مذاکرات غیرمستقیم زیر ذره‌بین رسانه‌ها/ جای خالی وزرای اقتصادی دولت در کلاب هاوس/ جنجال گاندو

کد خبر: 1058633

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مذاکرات غیرمستقیم زیر ذره‌بین رسانه‌ها/ جای خالی وزرای اقتصادی دولت در کلاب هاوس/ جنجال گاندو

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» جلسه‌ کمیسیون مشترک که قرار است سه‌شنبه در وین برگزار شود را مورد توجه قرار داده و با انتخاب عکسی از محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی، می‌نویسد: «دولت روحانی با قرار گرفتن در مسیر یک خطای راهبردی دیپلماتیک دیگر، دوباره در تکاپوی تحمیل هزینه‌ای گزاف به منافع ملی افتاده است؛ خطایی که می‌تواند تمام تلاش‌های ماه‌های اخیر کشور جهت رفع موثر تحریم‌های ضدایرانی را بر باد داده و خنثی کند.» این روزنامه اصولگرا از درحالی از تیتر «گاندو 3 وین؟» استفاده می‌کند که سریال گاندو این روزها با حواشی بسیاری همراه بوده و به جد مورد انتقاد دولت و حامیانش است لذا به نظر می‌رسد که صفحه یک امروز «وطن امروز» از آن صفحات مورد توجه و نقد باشد.

وطن امروز همچنین در گزارشی به انتقاد از شورای شهر تهران پرداخته و با عنوان « شورایی که برای شهر نیست !» از اینکه «تمرکز بر خواسته‌های حزبی و سیاسی در شورای پنجم شهر تهران مانع خدمات‌رسانی مناسب به مردم شده است» انتقاد می‌کند.

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود از ادامه روند تورمی کالاهای مختلف در سال 1400 نیز گزارش داده و با اشاره به اینکه «صف‌های خرید مرغ در ایام عید و در شرایط کرونا همچنان ادامه داشت و قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۴۰ هزار تومان هم رسید» در گزارشی تحت عنوان «در انتظار تغییر» می‌نویسد: «دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در ایام تعطیلات نوروزی قرارگاه ساماندهی مرغ و تخم‌مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد اما تشکیل این قرارگاه نیز نه ‌تنها تأثیری در بهبود شرایط بازار مرغ و تخم‌مرغ نداشت، بلکه تنها دستاورد آن افزایش قیمت مصوب مرغ از 20 هزار و 400 تومان قبلی به 24 هزار و 900 تومان بود که خود عاملی برای گرانی قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه تا 52 هزار تومان به ‌دلیل رشد نسبی تقاضا در روز سیزده‌بدر شد.»

وطن امروز 15 فروردین

«اعتماد» هم در عکس یک خود به «گاندو» پرداخته است اما از منظری دیگر. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «گاندو» چرا «هوا» شد می‌نویسد: «اصولگرایان توقف پخش «گاندو 2» را نتیجه «فشار دولت» خواندند. دولت اعلام کرد که «سریال ناقص در کنداکتور پخش قرار گرفته بود».

اعتماد در گزارش دیگری نیز به بررسی تحولات جدید برجامی و معنای آن پرداخته است. در این گزارش با تیتر «مذاکره صریح اما غیرمستقیم» تاکید شده که «ایران ، 1+4 و ایالات متحده در رایزنی‌های غیر مستقیم در وین نقشه راه نجات برجام را جست‌و جو می‌کنند». گزارش‌نویس اعتماد می‌نویسد: « در حال حاضر به همان اندازه که تحریم به اهرم فشار امریکا در برابر ایران تبدیل شده، تهران نیز برگ امتیازهای قابل قبولی برای ارایه در اختیار دارد که فعالیت‌های هسته‌ای تنها یکی از آنهاست. زمان استفاده از کارت‌ها فرا رسیده و باید دید که دو طرف در وین کدام کارت را نخست روی میز مذاکره غیرمستقیم خواهند گذاشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی حواشی دیروز درباره منفک شدن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌النبیاء و تاثیر آن بر دستاورد وی در این انتخابات را مورد بررسی قرار داده و آن را « افول زودهنگام یک پدیده» تعبیر می‌کند.

اعتماد 15 فروردین

«شرق» اما ماجرای «استعفای خواسته یا ناخواسته» سعید محمد را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان دیروز سردار جوانی معاون سیاسی سپاه می‌نویسد: « حالا مشخص شد که ادعای عضو مؤتلفه بی‌ربط نبوده و از چیزهایی خبر داشته است؛ همچنین علت استقبال سرد و بی‌میلی اصولگرایان به آمدن سعید محمد. همین‌طور تیترهایی که همان روز خبر استعفای او از قرارگاه خاتم هم برخی رسانه‌ها و سایت‌های اصولگرا استفاده کرده بودند مانند «برکنار شد» و «رفت». این یعنی باوجود اصرار سعید محمد، او مجبور به استعفا شده و این رفتنی ترجیحی و خودخواسته نبوده است. آن‌هم درحالی‌که هم‌زمان با این استعفا اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه او با محسن رضایی برای 1400 ائتلاف کرده است. «شرق» در همان روز استعفای سعید محمد در گزارشی نوشت: «‌درصورتی‌که استعفا خودخواسته نباشد، احتمالا از اینکه نام فرمانده نظامی قرارگاه خاتم با سیاست انتخاباتی گره خورده است و حواشی‌ای ایجاد کرده، مسئله‌ساز شده و مقامات مافوق ترجیح داده‌اند دیگری به‌جای او در این سمت بماند؛ اما در‌صورتی‌که عزم انتخاباتی به هر شکل داشته باشد، شاید این کنار‌رفتن عمدا در راستای باز‌بودن دستش برای فعالیت انتخاباتی صورت گرفته است». تحلیلی که هم سخنان حمیدرضا ترقی، عضو مؤتلفه و حالا گفته‌های صریح سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه بر آن صحه گذاشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب موضوع مذاکره غیرمستقیم با آمریکا نیز در گزارشی با عنوان «تهران - واشنگتن در ایستگاه سه‌شنبه» مورد توجه قرار داده است. این گزارش اما صرفا جمع‌آوری و پشت سر هم آوردن اظهارات مقامات ایرانی و غربی است.

شرق 15 فروردین

«کیهان» نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز مذاکرات غیرمستقیم در وین را که سه‌شنبه جاری انجام خواهد گرفت مورد توجه قرار داده و درحالی که آن را « تله غرب با اسم مذاکره غیرمستقیم» می‌خواند در گزارشی تحت عنوان «کلید حل مشکلات اقتصادی در پاستور است نه وین» می‌نویسد: «برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای علی‌رغم تجربه‌های متعدد و پرهزینه، همچنان کلید حل مشکلات را در وین جست‌وجو می‌کنند، این در حالی است که کلید حل مشکلات در پاستور است.»

این روزنامه اصولگرا در این گزارش که تیتر یک نیز شده است، می‌نویسد: «مردم در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی گلایه‌مند هستند. همان‌طور که کارشناسان و صاحبنظران به دفعات تأکید کرده‌اند، مدیریت و تنظیم بازار اقلام مختلف از جمله بازار مرغ، به هیچ عنوان به تحریم‌ها و مذاکره ارتباطی ندارد. مسئله مسکن، مدیریت بازار خودرو و بورس نیز همگی ریشه در مدیریت امور توسط دولت داشته و هیچ ارتباطی به مذاکره و نشست و برخاست با طرف آمریکایی و اروپایی ندارد. کارشناسان تأکید دارند که 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی است و تنها 20 الی 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم است.»

این گزارش افزوده است: «در ماه‌های گذشته آقای ظریف به دفعات با رسانه‌های همسو با دولت، از سایت‌های خبری دست چندم تا روزنامه‌های حق‌العمل‌کار و زنجیره‌ای مصاحبه کرده است. اما وی هیچگاه حاضر نشده که مقابل رسانه‌های منتقد دولت نشسته و به سؤالات انتقادی و کارشناسی پاسخگو باشد.  اخیرا نیز وزیر خارجه در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حاضر شده و منتقدان را آماج حمله قرار داده است. یک سؤال؛ چرا برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای در زنگ حساب دولت صرفا به دنبال جنجال و هیاهو هستند؟! طبیعتاً اگر کارنامه‌ای قابل قبول برای عرضه به افکارعمومی آماده بود، این قبیل اقدامات از سوی رسانه‌های دولتی و مدعی اصلاحات صورت نمی‌گرفت. چرا در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس هیچ خبری از وزرای اقتصادی دولت برای پاسخگویی درباره بازار مرغ و لبنیات و بازار خودرو و لوازم خانگی و...نیست؟!»

کیهان 15 فروردین

«آفتاب یزد» نیز گاندو و حواشی آن را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه «امکان ندارد دولت چنین قدرتی داشته باشد که بتواند گاندو را از آنتن به زیر بکشد» به نقل از محمد مهاجری فعال رسانه‌ای حامی دولت می‌نویسد: «این که بی‌هیچ مقدمه‌ای ناگهان سریال گاندو۲ از روی آنتن حذف می‌شود هیچ ارتباطی به دولت ندارد و نه تنها به دولت که به صدا و سیما و تهیه‌کننده نیز ارتباطی نمی‌تواند داشته باشد!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز مذاکرات برجامی را «کند اما امیدوارکننده» توصیف می‌کند و به نقل از علیرضا فرجی زاد، کارشناس مسائل بین‌المللی می‌نویسد: « بعد از امضای قرارداد بین ایران و چین هم لحن آمریکا به سمت سازش و نرمش تغییر جهت داد و آقای بایدن اولین آمریکایی بود که عکس العمل نشان داد و بیان کرد یک سال است که نگران این مسئله هستم. لذا به نظر بنده اکنون آمریکایی‌ها آمادگی دارند که به برجام برگردند اما دو چیز می‌خواهند یک اینکه به برجام برگردند اما طرف‌های ۵+۱ یعنی روسیه، اروپا و چین تعهد دهند که ایران هم به سرعت برمی گردد دوم اینکه می‌خواهند وقتی تحریم‌ها را برداشتند به نحوی وارد مذاکره شوند. ایران می‌گوید ما مذاکره نمی‌کنیم شما اول تحریم‌ها را بردارید آمریکا می‌خواهد بداند آیا بعد از آن ایران مذاکره نمی‌کند؟ لذا علاقه‌مندند مسائلی مانند عراق، یمن و حتی مسئله چین را در مذاکره بگذارند. چون اکنون مسئله چین به اندازه عراق و یمن برای‌شان اهمیت دارد که بحث استراتژیک آن برای آمریکا بحث مهمی است.»

آفتاب یزد 15 فروردین

«ایران» در تیتر یک خود از « شتاب گفت و گوهای برجامی» خبر داده و می‌نویسد: « همزمان با برگزاری نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که به‌صورت مجازی با حضور ایران، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و سه کشور اروپایی انجام شد و توافق برای برگزاری یک نشست حضوری در روز سه‌شنبه در وین، اخبار نویدبخشی از تلاش‌های عملی جهت گره گشایی از وضعیت جاری توافق هسته‌ای به گوش می‌رسد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت گویی که جمعه شب در شبکه مجازی «کلاب هاوس» به میزبانی سایت انتخاب داشت، خبر داد که موضوع اختلاف برداشتن گام اول از سوی ایران و امریکا حل شده است و با بن‌بست شکنی از این مسأله، دو طرف به‌سمت و سوی حل مسائل فنی و نحوه لغو تحریم‌ها گام برداشته‌اند. صالحی در این رابطه گفت: «ما از بحث غیر قابل توجیه که آنها اول شروع کنند یا ما اول شروع کنیم، عبور کرده‌ایم که نویدبخش است». او با تصریح اینکه «بن‌بست اولیه در حال شکسته شدن است»، تأکید کرد:«یک هفته صبر کنیم، بحث برجام مشخص می‌شود». این سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ساعاتی بعد از آن مطرح شد که نمایندگان ایران و 1+4 بعد از نشست مجازی روز جمعه بلافاصله برای جلسه حضوری در وین در روز سه‌شنبه توافق کردند. اگرچه امریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام نماینده‌ای نداشت اما مقام‌های دیپلماتیک این کشور از برگزاری این نشست استقبال کرده و اعلام کرده‌اند که آماده حضور در نشست بعدی وین هستند. وزارت خارجه امریکا دربیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده، از حضور نماینده این کشور در نشست وین و گفت‌و‌گو درباره بازگشت متقابل به برجام خبر داده است.»

ایران 15 فروردین

«جوان» بحث مذاکرات غیرمستقیم را عکس یک کرده و با تاکید بر اینکه « چیزی به‌نام گام‌به‌گام نخواهیم داشت» می‌نویسد: « سخنان روز جمعه جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، درباره طرح گام به گام برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، واکنش سعید خطیب‌زاده را به دنبال داشت. پورتر گفته بود که قرار است در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که روز سه شنبه ششم آوریل (هفدهم فروردین) برگزار خواهد شد، درباره گام‌های ایران برای بازگشت به تعهدات کامل برجامی بحث شود و سپس به گام‌های امریکا در زمینه کاهش تحریم‌های ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی پرداخته خواهد شد. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفتگو با شبکه خبری پرس‌تی‌وی که روز شنبه منتشر شد، علاوه بر رد طرح گام به گام، بررسی آن را نیز منتفی دانست و گفت: «همان‌طور که بار‌ها به وضوح تصریح شده است، هیچ‌گونه طرح گام به گامی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، لغو تمامی تحریم‌ها است؛ خواه آن دسته [تحریم‌هایی]که ترامپ پس از خروج از برجام مجدداً وضع کرد یا خواه آن دسته [تحریم‌هایی]که وی آغازگر آن بوده و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری تحمیل شده است.» موضع‌گیری خطیب‌زاده، تأییدی بود بر سخنانی که شب قبل از آن سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفته بود: «از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم.»‌عراقچی تصریح کرد: «ما فقط یک گام نهایی داریم که امریکا باید بردارد و تحریم‌هایی را که در چهار سال گذشته اعمال کرده، چه مجدداً اعمال کرده، چه جدید اعمال کرده و چه برچسب‌هایش را عوض کرده باید بردارد.»

جوان 15 فروردین

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگو با غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آرایش سیاسی در انتخابات اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

* ضمن احترام به شخصیت جناب آقای دکتر عارف و تقدیر از خدماتی که در طول دوران خدمت‌شان برای کشور انجام داده‌اند اما باید گفت ایشان بدون‌توجه به تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان و با تکیه بر شعارهای قبلی و باتوجه به کارنامه فراکسیون امید در مجلس گذشته‌، قطعا توفیقی در کسب رأی حداکثری نخواهند داشت.

* جناب آقای دکتر ظریف کارنامه قابل‌قبولی درعرصه دیپلماسی داشته و از چهره‌های مورد وثوق ملی است، اما هنوز نه خودشان اعلام نامزدی کرده‌اند و نه برنامه‌ای برای انتخابات اعلام کرده‌اند. به همین دلیل نمی‌توان درباره حضور و تأثیر حضور ایشان اظهار‌نظر کرد.

* آیت‌ا... حسن خمینی هم ابراز تمایلی برای حضور نداشته‌اند، درصورت حضور، ایشان در عرصه انتخابات می‌تواند از جامعیت نسبت به دیگر نامزدها برخوردار باشد، قطعا دلواپسان و کاسبان تحریم که بقای خود را در سردی انتخابات و عدم‌حضور مردم دنبال می‌کنند، تهاجمات ناجوانمرانه و مخربی را علیه حاج حسن آقا وحرمت‌شکنی بیت امام را در دستورکارشان قرار خواهند داد.

* اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بستر حضور حداکثری اصلاح‌طلبان فراهم شد این جریان باید با یک کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا کند. در غیر این صورت لازمه همه جریان‌های سیاسی جامعه‌محوری است.

آرمان ملی 15 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها