدت سخت کرده است.»

کیهان 27 بهمن

«جوان» عکس یک خود را تبرئه ترامپ اختصاص داده و در تیتر نخست خود نیز به مسائل داخلی می‌پردازد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «دولت رانت‌خواران ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا ۱۴۰۰ نا امید نمی‌کند!» می‌نویسد: «سیاست تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و دارو را می‌توان پرحاشیه‌ترین سیاست سه سال اخیر دولت معرفی کرد، اگر چه ماه‌های ابتدایی اجرای این سیاست تصویر روشنی از نتیجه بخش بودن اجرای آن به جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه وجود نداشت، اما امروز این تصویر پیش روی جامعه قرار دارد که برخی از واردکنندگان و رانت خواران ارز ترجیحی اقشار ضعیف را به جیب زدند، از این رو این پرسش مطرح است که چرا دولت یارانه ارز ترجیحی را آنقدر هدفمند نکرد تا عوایدش به اقشار ضعیف برسد و در این میان عده‌ای سوء استفاده‌های میلیارد دلاری نکنند؛ به ویژه آنکه رئیس جمهور صراحتاً از تداوم پرداخت ارز ترجیحی تا پاپان کار دولتش خبر داد.»

جوان 27 بهمن

«ایران» مثل اکثر روزها صفحه یک خود را با تیترهای خبری که عموما نیز به اظهارات دولتی‌ها مربوط است، پر کرده است. عکس یک خود را اما به گزارشی که هشدار نسبت به وضعیت کرونایی است، اختصاص داده است. این روزنامه که صدای دولت است با عنوان «کرونا پا به پای خرید شب عید» می‌نویسد: «/ تا یک‌ ماه دیگر وارد سال 1400 می‌شویم، کرونا در عید امسال نیز همچون سال گذشته با ما خواهد بود. با این‌همه بسیاری از شهروندان هنوز باور نکرده‌اند که باید امسال را هم همچون سال گذشته متفاوت پشت سر بگذارند. برخی‌ها از حالا در تدارک خرید شب عید، به خیابان‌ها آمده‌اند و با وجود هشدارهای زیاد کارشناسان درباره شیوع موج چهارم و نگرانی از درگیر شدن بخش زیادی از مردم با کرونای انگلیسی، باز هم برای دید و بازدیدهای سال جدید نقشه می‌کشند. این روزها خیابان‌های شهر ظاهراً با کرونا خداحافظی کرده‌اند، آنچه دیده می‌شود، کم‌توجهی یا بی‌توجهی مردم در بازار، پاساژها و مغازه‌ها است. برخی فکر می‌کنند با کاهش تعداد فوتی‌ها، خطر کرونا کمتر شده است، اما این روزها خطر شیوع کرونای انگلیسی هم به هشدارهای قبلی اضافه شده است.»

ایران 27 بهمن

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها