قالیباف: مصمم به انجام اصلاح ساختار بودجه هستیم

کد خبر: 1056061

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس یازدهم مصمم به انجام اصلاح ساختار بودجه هستیم.

قالیباف: مصمم به انجام اصلاح ساختار بودجه هستیم

خبرگزاری تسنیم: محمدباقر قالیباف صبح امروز ‌در همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی یکی از اسوه‌های این مرز و بوم است لذا همه ما ایرانی‌ها به آذربایجان غیور افتخار می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مبارزه و ایستادگی در تاریخ یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مردم آذربایجان غیور است لذا تاریخ معاصر این سرزمین با مجاهدت و ایستادگی در راه حق گره خورده است. مردم آذربایجان در دوران مشروطه، مبارزات انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس به گونه‌ای تاریخ‌ساز شدند که مردم ایران به آنها افتخار می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: این افتخارآفرینی از دهانه فاو که گرم‌ترین نقطه مرزی محسوب می‌شود تا قله‌های سر به فلک کشیده شمال غرب کشور در دوران دفاع مقدس مشهود بوده و خون گرم این عزیزان در دفاع از میهن عزیزمان بر زمین ریخته شده است. با اینگونه توصیف ها، تبریز شهر اولین‌ها است و وصف نخبه پروری برای آذربایجان، حرف حقی بوده و این ویژگی زیبنده مردم این سرزمین است.

وی ادامه داد: در طول عمر خویش خصوصاً در دوران 8 سال دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت و درخشش لشکر عاشورا، غیرت دینی، اسلامی و ایرانی این مردم را مشاهده کردم؛ هیچ‌گاه از خاطرم فراموش نمی‌شود در عملیات والفجر1 که عملیات سختی بود، لشکر امام رضا (ع) و عاشورا در کنار یکدیگر عملیات می کردند؛ در حال عبور از معبر، یک بسیجی از لشکر عاشورا را دیدم که مجروح بر زمین افتاده بود اما درخواستی برای جابه‌جایی خودش نداشت و فقط حواسش بود که رزمندگان مسیر درست را در معبر مین طی کنند. آن بسیجی مصداق شجاعت یک قهرمان آذربایجانی است. این رزمنده در لشکری فعالیت می‌کرد که فرماندهی آن برعهده شهید باکری به عنوان نماد اخلاق، ادب و قدرت در فرماندهی بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: تاریخ نشان داده این سرزمین پای اسلام و ایران عزیز ایستاده است و مجاهدان آن که برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت هستند، با استعمار و استکبار مبارزه کرده‌ و در مقابل نفوذ کوتاه نیامده‌اند، لذا شهید شیخ محمد خیابانی یکی از این شهدا محسوب می‌شود که نماینده مردم غیور آذربایجان در مجلس نیز بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به همت نمایندگان آذربایجان شرقی این توفیق را به دست آورد که به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی این همایش بین‌المللی را برگزار کند زیرا این شهید عزیز یکی از مبارزان با استکبار محسوب می‌شود.

وی افزود: مردمی بودن و داشتن روحیه مستقل یکی از ویژگی‌های شهید خیابانی محسوب می‌شود که مسیر همه مجاهدان راه حق به شمار می‌رود. این مجاهدت‌ها با مکتب الهی و سنت‌های الهی تطابق دارد زیرا همه این مجاهدان، یاور مظلومان بودند و هرگاه لازم بود اسلحه بر دوش می گرفتند و هرگاه برای پیشرفت کشور نیاز به علم آموزی بود در میدان حضور داشتند.

وی تصریح کرد: وقتی در مبارزه مجاهدان برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت تدبیر می کنیم، می‌بینیم که هیچ وقت، هیچ ملت و گروهی بر کسانی که وطن‌فروشی کرده و سر تعظیم در مقابل بیگانگان فرود آوردند، تحسین نگفتند و این امر درس بزرگی است.

قالیباف بیان کرد: روحیه ملت ایران برخاسته از فرهنگ قرآنی است که انقلاب عظیمی را به رهبری امام راحل رقم زد؛ ایشان هیچ‌گاه جز برای خدا حرفی نزد و جز در راه خدا گامی برنداشت و یک تنه با مردم‌باوری و مبتنی بر سنت‌های الهی، انقلاب عظیم اسلامی را به پیروزی رساند و ما نیز امروزه باید این مسیر را قدر بدانیم و مبتنی بر سنت‌های الهی و مردم باوری کشور را مدیریت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون شک، هر کجا موفقیتی به دست آمده بر‌اساس تکیه بر مردم و وعده‌های الهی بوده و هر کجا ضعفی را شاهد هستیم به دلیل دوری از این امر محسوب می‌شود. مجلس یازدهم شورای اسلامی تلاش می‌کند با زیست مومنانه و روحیه انقلابی و با وحدت و تکیه بر سنت‌های الهی و توجه به مردم‌باوری در مسیر موفقیت کشور قدم بردارد.

 قالیباف ادامه داد: مردم‌باوری به این معناست که اجازه دهیم مردم در همه شئونات زندگی خود تصمیم بگیرند و حرکت کنند؛ به عنوان مثال کارهای موفقی در حوزه اقتصادی صورت گرفته که مردم در میدان حاضر بودند و کار به آنها سپرده شده است. می‌توان مصداق‌های مردم‌باوری را در آذربایجان مشاهده کرد که سبب ایجاد رونق در اقتصاد شده است، از این رو هر جا آسیبی وجود دارد به دلیل دخالت نگاه دولتی‌ است.

قالیباف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند در راستای توجه به رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها گام‌های بزرگی را بردارد؛ در این راستا برای رفع تحریم‌ها، طرح راهبردی طی 5 الی 6 ماه به صورت کارشناسی به تصویب رسید که قطعاً برکات و اثرات زیادی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها دو مولفه اصلاح ساختار بودجه و تنظیم برنامه هفتم توسعه مبتنی بر اصلاحات یاد شده در دستور کار قرار دارد. امروزه ریشه بسیاری از مسائل در کشور مانند تورم، گرانی و نقدینگی این است که به مولفه‌های یاد شده توجهی نشده است.

قالیباف ادامه داد: برای تحقق مولفه‌های یاد شده 3 الی 4 سال زمان نیاز است لذا در مجلس یازدهم درصدد دستیابی به این امر هستیم. البته در بودجه 1400 گام‌هایی برداشته شد اما باید به مردم، نخبگان و صاحب‌نظران بگوییم این قدم‌ها کافی نیست زیرا بستر آن فراهم نبوده است.

وی افزود: لایحه بودجه 1400 در ابتدا توسط مجلس تصویب نشد اما به دلیل آنکه نمی‌شود کشور را بدون بودجه اداره کرد، تا جایی که می‌شد انضباط مالی، شفافیت، اشتغال‌زایی، تولید، معیشت مردم، توجه به سلامت، محرومیت‌زدایی و تمرکزگرایی مبتنی بر توجه به برنامه‌ریزی در استان‌ها و شهرستان‌ها در اولویت قرار گرفت.

قالیباف خاطر‌نشان کرد: در مجلس شورای اسلامی میان نظارت و قانونگذاری، اولویت با نظارت است زیرا قانون‌های زیادی داریم که یا اجرا نمی‌شوند و یا بد اجرا می‌شوند؛ در این راستا برای نظارت بیشتر از مردم و نخبگان نیز می‌خواهیم همراه نمایندگان خود باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها