دعوا در جبهه اصلاح‌طلبی بالا گرفت

کد خبر: 1061960

شکاف بین کارگزاران و سایر اصلاح‌طلبان بیش از هر وقت دیگری نمایان شده است.

دعوا در جبهه اصلاح‌طلبی بالا گرفت

گروه سیاست سایت فردا – اختلاف نظر بین طیف‌های رادیکال و محافظه‌کار جریان اصلاحات تازگی ندارد اما این روزها و به خصوص بعد از چالشی که حذف سیدحسن خمینی از گردونه انتخابات برایشان ایجاد کرده، بیش از همیشه بالا گرفته است.

از همین رو شاهدیم که کارگزارانی‌ها ساز خود را زده و علی‌رغم آنکه محمدجواد ظریف راضی به کاندیداتوری نشده، از ضرورت حمایت از وی می‌گویند. از سوی دیگر اتحاد ملت، اعتماد ملی و سایر هواداران مشارکت مشروط سراغ گزینه‌های تندرویی مثل مصطفی تاجزاده و محمدرضا خاتمی رفته‌اند. مصداق این مدعا نیز شایعاتی است که اخیرا در فضای مجازی درباره کاندیداتوری تاجزاده مطرح شد. بعد از آن هم الیاس حضرتی از جدی بودن این گزاره گفت و خود تاجزاده خبر داد که در حال مشورت با دوستان است. 

امروز اما جواد امام، عضو جبهه اصلاحات ایران به «برنا» می‌گوید: «ما دو نفر از شخصیت ها را به عنوان کاندیداهای حداکثری پذیرفته بودیم که یکی محمدرضا خاتمی و دیگری سید حسن خمینی  بود. من فکر می کنم کاندیداهای بعدی با فاصله از این ها هستند اینکه فکر کنیم جایگزین اینها هستند نه اینطور نیست».

همزمان با این رویکرد بخش چپ اصلاح‌طلبان شاهد عصبانیت بخش راست این جریان هستیم. عصبانیت که در اظهارات امروز محمد عطریانفر به خوبی مشهود است. او در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» می‌گوید: « ما تمایل داریم اصلاح طلبان، واقع گرا باشند و دست از اتوپیاهای دوراز دسترس بردارد، آرمان هم باید روی زمین پیاده شود. اگر هدف قله دماوند باشد برای وصول به  آن ابتدا باید اینجا سوار ماشین شویم و مسیر چندین کیلومتری را طی کنیم تا به شهردماوند برسیم و بعد خود را به دامنه کوه برسانیم و از آن بالا برویم؛ یعنی باید زحمت بکشیم و تلاش کنیم. اینکه یکباره تصور کنیم راس قله دماوند هستیم نادرست است.»

این عضو کارگزاران تاکید می‌کند که «کارگزاران می تواند نماد واقع بینانه اندیشه بهبودخواهی اصلاح طلبانه ای باشد که به اصول نظریه سیاسی حاکم پایبند است و از نظریات افراطی و تند رادیکالیستی فاصله جدی دارد؛ ذهنش معطوف به یک نوع آرمان خواهی روی زمین است. توافق جهانی «دنیای عاری از خشونت» را تعقیب می کند، تعامل در حوزه اقتصاد را به عنوان یک راهکاری که می‌تواند منجر به یک زندگی رو به بهبود برای جامعه و یک سطح برخورداری معیشتی مناسبتر شود را در دستور کار قرار می‌دهد.»

همان طور که مشخص است شکاف بین بخش رادیکال و محافظه‌کار اصلاح‌طلبان در آستانه این انتخابات بیش از هر وقت دیگری است. محافظه‌کاران اصرار دارند که با کاندیدای حداقلی و حتی ائتلافی وارد شده تا مسئولیت را به عهده بگیرند. حتی به این راضی هستند که در دولت فرضا اصولگرای بعدی جایی برای خود باز کنند. منطق‌شان نیز همان است که عطریانفر می‌گوید یعنی « اگر مسئولیتی عرضه کنند  شاید به عهده بگیریم و اشکالی هم ندارد. اگر جایی فراهم شد ما مشکلی نداریم. مگر پست ها و مسئولیت ها، ارث پدر اصولگرایان است؟!».

طیف رادیکال‌تر اما تصمیم خود را گرفته، چناچه آذر منصوری چند شب قبل در کلاپ هاوس گفت که اگر نامزد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشود، تکلیف روشن است. از آنجایی که برای معرفی نامزد سراغ تاجزاده و محمدرضا خاتمی رفته‌اند نیز باید به این نتیجه رسید که مایل هستند به جای باخت با عارف و یا برد با ظریف که ادامه دولت روحانی است، با تاجزاده بیایند و حذف شوند و بعد هم طلبکار باشند که اجازه حضور در رقابت را نداشته‌اند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها