ادامه حواشی فایل صوتی ظریف/ پیغام و پسغام اصلاح‌طلبان برای مطهری/ شهردار تهران: به خاطر ملک جماران به دولت دعوت نمی‌شوم

کد خبر: 1063162

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ادامه حواشی فایل صوتی ظریف/ پیغام و پسغام اصلاح‌طلبان برای مطهری/ شهردار تهران: به خاطر ملک جماران به دولت دعوت نمی‌شوم

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» همچنین ماجرای فایل صوتی وزیرخارجه را مورد توجه قرار داده است. البته اینبار از منظر دیگری. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «دزد مصاحبه کیست؟» و تصویری از نمای باغ کتاب تهران که گفته شده بود، مصاحبه آنجا انجام شده است؛ می‌نویسد: «خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی مدعی شد که فایل صوتی، میان بعضی سیاسیون حزبی اصلاح‌طلب دست به دست می‌شده است. یک روزنامه‌نگار ساکن فنلاند مدعی شد که این فایل از طریق نزدیکان محمود احمدی‌نژاد به دستش رسیده است. پیش از این کانال‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌بودند که مخاطبان تا قبل از انتخابات منتظر یک بمب خبری باشند».

اعتماد در گزارش دیگری نیز با عنوان «حمله پایداری به قالیباف» از بیشتر شدن شکاف بین اصولگرایان در آستانه انتخابات گفته و می‌نویسد: « برخی طیف‌ها در این جریان سیاسی نگرش‌های متفاوتی دارند که عمدتا با قالیباف و همفکرانش همسو نیست و بیش از همه شاید این جبهه پایداری است که ‌با او مساله دارد. دعواهای این دو طیف اصولگرا تازگی ندارد اما اکنون و در آستانه انتخاباتی که برای قالیباف اهمیت خاص دارد بیش از همیشه در مرکز توجه است.  ماجرای اخیر درباره دستکاری جداول بودجه در واقع تازه‌ترین نمود بیرونی این اختلافات است. »

اعتماد 8 اردیبهشت

«شرق» حواشی ادامه‌دار فایل صوتی ظریف را با یک نقل قول از سخنگوی دولت که از دزدیده شدن این فایل خبر داده بود، در صفحه نخست خود دیده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با علی مطهری که این روزها نامزد ریاست جمهوری است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*در انتخابات گذشته مجلس، در فضای خاص بعد از حوادث آبان 98 و هواپیمای اوکراینی بودیم و دلسردی در مردم ایجاد شده بود. ضمن اینکه به خاطر مسئله افزایش قیمت بنزین، مردم احساس کرده بودند مجلس در کشور کاره‌ای نیست. ... اکنون تا‌حدی از آن فضا دور شده‌ایم. ضمن اینکه اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب برسد و مردم احساس کنند راهی برای حل مشکلات باز شده است، برای اینکه این راه ادامه پیدا کند، بیشتر شرکت می‌کنند.

*امثال ما که فرزند یکی از رهبران انقلاب یا شخصیت‌های بزرگ هستیم، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم. یعنی احساس می‌کنیم در شرایط موجود، انقلاب و آینده کشور در خطر است و نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، تصمیم می‌گیریم وارد میدان شویم. حالا ممکن است ردصلاحیت کنند یا رأی نیاوریم اما نمی‌توانیم انقلاب را رها کنیم تا برخی افراد تندرو زمام انقلاب را به دست بگیرند و ما را به حاشیه برانند.

*صحبت رسمی‌ای نبوده اما واسطه‌هایی از طرف اصلاح‌طلبان با من صحبت کرده‌اند. از طرف مستقلان هم به‌صورت جدی صحبت کرده‌اند اما از سوی اصولگرایان تماسی نبوده است، ولی هرکدامشان حمایت کنند، استقبال می‌کنم.

*مصداق رجل سیاسی که قاعدتا باید باشم. اگر من نباشم، نمی‌دانم چه کسی رجل سیاسی است. حالا ممکن است مثل آنچه برای مجلس یازدهم مطرح کردند، به خاطر اظهارنظرهایی که داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را بگویند.

* به‌هیچ‌وجه قائل به سخت‌گیری در موضوع حجاب نیستم و الان هم در کشور در مجموع وضع حجاب مطلوب است. شاید 80 درصد خانم‌ها در کل کشور حجاب کامل دارند و 20 درصد هم به طور نسبی حجاب را رعایت می‌کنند و حکومت هم کاری با اینها ندارد. چند درصد از این گروه دوم هم ممکن است معتقد باشند. باید مثل اروپا باشیم که دولت اسلامی چنین چیزی را قبول نمی‌کند.

شرق 8 اردیبهشت

«آفتاب یزد» که روز گذشته در گزارشی با عنوان «شگفتی اردبهشت» که تیتر یک شده بود ادعا کرد که انتشار فایل صوتی ظریف کار دار و دسته محمد قوچانی بوده است، امروز پاسخ و توضیحات وی را منتشکر کرده است. قوچانی خطاب به مدیرمسئول آفتاب یزد نوشته است: «طرح تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید از جمله مصاحبه با جناب دکتر ظریف هیچ ربطی به دبیر شورای گردآوری، تنظیم و نشر آثار رئیس جمهور ندارد و تماما در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است و بنده به عنوان دبیر این شورا وظیفه‌ای جز تنظیم و تدوین گفتارها و نوشتارهای شخص ریاست محترم جمهوری ندارم. از فایل مذکور هم پس از انتشار مطلع شده‌ام و این بسیار بد و غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی است که آن روزنامه بدون انکه جواب سوال تیتر اولش را بداند به طرح شبهه و دروغ و تهمت بپردازد و به همین علت مراتب این اتهام سنگین برای من و این شورا قابل پیگیری است. خوشبختانه کارنامه این شورا در نزد نهادهای نظارتی روشن است و جهت اطلاع شما هیچ ردیف بودجه‌ای در نهاد ریاست جمهوری ندارد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین مصاحبه‌ای دارد با شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران که عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: « تا امروز آقای ظریف و آقای هاشمی کاندیدای مورد پذیرش شورای مرکزی حزب کارگزاران هستند.»

آفتاب یزد 8 اردیبهشت

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به مصاحبه‌ای با پیروز حناچی شهردار تهران اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

* ما در سخت‌ترین دوره مدیریت شهر تهران به برعهده گرفتیم.

*اینکه انتقال قدرت به صورت سیاسی صورت می‌گیرد دلیلی برای این مساله نیست که بدنه تخصصی مدیریت شهری نیز دارای رویکرد سیاسی است. خیلی از کسانی که در دوران مدیریت قبلی در شهرداری تهران حضور داشتند در شرایط کنونی نیز در شهرداری مشغول به فعالیت هستند و در تیم ما قرار دارند.

*می‌توانم ادعا کنم شهرداری تهران پروانه‌ای خارج از طرح تفضیلی صادر نمی‌کند و تراکم‌فروشی را در تهران متوقف کرده‌ایم.

* بنده هیچ برنامه‌ای برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ندارم.

*موضوع اختلافی بین شهرداری و دولت نیز مربوط به زمین متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در جماران است که به نظر می‌رسد به همین دلیل دیگر برای بنده دعوت‌نامه برای حضور در جلسات دولت ارسال نمی‌شود.

آرمان ملی 8 اردیبهشت

«وطن امروز» به جای تیتر و عکس‌ها معمول، تصویری از توییت زینب سلیمانی را در صفحه نخست خود منتشر کرده است. توییتی که در آن با جمله «هزینه میدان برای دیپلماسی ...» ، عکسی از دست شهید سلیمانی و دو هشتک «برای خدا و مردم» و «جریان تحریف» به محمدجواد ظریف کنایه می‌زند. وطن امروز در گزارش خود ادامه واکنش‌ها به قضیه فایل صوتی ظریف را بازتاب داده است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارش دیگری، به بهانه عذرخواهی محسن هاشمی از مردم تهران که طی روزهای گذشته انجام شد، با عنوان «اعتراف به ناکارآمدی» می‌نویسد: «ضعف مدیریت شهری پایتخت در 4 سال اخیر برخی مدیران شهری را وادار به عذر‌خواهی کرد».

وطن امروز همچنین در یکی از تیترهای کناری خود «تأکید قالیباف بر حمایت اثربخش از بازار سرمایه» را با تیتر «اقدام فوری برای سهامداران خرد» مورد توجه قرار داده است.

وطن امروز 8 اردیبهشت

«کیهان» طبق سنت خود در اعیاد و روزهای ولایت در صفحه نخست خود عکس گل منتشر می‌کند، عمل کرده و در تیتر یک خود نیز به همان قضیه فایل صوتی ظریف که بعید است به این سادگی‌ها پایان یابد، پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «فرار از ننگ کارنامه خالی با تهیه و انتشار فایل صوتی» می‌نویسد: «سابقه اقدامات دولت روحانی در حوزه عملیات روانی حاکی از آن است که هرگاه فشار افکارعمومی بر دولت افزایش می‌یابد و عملکرد دولت زیر ذره بین افکارعمومی قرار می‌گیرد، دولت روحانی به‌جای عذرخواهی و تلاش برای جبران خسارت‌ها و تغییر ریل‌گذاری خود، به ترفند «نارنجک‌های دودزا» روی می‌آورد. در این عملیات روانی و رسانه‌ای، یک موضوع جنجالی و حاشیه‌ای مطرح شده و افکارعمومی را از موضوعات اصلی و همچنین خاطیان اصلی وضع موجود منحرف می‌کند. حتی حامیان دولت نیز به دفعات اذعان کرده‌اند که کارنامه دولت آقای روحانی، غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف است. بر همین اساس و با توجه به سابقه دولت، پروژه فایل صوتی ظریف، حکایت از یک طراحی ویژه دارد، طرحی برای فرار از ننگ کارنامه خالی. »

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز خود با عنوان «پوزش همراه با خدا‌حافظی دولت از آمریکا !» نوشته است: «ساده‌لوح نباشید، فایل صوتی آقای ظریف برخلاف آنچه که برخی از دولتمردان ادعا می‌کنند «محرمانه» نبوده و از ابتدا برای انتشار تهیه شده است. آقای ظریف در این فایل صوتی نقش اصلی را ندارد، او به نمایندگی از دولت، سخن می‌گوید و روی سخن نیز قبل از آنکه با مردم ایران باشد، با دولت آمریکاست. بخوانید!» در ادامه نیز 8 دلیل خود برای این استنباط را ذکر می‌کند.

کیهان 8 اردیبهشت

«جوان» برای اشاره به کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور تیتر و عکس جالبی را انتخاب کرده است. این روزنامه اصولگرا در صفحه نخست خود با تیتر «گوشت ملت آب شد» و نشان دادن رقم میزان مصرف سرانه در ساله‌های 92، 96 و 1400 روی سه ترازو نوشته است: « اینکه چرا در طول این سال‌ها هیچ فکری برای رسیدن به خودکفایی در تولید مرغ، جوجه یک روزه و گوشت نشده‌است، سؤال مردم است و باید دولت به آن پاسخ دهد، اما اتفاقی که در یک‌سال اخیر برای بازار مرغ و گوشت افتاده به تحریم و نهاده‌های طیور و دام ارتباطی ندارد؛ چراکه مرغداران و دلالان نهاده‌ها از فضای به‌وجود آمده در دولت و نبود مدیریت واحد و نظارت بر تولید مرغ و واردات نهاده‌ها سوء استفاده کردند و به راحتی مرغ کیلویی ۸ هزار تومان را به ۲۴ هزار و ۹۰۰‌تومان افزایش دادند و اکنون به بهانه گرانی جوجه یک روزه به دنبال افزایش قیمت‌ها تا مرز ۲۹‌هزار و ۹۰۰‌تومان هستند. همان‌هایی که پس از گرفتن نهاده دولتی، جوجه‌ها را معدوم می‌کردند تا سود بیشتری از فروش نهاده در بازار به جیب بزنند، حال از قاچاق جوجه و گرانی آن انتقاد می‌کنند. این وضعیت برای بازار گوشت هم به‌وجود آمده است: براساس آمار افزایش شدید گوشت قرمز در دولت‌های‌۱۱ و ۱۲‌دلیل اصلی کاهش مصرف سرانه از ۱۱‌کیلوگرم به ۶‌کیلوگرم شده‌است.»

این روزنامه اصولگرا ادامه حواشی ماجرای فایل صوتی ظریف را نیز در تیتر یک خود و با عنوان «پس‌لرزه‌های رسوایی بزرگ» بازتاب داده است. عبدالله گنجی، مدیرمسئول جوان اما در سرمقاله خود با عنوان «حیرت‌نامه «ظریف»» می‌نویسد: « مهم‌ترین دلیل مواجهه این‌گونه ظریف را با اصل «احساس کمتری»، «تحقیرشدگی» و «افول قهرمانی» در مقابل شخصیتی قدرتمند در حوزه مأموریت مشترک از یک سو و ملموس نبودن نتایج فعالیت هشت ساله از سوی دیگر می‌دانم. ادعای نگارنده در جای‌جای سخن ظریف ملموس است. آنجا که نظرسنجی‌ها را مرور می‌کند و جایگاه اجتماعی خود را که از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد تقلیل یافته می‌بیند و جایگاه حاج‌قاسم را برعکس معرفی می‌کند و ملت را پشت سر حاج‌قاسم در گزینه مقاومت می‌داند (قبلاً هم این موضوع را در جلسه‌ای گفتند). یا آنجا که قبلاً برای ما در جلسات گفت که حمایت من از مقاومت باعث شد از جایزه صلح نوبل محروم شوم و این تلخی در ذائقه او کاملاً برجسته است. در همه سخنان ظریف در ده‌ها جلسه یک وجه مشترک دیده‌ام که او در دولت و نظام احساس تنهایی می‌کند و فقط به یک نفر دلخوش است و آن رهبری است که همیشه «الطاف آقا» می‌داند. عصبانیت ظریف از احساس کمتری و تحقیرشدگی را آنجا می‌توان بهتر فهمید که آشفتگی عجیبی در محتوای سخنان او نهفته است که شاید خودش هم مطالب ذیل را بخواند تعجب کند.»

جوان 8 اردیبهشت

«ایران» صفحه یک امروز خود را بیشتر خبری بسته است. در تیر با اشاره به اظهارات دیروز سخنگوی دولت از «دستور شناسایی سارقان صدای ظریف» خبر داده است. عکس یک خود را به ورود پروسه واکسیناسیون به فاز سالخوردگان اختصاص داده و می‌نویسد: « بر‌اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت در این فاز افراد سالمند گروه هدف 7 میلیون و 200هزار نفر هستند البته در فاز دوم گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال نیز به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و… اولویت‌بندی می‌شوند و واکسن دریافت می‌کنند. همچنین افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی دارند نیز در این فاز قرار می گیرند بنابراین مجموع جمعیت فاز دوم 12 میلیون نفر است و اگر مبنا دریافت حداقل دو نوبت واکسن به ازای هرفرد باشد برای واکسیناسیون فاز دوم به 24 میلیون دوز واکسن نیاز داریم. نیمی از سالمندان در تهران زندگی می‌کنند»

این روزنامه دولتی همچنین یادداشتی دارد به قلم عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات پیشین. در این یادداشت با عنوان «انتشار اسناد محرمانه اختلال در مذاکرات وین» آمده است: «اگرچه پیدا نیست مخالفان به چه طریقی این فایل را منتشر کرده اند اما تردیدی وجود ندارد که هدف سیاسی مشخصی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دنبال می کنند. به اعتقاد مخالفان دولت، ثمربخش بودن مذاکرات وین و لغو تحریم ها می تواند تأثیر خوبی بر اقبال عمومی به جریان های سیاسی نزدیک دولت داشته باشد از این رو انتشار نابهنگام  صحبت هایی از وزیر امور خارجه کشورمان که می تواند اثر سوئی بر روند مذاکرات داشته باشد، می تواند حربه مؤثری برای تحقق هدف این گروه ها باشد. تخریب مذاکرات وین یا تضعیف و حتی تأخیر آن در نهایت باعث می شود که انتخابات هم از آن تأثیر گیرد بنابراین گروهی برای رسیدن به این هدف و ایجاد اختلال در گفت وگوهای جاری برجام حتی به دزدی فایل های محرمانه و حساس روی آوردند. »

ایران 8 اردیبهشت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها