سازوکار تهیه لیست در شورای ائتلاف

کد خبر: 1059252

توضیح مهدی چمران درباره نحوه بستن لیست اصولگرایان برای شورا و همچنین شائبه حضور آقازاده ها.

سازوکار تهیه لیست در شورای ائتلاف

گروه سیاست سایت فردا - انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد و اهمیت آن نیز کم نیست. به خصوص در شهرهای بزرگ و تهران که شورای منتخب قرار است شهردار را هم برگزیند. از آنجایی که شهرداری تهران یکی از سیاسی‌ترین کرسی‌های شهری است و در سال‌های اخیر سکوی پرتاب به پاستور نیز تلقی شده است، این انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای همین هم فعالان سیاسی در هر دو جریان همزمان با تلاش برای یافتن گزینه مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری و اجماع روی یک نفر، به فکر انتخابات شوراها و بستن لیست سی نفره هم هستند. مشخصا در جریان اصولگرایی این موضوع در دستور کار است. شاهد آنکه همین دیروز مصطفی پورمحمدی از رسیدن شورای وحدت به لیست چهل نفره خبر داده بود.

آنطور که مصطفی چمران می‌گوید، شورای ائتلاف نیز به فکر تهیه لیست بوده و کار خو را شروع کرده است. 

به گزارش فارس، او درباره نحوه بستن لیست و راهکارهایی که برای ممانعت از سهم‌خواهی درنظر گرفته شده است، گفت: « ما درگاهی در نظر گرفته ایم که همه می توانند در ان ثبت نام کنند.مردم‌می توانند کاندید مورد نظر خود را انتخاب کنند و بر اساس رای مردم لیست بسته می شود. وقتی مردم رای بدهند ما ۳ برابر ظرفیت را انتخاب(افرادی که بیشترین رای را آورده اند ) و بر اساس تخصص لیست نهایی بسته می شود البته اعتقاد و انقلابی بودن پیش از همه اینهاست. افراد برای ثبت نام در درگاه باید نام و نام خانوادگی و همچنین کد ملی را درج کنند و در ابتدا افراد را به صورت کلونی ۱۵ نفره در نظر گرفته و ۳ نفر از انها شامل یک خانم،یک جوان و یک فردعادی می توانند رای بدهند.این کار در شهرستان ها انجام و هفته اینده در تهران هم اجرایی می شود.»

وی افزود: « نگاه جنسیتی نداریم اما اگر حتی ۱۰ خانم هم در سامانه توسط مردم انتخاب شوند و تخصص لازم را داشته باشند در لیست قرار می گیرند.البته استقبال خانم ها کم بوده اما نسبت به دور قبل بهتر بوده است.»

به گفته چمران «ما دقیقا لیست را بر اساس نظر مردم می بندیم و نگاه پدر سالارانه نداریم و اینکه بخواهیم حزبی کار کرده و اینکه با سفارش کسی فردی در لیست قرار گیرد اصلا در دستور کار نیست و کاملا روند شفاف است. البته همین جا می گویم که برای ما تخصص حرف اول است ما نیازمند متخصص‌اقتصاد شهر، پزشک، حقوق دان و غیره هستیم.اعضای شورا باید متخصص باشند تا بتوانند شهر را به درستی اداره کنند.»

وی تاکید کرد که «ملاک آقازاده یا خانم‌زاده بودن نیست. آقازاده کیست؟ هر کسی که پدرش مسئولیتی دارد یا معاون وزیر یا معاون شهردار است آقازاده محسوب می‌شود؟ اینطور که باید بگوییم که همه آقازاده هستند. ما در لیست خودمان با پارتی‌بازی کسی را وارد نمی‌کنیم. مثلاً بگویند که این آقا یا خانم فرزند فلانی است و از رانت پدرش استفاده و در لیست قرار گیرد. اما چون افراد در سامانه ثبت‌نام می‌ کنند و ما لیست را بر این اساس می‌بندیم، شاید کسی آقازاده باشد و در سامانه مردم به وی رأی بدهند، آن موقع ما در مرحله نهایی ما براساس شاخص‌ها بررسی می‌کنیم، شاید هم اصلاً مردم به وی رأی ندادند. مردم باید انتخاب کنند و اگر حساسیت منفی دارند، باز مردم باید در آن سامانه رأی بدهند. ببینید در آن سامانه‌ای که ما درنظر گرفته‌ایم حزب شخص نوشته می‌شود، شاید هم اصلا کاندیدا حزبی نداشته باشد. با این کار وزن احزاب هم مشخص می‌شود و احتمالاً 10 هزار نفر در این سامانه  ثبت نام می کنند.»

چمران در پاسخ به اینکه «بیش از 70 نفر از مدیران و معاونین آقای قالیباف در شهرداری تهران برای دوره ششم انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند. وضعیت آنها چگونه است آیا سهمی در لیست دارند؟» گفت: « باز هم تأکید می‌کنم که حضور آنها در لیست بستگی به رأی مردم دارد.مدیران و معاونان آقای قالیباف افراد باتجربه‌ای هستند و همین امر برای آنها یک پوئن مثبت است. اما باید صبر کنیم ببینیم که مردم به چه کسانی رأی می‌دهند و درنهایت لیست را ببندیم. اینکه مدیری صرفا در دوران آقای قالیباف بوده، ملاک ما برای حضور در لیست نیست. »

به گفته او سرلیست «هنوز مشخص نیست» و احتمال تعدد لیست هم «بعید نیست». وی اما تاکید کرد که «ما تلاش می‌کنیم که به لیست واحد برسیم و لیست اصلی را به عنوان شورای ائتلاف اعلام می‌کنیم و تلاش ما این است که با سایر دوستان به جمع‌بندی برسیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها