بلاتکلیفی FATF / اعتراف اصلاح‌طلبان به دور شدن از طبقه کارگر/ هشدار ایران به شورای حکام

کد خبر: 1054009

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

بلاتکلیفی  FATF / اعتراف اصلاح‌طلبان به دور شدن از طبقه کارگر/ هشدار ایران به شورای حکام

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» اظهارات دیروز محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود « نظر مخالفان FATF در حال تغییر است» را تیتر یک کرده و نوشته است: « با توجه به نزدیکی به تعطیلات پایان سال، احتمال رسیدگی در چهارشنبه جاری در صحن مجمع وجود دارد، اما هنوز هیچ تصمیم قطعی‌ای گرفته نشده و همچنان احتمال وقت‌کشی در مجمع وجود دارد، اما هفته آینده بعثت پیامبر اکرم است و تعطیلی آخر هفته بر شرایط کاری کشور حاکم خواهد شد و بعد از آن هم به پایان سال خواهیم رسید؛ بنابراین تنها زمان رسیدگی به این لوایح، چهارشنبه هفته جاری است و اگر چنین شود، بالاخره تکلیف ایران با این لوایح مشخص خواهد شد؛ به‌خصوص که مردم خسته از شرایط سخت اقتصادی سه سال اخیر، منتظر رفع موانع ارتباط تجاری با دنیا هستند و امید دارند با رفع تحریم‌ها، مانع دیگری همچون قرار‌داشتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، شرایط دشوار اقتصادی را تحمیل نکند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* نهاد اجماع‌ساز کاندیدای غیراصلاح‌طلب معرفی نخواهد کرد.

* ما دو چالش اصلی داریم؛ اول کاهش مشارکت مردم و دوم موانع تأیید صلاحیت کاندیداها.

* در دوره قبل دکتر عارف و آقای خاتمی مستقیما چند نفر را معرفی کرده بودند اما اتفاقی که در نهاد اجماع‌ساز جدید افتاد، این است که روند دموکراتیک‌تری در انتخاب افراد اجرا شد.

* نظرسنجی دقیقی هم انجام شده است که گرایش غالب اصلاح‌طلبان سوسیال‌دموکراسی است که گرایش به دموکراسی و عدالت دارند؛ اگرچه من معتقدم مقداری ابهام و درهم‌آمیختگی میان اصلاح‌طلبان ایجاد شد و باید اذعان کنیم که توجه به طبقه فرودست مقداری کم‌رنگ شد.

* رویکرد عدالت‌خواهی در اصلاح‌طلبان نسبت به دهه اول پس از انقلاب کمتر شده و به‌مرور اصلاح‌طلبان به سمت طبقه متوسط رفته‌اند.

شرق 12 اسفند

«اعتماد» که این روزها سعی دارد غیر از سیاست به مسائل دیگر هم بپردازد، عکس امروز خود را به اوضاع و احوال سینما اختصاص داده و با تیتر «سینما در اغما» می‌نویسد: « تعطیلی، تغییر کاربری و تخریب سریالی سینماهای قدیمی موضوع نگران‌کننده‌ای است که در دوران کرونا شدت بیشتری به خود گرفته است، به اذعان بسیاری از کارشناسان آن جریان و سیر خزنده‌ای که در دهه هفتاد سینماهای لاله‌زار را با تعطیلی مواجه کرد الان به سراغ سینماهای محدوده خیابان ولیعصر رسیده و گویا همچنان خطر جدی برای دیگر سینماهای قدیمی تهران به  شمار می‌رود.»

این روزنامه همچنین از تحولات برجامی 24 ساعت گذشته گزارش داده و تاکید می‌کند که «تهران بازی دوگانه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت». روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به چند موضوع انتخاباتی از جمله ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر احتمال ترور شدن، احتمال کاندیداتوری سعید محمد علی‌رغم کاندیداتوری ابراهیم رئیسی و چالش‌های پیدا و پنهان اصلاحات نیز پرداخته است.

اعتماد 12 اسفند

«آفتاب یزد» نیز روایت محمد صدر از وضعیت FATF در مجمع را عکس یک کرده و با تیتر «دفاع خوب تیم دولت» نوشته است: « ک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با آفتاب یزد، دست می‌گذارد روی؛ «تردیدها»، «مخالفان FATF»، «فضای مثبت»، «دفاع خوب تیم دولت»، «ظریف»، «زنگنه»، «دژپسند»، «همتی»، «جنیدی»، «امیدواریم» و «پاسخ روشن به تمامی سوالات» و می‌گوید: «نمی‌توان ذهن مخالفان FATF را خواند اما از جلسه‌ای که برگزار شد و فضایی که حاکم بود می‌توان گفت جو مثبتی حاکم شده و بر همین اساس امیدواریم تردیدهای مخالفان FATF برطرف شده باشد زیرا در آخرین جلسه‌ای که با حضور اعضای برجام و هم چنین تیم ۵ نفره‌ی دولت – ظریف، زنگنه، دژپسند، همتی و جنیدی – برگزار شد، گزارش بسیار مفید و جالبی در این باره ارائه داده‌اند که در واقع از نظر بنده قانع‌کننده بود مبنی بر اینکه بالاخره ما باید به لوایح اف‌ای تی اف بپیوندیم و اگر نپیوندیم چه عوارضی برای کشور به دنبال دارد که مهمترین آن حداقل افزایش ۲۰ درصد از هزینه‌های کل کشور است. از این رو برای اینکه این هزینه به کشور وارد نشود حتماً ما باید عضو کنوانسیون سی اف تی و پالرمو بشویم. البته برخی از آقایان سوالاتی داشتند که پاسخ‌هایی به این سوالات داده شد در نتیجه جلسات کمیسیون مربوطه که تلفیقی از کمیسیون سیاسی امنیتی، کمیسیون اقتصادی و زیربنایی و کمیسیون قضائی بود به پایان رسید. بنابراین جلسات کمیسیون‌ها به پایان رسید و بحث در صحن مجمع مطرح می‌شود تا تصمیم‌گیری نهایی درباره لوایح صورت گیرد.»

آفتاب یزد 12 اسفند

«آرمان ملی» تیتر یک خود را به کرونا و سه رقمی شدن آمار فوتی‌ها اختصاص داده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

* ما نباید بر سر اختیارات قانونی رئیس جمهور با کسی مناقشه کنیم. ایراد این افراد بجا نیست و سوال آنها از اساس غلط است، چون ادعا خارج از ظرفیت حقوقی و موجودیت ترم قانونی ریاست جمهوری است. فی الواقع ایراد به هویت و ذات بر می‌گردد که مسموع نیست.

* یکسری کلونی‌های قدرت که در عرصه رقابت‌های سیاسی ماموریت ندارند یا اجازه دخالت ندارند ولی چون قدرت برهنه‌ای در اختیار دارند، مسلح هستند یا پول دارند و یا نفوذ معنوی دارند، مثل نهادهایی که فارغ از رقابت‌های حزبی باید موقعیت مرجعیت خود را داشته باشند، در پوشش‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند و به‌صورت ناموجه از برخی جریانات سیاسی حمایت می‌کنند یا به جای آنها نقش ایفا می‌کنند و یا از قدرت و نفوذ خود با تهدید و یا با تطمیع به نفع جریانی استفاده می‌کنند و در تلاشند مسیر را تغییر بدهند. این جزو مخاطرات کار سیاسی و یا موضع دموکراسی در ایران است. چه بسا نیروهای مسلح بخاطر دخالت در امر سیاست بدون اذن فرماندهی کل چنین گام‌هایی را بردارند و جریانی را تضعیف و یا تقویت کنند. این خطری است که بر سر راه سیاست‌ورزی در ایران وجود دارد.

* اختیارات دولت نسبت به توقع جامعه اندک است. به‌طور مثال اگر دولت در امر هسته‌ای پاسخگو است. باید اختیارات دولت تقویت شود و او تصمیم‌گیرنده باشد. ما این فاصله‌ها و تفاوت را بین داوری عرفی جامعه و داوری حقوقی می‌بینیم و این اختلاف لاجرم وجود دارد. داوری عرف، مبتنی بر قاعده حقوقی نیست.

آرمان ملی 12 اسفند

«وطن امروز» عکسی از پایگاه عین‌الاسد بعد از حمله موشکی ایران را انتخاب و با تیتر « عین‌الوسط!» روایت شبکه سی‌بی‌اس آمریکا از دقت موشک‌های ایرانی را بازنشر داده است. در این گزارش به نقل از ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام گفته شده «حمله‌ای بود که قطعا مشابه آن را هرگز مشاهده یا تجربه نکرده بودیم موشک‌ها دقیق بودند؛آنها کاملا به همان‌ جایی که می‌خواستند، برخورد کردند».

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز به نشست دیروز شورای حکام اشاره کرده و نوشته است: « در صورت تصویب قطعنامه آمریکایی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران بایدتوافق موقت 3 ماهه با آژانس لغو شده و ایران یک واکنش قاطع نشان دهد». در این گزارش با تیتر «غنی‌سازی 60 درصد آغاز می‌شود؟» آمده است: « از آنجا که دولتمردان و اعضای دخیل در توافق دوجانبه ایران و آژانس نظیر ظریف، صالحی و عراقچی، هشدارهای لازم را  درباره واکنش متقابل ایران به قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام داده‌اند، آیا واکنش دولت و سازمان انرژی اتمی خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس -که طبق تفاهم گروسی با تهران، آژانس تا 3 ماه حق دسترسی به آنها را ندارد- خواهد بود؟ نکته دوم آنکه ایران باید در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، علاوه بر نادیده گرفتن توافق با آژانس، گزینه‌های دیگر برنامه هسته‌ای از جمله حرکت به سمت غنی‌سازی 60 درصد را که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد، در دستور کار قرار دهد. علاوه بر این فرآیند غنی‌سازی اورانیوم فلزی که با دستور رئیس‌جمهور فعلا به صورت موقت متوقف شده است، با تمام توان بار دیگر آغاز شود.»

وطن امروز 12 اسفند

«کیهان» تیتر یک خود را به « دست رد ایران به پیشنهاد فریبکارانه آمریکا و اروپا» اختصاص داده و نوشته است: « به دنبال پاسخ شبانگاه یکشنبه ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا  در مذاکره با آمریکا و رد آن از سوی تهران، یک مقام ارشد آمریکایی به صراحت گفت که لزومی برای انجام کاری برای آوردن ایران به میز مذاکره نیست. به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن، یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: فکر نمی‌کنیم که باید برای بازگرداندن ایران به میز  مذاکرات حرکتی انجام دهیم.  یک دیپلمات اروپایی نیز با ابراز ناامیدی عمیق از تصمیم ایران در رد گفت‌وگو با آمریکا گفت: فکر می‌کنم این مسئله خیلی جدی است. تعهدات آمریکا و اروپا در برجام کاملا مشخص است و این مسئله هیچ نیازی به مذاکره و گفت‌و‌گو ندارد.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت روز خود نیز با عنوان « FATF، شفافیت برای دار و دسته دزدها» نوشته است: « نظام تصمیم‌گیری در «گروه ویژه اقدام مالی»(FATF) با جهت‌گیری خاصی به نفع اروپا و آمریکا هدایت می‌شود. با آگاهی نسبت به این جهت‌گیری، جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پایانی دولت دهم تصمیم گرفت در «چارچوب قوانین داخلی کشور» به اجرای توصیه‌های FATF بپردازد. اما مشکل دقیقا از زمانی آغاز شد که «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد دولت یازدهم خارج از حیطه اختیارات خود و بدون رعایت کردن چارچوب قانونی کشور تعهدات ویژ‌ه‌ای به «گروه ویژه اقدام مالی»(FATF) در 41 بند موسوم به طرح اقدام(Action Plan) داد. تاکنون 39 بند از این طرح توسط دولت اجرا و یا با تصویب مجلس به قانون تبدیل شده است. تنها دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT از طرف شورای نگهبان مخالف قانون اساسی تشخیص داده شد و برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. لوایحی که با تحت تأثیر قرار دادن قوانین داخلی، دست بالاتر را به این نهادهای خارجی می‌دهند و از این منظر استقلال کشور را خدشه‌دار می‌کنند.»

کیهان 12 اسفند

«جوان» در تیتر یک خود به آمریکایی‌ها که رد درخواست بورل از سوی ایران را رقص دیپلماتیک توصیف کرده بودند، کنایه می‌زند و با عنوان « تا پایان رقص دیپلماتیک واشنگتن مذاکره نمی‌کنیم» می‌نویسد: « یک مقام بلندپایه امریکایی به فایننشال تایمز گفته اینکه ایران پیشنهاد مذاکره دوجانبه امریکا را نپذیرفته یک «رقص دیپلماتیک» است ولی «رقص دیپلماتیک» ظاهراً صفتی است که به دولت بایدن می‌چسبد تا ایران. سیاست ترامپ هر چه بود، تکلیف را مشخص می‌کرد؛ «فشار حداکثری تا بازگشت ایران پای میز مذاکره»، اما تیم بایدن یک دست را برای مذاکره دوجانبه بلند می‌کند و با دست دیگر، قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس به جریان می‌اندازد؛ از شرق آسیا سیگنال مشوق تحریمی می‌فرستد ولی حاضر نیست تضمین کند مذاکره احتمالی برای بازگشت به برجام، منجر به «لغو تحریم ها» خواهد شد. همه این‌ها باعث شده تهران اعلام کند: «زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.»

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود نیز اظهارات دیروز سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره FATF را مورد توجه قرار داد و تاکید کرده که « پذیرش FATF تجارت کنونی کشور را به خطر می‌اندازد».

جوان 12 اسفند

«ایران» گزارشی دارد از چرایی مراجعه دیر هنگام بیماران کووید19 به بیمارستان و با تیتر «کرونا پابه پای بیمارستان هراسی» می‌نویسد: «رؤسای بیمارستان‌ها در گفت‌و‌گو با ما هشدار می‌دهند به دلیل چرخش ویروس جهش یافته انگلیسی و درگیری بالای جوانان به این ویروس، این گروه افراد با مشاهده نخستین علائم به پزشک مراجعه کنند و با درمان بموقع مانع از مسیر نزولی بیماری کووید19 شوند.»

این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به «هشدار صریح ایران به اعضای شورای حکام» اختصاص داده و نوشته است: « نشست شوری احکام آژانس در چند روز آینده ادامه خواهد یافت و مجموعه اخبار حکایت از آن دارد که اروپایی‌ها در حال آماده‌سازی پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن اقدامات ایران هستند. قطعنامه‌ای که اگر تصویب شود بنا به گفته مقام‌های ایرانی منجر به لغو تفاهم موقت ایران و آژانس خواهد شد. علاوه بر صالحی و ظریف، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هم در خلال گفت‌وگوی سیاسی با  «پیتر لااونسکی» قائم مقام وزارت امور اروپایی و بین‌الملل اتریش، ضمن انتقاد شدید از عدم اقدام مؤثر طرف‌های اروپایی در زمینه اجرای تعهدات‌شان، هرگونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدیدکننده فضای ایجاد شده برای دیپلماسی، بویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد.» 

ایران 12 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها