پیشگویی روزنامه اصلاح‌طلب از هیات رئیسه بعدی/ تعیین تکلیف FATF در سال جدید/ واکسیناسیون لاکپشتی

کد خبر: 1054223

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

پیشگویی روزنامه اصلاح‌طلب از هیات رئیسه بعدی/ تعیین تکلیف FATF در سال جدید/ واکسیناسیون لاکپشتی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» امروز علی‌اکبر ناطق نوری و محمدباقر قالیباف را عکس کرده و درصدد پاسخگویی به دو سوال است. ناطق نوری به صحنه می‌آید؟ قالیباف؛ رئیس مجلس یا فرمانده؟ گزارش مربوط به ناطق نوری در واقعی جمع آوری یک سری اظهار درباره عدم ورود ناطق به صحنه است که اخیر بیان شده، تازه‌ترین نمونه از این اظهارات را نیز دیروز عبدالواحد موسوی لاری بیان کرده بود. گزارش مربوط به قالیباف نیز در حقیقت شرحی است حواشی دیروز جلسه علنی و اظهارات صباغیان که گفته بود مجلس پادگان نیست.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به مبهم ماندن سرنوشت FATF که روز گذشته و در پی اظهارات محمدرضا باهنر در مرکز توجه قرار گرفته، اشاره دارد. گزارش‌نویس شرق نوشته است: « اگر بررسی لوایح به 1400 بیفتد مطمئنا روند بررسی آن تا بعد از انتخابات خرداد طول خواهد کشید تا زمان تصویب آن نزدیک به زمان آغازبه‌کار رئیس‌جمهور بعدی باشد؛ زیرا اصولگرایان علاقه‌ای ندارند در زمان روحانی تصمیمی بگیرند که گشایشی در اقتصاد کشور داشته باشد. از سویی هم اگر قرار بر روی کار آمدن دولت اصولگرا باشد، مطمئنا برای اداره کشور نیاز به داشتن روابط مالی و تجاری با دنیا خواهند داشت و در این راستا مسیر پیوستن به این لوایح تسهیل خواهد شد. هرچند دولت تلاش دارد هر‌چه زودتر این لوایح تعیین تکلیف شوند و در مقابل نمایندگان مجلس آخرین توان خود را به کار بسته‌اند تا مانع تصویب این لوایح شوند. وقتی پیشنهاد بررسی مجدد لوایح در مجلس رد شد،۱۷۰ نفر از نمایندگان با امضای بیانیه‌ای مخالفت خود را با پیوستن به کنوانسیون‌های FATF اعلام کردند.»

شرق 13 اسفند

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را به مجلس و تحولات آن اختصاص داده، «از فراکسیون مستقلین و ایستادگی‌شان مقابل اکثریت گزارش می‌دهد». این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «اپوزیسیون 100 نفره ‌مجلس» خبر می‌دهد که «فراکسیون مستقلین در حال برنامه‌ریزی برای تصاحب کرسی نایب رییسی و دبیری در هیات رییسه است».

در این گزارش آمده است: «دومین اجلاسیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در هفتم خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد و قالیباف در صورت بقا در پارلمان، کار سختی برای تصاحب دوباره کرسی ریاست در پیش خواهد داشت به ویژه آنکه امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رییس اول مجلس این روزها چندان امیدی به پاستور 1400 ندارد و در عوض بی‌میل به تکیه بر کرسی ریاست پارلمان نیست. در این میان هم فراکسیون مستقلین و هم مسعود پزشکیان به خوبی می‌دانند که شانسی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس نخواهند داشت ولی در عوض تکیه بر کرسی نایب رییسی چندان دور از دسترس نیست. علی نیکزاد در اجلاسیه اول و در اوج همراهی اصولگرایان با 196 رای نایب رییس دوم مجلس شد ولی حالا تشدید دلخوری‌ها از یک سو و عملکرد مستقلین از سوی دیگر ضربه جدی به سبد رای او وارد کرده و بعید نیست پزشکیان در صورت عدم کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری، شانس خود را برای نایب رییسی آزمایش کند. ... هدف دوم و بزرگ‌تر فراکسیون مستقلین مجلس به ‌طور قطع پاستور 1400 خواهد بود. علی لاریجانی نزدیک‌ترین گزینه به چهره‌های سرشناس این فراکسیون به شمار می‌رود ولی او تنها گزینه نیست. نوری‌قزلجه در جریان گفت‌وگوی خود با «اعتماد» از چهره‌هایی چون علی مطهری، سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف و حتی مسعود پزشکیان نام برد».

اعتماد 13 اسفند

«آفتاب یزد» همچنان پیگیر ادعای اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر جدی بودن احتمال ترور وی است و می‌نویسد: « وقتی احمدی‌نژاد از ترور خود می‌گوید یعنی مجددا سر و کله مشاور سابق وی پیدا شده است؟» این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «در جست‌وجوی حمید مولانا» می‌نویسد: «این روزها دوباره محمود احمدی‌نژاد جنجال آفرینی کرده است آن هم با مطرح کردن فرضیه‌ی ترور! او این بار می‌خواهد چالشی جدی پیش روی حاکمیت به وجود آورد و اما پیش کشیدن فرضیه‌ی ترور ما را به یک دهه قبل باز می‌کرداند به سال ۱۳۸۷ در کنار مشاوری که پیشنهاداتی جنجالی به او می‌داد برخی بی‌آن که به صراحت بگویند با اشاراتی تمایل دارند یک آدرس آن هم در بیرون از کشور بدهند که گویی فرضیه‌ی ترور و بسیاری رفتارهای پوپولیستی که بسیاری از خطوط قرمز را رد کرده، از آن سوی مرزها می‌آید و چه بسا ریشه‌ی این تفکر می‌تواند اندیشکده‌های آمریکایی باشد جایی که شبانه روز برای حاشیه‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند.

چهره و عادات خاص احمدی‌نژاد و برخی شباهت‌های رفتاری به ما می‌گوید این بار شاید باید جدی‌تر به دنبال حمیدمولانا بگردیم و از او بپرسیم آیا فرضیه‌ی تاکیدی ترور نیز ساخته ذهن او است؟!»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین به بهانه کلیپ مبتذل یک خواننده خارج‌نشین که دیروز در فضای مجازی کلی سروصدا به پا کرده بود با چند جامعه شناس و روانشناس در مورد پیامدهای اجتماعی و روانی آن گفت‌وگو کرده است. آفتاب یزد با تیتر «انتهای ابتذال» به نقل از دکتر سیدجواد میری جامعه شناس می‌نویسد: « ادامی که ما در چنبره تفکر سلبی قرار گرفته‌ایم و می‌خواهیم تکنولوژی را به مثابه ابزار ببینیم صورت مسئله برای ما حل نشده است و نمی‌دانیم با چه مسئله‌ای مواجه هستیم. به همین دلیل است که نوع مواجه سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی در جامعه ایران بیشتر از نوع مواجهه عکس‌العملی است.»

آفتاب یزد 13 اسفند

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به کرونا و وضعیت آن در کشور اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر « واکسن معتبر وارد نمی کنید؛ مردم مقصرند؟» می‌نویسد: « نکته‌ای که کمتر بدان توجه می‌شود و البته رسانه‌هایی مثل صداوسیما علاقه‌ای ندارند به آن بپردازند سستی و روند فوق لاکپشتی در واکسیناسیون کشور است؛ روندی که ظاهرا قرار نیست مورد نقد مقامات کشورمان قرار گیرد و مقصر دانستن ملت در اوضاع کنونی بهتر از مقصر دانستن خودشان پیرامون واکسیناسیون در ایران است. حتی وعده‌هایی که درباره واکسیناسیون داده می‌شود هم چنگی به دل نمی‌زند چه برسد به آنچه در واقعیت انجام می‌شود و نه در وعده. ایران که قرار نیست از معتبرترین واکسن‌های جهان که ظاهرا اثرات مطلوبی هم در کشورهای مختلف داشته‌اند و اثربخشی بالای 95 درصد آنها اثبات شده است به کشور وارد کند، از واکسن‌های روسی و چینی و البته سازوکار کوواکس برای ورود واکسن آسترازنکا سخن می‌گوید. یکبار وعده دو میلیون واکسن روسی، یکبار وعده چهار میلیون واکسن آسترازنکا و... می‌دهد. اما آنچه تا به امروز در عمل صورت گرفته واکسیناسیون تنها با ده‌هزار دوز بوده است. صدهزار دوز واکسن روسی دیگر نیز به ایران آمده و فقط ورود 250هزار دوز واکسن سینوفارم چینی هم عملی شده است. در این اوضاع عجیب اما مقامات از توانشان برای واکسیناسیون ماهی 20میلیون نفر در آینده سخن می‌گویند؛ آینده‌ای که تا آن موقع خیلی دیر شده است»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به بلاتکلیفی لوایح FATF اختصاص داده و با تیتر «پالرمو در یک قدمی رای مجمع» آخرین اخبار در این رابطه را پوشش می‌دهد.

آرمان ملی 13 اسفند

«وطن‌امروز» که گویا خبرنگارش موفق شده سند ضمیمه به بیانیه مشترک علی‌اکبر صالحی و رافائل گروسی را مشاهده کند در تیتر یک امروز خود با عنوان «ماجرای ‌توافق موقت» می‌نویسد: «در این سند 2 صفحه‌ای، لیست مکان‌هایی که دوربین‌ها در آن به ضبط فیلم ادامه خواهند داد مشخص شده است در این سند آمده است: آژانس زمانی به محتوای این فیلم‌ها دسترسی پیدا می‌کند که ایران اجرای تعهدات هسته‌ای مرتبط خود ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی را از سر بگیرد».

این روزنامه اصولگرا در عکس یک خود نیز «انتخاب ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت بایدن» را با تیتر «بازگشت جانی تحریم» پوشش داده است.

وطن امروز در یکی از تیترهای کناری خود نیز موضوع تصویب لوایح FATF که دیروز در مرکز توجه‌ها قرار گرفته بود را مد نظر قرار داد و با تیتر« FATFشاید وقتی دیگر» خبر می‌دهد که « بررسی ۲ مصوبه مربوط به FATF در مجمع تشخیص به سال آینده موکول شد».

وطن امروز 13 اسفند

«کیهان» نیز با اشاره به انیکه «اخبار غیررسمی حاکی است بررسی FATF به سال آینده موکول می‌شود» در تیتر یک خود از بیانیه ۱۹۵ نماینده مجلس مبنی بر اینکه مجمع، لوایح FATF را رد کند، استقبال کرده و می‌نویسد: «در حالی که هیاهو‌های رسانه‌ای در آستانه تصمیم‌گیری درباره لوایح مرتبط با FATF دوباره افزایش یافته است، 195 نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کردند که پذیرش قواعد FATF به‌ویژه عضویت در کنوانسیون پالرمو و CFT در واقع تکه‌های تکمیل‌کننده پازل تحریمی‌ آمریکا و شرطی‌سازی اقتصاد ایران است.»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز خود با عنوان « آب جوی آمد و غلام ببُرد! » نوشته است: « در یادداشت روز کیهان دیروز با عنوان «FATF، شفافیت برای دار و دسته دزدها» نوشته برادر و همکار عزیزم آقای سید محمد عماد اعرابی، به ده‌ها نمونه مستند از پولشویی کلان در بانک‌های معروف و بلند‌آوازه و [باصطلاح] معتبر غربی اشاره شده بود که شرح آن بیرون از دایره این وجیزه محدود است. تمامی موارد یاد‌شده، برگرفته از مراکز و مجامع رسمی آمریکا و کشورهای اروپایی بود ... علی‌رغم گزارش‌های مستند و تاکید مراجع رسمی بر پولشویی‌های کلان آمریکا و کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی، «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) هیچیک از کشورهای یاد‌شده -تاکید می‌شود که هیچیک از آنها- را نه فقط در لیست سیاه قرار نداده است، بلکه درباره ریسک روابط تجاری با آنها نیز کمترین اشاره‌ای نکرده است و علاوه‌بر آن برخی از این کشورها نظیر آمریکا، سوئیس، دانمارک و انگلستان، عضو اصلی FATF نیز هستند و ۱۷ کشور اروپایی دیگر در کمیته اتحادیه اروپایی FATF عضویت دارند !!» در ادامه این یادداشت آمده است: « بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت محترم از این اطلاعات و اسناد رسماً اعلام شده بی‌خبر باشد ! از این روی پافشاری و اصرار دولت برای تصویب دو کنوانسیون CFT و پالرمو عجیب و باور نکردنی و سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسد ... برخی از دولتمردان اعلام کرده‌اند که از بی‌تفاوتی FATF نسبت به پولشویی‌های کلان آمریکا و اروپا با‌خبرند و در مقابل این پرسش که پس چرا این همه برای تصویب آن اصرار می‌ورزید؟! پاسخی می‌دهند که تنها واژه برای توضیح آن «عذر بدتر از گناه» است! آقایان می‌گویند، همانگونه که آمریکا و سایر کشورهای اروپایی استانداردهای FATF را نادیده گرفته‌اند، ما نیز می‌توانیم اقدامی مشابه داشته باشیم !»

کیهان 13 اسفند

«جوان» امروز صفحه نخست خود را بدون هیچ تیتر سیاسی بسته است. از واحدهای تولیدی رها شده، دورریز غذا در ایران، آمریکا و یمن گفته اما خبری از FATF و سایر موضوعات مورد توجه سایر روزنامه‌ها نیست.

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود با عنوان «۱۰ هزار واحد تولیدی مدفون» می‌نویسد: «دولت یازدهم در مردادماه سال ۹۳ در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی جهت رشد اقتصادی با هدف خروج غیرتورمی کشور از رکود لایحه یک فوریتی «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داد. لایحه مذکور توسط نمایندگان مجلس در یکم اردیبهشت ماه ۹۴ تصویب و در جلسه نهم اردیبهشت ۹۴ شورای نگهبان قانون اساسی مورد تأیید واقع‌شده است. سپس این قانون جهت اجرا از سوی رئیس‌جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت و معدن و تجارت ابلاغ شد. 

در مورد کارایی این قانون سوای نیت و عملکرد خیر دولت و مجلس جا دارد با گذشت نزدیک به شش سال از ابلاغ این قانون به دولت یک بررسی همه جانبه انجام گیرد که تا چه اندازه قانون فوق فرصت عملیاتی‌شدن پیدا کرد، در عین حال پارلمان بخش خصوصی و تعاونی نیز گزارش دهند که آیا قانون رفع موانع تولید دردی از آن‌ها دوا کرد یا خیر. در حالی که قانون رفع موانع تولید پیوسته روی بهبود فضای کسب و کار و ارائه انواع خدمات به به بخش تولید حکایت دارد، متأسفانه بی‌تفاوتی نسبت به اجرای کامل چنین قوانینی موجب شده ده‌ها هزار میلیارد تومان از دارایی واحد‌های تولیدی تعطیل شده بدون استفاده رها شود.»

جوان

«ایران» که صدای دولت است از همه روزنامه‌ها به مشخص شدن سرنوشت لوایح FATF خوشبین تر است و با تیتر و اظهارات مرتضی نبوی که گفته بود «حق شرط برای «اف ای تی اف» قابل اجرا است» و محمد رضا باهنر که گفته بود « لوایح «سی اف تی» و «پالرمو» به احتمال زیاد تصویب می‌شود» را چراغ سبزی برای تصویب لوایح مذکور تلقی می‌کند. در بخشی از این گزارش اشاره شده که رئیس امور توافق‌های بین‌المللی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در یادداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داد، از موافقت مکتوب قوای سه گانه با کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در سال 1385 خبر داد. زهرا فریور در این یادداشت نوشته است: «الحاق ایران به دو کنواسیون پالرمو (مقابله با جرایم سازمان یافته) و کنواسیون CFT (مقابله با تأمین مالی تروریسم) به‌عنوان مقوله‌ای مستقل از FATF دارای اصالت است. الحاق ایران به این دو کنوانسیون از سال 1385در دستور کار دولت بوده است و طی چندین سال جلسات متعدد کارشناسی با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر قوه قضائیه و ناجا در خصوص بررسی ابعاد مختلف این دو کنوانسیون در امور توافق‌های بین‌المللی ریاست جمهوری برگزار شده است و به اتفاق آرا و کتباً همه دستگاه‌های کشور موافق پیوستن به این دو کنوانسیون بوده‌اند و حتی قوه قضائیه آن را برای مصالح کشور ضروری اعلام کرده است. بنابراین دولت فعلی پروژه نیمه تمام دولت‌های قبل که مورد تأیید قوه قضائیه نیز بوده است را دنبال نموده است.»

این روزنامه دولتی دستور دیروز رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای ساماندهی وضعیت « کولبری» و «سوخت بری» را نیز عکس یک کرده است.

ایران 13 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها