تشریح نماینده مجلس از بررسی بودجه1400

کد خبر: 1055371

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه دولت در مسیر اصلاح بودجه و انجام تغییرات به نفع معیشت مردم با مجلس همراهی نکرد، گفت: مجلس ناچار شد متناسب با توان و ظرفیت های اجرایی دولت، به تغییرات حداقلی در بودجه 1400 اکتفا کند.

تشریح نماینده مجلس از بررسی بودجه1400

خبرگزاری فارس:  محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره بودجه 1400 گفت: خود آقای همتی نیز قبلا از تلاش های مجلس برای اصلاح بودجه که با هدف کاهش اثرات تورمی و حفظ معیشت مردم انجام می شد، انتقاد کرده بود، آیا با آن انتقادها جایی برای گله مجدد از مجلس می ماند؟

وی افزود: آنچه در لایحه بودجه توسط مجلس انجام شد، اصلاحات حداقلی است به این امید که دولت توان اجرای آن را داشته باشد و آسیب کمتری به اقتصاد و مردم وارد شود.

رشیدی در تشریح فرایند بررسی لایحه بودجه در نوبت اول و رد آن و سپس ارسال لایحه اصلاح شده توسط دولت، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه تلاش کرد لایحه بودجه 1400 را که به دلیل کسری تراز عملیاتی، ریخت و پاش های دولتی، افزایش بی ضابطه حقوق مدیران و تبعیض های ناروا، نگرانی های جدی برای تورم شدید و گسترش رانتخواری و تبعیض ایجاد کرده بود، اصلاحات مهم به نفع معیشت مردم و اقتصاد کشور  اعمال کند اما به دلیل همراهی نکردن دولت با آن تغییرات، نمایندگان مجلس لایحه را رد کردند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تاکید کرد: در حقیقت نمایندگان با رد لایحه اول دولت،  تغییرات را برعهده خود دولت گذاشتند تا متناسب با توان خود آن را اصلاح کند. لذا لایحه اصلاح شده که مجدد به مجلس رسید متناسب با توان و ظرفیت های دولت فعلی و بر اساس جمع بندی خود دولت بود اما قطعاً مطلوب مجلس برای سال 1400 نبوده و نیست.

وی درباره این که چرا مجلس بر تغییرات حداکثری و اصلاحات مبنایی در بودجه اصرار نکرده است؟ گفت: مجری بودجه، دولت است و با اجرای غلط اصلاحات خوب و مبنایی می تواند آن اصلاحات را به تهدیدی علیه معیشت مردم تبدیل کند.

رشیدی تاکید کرد: مجلس تصمیم گرفت متناسب با توان اجرایی و سطح کارآمدی این دولت که در 7.5 سال گذشته ثابت شده که بسیار اندک است، بودجه را اصلاح کند و البته در شرایط کنونی نگرانی جدی از چگونگی اجرای همین لایحه اصلاح شده وجود دارد و باید دید دولت چقدر می تواند به این اصلاحات پایبند باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق تصریح کرد: زمانی که مجلس به دنبال اصلاح اساسی بودجه بود دولتمردان و از جمله آقای همتی در مصاحبه های متعدد علیه آن اصلاحات موضع می گرفتند و اجازه ندادند تا مجلس اصلاحات مدنظر خود را اعمال کند اما امروز به ناگهان به یاد تورم بودجه افتاده اند.

رشیدی با تاکید مجدد بر این که این بودجه، مطلوب مجلس نبوده و نیست بلکه بودجه ای متناسب با ظرفیت دولت فعلی است، افزود: آقای همتی اشاره به نقش دولت نیز در این اثرات بودجه کرده اما بهتر بود که صادقانه می گفتند که لایحه بودجه در حقیقت خواست و اراده دولت مبتنی بر توان و ظرفیت هایش است عدم همراهی با مجلس سبب شد تا مجلس به اصلاحات حداقلی در بودجه راضی شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها