پایان آقای وزیر

کد خبر: 1063194

ظریف از این پس به عنوان کاندیدا و یا حتی در جایگاه وزارت آینده‌ای ندارد.

پایان آقای وزیر

گروه سیاست سایت فردا – فایل صوتی منتشر شده از اظهارات ظریف در روزهای اخیر چنان هیاهویی به پا کرده که به نظر نمی‌رسد به این سادگی پایان یابد. گذشته از چگونگی انتشار درز کردن این فایل و ضرورت برخورد با خاطیان، مسائل دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است. مثلا آثار بیان این حرف‌ها بر مذاکرات وین. پررنگ‌تر از آن اما شاهد مباحثه سیاسیون درباره این هستیم که دولتی‌ها تعمدی در این کار داشته‌اند یا دست دیگری در کار است؟ در عین حال شاهد بررسی آثار این حرف‌ها بر آینده ظریف هستیم که عموما هم پایان یافته تلقی می‌شود. هرچه باشد در ماه‌های گذشته مدام از کاندیداتوری احتمالی آقای وزیر سخن رفته بود. اصرار وی به ماندن در عرصه سیاست خارجه را نیز این تصور را ایجاد می‌کرد که او حتی اگر نامزد انتخابات نباشد، در نتیجه انتخابات و رویکرد سیاست خارجی دولت بعد - به شرط پیروزی جریان حامی او - اثرگذار خواهد بود.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید، برخی اظهارنظرها درباره انتشار این فایل صوتی و اثر آن بر انتخابات و آینده سیاسی ظریف است:

*علی ربیعی سخنگوی دولت البته در نشست خبری دیروز خود «شائبه انتخاباتی بودن یا انتشار عمدی دولت را خنده‌دار» توصیف کرد و گفت: «توضیح دادنش ارزشی ندارد و بیشترین لطمه در این خصوص و موارد پیش آمده، شامل دولت شده است.»

*رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در صفحه توییتر خود نوشت: « انتشار فایل مصاحبه ظریف ربطی به انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و تکمیل‌کننده تخریب‌های اخیر در سایت نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی است.»

*روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رییسه مجلس نیز توییت کرد: « ‌پیام آقای ظریف کاملا روشن است! یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه‌ای! یا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهم شد! ‌ظاهرا ایشان گمان کرده که کاندیداتوری‌اش واهمه‌برانگیز است.‌به نظرم خسارت کاندیداتوری‌شان از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است.»

*علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جناب ‫محمدجواد ظریف پس از سال‌ها حضور در عالی‌ترین سطح ‫دیپلماسی‬ درکی از ایجاد قدرت میدان برای چانه‌زنی در مذاکره ندارد و فکر می‌کند این او بوده که دیپلماسی لبخند را برای میدان اقتدار حاج قاسم سلیمانی‬ هزینه می‌کرده است! این عقب‌ماندگی تحلیلی، برای پایان عمر سیاسی وی کافیست.»

*محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» گفته بود: « یک احتمال هم وجود دارد که مخالفان ظریف به منظور جلوگیری از ورود او به انتخابات دست به این کار زده باشند».

*محمد جواد جمالی نوبندگانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگویی با سایت «آزادی» گفت: «به نظر من ظریف علی‌رغم همه تجاربی که داشت در این قضیه اشتباه کرد و از این پس به عنوان کاندیدا و یا حتی در جایگاه وزارت آینده‌ای ندارد. با این شرایط فکر میکنم که او از این پس فقط در دانشگاه‌ها و در جایگاه تدریس می‌توان دید».

*جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس در یادداشتی برای «جهان صنعت» نوشت: «انتشار این فایل صوتی را به منظور تحت تاثیر قراردادن فضای داخلی انتخاباتی به نفع اصلاح‌طلبان و دولت می‌دانند. اما چنین امری محقق نشده و این مخالفان دولت بوده‌اند که سعی کرده‌اند بهره بیشتری از تخریب وزیر خارجه و دولت ببرند.»


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها