بازتاب نشست وین در روزنامه‌ها/ حمله روزنامه اصلاح‌طلب به وزیر بهداشت/ نگرانی‌ها از موج چهارم کرونا و ورود سپاه و بسیج

کد خبر: 1059254

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب نشست وین در روزنامه‌ها/ حمله روزنامه اصلاح‌طلب به وزیر بهداشت/ نگرانی‌ها از موج چهارم کرونا و ورود سپاه و بسیج

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«ایران» با اشاره به اینکه اعضای برجام نشست وین را مثبت ارزیابی کردند از تیتر « اتحاد برای رفع تحریم‌ها» استفاده کرده و نوشته است: « چه این کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند که با تسهیل شرایط موجود برای تحقق منافع اقتصادی کشورمان، زمینه را برای احیای کامل برجام فراهم کنند. مقام‌های کشورمان بر‌اساس طرحی که در دستور کار خود دارند، تأکید کرده‌اند که تنها راه ممکن برای ازسرگیری تعهدات برجامی ایران، لغو تحریم‌های مؤثر از سوی امریکا و مهر تأیید کشورمان بر ثمرات این اقدام است. چه این روند می‌تواند در مراحل مختلف از سوی طرفین مورد پیگیری قرار گیرد. به این معنا که با اعتمادسازی در برداشتن نخستین قدم، تهران و واشنگتن می‌توانند به‌تدریج به نقطه نخستین برجام بازگردند.همزمان با حضور نمایندگان ایران و 1+4 «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران هم با هدف رایزنی با شرکای برجام در حاشیه آن حضور یافته است. او پیش از این نشست در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از 500 تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده، برداشته خواهد شد. اگرچه مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که گفت‌و‌گوی مستقیمی با نماینده امریکا در وین نخواهند داشت اما حضور نماینده امریکا در وین به این معنا خواهد بود که اعضای 1+4 بعد از نشست با مقام‌های ایرانی، برای تکمیل گفت‌و‌گوها با هیأت امریکایی به گفت‌و‌گو خواهند نشست.»

این روزنامه دولتی تیتر یک امروز خود را نیز به سخنان روحانی درباره اطلاع رسانی شفاف درباره روند واکسیناسیون اختصاص داده است.

ایران 18 فروردین

«آفتاب یزد» نشست وین را تیتر یک کرده و با عنوان «توافق مهم برای ادامه مذاکرات» می‌نویسد: « دور اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ، با توافق جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت.براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش نمایند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین مصاحبه‌ای دارد با قاسم میرزای نیکو فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نقش و جایگاه وزارت بهداشت در دوران کرونا. وی در این مصاحبه که با تیتر «تفاوت وزیر کاربلد و التماسی» منتشر و عکس یک شده است، می‌گوید: « سعید نمکی اگر احساس می کند با فاصله گرفتن از این دولت می تواند در کابینه ی 1400 نقش و جایگاه داشته باشد محکم به او می گویم سخت در اشتباه است زیرا صندلی دهم وزارت بهداشت را نیز به او نخواهند داد گواه صحبت من محمود حجتی است که علی رغم بسیاری اصرارها از سوی محمود احمدی نژاد به آسانی کنار گذاشته شد.»

آفتاب یزد 18 فروردین

«شرق» در گزارشی با عنوان « تعامل با تهران‌ حالا چرا؟» که تیتر یک هم شده، نوشته است « شاید نظر دولت بایدن در نهایت همین باشد که عطای توافق را به لقایش ببخشد و دوباره مثل اسلافش تا مدت‌ها با چالش ایران به اشکال دیگر سروکار داشته باشد، اما دولت بایدن حتی مشخصا اراده‌ای به این سمت هم نشان نداده است. به بهانه نشست دیروز وین، بدون اینکه لزوما قضاوتی روی بجایی و نابجایی استدلال‌ها داشته باشیم، مروری می‌کنیم بر دلایلی که باعث شده دولت جدید آمریکا در موضوع ایران تا این زمان برای تصمیم‌گیری در تعلل مانده باشد.» در ادامه این گزارش نیز به مواردی مثل دوران انتصاب و مرور، اولویت‌های داخلی و خارجی، تعامل و تقابل با کنگره‌ای با اکثریت مرزی، تمایل به استفاده از بحران برای کسب امتیازات بیشتر، اختلافات جدی در تیم بایدن و گزینه کار با دولت محافظه‌کار در ایران اشاره شده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به عزت‌الله ضرغامی و شعار «نان، مسکن، آزادی» او پرداخته و با تیتر «اصولگرایان چپ می‌شوند؟» می‌نویسد: « «کار؛ مسکن، آزادی، عدالت...» هیچ ‌وقت جزء دال‌های اصلی گفتمان اصولگرایی نبوده‌اند. دال‌های اساسی این گفتمان روی هویت دینی و بعد انقلابی تأکید بیشتری دارند اما در مانیفست ضرغامی که عامدانه اصولگرابودن خودش را نفی می‌کند جایی ندارند. به نظر می‌رسد مشکل بعدی که گفتمان اصولگرایی با آن روبه‌روست، بحران مشارکت است. اصولگرایان نگران میزان مشارکت مردم هستند و می‌دانند گفتمانی که حامل آن هستند، برای بخش زیادی از مردم جذابیت ندارد. آنها با نفی هویت اصولگرایانه خود درصدد جذب مشارکت مردم‌اند.»

احمد غلامی سردبیر این روزنامه نیز گفت‌وگویی دارد با عطاالله مهاجرانی درباره آخرین کتابش با عنوان «شیخ بی‌خانقاه».

شرق 18 فروردین

«وطن امروز» روحانی را عکس یک کرده و با اشاره به اظهارات علی ربیعی درباره بحران مرغ که گفته بود «اینکه می‌گوییم گران نمی‌شود اما به سرعت می‌شود نشانه صداقت ماست» به منطق و نحوه مدیریت دولت خورده می‌گیرد. در این گزارش با تیتر «منطق‌الطیر روحانی!» آمده است: «اینطور که از اظهارات علی ربیعی می‌توان برداشت کرد، او به هر حربه‌ای دست انداخته تا بحران مرغ را با تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا مرتبط بداند. با وجود اینکه اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر تامین نهاده‌های دامی از خارج کشور درست است اما نتیجه‌گیری وی مبنی بر اینکه مشکل کنونی ناشی از تحریم‌هاست بنا به دلایل مختلف مردود است.  ابتدا اینکه با وجود کاهش درآمدهای ارزی که موضوعی عیان است، تامین ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی مرغ دستخوش تغییر نشده است. این یعنی شاید بتوان گرانی برخی کالاها را که ارز تخصیصی آنها متوقف شده، به موضوع تحریم‌ها متصل کرد اما در موضوع نهاده‌های دامی این استدلال قابل پذیرش نیست. ... از سوی دیگر طبق گزارش‌های مختلف نقش دولت در افزایش قیمت مرغ بیان شده است. کمیسیون اصل 90 در بحبوحه افزایش قیمت مرغ در نیمه سال گذشته بخشی از این موارد را برشمرد.»

این روزنامه اصولگرا، جلسه دیروز وین و واکنش‌ها به آن را به عنوان « چراغ قرمز به سناریوی واشنگتن» پوشش داده و به توییت علی شمخانی که نوشته بود « امکان مذاکرات فرا برجامی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد» اشاره می‌کند.

وطن امروز 18 فروردین

«اعتماد» کشته شدن دو محیط‌بان در زنجان را « شلیک به محیط زیست» توصیف کرده و در عکس یک امروز خود به آن پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب جلسه کمیسیون مشترک در وین و نتایج آن را نیز با تیتر «ادامه زنجیره مذاکرات در وین» پوشش داده و نوشته است: « ساعتی پس از پایان دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، خبرگزاری ژاپنی کیودو در خبری اختصاصی اعلام کرد که دور دوم نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه ۹ آوریل در وین برگزار خواهد شد. ... روند آغاز شده در وین از شامگاه دوشنبه در حالی تا حداقل پایان روز جمعه 20 فروردین ماه ادامه پیدا خواهد کرد که آغاز به کار همزمان دو تیم کارشناسی برای لیست‌سازی از اقدام‌های ایران و امریکا در مسیر بازگشت به برجام را باید نشانه پیشرفت در رایزنی‌ها دانست. هر چند که هنوز مشخص نیست با توجه به مخالفت ایران با طرح گام به گام برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای و از سوی دیگر اصرار ایالات متحده برای گام‌های متناظر، نقشه راه نهایی قابل قبول دو طرف به چه شکل خواهد بود و طی این مسیر به چند ماه زمان نیاز دارد اما به گواه کارشناسان خارج شدن برجام از اغما و تلاش ایران، 1+4 و ایالات متحده برای رسیدن به یک نقشه راه برای احیای آن را باید به فال نیک گرفت. »

اعتماد 18 فروردین

«کیهان» در تیتر یک خود یک گزارش خبری – تحلیلی دارد با عنوان « اعتراض آمریکا به اصرار ایران بر لغو تحریم‌ها» . این گزارش در واقع پوشش خبری نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز اظهارات دیروز ربیعی درباره گرانی و مشکلات اقتصادی را نقد کرد. همچین در واکنش به اظهارات او درباره موج چهارم کرونا و مدیریت آن، نوشت: « معنی سخن آقای ربیعی مبنی بر اینکه «با توجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز و یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد» این است که درست است شرایط فعلی بحرانی شده و آمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌شدت جهشی شده است، اما جای نگرانی نیست چراکه «اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد»!، البته باید دید منظور از اقدامات لازم پس از داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها در این ایام چیست؟  سؤال اینجاست که چون موج کرونا در کشورهای دیگر نیز وجود دارد ما نیز مجبور بوده‌ایم خود را به سطح آنها برسانیم یا می‌شد با اندکی تدبیر و توجه به نظرات کارشناسی از جمله هشدارهای مسئولان سلامت در خود دولت از شرایط فعلی پیشگیری کرد؟ آیا نمی‌شد با قدری تدبیر از جلوی رشد تلفات یا خسارت‌های تعطیلی اجباری بسیاری از مشاغل و واحدهای صنفی و تحمیل هزینه‌های‌های هنگفت انسانی و اقتصادی را گرفت؟»

کیهان 18 فروردین

«آرمان ملی» از موج چهارم کرونا نوشته و در گزارشی با عنوان « کلانشهرها؛یک گام تا تعطیلی کامل» آورده است: « در این شرایط، مسئــولان وزارت بهــداشت، از جمله علیرضا زالی، ایرج حریرچی، معاون وزارتخانه و اعضای شورای شهر تهران خواستار تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران و دیگر کلانشهرها شدند و باید دید دکتر روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مانند آذرماه سال گذشته با این تصمیم موافیت می‌کند یا خیر. با این حال محسن هاشمی با اعلام اینکه شورای شهر وظیفه‌ای برای تعطیلی پایتخت ندارد، افزود: «تعداد فوتی‌ها در بهشت زهرا به کم‌تر از ۲۰ متوفی در روز رسیده بود، اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۵۰ و نزدیک به ۶۰ فوتی در روز رسیده است.» در روزهای اخیر تعطیلی مجموعه‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و گالری‌ها و مراکز تعویض پلاک در تهران اعلام شده اما سایر صنوف و ادارات به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری دارد با عنوان «تخریب جهانگیری برای جلوگیری از افشاگری!» که در آن آمده است: « در هفته اخیر به‌صورت روزانه به اسحاق جهانگیری حمله شده؛ رسانه‌ها و افرادی که شاید کاندیداتوری احتمالی اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری برای آنها دلیل نخست برنامه‌ریزی برای هجمه نبود؛ بلکه از افشای آنچه می‌ترسیدند که جهانگیری می‌داند و می‌گوید. برای این دلواپسان اسحاق جهانگیری در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری دغدغه اصلی نیست؛ بلکه هراس آنها از جهانگیری سخنگو است و به‌خوبی می‌دانند اگر او سخنی بر زبان ‌آورد همگان به صداقت آن و نه سخن گفتن از باب کینه و رقابت باور دارند. پس اظهارات و افشاگری‌های او تاثیر زیادی بر رای مردم در انتخابات 1400 دارد. » گزارش‌نویس آرمان البته در سراسر گزارش نمی‌گوید که اگر بنای افشاگری باشد جهانگیری چه چیزی را افشاخواهد کرد و صرفا به منتقدان او می‌تازد و هر حرفی علیه آقای معاون اول را پروژه‌ای انتخاباتی می‌داند.

آرمان ملی 18 فروردین

«جوان» در عکس یک خود از بازگشت سپاه و بسیج برای مقابله با سهمگین‌ترین موج کرونا خبر داده و نوشته است: « روز گذشته با شناسایی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور رکورد تعداد مبتلایان به این بیماری از ابتدای شیوع کرونا در کشور شکسته شد. الگوی غالب کرونا در کشور نوع جهش‌یافته آن است و همین مسئله مدیریت اوضاع را سخت‌تر می‌کند. در پایتخت در دومین روز اعلام وضعیت قرمز، ۱۰۳ بیمارستان از مجموع ۱۷۵ بیمارستان استان تهران درگیر کرونا هستند. وسایل حمل و نقل عمومی همچنان یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتشار بیماری است و همین مسئله ستاد مقابله با کرونا را در کلانشهر تهران بر آن داشته تا برای مدیریت شرایط اضطراری موجود پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تا ۱۰ روزه پایتخت را به رئیس‌جمهور ارائه کنند. حالا بناست تا همچون گذشته یک‌بار دیگر بسیج و سپاه هم با درخواست وزیر بهداشت به میدان مدیریت موج تازه کرونا بیایند. بر این اساس روز گذشته طبق فرمان سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقرر شد مرحله جدید طرح شهید سلیمانی پس از سکون جمعیت سیال و فراهم شدن شرایط، با اجرای سناریو‌های بازنگری شده برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بحران مرغ و اقدام مجلس در این باره پرداخته است. جوان در تیتر یک امروز خود با عنوان « مجلس نام متهمان مرغی را به قضا داد» می‌نویسد: « روزانه خبر‌های جدیدی از بازار آشفته مرغ به گوش می‌رسد، از توزیع مرغ گرم همراه با سردر نسیم شهر رباط کریم گرفته تا نبود مرغ در مغازه‌های مرغ فروشی و ادامه صف‌های طویل در مقابل فروشگاه‌ها. ظاهراً اتفاقات به‌وجود آمده در این بازار، دیگر با تهدید و بگیر و ببند هم قابل کنترل نیست. مجلس مشکلات بازار مرغ را ضعف مدیریتی و وزیر جهاد کشاورزی سیستم توزیع و احتکار را دلیل نابسامانی بازار می‌داند، اما فعالان بازار معتقدند تا زمان جمع شدن صف‌های خرید و بازیابی توان تولید در مرغداری‌ها و تأمین به موقع نهاده‌ها، باید مرغ وارد شود تا هم مرغداران و هم دلال‌ها از دپوو انبارکردن دست بکشند و آرامش به بازار بازگردد.»

جوان 18 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها