احمدی‌نژاد در انتظار فروپاشی؟!/ رویارویی وزارت خارجه و صدا و سیما/ شوک به دیمونا

کد خبر: 1062378

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

احمدی‌نژاد در انتظار فروپاشی؟!/ رویارویی وزارت خارجه و صدا و سیما/ شوک به دیمونا

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» تیتر یک امروز خود را اختصاص داده به «یک گزارش تکان‌دهنده از جنایت پلیس مرزی ترکیه علیه دوشهروند ایران» و با عنوان «مرگ وخون پشت مرزهای چالدران» از «تایید اعمال خشونت سیستماتیک علیه شهروندان ایرانی در مرز ترکیه توسط وکیل ترک پرونده» نوشته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب به بهانه اظهارات اخیر و ادعاهای عجیب محمود احمدی‌نژاد نیز گفت‌وگویی دارد با عبدالرضا داوری چهره سابقا نزدیک به وی. به نقل از وی سرنوشت احمدی‌نژاد را به «مظفر بقایی» تشبیه کرده و می‌نویسد: «حدود یک سال است که آقای احمدی‌نژاد به‌ طور جدی به فروپاشی نظام فکر می‌کند. جمع‌بندی او این است که جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد. این موضوع البته از انتهای سال ۹۶ در خلال صحبت‌هایش مطرح می‌شد اما در یک سال گذشته خیلی جدی‌تر شد. مدل ذهنی احمدی‌نژاد که اتفاقا حمید بقایی نیز در شکل‌گیری آن نقش داشته، شبیه‌سازی سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی با سرنوشت جمهوری اسلامی است. آنها معتقدند مسیر جمهوری اسلامی دقیقا بر همان ریلی قرار دارد که اتحاد جماهیر شوری قرار داشت. با مشابه‌سازی که در بحث‌های‌ داخلی‌شان مطرح می‌کنند- که نشانه‌هایی از آن را در بحث‌های عمومی نیز دیده می‌شود- معتقدند جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است. ۳ شیوه را هم برای رسیدن به این فروپاشی در ذهن دارند. مسیر اول درگذشت رهبری است. معتقدند درگذشت رهبری منجر به فروپاشی خواهد شد. موضوع بعدی حمله خارجی- به‌طور مشخص حمله امریکا به ایران- است که معتقدند اگر یک حمله برق‌آسا به زیرساخت‌های خدماتی ایران مثل آب، برق، اینترنت و... انجام شود، در عرض چند روز جمهوری اسلامی از هم خواهد پاشید. بحث دیگر هم آشوب‌های اجتماعی است».

اعتماد 4 اردیبهشت

«شرق» بیانیه «صریح و بی‌سابقه‌» وزارت خارجه در واکنش به حملات داخلی به مذاکره‌کنندگان را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان « ‌‌دروغ‌های شاخ‌دار‌ برای ‌گندم خیالی ری‌» نوشته است: « در روزهای گذشته با اوج‌گیری حملات، خبرسازی‌ها و انتخاباتی‌کردن مذاکرات و فرایند رفع تحریم از سوی مخالفان، ظاهرا روند پیشین کنار گذاشته شد و وزارت خارجه به‌صراحت دست به پاسخ‌گویی زده است. به‌این‌ترتیب، توییت تند سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین که «منبع مطلع» پرس تی‌وی درباره مذاکرات را نامطلع خوانده بود، نه‌تنها یک خرق عادت که اولین گام یک تغییر  رویه بوده است. این واکنش صریح پس از مستندهای دوباره صداوسیما علیه مذاکرات و مذاکره‌کنندگان منتشر شد که در آن دوباره به ادعاهای جدید در‌این‌باره پرداخته شده است. در این بیانیه هم ضمن انتقاد از این برنامه‌های صداوسیما صراحتا به تأمین هزینه‌های صداوسیما از بودجه عمومی اشاره شده است. ... این اتفاق را شاید می‌توان نشانه‌ای از این پدیده پیش‌بینی‌پذیر دانست که صدور این بیانیه تأثیری در حملات و استفاده‌های انتخاباتی از سیاست خارجی، به نفع جریان‌های داخلی و به قیمت چالش‌آفرینی در صحنه دیپلماسی نخواهد گذاشت. تا زمانی که مذاکرات وین یا حتی شاید مذاکرات ادعایی بغداد ادامه دارد و نیز تا زمانی که انتخابات برگزار نشده است، باید آماده بود که مخالفان دولت و مدعیان کرسی پاستور، همچنان از جیب منافع ملی در صحنه بین‌المللی بردارند و خرج کارزارهای خود کنند، بی‌توجه به اینکه به‌عنوان مدعیان انتخابات، خزانه‌ای را تخریب می‌کنند که فردای انتخابات در صورت پیروزی، خود باید برای اداره کشور بر آن تکیه کنند.»

شرق 4 اردیبهشت

«آرمان ملی» هم مثل شرق بیانیه وزارت خارجه را تیتر یک کرده و با عنوان « سیمای واقعی کاسبان تحریم» نوشته است: « هجمه، اهانت، تخریب و سیاه‌نمایی علیه مردان دیپلماسی کشور و برجام از همان ابتدای مذاکرات بوده و تا‌کنون ادامه دارد و در این مسیر دلواپسان و مخالفان ظریف و یارانش را جاسوس، نفوذی، خائن و... هم خوانده‌اند؛ اما این مسائل هم در عزم مجموعه وزارت امور خارجه، مبنی‌بر عمل بر اساس منافع ملی  و دستیابی به توافقی عزتمندانه در جهت منافع ملت، خللی وارد نکرده است. این در حالی است که اخیرا و با نزدیک شدن به انتخابات تخریب‌ها این بار از سمت صداو سیما با پخش مجموعه‌هایی چون گاندو‌، پایان بازی و... شدت گرفته است. ... بسیاری معتقدند رویکرد اخیر صداو‌سیما در برنامه‌های سیاسی پخش‌شده از شبکه‌های مختلف تخریب و سیاه‌نمایی علیه دولت و به‌خصوص عملکرد وزارت امور خارجه و همچنین تیم مذاکره‌کننده بوده است. چنانکه اگر تا دیروز سخنان‌شان در لفافه و با رعایت جانب احتیاط با کنایه بود، امروز رسما و علنا با پخش و انتشار سریال‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های تولیدی به تخریب رسانه‌ای عملکرد وزارت امور خارجه مشغولند و به عبارتی شمشیر را از رو بسته‌اند. در این میان شاید غریب‌ترین مفهومی که به اذهان عمومی نسبت به نوع رویکرد صداوسیما متبادر می‌شود مفهوم منافع ملی است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به حواشی ایجاد شده پیرامون مناظره با فائزه هاشمی پرداخته است. آرمان ملی در گزارشی با عنوان « جرات مناظره ندارید؛ جسارت توهین، آری!» ماجرای پذیرش مناظره با دختر نوجوان توسط فائزه هاشمی و پاسخ او پرداخته است.

آرمان ملی 4 اردیبهشت

«ایران» نیز محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی را عکس یک کرده و بهانه بیانیه اخیر وزارت خارجه در انتقاد از صدا و سیما با عنوان «رنجنامه دیپلماسی» نوشته است: « موج جدید و البته پر فشار هجمه‌های داخلی علیه تیم مذاکره کننده هسته‌ای که بعد از شروع مذاکرات ایران با نمایندگان کشورهای 1+4 در وین آغاز شد و در روزهای اخیر و بعد از ارسال پالس‌های مثبت مبنی بر احتمال توافق برای احیای برجام شدت بیشتری گرفته است، حالا با یک نگرانی جناحی – انتخاباتی همراه شده است. مدعیان پر سر و صدای اقتصاد و معیشت مردم از هر چه در توان دارند برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات دریغ نمی‌کنند؛ از جعل اخبار و تحریف واقعیات به اسم منابع مطلع گرفته تا ساخت سریال‌های یکطرفه و بی اساس علیه دستگاه دیپلماسی و یادداشت‌ها و گزارش‌های یأس آفرین در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و فضای مجازی. وزارت خارجه در واکنش به همین موج خبری و تحلیلی مبتنی بر جعل و تحریف، پنجشنبه در بیانیه‌ای مبسوط هم خط بطلان بر ادعاهای نادرست و خبرسازی به نام منابع مطلع کشید، هم از همراهی جریان‌های داخلی با دشمنان خارجی در تضعیف و تخریب فرزندان ایران زمین که در مصاف با رقیبان خارجی هستند گلایه کرد و هم وعده داد بزودی بخش‌هایی از جزئیات مذاکرات منتهی به برجام را منتشر خواهد کرد تا ادعاهای ساختگی مخالفان بر آفتاب افتد و سیه روی شود هر که در او غش باشد. »

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز از «ورود محموله‌های واکسن به کشور و آماده‌سازی واکسن‌های ایرانی» گزارش داده و با تیتر «صف‌آرایی واکسن‌ها در جدال با کرونا» نوشته است: « همزمان با خیز بلند موج چهارم کرونا در کشور و افزایش بی‌سابقه قربانیان روزانه کرونا در هفته اخیر  روند واکسیناسیون در کشور نیز کمی سرعت گرفته و به وعده‌ها و برنامه‌های سند ملی واکسیناسیون نزدیک شده است.»

ایران 4 فروردین

«وطن امروز» با تیتر «کارما» از «سردرگمی و انفعال مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به انفجار هشدارآمیز در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای دیمونا» گزارش داده و نوشته است: «صبح پنجشنبه پس از یک شب بی‌خوابی و وحشت در سرزمین‌های اشغالی، ساکنان این مناطق همچنان با دلهره و نگرانی در انبوه اخبار و گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی، عربی و انگلیسی به دنبال یافتن این پاسخ بودند که چطور 3 سیستم پدافند هوایی اسرائیلی «فلاخن داوود»، «گنبد آهنین» و «پیکان» به همراه سیستم ضدموشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری «موشک اس 200» که از جنوب سوریه شلیک و به نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونا اصابت کرد، ناتوان بودند. این در حالی است که صهیونیست‌ها سال گذشته هزینه بالایی برای افزایش قدرت پدافند ضدموشکی در بندر ایلات و سایت دیمونا صرف کردند. در میان بسیاری از سناریوهای سیاسی و امنیتی مطرح‌شده پیرامون این اتفاق، نکته قابل تأمل سکوت مقامات ارتش رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه و پس از آن اذعان به ناتوانی سامانه‌ها در رهگیری موشک بود. جایی که «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم گفت: «این اتفاق یک داستان پیچیده است که در دست بررسی کارشناسان قرار دارد»؛ موضوعی که تلویحا می‌توان آن را شکست اسرائیل در عرصه نبردهای سایبری دانست.»

این روزنامه در گزارش دیگری نیز اظهارات اخیر حسن روحانی درباره نقش تحریم در موضوع گرانی مرغ را با عنوان «مرغ یک پا دارد» منعکس کرده است.

وطن امروز 4 اردیبهشت

«کیهان» امروز صفحه یکی مشابه وطن امروز دارد. در تیتر یک خود با عنوان «ضرب شست‌های پی‌در‌پی مقاومت دیروز تأسیسات تومر، امروز دیمونا» نوشته است: «شلیک یک فروند موشک به سمت تأسیسات اتمی «دیمونا» در سرزمین‌های اشغالی و ناتوانی این رژیم در رهگیری آن، موجی از هراس در بین مقامات صهیونیست به راه‌انداخته است. ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده در برابر شلیک این موشک کاملا شکست خورده و تحلیلگران متعدد نیز، «امنیت اسرائیل» را بحرانی توصیف کرده‌اند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به سخنان روحانی پرداخته و با اشاره به اینکه «سایت ریاست جمهوری اظهارات ضد منافع ملی روحانی را حذف کرد» و با تیتر «روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است / روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت» نوشته است: «رئیس‌جمهور روز پنجشنبه طی سخنانی باز هم به‌مثابه زمان مذاکرات برجام همه‌چیز حتی بی‌تدبیری و ناتوانی دولت در ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ را هم به تحریم ربط داد و از سوی دیگر منکر سهم 70 درصدی سوءمدیریت در مشکلات کشور شد.»

کیهان 4 اردیبهشت

«جوان» نیز با تیتر « شوک اول به دیمونا » در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: « هنوز خبر انفجار سه شنبه قبل در کارخانه موشک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی کم رنگ نشده بود که بامداد روز پنج شنبه به‌صدا درآمدن آژیر‌های هشدار، خبر از واقعه‌ای دیگر داد و منابع خبری در فلسطین اشغالی فرود موشک در اطراف تأسیسات اتمی دیمونا را تأیید کردند. اطلاعاتی که صهیونیست‌ها منتشر کردند از شلیک یک فروند موشک از خاک سوریه به سمت جنوب فلسطین اشغالی حکایت دارد. در گزارشی که ارتش این رژیم منتشر کرد علاوه بر تأیید شلیک موشک به اطراف تأسیسات هسته‌ای به ناتوانی پدافند هوایی این رژیم در رهگیری این موشک اذعان شد. این موشک از نوع موشک SA-۵، اس ۲۰۰ روسی وابسته به سامانه دفاع هوایی سوریه بود که ناتو به آن SA-۵ می‌گوید و از یک سکوی ثابت شلیک می‌شود و می‌تواند اهدافی را در مسافت متوسط و ارتفاع بالا هدف قرار دهد. نکته‌ای که توانایی امنیتی صهیونیست‌ها را به شدت زیر سؤال می‌برد این است که این موشک ۱۲۵ کیلومتر در خاک سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرد و سپر موشکی صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع آن شود.

بیانیه شتاب زده و اطلاعات مخدوش در اطلاعات اولیه رسانه‌های صهیونیستی به برخورد موشک زمین به زمین به دیمونا اشاره شده بود، اما در بیانیه‌ای که ارتش کمی بعد منتشر کرد، علاوه بر اعلام اینکه تل‌آویو نیز خاک سوریه را هدف قرار داده است».

این روزنامه اصولگرا همچنین گزارشی دارد با عنوان « امریکا: تضمین نمی‌دهیم دوباره از برجام خارج نشویم» که در آن آمده است: به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا یک مقام ارشد امریکایی بامداد پنج شنبه در نشستی خبری آنلاین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تضمین واشنگتن درخصوص پایبند ماندن به توافق هسته‌ای با ایران تصریح کرد: «روشن است که هیچ ضمانتی وجود ندارد (امریکا مجدداً از برجام خارج نشود) و حق هر طرف است که به عضویت خود در برجام ادامه دهد یا نه.» 

جوان 4 اردیبهشت

«آفتاب یزد» تاکید رئیس مجلس و رد اصلاحیه دولت، بر ممنوعیت انتشار آگهی‌های مزایده و مناقصه در مطبوعات را «حمله «گاز انبری» دولت و مجلس به روزنامه‌ها» تعبیر کرده و در گزارشی به نقل از مازیار هوشمند، مدیرعامل خانه مطبوعات کشور نوشته است: «شرایط سخت اقتصادی حاکم بر فعالیت رسانه‌ها به خصوص مطبوعات، ایجاب می‌نمود مجلس شورای اسلامی مصمم به تصویب قوانینی که حمایت بیشتری از رسانه‌ها دارد، شود، اما متاسفانه در عمل آنچه که عیان شد، محرومیت مطبوعات از تنها حمایت قانونی بود. بی‌شک این اقدام مجلس به تعطیلی بنگاه‌های رسانه‌ای، بیکاری تعداد زیادی از همکاران مطبوعاتی، و نا امیدی اهالی رسانه از حل مشکلات آنان است. آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در بهمن ماه سال گذشته در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد که در آن، انتشار آگهی‌های مناقصه و مزایده در روزنامه‌های کثیرالانتشار حذف شده بود، اما بعد از اعتراض شدید اهالی رسانه و تشکل‌های رسانه‌ای این مصوبه اصلاح شد. همان مصوبه اولیه هیئت وزیران که بعداً اصلاح شد نیز مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی، و از اختیارات قوه مجریه خارج، و مهمتر از آن مخالف صریح الزام قانونی مواد ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ قانون برگزاری مناقصات بود. بعد از آرامشی که با اصلاح آن مصوبه هیئت وزیران به مطبوعات برگشت، متاسفانه رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره این مصوبه و اصلاحیه اسفندماه سال گذشته، استمرار تداوم انتشار فراخوان معاملات عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار را، مغایر متن صریح ماده ۵۰ قانون احکام دائمی دانسته است. انجام فرایند برگزاری مناقصات به صورت الکترونیکی و حذف انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، اصولا برخلاف فرایند مندرج در مواد ۱۱ تا ۱۳ قانون برگزاری مناقصات می‌باشد، و صاحب‌نظران حوزه حقوقی معتقدند در نامه ریاست مجلس مواد قانونی مصوب مجلس در این خصوص نادیده گرفته شده است. اساساً هدف از انتشار این آگهی‌ها در روزنامه‌ها، ثبت مکتوب و مستند اطلاعات مهم معاملات عمومی کشور است، در حالی که ثبت و ماندگاری انتشار آگهی‌ها به صورت الکترونیکی قابل تغییر و دست‌درازی است، و تا پابرجایی این قانون، عملاً حذف انتشار آگهی‌ها در روزنامه‌ها غیرممکن و مغایر با قانون مناقصات است. نفس درج آگهی علاوه بر اطلاع‌رسانی، ثبت مستند و مکتوب فراخوان آگهی‌ها در مطبوعات کشور برای جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف و همچنین انکار و تکذیب در انجام معاملات است.»

آفتاب یزد 4 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها