چالش اصلی اصولگرایان

کد خبر: 1061580

الگوی 92 یا الگوی 96؟

چالش اصلی اصولگرایان

گروه سیاست سایت فردا – کمتر از دو ما تا انتخابات ریاست جمهوری باقی است و اصولگرایان با همان چالش همیشگی یعنی ایجاد اجماع و وحدت مواجه هستند. اگرچه که تجربه انتخابات 96 این امیدواری را ایجاد کرده که بتوانند روی یک گزینه به اجماع برسند اما این به آنان اطمینان خاطر نمی‌دهد. دلیلش نیز روشن است. اکثر اصولگرایان از ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه مورد اجماع نام می‌برند و تردیدهایی که در کاندیداتوری او ایجاد شده، این نگرانی را ایجاد می‌کند که دوباره به چند کاندیدایی برسند. 

توجه به این نکته را می‌توان در اظهارات منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت دید. او به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «انتخابات 96 را باختیم اما دستاورد ما این بود که نشان دادیم بر خلاف 92 می توانیم به یک اجماع قابل اعتنا برسیم. بنابراین 96 یک باخت نبود. بلکه یک برد در همگرایی و کسب یک رقم قابل توجه در آرا بود. اکنون هم الگوی 96 باید اساس کار باشد زیرا اگر با الگوی 92 حرکت کنیم یعنی پذیرفته‌ایم که رقیب میدان دار انتخابات باشد.»

او از الگوی 96 حرف می‌زند اما از آنجایی که خودش هم می‌داند و می‌گوید که «ممکن است آقای رئیسی نیاید» گزینه پیدا کردن یک کاندیدای اجماع ساز دیگر را از روی میز برنمی‌دارد. متکی در توضیح ویژگی‌هایی که این جایگاه را بیابد می‌گوید:  «در صحنه کنونی انتخابات افراد زیادی را در معرض نامزد شدن می‌بینیم. یا خودشان مایل هستند و یا بخشی از فضای اجتماعی به نامزدی آنان توجه دارند. اگر بنا شد طرف یک نامزد برویم او باید علی رغم برخورداری از مبانی فکری و اندیشه‌ای که مورد پذیرش جامعه باشد، قدرت اجماع سازی هم داشته باشد. برخی می‌گویند آقای رئیسی فقط برای اجماع سازی خوب است اما این طور نیست. او نماد یک نگرش و مدیریت در کشور است اگرچه فقط در حوزه قوه قضاییه بروز پیدا کرده است.»

حال باید منتظر ماند و دید که اصولگرایان با در نظر گرفتن این دو ویژگی به چه کسی می‌رسند و کدام یک از نیروهای این جریان در عین حال که دارای ظرفیت اجماع سازی تشخیص داده می‌شود، نماد یک نگرش و مدیریت هم به حساب می‌آید. 

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این باب آغاز شده و شاهدیم که رسانه‌های مختلف از جوانب متفاوت وضعیت جبهه اصولگرایی را تحلیل بررسی کرده و به نتیجه‌ای می‌رسند. مثلا «اعتماد» در شماره امروز خود بعد از اشاره به شواهد تضعیف گمانه کاندیداتوری رئیسی، از محمدباقر قالیباف اسم برده و می‌نویسد: « اصولگرایان تلویحا از نامزد اصلی خود رونمایی کرده‌اند. نامزدی که به اعتقاد برخی از جناح راست می‌تواند در مقابل دوقطبی مذاکره شانس بیشتری داشته باشد.»

این درحالی است که بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌گران سیاسی نیز معتقدند در صورت نیامدن رئیسی احتمالا اصولگرایان قادر به اجماع نبوده و با چند کاندیدای متفاوت وارد عرصه خواهند شد. 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها