نقشه اصلاح‌طلبان برای وزیر جوان/ انتقاد کیهان از صداوسیما / کمین کرونا هندی

کد خبر: 1062573

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نقشه اصلاح‌طلبان برای وزیر جوان/ انتقاد کیهان از صداوسیما / کمین کرونا هندی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» آذری جهرمی را عکس یک کرده و سعی در پرده‌برداری از دلیل سکوت این روزهای او دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «کاندیدای مکمل ۱۴۰۰ یا ذخیره ۱۴۰۸؟» می‌نویسد: « در سال جدید همزمان با شدت گرفتن بحث‌های انتخاباتی برخلاف پیش‌بینی‌ها، وزیر ارتباطات به جای آنکه فعال‌تر باشد تا بیشتر در چشم‌ها بیاید اما سکوت کرده است.بنده تصور می‌کنم این سکوت ناشی از بی‌میلی و فرار از انتخابات نیست بلکه به نوعی یک سکوت معنادار و استراتژیک است.چند روز پیش یک روزنامه اصولگرا در عکس و تیتر نخست خود پیش‌بینی کرده بود که آذری جهرمی در رویای شهرداری تهران است. لیکن به نظر می‌رسد بعید است او منتظر نتایج انتخابات شورای شهر باقی بماند. انتخاباتی که احتمال ریزش تمام نیروهای اصلاح‌طلب آن وجود دارد و به نظر می‌رسد اصولگرایان مجددا به صندلی‌های خود باز می‌گردند. فلذا باید ظن اول را جدی گرفت. یعنی آذری جهرمی تمایل دارد سرمایه خود را در انتخابات ریاست جمهوری خرج کند. ... البته این احتمال هم وجود دارد که وی و نزدیکان او تمایل نداشته باشند آذری جهرمی در این انتخابات خرج شود و به نوعی ذخیره انتخابات ۱۴۰۸ باشد. بهرحال این موضوع هم می‌تواند جزو گزینه‌های وزیر جوان کابینه باشد. اگر پیش‌بینی‌های روی کاغذ محقق شود و اتفاق خارق العاده‌ای رخ ندهد رئیس جمهور بعدی یک چهره تمام و کامل اصولگراست و در چنین صورتی آذری جهرمی می‌تواند حساب ویژه‌ای بر روی عملکرد ضعیف‌تر این دولت نسبت به دولت فعلی باز کند.»

آفتاب یزد 5 اردیبهشت

«اعتماد» نامه دیروز جمعی از نمایندگان به محمدباقر قالیباف درباره دستکاری جداول بودجه را تیتر یک کرده و با عنوان «تغییر پنهانی قانون بودجه؟» نوشته است: «در نامه نمایندگان آمده است: بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد است که چند روز پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس نهایی شده‌است». در این گزارش آمده است: «در مجالس گذشته نیز چنین ادعاهایی مطرح و هرگز به ‌طور قطعی تایید یا تکذیب نشد و همواره چنین ابهامی در ذهن جامعه باقی ماند اما نتیجه این نامه یکصد نفره را شاید بتوان در خرداد ماه دید. دومین اجلاسیه مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که قالیباف آمدن یا نیامدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری به حضور یا عدم حضور سیدابراهیم رییسی بستگی دارد. قالیباف می‌داند اگر نیاید برای تصاحب کرسی پارلمان کار سختی در پیش خواهد داشت و رفتارهای اخیر پایداری‌ها نیز حاکی از نارضایتی آنان از ریاست اوست. نارضایتی که با این نامه بیش از پیش عیان شده و باید منتظر ماند و دید وزن‌کشی این روزهای موافقان و مخالفان قالیباف چه تاثیری بر آینده او خواهد داشت و می‌تواند قالیباف را به حدادعادل دوم بهارستان تبدیل کند یا خیر.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به انتخابات و جدی شدن بررسی‌های مصادیق انتخاباتی در جبهه اصلاحات پرداخته است. اعتماد در این گزارش با تیتر «از دوقطبی‌تاجزاده تا شگفتی‌کارگزاران» از محسن هاشمی‌رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف به عنوان سه گزینه کارگزاران نام برده و نوشته است: « اینکه گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است، محل تامل است. گزینه‌ای که اگرچه برخی معتقدند فائزه هاشمی خواهد بود اما به نظر می‌رسد این شگفتانه کسی نباشد جز غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی!»

اعتماد 5 اردیبهشت

«شرق» امروز بایدن را عکس یک کرده و به سیاست خارجی می‌پرداند. در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود اما از «جدی‌ترشدن نامزدی تاجزاده در انتخابات» خبر داد و با اشاره به برخی مواضع اصلاح‌طلب در استقبال از کاندیداتوری احتمالی او، می‌نویسد: «با جمع این نظرات به نظر می‌رسد حضور تاجزاده به‌دلیل مواضع متفاوتی که در همه این‌ سال‌ها درباره مسائل مختلف سیاسی اتخاذ کرده، مخالفان و موافقان سرسختی دارد و نکته جالب این است که تاجزاده علاوه بر آنکه در آماج حملات اصولگرایان قرار دارد، از میان نیروهای اصلاح‌طلب هم مخالفان مهمی دارد که البته شاید این تفاوت دیدگاه‌ها یادآور اختلاف‌نظرهایی باشد که میان دو جناح چپ و راست اصلاحات در میان دهه 70 وجود داشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به ویدئوهای جنجالی درباره مناظره با فائزه هاشمی پرداخته و با عنوان «‌حامی محسن رضایی پشت پرده مناظره با فائزه» اشاره‌ای به سوابق منصوره معصومی‌اصل یعنی مادر آن دختر نوجوان اشاره کرده و نوشته است: «عضو رسمی یا از افراد نزدیک به جبهه ایستادگی به دبیر کلی عبدالحسین روح‌الامینی، چهره نزدیک به محسن رضایی و پدر محسن روح‌الامینی از کشته‌شدگان کهریزک در سال 88 است. جبهه ایستادگی نزدیک‌ترین جریان سیاسی نزدیک به محسن رضایی است و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌نوعی پدر معنوی آن محسوب می‌شود. توییتر منصوره معصومی‌اصل پر از توییت‌های حمایتی از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشتگ #محسن_رضایی یا #آقا_محسن_ایران است. به‌طور قطع اگر محسن رضایی رئیس‌جمهور شود، احتمالا در دولت او سمت خوبی خواهد گرفت. »

شرق 5 اردیبهشت

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب که با تیتر «دولت واحد نداریم؛ متاسفانه چند دولت داریم» منتشر شده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* وضعیت از حالت بحران نیز گذشته است. کشور ما به دلایلی که اشاره خواهم کرد، دچار کمی سردرگمی شده است. باید وجود مشکل را بپذیریم. مسأله تنها ضعف مسئولان نیست که فردی رفته و فردی دیگر بیاید و مشکلات رفع شود. هر کس که بیاید و برود، این کلاف به هم پیچیده مقابل روی او خواهد بود و قادر به حل مشکل در حد مطلوب نخواهیم بود.

*معنا ندارد که 10 دولت در کشور وجود داشته و رئیس جمهور نیز یکی از 10 دولت باشد. در عین حال پاسخگوی همه ضعف‌ها و مشکلات نیز همان شخص رئیس جمهور باشد، در صورتی که دولت‌های دیگری نیز وجود دارند.

*اینکه بنشینیم، نهاد اجماع‌ساز درست کنیم و بدون یک برگ برنامه نامزدی برای انتخابات معین کنیم، رویکرد فعلی بوده و بدون برنامه کارشناسانه پیش می‌رود. این همه مدت گذشت، باید الان ما اصلاح‌طلبان برنامه معینی داشته باشیم و بگوییم برنامه ما برای نجات کشور این است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به برخی اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوی نقد کرده و با عنوان «وقت « انتخابات» یاد «حجاب اختیاری» افتادید؟» می‌نویسد: «مساله حجاب شهروندان زن ایران به مرحله‌ای کشیده شده است که گویا همه نامزدهای انتخاباتی باید در کنار مسائلی مانند برجام و برنامه اقتصادی درباره آن اظهارنظر کنند.» در ادامه این گزارش نیز مواضع خیر علی مطهری و رستم قاسمی درباره حجاب اشاره شده است.

آرمان ملی 5 اردیبهشت

«وطن امروز» برای نشان دادن کوچک‌شدن سفرهای مردم تصویری از حسن روحانی بر سر سفره افطار را عکس یک کرده و به نظر می‌رسد که این هم یکی از آن صفحه یک‌های مورد توجه در فضای مجازی باشد. این روزنامه اصولگرا با رؤسای ۴ اتحادیه گوشت گوسفندی، سوپرمارکت و مواد پروتئینی خوار بارفروشان و فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت‌وگو کرده و از کاهش خرید این اقلام توسط مردم خبر می‌دهد.

وطن امروز در گزارش دیگری نیز با اشاره به اینکه «در پی خشونت نظامیان صهیونیست علیه فلسطینیان، گروه‌های مقاومت حملات راکتی را به شهرک‌های صهیونیستی آغاز کردند» تیتر زده «این شروع ماجراست» و نوشته که «از روز پنجشنبه که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با حمله به قدس اشغالی نمازگزاران و معتکفان را به زور از آنجا خارج کردند، مناطق مختلف فلسطین اشغالی به صحنه درگیری ساکنان عرب فلسطین اشغالی با پلیس و گروه‌های افراطی صهیونیستی تبدیل شده است. این درگیری‌ها که منجر به مجروح شدن ده‌ها فلسطینی ساکن بیت‌المقدس و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی شده است، اگرچه در نگاه اول در چارچوب مخالفت پلیس و نیروهای امنیتی با مراسم عبادی مسلمانان برداشت می‌شود اما واقعیت این است که موضوع شکاف در جامعه اسرائیل به عنوان یکی از تهدیدات جدی امنیتی در سال 2020 از سوی موسسه مطالعات امنیت اسرائیل برآورد شده است. »

وطن امروز 5 اردیبهشت

«کیهان» تیتر یک خود به «بررسی ادعای رئیس‌جمهور درباره نقش پررنگ تحریم در آشفتگی اقتصادی» اختصاص داده و با تیتر «قاچاق جوجه و فاسد شدن میوه در انبارها چه ربطی به تحریم دارد؟» نوشته است: «در حالی که رئیس‌جمهور این روزها تکاپوی فراوانی برای ربط دادن همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها دارد باید از ایشان پرسید فاسد شدن 30هزار تن میوه شب عید، قاچاق جوجه و یا نابودی صدها تن پیاز کرمانی‌ها چه ربطی به تحریم دارد؟»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز خود با عنوان «این جاده یکطرفه نیست!» می‌نویسد: « سخن این نیست که اظهارات آقای رئیس‌جمهور در صدا و سیما منعکس نشود چرا که سخن گفتن با مردم از یکسو حق مسلم رئیس‌جمهور است و از سوی دیگر نیاز مبرم مردم نیز هست که می‌خواهند از کم و کیف روند امور با‌خبر باشند ولی انتظار آن است که وقتی اظهارات ایشان با واقعیات همخوانی ندارد و یا در مواردی ضد منافع ملی است، انعکاس آن با توضیح ضروری و آگاهی‌بخش همراه باشد. این روشنگری الزاماً نباید در همان بخش از برنامه سخنرانی رئیس‌جمهور محترم باشد که اهانت به ایشان تلقی شود، بلکه در صورت ناهمخوان بودن اظهارات جناب روحانی با منافع ملی، صدا و سیما می‌تواند ضمن دعوت از کارشناسان خبره به نقد اظهارات ایشان بپردازد.»

کیهان 5 اردیبهشت

«جوان» صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان را عکس یک کرده که می‌گوید: «توافق عجولانه با نگاه به انتخابات خیانت است». این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «این روز‌ها که مذاکرات ایران و طرف‌های برجام در وین در حال برگزاری است، برخی منتقدان داخلی متأثر از تجارب گذشته نگرانند که از این مذاکرات اهداف خاص جناحی دنبال شود، خرازی، اما سخت معتقد است بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات وین به حراج گذاشتن امنیت ملی است و هر کسی چنین هدفی داشته باشد، به امر غیر قابل بخششی فکر کرده و بهره‌برداری سیاسی انتزاعی از مقوله منافع ملی و امنیت ملی خیانت محسوب می‌گردد. دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی تفصیلی با فارس به موضوع تحریم ها، مذاکرات وین، اختیارات رئیس‌جمهور و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پرداخته است. آنچه در پی می‌آید، بخشی از این گفتگو است. برای شکست نخوردن از رقیب نباید توافق عجولانه را موجه کرد».

جوان اما تیتر یک خود را به وضعیت شیوع کرونا اختصاص داده و با عنوان «کرونای هندی به یاری کرونای انگلیسی شتافت!» نوشته است: «این بار نوبت به ویروس جهش یافته هندی است که دنیا را با وحشت از چهره جدید ویروس تاجدار مواجه کند. خطر ورود ویروس هندی از مرز‌های شرقی کشور جدی است. به همین خاطر هم برای ممانعت از ورود این نوع از ویروس جهش‌یافته به کشور، همچون دفعات قبل و ماجرای ویروس انگلیسی و ویروس ترکیه‌ای، وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، بر توقف نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هندوستان تأکید کرد. این بار، اما بر خلاف دفعات قبلی، وزیر کشور ساعتی پس از درخواست وزیر بهداشت، در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی هرگونه تردد مستقیم یا غیر‌مستقیم مسافر و کالا با کشور هند را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. همچنین با عنایت به روند صعودی افسار گسیخته ویروس در کشور و به خصوص پایتخت، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح ترافیک در تهران را از امروز لغو کرد.»

جوان 5 اردیبهشت

«ایران» عکس یک خود را صرف کرده که هشدار دهد «کرونای هندی در کمین» است و می‌نویسد: «کرونا در حالی در جهان تغییر چهره داده و نظام سلامت برخی کشورها از جمله هند و انگلیس را در آستانه فروپاشی قرار داده است که خبرها از گردش بالای واریانت جدید ویروس کرونا در سراسر دنیا حکایت دارد. در ایران هم به گفته رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا کشور در دو هفته آینده وضعیت بسیار حساسی در پیش دارد علاوه بر این و در کنار اوضاع نامطلوب کرونایی بخصوص در 25 استان کشور، مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا از یک جهش بزرگ سخن می‌گویند که می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به ویروس بریتانیایی منتقل و حتی در قاره‌های دیگر منتشر شود. در چنین شرایطی رئیس جمهوری هم به تمامی دست اندرکاران حوزه مبارزه با کرونا دستور داده باید به‌طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشود و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند. ازطرفی دغدغه ورود ویروس هندی به کشور در حالی مطرح می‌شود که همین حالا هم کمر بیمارستان‌ها زیر بار مراجعین خم شده و نمودارهای مبتلایان  و مرگ و میر نیز روزهای سیاه کرونایی را ترسیم می‌کنند. »

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز با عنوان «نقشه راه همکاری‌های بلند مدت از همسایگان تا آسیای دور» از رویکرد دولت برای همکاری‌های بلندمدت با چین، روسیه، افغانستان و عراق گزارش می‌دهد.

ایران 5 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها