عذرخواهی انتخاباتی/ فایل صوتی جنجالی / تلاش اصلاح‌طلبان برای دعوا انداختن بین مجلس و رئیس مجلس

کد خبر: 1062774

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

عذرخواهی انتخاباتی/ فایل صوتی جنجالی / تلاش اصلاح‌طلبان برای دعوا انداختن بین مجلس و رئیس مجلس

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» امروز در تیتر یک خود هر شایعه‌ای درباره زمان برگزاری انتخابات و احتمال تعویق آن را رد می‌کند و به نقل از رئیس ستاد انتخابات کشور از قطعی بودن زمان آن خبر می‌دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب امروز دو عکس یک دارد. از یک سو به بهانه «توییت میرسلیم پس از اتهام دست‌کاری در بودجه» قالیباف را عکس یک کرده و با تیتر « تهدید قالیباف به سرنوشت تاجگردون؟» نوشته است: «متهم ردیف نخست محمدباقر قالیباف است. بعد از نامه هشدارآمیز عضو جبهه پایداری خطاب به الیاس نادران و محمدباقر قالیباف درباره دست‌کاری در ارقام بودجه 1400 بعد از تصویب در صحن مجلس حالا مصطفی میرسلیم دیگر نماینده تهران هم در توییتی نوشت این مجلس اعتبارنامه رئیس کمیسیون تلفیق دهم را رد کرد، حتما با مسئولانِ دست‌بردن در جداول بودجه 1400 برخورد خواهد کرد. رسانه‌ها این توییت را این‌گونه تفسیر کرده‌اند که عضو مؤتلفه قالیباف را به سرنوشت تاجگردون تهدید کرده است. به جز این صد نفر از نمایندگان هم به قالیباف نامه نوشته و از او خواسته بودند که دراین‌باره توضیح دهد. یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان هم جزئیات بیشتری از این دست‌کاری منتشر کرده و آن را به یکی از نزدیکان قالیباف با اهداف سیاسی در دولت آینده نسبت داده است! به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار است که چنین تخلفی در تاریخ بودجه‌نویسی رخ داده و تاکنون سابقه نداشته برای بودجه‌ای که طبق قانون باید قبل از ابلاغ و اجرا در صحن به تأیید نمایندگان مجلس برسد چنین اتفاقی رخ دهد. در صورت صحت این اتفاق بودجه 1400 از اعتبار قانونی ساقط است.»

شرق همچنین تصویری از مرحوم هاشمی رفسنجانی را عکس یک کرده و با مروری بر بخش‌هایی از کتاب خاطرات سال77 ، روایت هاشمی از قتل‎‌های زنجیره‌ای را منتشر کرده است.

شرق 6 اردیبهشت

«اعتماد» به بهانه نشست سران 3 قوه که امروز برای بررسی مشکلات بازار سرمایه برگزار می‌شود تیتر یک خود را به «4 مشکل بزرگ بورس» اختصاص داده و از «نرخ بالای سود بانکی، بی‌ثباتی نرخ دلار ابهام در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری و قیمت‌گذاری‌های دستوری» نام می‌برد.

این روزنامه اصلاح‌طلب «جنجال انتشاریک فایل صوتی ازمحمد جواد ظریف» را نیز با بازنشر توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه پوشش داده است. اعتماد به نقل از سعید خطیب‌زاده، می‌نویسد: «فایل صوتی منتشر شده تقطیع شده و گزینشی است».

اعتماد یک گزارش انتخاباتی نیز با عنوان « هزارتوی انتخاباتی اصولگرایان» دارد. گزارش‌نویس اعتماد، نامه بلندبالای 220 نماینده مجلس برای دعوت از رئیسی جهت کاندیداتوری را خیلی موثر نمی‌داند اما از آن علیه رئیس مجلس استفاده می‌کند. تعجبی هم ندارد و رویکرد این روزنامه اصلاح‌طلب در قبال مجلس و شخص محمدباقر قالیباف روشن‌تر از آن است که نیازی به ذکر هجمه‌های قبلی باشد. از همین رو نامه مذکور نشانه‌ای از شکرآب بودن روابط مجلس و رئیس آن تلقی شده و آمده است: «نامه بلند‌بالای نمایندگان مجلس برای درخواست از حضور به هم رساندن رییسی در انتخابات پیش‌رو حتی اگر اثرگذار هم نباشد، به نوعی نشان‌دهنده روابط اصولگرایان مجلس با محمدباقر قالبیاف در جایگاه رییس مجلس و از جمله کاندیداهای احتمالی است. علاوه بر رییسی و قالیباف و منازعات پشت‌پرده بر سر این دو که هر روز هم جدی‌تر می‌شود، خیل عظیم کاندیداهای اصولگرا نیز هر کدام مشغول تحرکات انتخاباتی هستند.»

اعتماد 6 اردیبهشت

«آفتاب یزد» وزیر بهداشت را عکس یک کرده و اعلام آمادگی او برای کمک به هند را ، «عجیب اما واقعی» می‌خواند. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که می‌گوید «فضا تلطیف شده اما FATF تصویب نمی‌شود. او طی این گفت‌وگو که تیتر یک هم شده است، در واکنش به این موضوع که آقای «صدر» دیگر عضو مجمع تشخیص در گفت و گوی خود با آفتاب یزد خبر از «تلطیف فضای مجمع» بعد از حضور ظریف و جنیدی و ارائه‌ی توضیحات آنان داده است می‌گوید: «بله، دوستان آمدند و شفاهی توضیحاتی دادند و فضا نیز تلطیف شد اما قرار بر این بود که مستنداتی به صورت مکتوب ارائه شود تا مجمع بتواند بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهد که تا این لحظه چیزی به مجمع تحویل داده نشده که این نیز می‌تواند دلیلی در کنار دیگر ادله باشد که چرا لوایح مرتبط با FATF همچنان تعیین تکلیف نمی‌شود. وی تاکید می‌کند؛ نظری که در مجمع روی آن تاکید می‌شود برداشته شدن تحریم‌ها است یعنی مجمع حتی اگر تصمیم به تصویب بگیرد نیز منتظر برداشته شدن تحریم‌ها باقی خواهد ماند.

آفتاب یزد 6 اردیبهشت

«آرمان ملی» نامه دیروز برخی نمایندگان مجلس برای دعوت از رئیسی را « عبور از قالیباف، دعوت از رییسی» تعبیر کرده و می‌نویسد: « مشخص نیست این روزها در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد که چنین عیان به خودزنی مشغول هستند. درخواست از رئیسی برای کاندیداتوری یعنی «نه» واضح و شفاف به حمایت انتخاباتی از قالیباف که چندی پیش با رای نمایندگان رئیس مجلس شد. این دعوت نشان داد که اعتقادی به قالیباف حتی از سوی اصولگرایانی وجود ندارد که نمایندگانشان در مجلس هستند! این نکته هم قابل تامل است که بخشی از نمایندگان مجلس از حامیان محسن رضایی هستند اما انتشار این نامه شفاف کرد که جریان حامی محسن رضایی هم که برخی از آنها در مجلس هستند از محسن رضایی هم عبور کرده‌اند. این رفتار اصولگرایان آنقدر پررنگ است که شاید در تاریخ سیاسی کشور ثبت شود. از سوی دیگر حداد عادل در جایگاه رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دیروز به قم رفت و با برخی علما  دیدار کرد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که هر یک از طیف‌های اصولگرایی بر طبل انتخاباتی خودشان می‌کوبند و هنوز وضعیت این جریان در انتخابات مشخص نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما عکس یک امروز خود را به فرشاد مومنی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی اختصاص داده که می‌گوید: « دولت آینده فروش بدتر از دولت خام فروش است». او در گفت‌وگوی خود با «آرمان ملی» از می‌گوید «فروپاشی اقتصادی» گفته و توضیح می‌دهد که «در تصورات عامیانه هنگامی که ما عنوان می‌کنیم اقتصاد فروپاشیده ممکن است این اتفاق مانند فروپاشی یک ساختمان تصور شود. مسئولان کشور تا امروز باید این بلوغ اندیشه‌ای را فرا گرفته باشند که فروپاشی اقتصاد به این شکل نیست. فروپاشی اقتصاد به معنای این است که روندهای معطوف به توسعه جای خود را به روندهای معطوف به اضمحلال بدهد. این سخن به معنای این نیست که ایران از صحنه روزگار محو شود یا اینکه جمهوری اسلامی دچار مشکل شود. می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که ایران و جمهوری اسلامی سرجای خود قرار داشته باشند اما کیفیت زندگی مردم به شکل فاجعه‌آمیزی روبه قهقرا بگذارد، سرنوشت تولیدکنندگان فاجعه‌آمیز‌تر شود و نابرابری‌ها، فسادها و بحران‌های اخلاقی نیز شدت پیدا کند. در چنین شرایطی باید از اصلاح فروپاشی استفاده کرد. از نظر بنده هنگامی که سازمان برنامه و بودجه به صورت رسمی در گزارش موسوم به برنامه یک ساله دولت در سال1400 به صراحت عنوان می‌کند در نقطه عطف سال1398 کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور حتی قادر به جبران استهلاکات آن سال نیز نیست، باید چنین روندی را روند اضمحلال قلمداد کرد. گزارش‌های رسمی درباره روند تحولات مصرف‌های مقداری خانوارها در زمینه کالاهای اساسی و به‌خصوص مواد پروتئینی بیانگر این است که میانگین مصرف مواد پروتئینی به 10 درصد مصرف مواد پروتئینی در سال‌های جنگ رسیده است. این موضوع به معنای این است که ما در روند اضمحلال و فروپاشی اقتصادی قرار داریم. »

آرمان ملی 6 اردیبهشت

«ایران» آغاز واکسیناسیون سالمندان را تیتر یک کرد و عکس یک خود را نیز به مجلس اختصاص داده است. این روزنامه دولتی دو گزارش مختلف حول محور مجلس دارد. از یک سو با تیتر « بی‌توجهی مجلس به لوایح دولت ادامه‌دار است» گلایه‌های معصومه ابتکار را پوشش داده و می‌نویسد: « اینکه انتقادهای مکرر اعضای دولت نسبت به رفتار مغایر قانون اساسی نمایندگان مجلس برای اعلام وصول نکردن لوایح راه به جایی نمی‌برد، بیانگر وجود یک خلأ در سازوکارهای حقوقی کشور است؛ خلأیی که می‌گوید اگر نمایندگان یک مجلس بنابر ملاحظات سیاسی و جناحی چشم بر فرایندهای قانونی ببندند و کلاً لوایح ارسالی دولت را نادیده بگیرند، ابزاری برای الزام و واداشتن نمایندگان به رعایت قانون وجود ندارد.»

از سوی دیگر ماجرای اخیر پیرامون بودجه را با تیتر « تغییرات عجیب بودجه در مجلس پس از دقیقه 90» منعکس کرده و می‌نویسد: « پس از ابلاغ قانون بودجه ١۴٠٠ در تاریخ ٢٧ اسفند سال گذشته از مجلس به دولت، جداول بودجه ١۴٠٠ نیز طی نامه‌ای از سوی رئیس مجلس در تاریخ ٢۵ فروردین ماه به رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است. به‌گزارش مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و اموربین‎الملل سازمان برنامه و بودجه کشور؛ هیأت رئیسه مجلس جداول لایحه بودجه ١۴٠٠ را در نامه‎ای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارائه داد. اما جناب آقای حسینعلی امیری پاسخ دادند که قانون بودجه باید رسماً طی نامه‎ای از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری ابلاغ شود و چنین هم شد.در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبوده و صرفاً به‌عنوان مجری قانون خود را ملزم به اجرای آن می‌داند. همواره ارتباط نمایندگان دولت و سازمان برنامه و بودجه تا پایان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی است و بعد از آن این ارتباط قطع می‎شود. در جریان بررسی احکام، ارقام و جداول بودجه ١۴٠٠ نیز همین‌گونه بوده است.»

ایران 6 اردیبهشت

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به وضعیت شیوع کرونا در کشور و تهیه واکسن داخلی اختصاص داده است. این روزنامه با انتشار عکس بزرگی از مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا از آغاز فاز نهایی تست انسانی واکسن «کوو‌ایران برکت» با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و تزریق این واکسن به 20 هزار نفر خبر داده است. وطن امروز با تیتر «اعتماد محرز» به نقل از وی می‌نویسد: « قول داده بودم وقتی مطمئن شوم واکسن برکت مصون است آن را تزریق کنم و امروز به قولم عمل کردم».

این روزنامه اصولگرا همچنین به «انتشار عجیب یک فایل صوتی حاوی اظهارات نسنجیده ظریف درباره شهید سلیمانی در رسانه‌های معاند» اشاره کرده و در گزارشی با عنوان «خودزنی» نوشته است: «روز گذشته انتشار یک فایل صوتی از صحبت‌های وزیر امور خارجه در فضای مجازی خبرساز شد. در فایل مذکور که مربوط به گفت‌وگویی میان ظریف و سعید لیلاز است، اظهارات نسنجیده‌ای پیرامون سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران مطرح می‌شود که با واکنش‌های تندی در فضای عمومی جامعه و رسانه‌های مجازی مواجه شد. در این میان شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور و رسانه‌های ضدانقلاب با استقبال از این اظهارات اقدام به پوشش سراسری و فراوان این اظهارات کردند. در اظهارات عجیب ظریف حملات متعددی به سیاست‌های منطقه‌ای نظام و رشادت‌های شهید سلیمانی در پیگیری آن می‌شود که این مواضع به نوعی تکمیل‌کننده پازل عملیات روانی جریان ضدانقلاب علیه محور مقاومت به حساب می‌آید.  با این حال ساعاتی پس از انتشار این فایل، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیحاتی بر مخدوش بودن این فایل تاکید کرد و گفت: فایل صوتی منتشرشده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ وجه منعکس‌کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر‌به‌فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.»

وطن امروز 6 اردیبهشت

«کیهان» نیز داوطلب شدن مینو محرز برای تست واکسن برکت را عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود گزارشی خبری - تحلیلی دارد با عنوان «منافع ملی در وین خرج بازی‌های انتخاباتی نشود» و می‌نویسد: «اصرار عجیب دولت برای رسیدن به یک توافق تا قبل از خرداد 1400، نشان می‌دهد این روند نه تنها هیچ کمکی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند بلکه به مثابه یک مانع بزرگ، موجب تداوم تحریم‌ها، از دست رفتن زمان و فرصت، توقف فعالیت‌های پیش برنده ایران در حوزه صنعت هسته‌ای و چه بسا اعطای امتیازات بیشتر به طرف غربی خواهد شد.»

در یادداشت امروز کیهان نیز با تیتر «اسرائیلیات مذاکره و تحریم» آمده است: « باید شاهد تله‌گذاری‌های مشترک تا انتخابات باشیم که جریان خسارت‌آفرین را به عنوان ناجی اقتصاد و مایه گشایش‌های (موقت) ‌گریم کند؛ بعد از آن هم که خر لنگ این جماعت از پل انتخابات گذشت، لابد می‌توان با او دوبله و سوبه حساب کرد؛ همه امتیازات موقت را برگرداند و امتیازات هنگفتی را برای ادامه مسیر شرطی‌سازی‌شده مطالبه کرد. آنها ابعاد کوچک‌تر این صحنه‌آرایی را در آستانه انتخابات 94 و 96، انجام دادند؛ در حالی که سازمان تشدید تدریجی تحریم‌ها، در همان دولت اوباما پیوسته در حال فعالیت بود.»

کیهان 6 اردیبهشت

«جوان» امروز اظهارات سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح که روز گذشته در حاشیه مراسم بزرگداشت سردار حجازی گفته بود «صهیونیست‌ها فکر می‌کنند می‌توانند به طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند و در جا‌های مختلف و در دریا‌ها شیطنت کنند و پاسخ نگیرند.» را تیتر یک و بر این بخش از سخنان او تاکید کرده که گفته بود: « اقدامات اخیر و آینده صهیونیست‌ها را سر عقل می‌آورد».

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده نیز به بهانه عذرخواهی دیروز محسن هاشمی از مردم تیتر با تیتر « عذر و بهانه شورا در اداره تهران با ۲ برابر بودجه لندن!» می‌نویسد: « دوباره وقت انتخابات شد و دوباره عذرخواهی‌های پوپولیستی باب شد! باز جای شکرش باقی است که همین چند روز منتهی به انتخابات هم از مردم عذرخواهی و به بخشی از مشکلاتشان اعتراف می‌کنند، وگرنه شاید به خودشان هم امر مشتبه می‌شد که در مدیریت معصومند! چهار سال است که کارشناسان دلسوز می‌گویند این شیوه اداره شهر، سیاسی است، نه علمی و رافع نیاز‌های مردمی، اما گوشی بدهکار نبود. حالا رئیس شورای شهر پایتخت به‌خاطر کمبود‌ها و ضعف‌ها از مردم عذرخواهی کرده و گفته بودجه شهرداری تهران دو برابر بودجه شهرداری لندن بوده‌است، اما اداره شهر نقص و کمبود داشته‌است؛ نوشدارو پس از مرگ سهراب! بازی اسم و فامیل با خیابان‌هایی که در دوره‌های قبل ساخته شده‌بود، یک نمونه از سیاسی‌کاری‌های مدیریت فعلی پایتخت است. مسئولان فعلی اداره پایتخت بر این عقیده بودند که تهران باید آن قدری گران شود که ندار‌ها از اینجا بروند و این عقیده را هم با تبختر بر زبان می‌راندند. نتیجه این مدل بی‌منطق و پلشت فکری تعمیق فاصله جنوب با شمال تهران شد. تا پیش از مدیریت فعلی شهری، برای افتتاح ابرپروژه‌هایی، چون بزرگراه‌ها، شهردار تهران حضور می‌یافت، اما در دوره فعلی آنقدر دست مدیریت شهری خالی بود که حتی برای افتتاح یک دوربرگردان و جوی آب هم شهردار را به مراسم افتتاح کشاندند! حالا روز‌های پایانی شورای پنجم پایتخت پیش‌رو است و کارنامه «تقریباً هیچ» مجموعه مدیریتی شهر تهران به قدری هویدا شده که رئیس شورای شهر تهران هم آن را به باد نقد کشانده‌است.»

جوان 6 اردیبهشت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها