گروسی حامل پیام آمریکا و سه کشور اروپایی به تهران

کد خبر: 1051756

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران می‌آید.

گروسی حامل پیام آمریکا و سه کشور اروپایی به تهران

کیهان : رافائل گروسی در حالی به ایران سفر می‌کند که رسانه‌های غربی احتمال داده‌اند او حامل پیام آمریکا و سه کشور اروپایی به تهران باشد.

این سفر در آستانه تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود در تاریخ سوم اسفند انجام می‌شود. طبق قانون مصوب مجلس، اجرای برخی تعهدات برجامی از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل‌ الحاقی (بازرسی‌های سرزده) در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها متوقف خواهد شد. این دومین گام برای متوازن ساختن اجرای برجام، پس از آغاز مجدد غنی‌سازی 20 درصد در تاسیسات فردو می‌باشد.

محافل رسانه‌ای غرب همزمان با انتشار خبر سفر گروسی به تهران، اعلام کردند که قرار است امروز پنجشنبه وزیران خارجه آلمان و انگلیس با همتای فرانسوی خود در پاریس درباره «ایران و وضعیت منطقه خاورمیانه» گفت‌وگو کنند و وزیر خارجه آمریکا نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این تماس حضور داشته باشد. برخی از این رسانه‌ها مانند رادیو فرانسه می‌گویند «ممکن است در این گفت‌وگوی چهارجانبه همچنین بررسی شود که آیا آمریکا حاضر است گامی کوچک(!) بردارد و تحریم‌ها را قدری سبک کند(!) و یا اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ در قالبی جدید ادامه خواهد یافت؟»

در همین حال وال‌استریت‌ژورنال احتمال داد سفر مدیرکل آژانس به ایران برای رسیدن به یک «راه‌حل قابل قبول برای طرفین» درباره اجرای پروتکل الحاقی باشد.

درباره این تحولات و اخبار گفتنی است که اولا آقای گروسی سابقه مثبتی از خود برجای نگذاشته است چنانکه آژانس و وی در قبال ترور دانشمند هسته‌ای ایران (دکتر شهید محسن فخری‌زاده) سکوت اختیار کردند. همچنین با وجود بسته شدن پرونده موسوم به PMD در جریان توافقات مربوط به برجام، آژانس با فشار و پیشنهاد سه دولت اروپایی، مجددا اتهامات موسوم به «مطالعات (ادعایی) نظامی» را بازگشایی کرد و قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر نمود، ثانیا به هنگام اعتراض ایران به بدعهدی تروئیکای اروپایی و آمریکا در جریان «توافق هسته‌ای» و برداشته نشدن تحریم‌ها، مدیر کل آژانس مدعی بوده که صرفا کار حقوقی می‌کند و مسئولیتی در قبال تعهدات غرب ندارد. با این وصف، او اکنون نمی‌تواند انتظار تداوم اجرای «پروتکل‌ الحاقی» را که به صورت داوطلبانه انجام می‌شده، داشته باشد. یا حتی به عنوان واسطه از طرف تروئیکای اروپایی و آمریکا عمل کند.

از طرف دیگر روند تحولات سه سال اخیر پس از خروج آمریکا از برجام ثابت کرده که واسطه‌ها - دانسته یا ندانسته - در خدمت آمریکا و تروئیکای اروپایی برای وقت‌کشی و معطل نگه داشتن ایران عمل کرده و نه بیطرف بوده‌اند و نه توانایی تعهد دادن و انجام تعهد (تضمین برداشتن تحریم‌ها) را داشته‌اند. بنابراین آنچه روشن است، اینکه آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی را به شکلی که قابل راستی‌آزمایی برای ایران باشد، بردارد تا پس از آن بتواند به توافق برگردد و انتظار اجرای متقابل تعهدات از ایران را داشته باشد.

اکنون حتی در رسانه‌های آمریکا می‌گویند ابقای تحریم‌ها توسط دولت بایدن موجب می‌شود تا او صاحب و مسئول تحریم‌های دوره ترامپ هم باشد. بدین‌ ترتیب، ادعای دموکرات‌ها در انتقاد از خروج برجام و افزایش تحریم‌ها نیز دروغ از آب درآمده است.

اخیرا نشریه فرانسوی اکسپرس فاش کرد که هدف آمریکا و اروپا از مذاکرات برجام و دعوت به مذاکرات جدید، وقت‌کشی برای مهار ایران بوده و نه برداشتن تحریم‌ها.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها