کابینه احمدی‌نژاد در صف 1400

کد خبر: 1058831

کابینه هیچ رئیس دولتی به اندازه احمدی‌نژاد، وزرای آماده به یراق برای ورود به انتخابات 1400 ندارد. چه آنها که رسما و اسما یا تلویحا اعلام کرده‌اند، چه آنها که گمانه‌زنی‌ها درباره‌شان مدت‌هاست وجود دارد.

کابینه احمدی‌نژاد در صف 1400

شرق: محمد عباسی، عضو کابینه دولت‌های نهم و دهم، سال گذشته در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ۱۴۰۰، گفته است: امثال بنده متعلق به ملت و نظام اسلامی‌مان هستیم. پس در حد توان و شرایط نباید از انجام هر خدمتی دریغ کنیم. بعد هم گفت در این چند سال فرصتی بود که حسب تجارب پیش‌آمده در دولت، مجلس و نهادهای علمی و انقلابی، با همراهی جمعی از نخبگان و دلسوزان برنامه‌های درخور‌ توجهی برای ایفای نقش دولتی مقتدر و کارآمد مهیا کنیم؛ اما برای کاندیدا‌شدن به نظر می‌رسد با این تعداد افرادی که به‌عنوان داوطلب ذکر می‌شود، فعلا نیاز و ضرورتی برای کاندیداتوری نمی‌بینیم. مگر اینکه شرایط به گونه‌‌ای رقم بخورد که اقتضای حضور باشد؛ اما وزیر ورزش و جوانان احمدی‌نژاد چند روز پیش گویا به این نتیجه رسید که شرایط آن‌گونه که اقتضای حضورش شود، آماده شده؛ پس رسما اعلام نامزدی کرد.

در تازه‌ترین مورد محمد ناظمی‌اردکانی، وزیر تعاون محمود احمدی‌نژاد، از سوی تشکل اصولگرای جامعه اسلامی مدیران به‌عنوان نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال 1400 معرفی شده است. ناظمی‌اردکانی متولد اردکان یزد و دارای دکترای مدیریت، گرایش سیستم‌ها است و 66 سال دارد. او در سال‌های 84 و 85 به‌عنوان وزیر تعاون دولت نهم مشغول به کار بود و که از سوی احمدی‌نژاد برکنار شد. همچنین در سابقه خود استانداری قم و ریاست سازمان ثبت احوال کشور را دارد. اعلام نامزدی دبیر کل جامعه اسلامی مدیران در حالی‌ است که وب‌سایت او مدت‌هاست به‌روز نشده و جزء چهره‌های اصولگرای کمتر خبرساز در جریانات اصولگرایی است. رستم قاسمی، وزیر احمدی‌نژاد که مدتی وزارت نفت را اداره می‌کرد هم غیر‌رسمی اعلام نامزدی کرده. او می‌گوید برنامه‌ای دارد که مبتنی بر برنامه عملیاتی است که می‌تواند بدون شعار برای مردم این باور را ایجاد کند که در این برنامه‌ها واقعیت‌هایی وجود دارد. او را می‌توان در فهرست نامزدهای نظامی انتخابات هم جای داد؛ اگرچه او خودش را نظامی نمی‌داند و از سویی دیگر از ورود چهره‌هایی با سابقه نظامی به انتخابات هم دفاع می‌کند. او درباره جزئیات برنامه انتخاباتی خود گفته که در روز مشخصش خواهد گفت و شعار و الگوهایش هم ویژه است و گفته بعد از اعلام کاندیداتوری اطلاع‌رسانی خواهم کرد. او گفته من عضو سپاه هستم و همواره هم این را گفته‌ام؛ اما امروز شرایط کشور شرایط خوبی نیست. ما در ایستگاه خوبی در حوزه اقتصادی قرار نداریم و من آدمی هستم که تقریبا بعد از جنگ عمرم را در کار اقتصادی کشور گذرانده‌ام. می‌خواهم قدمی در این راستا بردارم؛ بنابراین این را می‌توانم بگویم که با این نگاه مردم طبیعتا نگرانی‌ ندارند. پیش ‌از ‌این نیز خبرهای غیررسمی حاکی از آن بود که فعالیت انتخاباتی‌اش را آغاز کرده و گفته می‌شود که اتاق فکر انتخاباتی او با همراهی جمعی از اعضای هیئت دولت محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان به جبهه پایداری تشکیل شده است. اگرچه نامزدهای اصلی جبهه پایداری در‌حال‌حاضر دبیر کل این حزب یعنی صادق محصولی و سعید جلیلی هستند.

حاجی‌بابایی، نماینده همدان و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد هم از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده است. او گفته است: «من یک طرف قضیه‌ هستم، یک طرف دیگر مردم هستند. ۵۰ درصد ما راضی هستیم، ۵۰ درصد هم مردم باید بخواهند. همه ما، چه نمایندگان و وزرا، کاندیدای ریاست‌جمهوری هستیم. اگر چند وقت مانده به ریاست‌جمهوری به نماز جمعه رفتیم و هفت، هشت نفر با ما دیده‌بوسی کنند، تکلیف روشن می‌شود». حمیدرضا حاجی‌بابایی شش دوره نماینده مجلس بوده است. او در کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش بود.

صادق محصولی، وزیر کشور احمدی‌نژاد در سال 88 و بعد هم وزیر رفاه و تأمین اجتماعی یکی از گزینه‌های انتخاباتی 1400 است. او به‌طور ویژه نامزد جبهه پایداری است و تا جایی که مشخص است، قصد ائتلاف با اصولگرایان را ندارد. او به‌تازگی حملات تندی به تشکیلات ائتلافی اصولگرایان کرده و آنها را پدرخوانده و پدرسالار خوانده است. محصولی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

علی نیکزاد، وزیر راه  احمدی‌نژاد هم گرچه شخصا و رسما خودش هنوز اعلام نامزدی نکرده؛ با‌این‌حال نامش در رسانه‌ها در فهرست نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان به‌عنوان گمانه‌زنی همواره آورده می‌شود.

وزیر  اطلاعات احمدی‌نژاد هم نامزد شد

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در زمان احمدی‌نژاد هم از حوزه انتخابیه تهران کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان شده است. حیدر مصلحی جانشین دفتر عقیدتی-سیاسی فرماندهی کل قواست. حیدر مصلحی در سال 1388 و از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و در روز 12 شهریور همان سال با کسب 194رأی موافق راهی وزارت اطلاعات شد. مصلحی در فروردین 90 استعفا داد. محمود احمدی‌نژاد با قبول استعفای وزیر اطلاعات، در حکمی او را به‌عنوان «مشاور رئیس‌جمهور در امور اطلاعاتی» منصوب کرد. پس از آنکه سایت‌های متعلق به دولت، از پذیرش استعفای حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات از سوی احمدی‌نژاد خبر دادند، او به دلیل مخالفت مقام معظم رهبری با کناره‌گیری‌اش در وزارت اطلاعات ماندنی شد و همچنان در سمت وزارت اطلاعات به کار خود ادامه داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها