سفر آقای مدیرکل و وقت‌کشی دیپلماتیک/ خیز اصلاح‌طلبان برای رایزنی با حاکمیت/ مدیریت شهری و چالش شفافیت

کد خبر: 1052524

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

سفر آقای مدیرکل و وقت‌کشی دیپلماتیک/ خیز اصلاح‌طلبان برای رایزنی با حاکمیت/ مدیریت شهری و چالش شفافیت

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» در تیتر یک امروز خود بیانیه دیروز نمایندگان مجلس که خواستار خروج ایران از پروتکل الحاقی شده بودند را مورد توجه قرار داد و در پی پاسخ به این سوال است که مقصود نمایندگان اولتیماتوم به کاخ سفید بوده یا پاستور؟ این روزنامه اصلاح‌طلب البته پاسخی به این پرسش نداده و ضمن بیان اظهارات نمایندگان مجلس در این باره، نوشته است: « قصد بهارستانی‌ها هرچه باشد، خروج از برجام جز فشار اقتصادی مضاعف به مردم که بیشترین آسیب را در این سه سال تحمل کرده‌اند، حاصلی ندارد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به گفت‌وگویی با غلامرضا ظریفیان اختصاص داده است. او در این گفت‌وگو تاکید می‌کند که « جمهوری اسلامی دو امر به‌هم‌پیوسته است؛ اما برخی فکر می‌کنند اگر تنها بُعد اسلامیت آن را تقویت کنند، ماندگار است؛ در‌حالی‌که در طراحی جمهوری اسلامی این است که اگر اسلام از جمهوریت فاصله بگیرد، این‌گونه نیست که اسلام می‌ماند و جمهوریت از بین می‌رود. اگر این نکته کلیدی را درک نکنیم که اسلامیت این نظام پیوند عمیق و جوهری با جمهوریتش دارد و به میزانی که اسلامیتش را غلیظ و جمهوریتش را رقیق می‌کنیم، دی‌ان‌ای این نظام را تغییر می‌دهیم.»

شرق 4 اسفند

«آرمان ملی» واکنش احمدی‌نژاد به احتمال رد صلاحیتش که در روزهای اخیر از سوی غلامعلی حداد عادل مطرح شده بود را تیتر یک کرده و با عنوان «بگم بگم تازه شروع شد» نوشته است: « احمدی‌نـــژادی‌ها تنــها چند ســـاعت توانستند در مقابل این اظهارات سکوت کنند و روز گذشته کانال احمدی‌نژاد اقدام به انتشار مصاحبه رئیس‌جمهور سابق با شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به «تی آر تی» انگلیسی کرد که بخشی از آن درباره تصمیم احمدی‌نژاد درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بود. زمانی که مصاحبه‌کننده از احمدی‌نژاد سوال کرد «شما در حال آماده شدن برای بازگشت به سیاست هستید؟» او چنین پاسخ داد: «من هیچ‌وقت از سیاست دور نبوده‌ام که بخواهم برگردم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به گفت‌وگویی با حس رسولی اختصاص داده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب در این مصاحبه با تاکید بر اینکه «جریان اصلاحات با حاکمیت وارد گفت‌وگو خواهد شد» می‌گوید: «بنده معتقدم تا زمانی که به یک نظام کارآمد و موثر دست پیدا نکنیم و به سمت ساختار حزبی و استفاده از اعضا در ساختار سیاسی و حقوقی کشور نرسیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه در راستای انتخابات نهادهایی را به‌کار گیریم که نقش همگرایی بین اعضا و جریان‌ها را داشته باشند و این واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است که در حال حاضر ناچار به استفاده از این راهکارها هستیم.»

آرمان ملی 4 اسفند

«اعتماد» امروز هم عکس و تیتر سیاسی ندارد و تورم مسکن که از 111 درصدی شدن آن خبر می‌دهد را تیتر کرده است. در این گزارش تاکید شده است که « متوسط قیمت واحدهای مسکونی 1012 درصد بیشتر از حداقل حقوق است». 

این روزنامه اصلاح‌طلب سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و رایزنی‌هایش را با عنوان « در جست‌و‌جوی نظم جدید نظارتی» پوشش داده و نوشته است: «سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران با دو حاشیه همراه شد. صبح روز گذشته، تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور در تجمعی مقابل سازمان انرژی اتمی با در دست داشتن پلاکاردهایی در محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای و تصویر شهید فخری‌زاده نسبت به عملکرد آژانس درقبال ایران اعتراض کردند. روی این پلاکاردها درخواست اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران و پایان دادن به همکاری با این نهاد مطرح شده بود.  همزمان در فضای مجازی اخباری درباره نامه جواد ظریف به مقام‌ معظم رهبری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی منتشر شد که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرد که چنین نامه‌ای وجود نداشته و این خبرسازی‌ها شدیدا تکذیب می‌شود.»

اعتماد 4 اسفند

«آفتاب یزد» از «ساز ناکوک برخی اصلاح‌طلبان» گزارش داده و به نقل از قاسم میرزایی نیکو، سخنگوی حزب مجمع ایثارگران می‌نویسد: « برخی دوستان اصلاح‌طلب که در جمع، مصوبات را می‌پذیرند و صورتجلسه امضا می‌کنند اما در بیرون از جمع، راهی را می‌روند، حرفی را می‌زنند و کاری را در پیش می‌گیرند که بوی انشقاق می‌دهد نه همگرایی».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین عکس یک خود را به شهاب حسینی و حاشیه‌هایی که واکسن زدن او ایجاد کرده بود، اختصاص داده است. 

آفتاب یزد در یادداشت امروز خود نیز با عنوان «دوراهی توسعه واقعی شاخص‌های اقتصادی» نوشته است: «آمارهای موجود نشان می‌دهد ایران از نظر برخی شاخص‌های اقتصاد جهانی و از جمله به لحاظ توسعه انسانی و تولید ناخالص داخلی از جایگاه مناسبی برخوردار است؛ اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد. با توجه به وضعیت معیشت مردم در حال حاضر پذیرش این ادعا از محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه که گفته است جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است چندان قابل درک و پذیرش نیست.»

آفتاب یزد 4 اسفند

«وطن امروز» با تیتر «گزینه ممکن بودجه 1400» ورود مجلس به بررسی جزئیات لایحه اصلاحی بودجه 1400 که از صبح امروز در صحن علنی انجام می‌شود را مورد توجه قرار داده و به نقل از محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس نوشته است: «مجلس از بخشی از اصلاحات مدنظر خود برای بودجه چشم‌پوشی کرد تا در این شرایط اختلافات مانع شنیده شدن صدای واحد ما برای حل مشکلات مردم نشود».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگر رفتار مدیریت‌شهری پایتخت درباره دستگیری‌های اخیر که شعار اتاق شیشه‌ای اصلاح‌طلبان را به چالش کشیده است را مورد توجه قرار داده و با تیتر «شیشه‌های دودی شهرداری» می‌نویسد: « سیستم مدیریت شهری باید از شفافیت و ابزار لازم جهت جلوگیری از هر گونه فساد برخوردار باشد، چرا که هر گونه اخلال در نظام اداری در این سیستم می‌تواند تبعات منفی بسیاری با خود در فضای عمومی جامعه به همراه داشته باشد. هم‌اکنون که جامعه از سوءتدبیرها در فضای اقتصادی رنج می‌برد، هر گونه تغییر مسیر پارامترها از روند صحیح به سمت انحراف می‌تواند باری بر دوش کشور اضافه کرده و بازخوردهای آن را در سطوحی کلان‌تر به نمایش بگذارد. بر همین اساس ضرورت دارد هر گونه فساد با برخورد جدی رو‌به‌رو شده و مدیران شهری در زمینه تخلفات صورت‌گرفته در زیرمجموعه خود تمام‌قد در جایگاه پاسخگویی برآیند و صرفا مسؤولیت خود را در اظهار بی‌اطلاعی خلاصه ندانند. »

وطن امروز 4 اسفند

«کیهان» در تیتر یک خود با اشاره به بیانیه 226 نماینده مجلس، تاکید کرده که «قانون لغو تحریم‌ها بدون تاخیر باید اجرا شود». این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای بر این نکته تأکید کردند که قانون لغو تحریم‌ها بدون تاخیر باید اجرا شود، همچنین ظریف در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت اروپا و آمریکا ریاکار و فریبکار هستند و هیچ‌گاه به تعهداتشان عمل نکردند، وی گفت بایدن در مسیر ‌ترامپ حرکت می‌کند.»

کیهان در گزارش دیگری نیز از آمادگی شرکت دارویی برکت برای واکیسناسیون عمومی در ماه جاری خبر داده است.  این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان « گزارش یک ناکامی؛آمریکا چرا درمانده شده؟» می‌نویسد: « در حالی که فشار‌های آمریکا حداکثری بود و فروش نفت ایران به زیر دویست هزار بشکه رسیده بود، کشورمان توانست از مرداد امسال، همین رقم صادرات را به بالای یک میلیون بشکه برساند و فروش محصولات فرآوری‌شده نفتی (مثل بنزین) را هم توسعه دهد. این اتفاق مهم، لگدمال شدن عملی تحریم‌ها بود. به عبارت دیگر، «خنثی‌سازی» تحریم‌ها با جدیت و به شکل موثر آغاز شده و ایران دیگر مثل دو سال گذشته، معطل پشت‌هم‌اندازی آمریکا و اروپا نخواهد ماند. امروز پس از پنج سال، سوءنیت آمریکا و اروپا کاملا برای جمهوری اسلامی ایران رو شده و با رفتار‌های تاکتیکی قابل کتمان نیست.»

کیهان 4 اسفند

«جوان» عکس یک خود را سفر گروسی به تهران اختصاص داد و تیتر زده « به جز توقف پروتکل الحاقی اقدامات دیگری هم در راه است». این را اما جوان نگفته بلکه محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی دیروز گفته بود. این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان « باب وقت‌کشی دیپلماتیک را سه قفله باید کرد» نوشته است: « ظاهراً با اعلام آمادگی بایدن برای پیوستن به گفتگو‌های هسته‌ای و آمدن رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران باید گفت باب دیپلماسی به‌رغم آنکه قرار بود به زعم دولتی‌ها پس از مصوبه مجلس بسته شود، باز شده است، اما بهتر است این اشتیاق برای ملاقات‌هایی که نتیجه آن از قبل روشن است، در یک جایی خاموش شود و همان طور که ما در برابر نطق یک جمله‌ای بایدن برای «بازگشت به گفت‌وگوها» موضع محکم گرفتیم و گفتیم «اول اقدام بعداً جلسه»، باید برای رفت‌و‌آمد‌هایی که از این پس کم نخواهد بود، ممانعت ایجاد و هر حضور دیپلماتیکی را نوعی وقت‌کشی غرب، فرض کنیم و آن را مشروط به اولین اقدام امریکا سازیم. آنان که با محتوای این جلسات آشنا هستند می‌دانند که دو طرف در بسیاری از موارد جز لفاظی‌های دیپلماتیک چیزی بر گذشته اضافه نمی‌کنند و این جلسات صرفاً نوعی پارازیت متقاضی جلسه روی یک روند روبه‌جلو است.»

جوان 4 اسفند

«ایران» رایزنی‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران را «گفت‌وگوهای سازند هسته‌ای» می‌خواند و این توصیف را از توییت کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی درباره این سفر وام گرفته است.

این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به سخنان دیروز ظریف که در گفت‌وگو با شبکه «پرس‌تی‌وی» بیان شد، اختصاص داده است. ایران با تیتر «به دنبال ایجاد بن‌بست نیستیم» نوشت: « ظریف با بیان اینکه ما با رافائل گروسی به عنوان نماینده قدرت‌های بزرگ گفت‌و‌گو نمی‌کنیم بلکه به عنوان کسی گفت‌و‌گو می‌کنیم که نماینده ایران هم هست، اضافه کرد: ما با رافائل گروسی درباره قوانین کشورمان صحبت می‌کنیم که این به معنی اجرای تصمیمات مجلس است. در عین حال، نمی‌خواهیم بن‌بستی ایجاد شود که آقای گروسی نتواند به وظایف خود برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد.»

رضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک دانشگاه نیز در یادداشتی برای ایران به سفر گروسی پرداخته و نوشته است: «ســـفر رافائل گروسی، مــــدیــرکـــــل آژانـــس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را به صورت کوتاه می‌توان به فرصت دادن بیشتر به دیپلماسی تفسیر کرد. نشانه‌های موجود در دو طرف به صورت مشهود حکایت از آن دارد که چه ایران و چه طرف‌های اروپایی و امریکا هیچ تمایلی ندارند که تحولات ناظر بر مسأله برجام بیش از این به سمت تنش کشیده شود و معتقدند که این مسأله می‌تواند و باید از مسیر دیپلماسی حل و فصل شود. اما همزمان مشکل در این است که هیچ طرفی نمی‌خواهد گام اول را بردارد و عقب‌نشینی نخست را انجام دهد. ما در این صحنه سخت معتقدیم که چه از منظر حقوقی و چه سیاسی، این امریکاست که باید متعهد به جبران اتفاقات 4 سال اخیر باشد. »

ایران 4 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها