جنجال استعفا

کد خبر: 1058645

بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز ماجرای منفک شدن سعید محمد از قرارگاه خاتم‌النبیاء و حواشی آن را بررسی کرده‌اند.

جنجال استعفا

گروه سیاست سایت فردا – مصاحبه دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه و مشخصا آن بخشی که گفته بود منفک شدن سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء به خاطر تخلف بوده است، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های امروز داشت. اغلب روزنامه‌ها به این موضوع پرداخته و سعی کردند که تاثیر این ماجرا بر آینده سعید محمد در انتخابات را بررسی کنند. 

روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی این قضیه  را « افول زودهنگام یک پدیده» تعبیر کرد و نوشت: « احتمالا چالش‌های سعید محمد همچنان ادامه خواهد داشت، اما سرنوشت کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری را شورای نگهبان تعیین می‌کند و بعید نیست آنچه امروز میان او و سپاه گذشت در تصمیم این شورا  بی‌تاثیر نباشد.» در بخشی از این گزارش تاکید شده که «احتمال دارد که موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشود؛ چراکه حالا علاوه بر تایید تخلف او در سپاه، او به خلاف‌گویی در این رابطه نیز متهم است. هرچند واکنش دیروز سعید محمد نشان داد که او بنای عقب‌نشینی ندارد.»

«شرق» اما ماجرای «استعفای خواسته یا ناخواسته» سعید محمد را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه می‌نویسد: « حالا مشخص شد که ادعای عضو مؤتلفه بی‌ربط نبوده و از چیزهایی خبر داشته است؛ همچنین علت استقبال سرد و بی‌میلی اصولگرایان به آمدن سعید محمد. همین‌طور تیترهایی که همان روز خبر استعفای او از قرارگاه خاتم هم برخی رسانه‌ها و سایت‌های اصولگرا استفاده کرده بودند مانند «برکنار شد» و «رفت». این یعنی باوجود اصرار سعید محمد، او مجبور به استعفا شده و این رفتنی ترجیحی و خودخواسته نبوده است. آن‌هم درحالی‌که هم‌زمان با این استعفا اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه او با محسن رضایی برای 1400 ائتلاف کرده است. «شرق» در همان روز استعفای سعید محمد در گزارشی نوشت: «‌درصورتی‌که استعفا خودخواسته نباشد، احتمالا از اینکه نام فرمانده نظامی قرارگاه خاتم با سیاست انتخاباتی گره خورده است و حواشی‌ای ایجاد کرده، مسئله‌ساز شده و مقامات مافوق ترجیح داده‌اند دیگری به‌جای او در این سمت بماند؛ اما در‌صورتی‌که عزم انتخاباتی به هر شکل داشته باشد، شاید این کنار‌رفتن عمدا در راستای باز‌بودن دستش برای فعالیت انتخاباتی صورت گرفته است». تحلیلی که هم سخنان حمیدرضا ترقی، عضو مؤتلفه و حالا گفته‌های صریح سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه بر آن صحه گذاشت.»

روزنامه «آرمان ملی» نیز در گزارشی با عنوان «پایان رویای انتخاباتی سردار جوان» ماجرا را شرح داد و نوشت: « حال باید به انتظار نشست و دید رویکرد سعید محمد نسبت به حواشی و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه است. در انتخابات حضور خواهد یافت یا عطای آن را به لقایش خواهد بخشید.»

روزنامه «آفتاب یزد» نیز این موضوع را در صفحه نخست خود دیده اما از انتشار خبر فراتر نرفته و تحلیلی ارائه نمی‌کند.

«ابتکار» اما سعید محمد را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان « تیر خلاص به کاندیداتوری سعید محمد؟» می‌نویسد: « نامزدی سردار سعید محمد به عنوان یک گزینه نظامی احتمال هایی را برای ظهور یک چهره جدید برای رقابت انتخاباتی روشن می کرد که این احتمال ها با استقبال سرد و البته منفی چهره های شاخص اصولگرا ضعیف تر شد. در آخرین واکنش ها نیز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت این نهاد از سعید محمد نامزد انتخابات ریاست جمهوری و فرمانده پیشین قرارگاه خاتم را رد کرد. او همچنین کنار گذاشتن سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیا را هم به دلیل تخلف او در ورود به انتخابات دانست.»

روزنامه «جهان صنعت» اما در گزارشی با عنوان «توپ در زمین شورای نگهبان» مدعی است که رقبای انتخاباتی سعید محمد از این ماجرا زیاد ذوق‌زده شده و سعی دارند با دامن زدن به حواشی وی را از میدان به در کنند. این روزنامه با اشاره به اظهارات حقیقت‌پور و پورمختار که در گفت‌وگو با «نامه نیوز» بیان شده بود، می‌نویسد: « باید منتظر ماند و دید که عاقبت این کار به کجا می‌کشد. سعید محمد همچنان با سکوت از کنار این ماجرا گذشته و یا حرفی می‌زند که مساله را پیچیده‌تر کند؟ همچنین باید دید که نظر شورای نگهبان درباره این قضایا چیست و صلاحیت او را احراز می‌کند یا خیر؟ در مرحله بعد از آن نیز باید دید که سعید محمد به فرض آنکه شانس ادامه فعالیت در انتخابات را داشته باشد، چطور این چالش‌ها را مدیریت کرده و مانع از ریزش رای خود خواهد شد. در نتیجه روشن شدن این مسائل است که معلوم خواهد شد رقبای سعید محمد برای این همه ذوق‌زدگی حق داشته‌اند یا زیادی خوش‌باور بوده‌اند؟»

گفتی است که محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا روز گذشته گفته بود «مصاحبه آقای سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری خاتمه داد». پورمختار در این مصاحبه تاکید کردکه «خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نشود چون ذهنیت‌ها نسبت به او منفی شد».

منصور حقیقت‌پور نیز به «نامه‌نیوز» گفته بود: «پرونده نامزدی سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد. حالا سعید محمد باید سر جایش بنشیند و اجازه دهد آنها که در قواره ریاست‌جمهوری نظام هستند وارد صحنه انتخابات شوند.»

وی همچنین گفت: «حتی من شنیده بودم شورای نگهبان هم بارها به او اعلام کرده بود که «شما رجل سیاسی نیستید».


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها