بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز؛ از حد و مرز ظریف تا گرمی انتخابات

کد خبر: 1064063

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز؛ از حد و مرز ظریف تا گرمی انتخابات

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» سخنان دیروز رهبری را با تیتر «تادیب ظریف» بازتاب داده و با اشاره به این جمله ایشان که فرموده بودند «بعضی از این اظهارات تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان و آمریکا بود» نوشته است: «رهبر انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی نکات مهمی را درباره اظهارات نسنجیده وزیر امور خارجه گوشزد کردند».

این روزنامه اصولگرا پست اینستاگرامی و عذرخواهی ظریف را نیز در صفحه سیاست خود دیده و آن را «شرمندگی اجباری» خوانده است. 

وطن امروز 13 اردیبهشت

«کیهان» نیز آن بخشی از سخنان رهبری که به فایل صوتی ظریف اشاره داشت را برای تیتر یک برگزیده و تیتر زده است: «برخی درباره سیاست خارجی و نیروی قدس حرف آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنند».

این روزنامه اصولگرا همچنین با اشاره به پست اینستاگرامی ظریف نوشت: «پس از بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب و انتقاد و ابراز تعجب و تأسف ایشان از اظهارات بعضی از مسئولان که در روزهای اخیر از رسانه‌های مخالف نظام پخش شد و تکرار حرفهای خصمانه دشمنان و آمریکا بود، محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود نوشت: بیانات مشفقانه مقام معظم رهبری همچون همیشه برای من و همکارانم ختم کلام و نقطه پایانی برای بحث‌های کارشناسی است. به عنوان یک کارگزار و پژوهشگر روابط خارجی، همواره باور داشته‌ام برای قوام این مرز و بوم خدایی، سیاست خارجی باید موضوع وفاق و انسجام ملی باشد و از بالاترین سطح مدیریت و هدایت شود و بر این اساس پیروی از نظرات و تصمیمات رهبری ضرورتی غیرقابل انکار برای سیاست خارجی است.»

کیهان 13 اردیبهشت

«جوان» تقریبا تمام صفحه یک امروز خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده و آن بخشی که به ظریف و فایل صوتی مربوط می‌شد را پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها دیده است برای همین از تیتر «نباید این خطای بزرگ سر می‌زد» استفاده کرده است.

این روزنامه اصولگرا درگزارشی نیز با عنوان «میدان‌داری بسیج با طرح حاج قاسم برای شکستن تاج کرونا» نوشته است: « با سرعت گرفتن تأمین واکسن‌های وارداتی کرونا و همچنین روی ریل افتادن مراحل ساخت و کارآزمایی‌های بالینی واکسن ایرانی کرونا، همه چیز مهیای سرعت گرفتن روند واکسیناسیون مردم علیه ویروس تاجدار است تا وعده واکسیناسیون سراسری همه مردم تا پایان سال تحقق یابد. این بار هم سازمان بسیج به میدان آمده و رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای مشارکت بسیج در اجرای طرح واکسیناسیون همگانی علیه کرونا اعلام آمادگی کرد. همچنین بناست تا فاز جدیدی از طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین انجام شود و با به کارگیری ظرفیت بسیج در نظارت، قرنطینه بیماران و افراد کرونا مثبت و از همه مهم‌تر مشارکت در اجرای واکسیناسیون، شاهد شکسته شدن موج چهارم ویروس تاجدار باشیم.»

جوان 13 اردیبهشت

«شرق» تصویری از مقام معظم رهبری را عکس یک کرده و برای تیتر نیز آن بخشی از سخنان ایشان را انتخاب کرده است که فرمودند «سیاست خارجی هیچ‌ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در صفحه یک امروز خود بخش قابل توجهی را به بازنشر پاسخ عباس آخونده درباره آنچه که دیروز تسنیم درباره پرونده اقتصادی او و پسرش نوشته بود، اختصاص داده است. شرق می‌نویسد: «رسیدگی به اتهامات عباس آخوندی در پرونده اقتصادی پسرش از سوی یک منبع آگاه قضائی تأیید شد و در خبری که در این رابطه منتشر شده، آمده است: در پرونده محمدمهدی آخوندی، فرزند عباس آخوندی، اتهاماتی به او وارد شده که به‌زودی در دادگاه رسیدگی می‌شود. مانند بسیاری از اخبار قضائی در پرونده‌های مهم، پیش از اطلاع اصحاب دعوا و وکلایشان، این بار نیز خبرگزاری‌های اصولگرایان در حالی به انتشار خبر صدور کیفرخواست در پرونده پسر آخوندی پرداخته‌اند که عباس آخوندی از چنین موضوعی بی‌اطلاع بوده است. در همین رابطه، عباس آخوندی در واکنش به این خبر گفت: از قدیم گفته‌اند اغلب دزدان فریاد آی ‌دزد سر می‌دهند. طرفه آنکه هنوز هیچ مطلبی در این ارتباط به من ابلاغ نشده‌، اما خبرنگار تسنیم مطلع شده‌ است؛ آن‌هم چند ساعت پس از اعلام لیست مرحله اول نامزدهای ریاست‌جمهوری از سوی نهاد اجماع‌ساز. در‌این‌باره در هر صورت به‌ تفصیل توضیح خواهم داد.»

شرق همچنین یک گزارش انتخاباتی دارد که با اشاره تکثر نامزدهای انتخاباتی جریان اصلاحات و یادآوری تجربه این جریان سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری 84 می‌نویسد: «در پی تعدد طرح این تعداد نام، ممکن است همان مخاطره پیشین یعنی عدم اقناع همه نامزدها به کناره‌گیری از انتخابات به نفع نامزد واحد به وجود آید؛ شرایطی که شبیه آن را در سال 84 شاهد بودیم»

شرق 13 اردیبهشت

«آفتاب یزد» اما از جمله روزنامه‌هایی است که بخش انتخاباتی سخنان دیروز رهبری را تیتر کرده است. آنجایی که تاکید کردند «نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد». 

این روزنامه اصلاح‌ طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با فریدون مجلسی دیپلمات پیشین که پیرامون فایل صوتی ظریف است. مجلسی در پاسخ به این پرسش که « آیا آقای ظریف خطایی مرتکب شد؟» می‌گوید: «معیارهای ما در آن زمان با معیارهای کنونی بسیار فرق می‌کرد. نکته‌ای را باید بگویم در همان دوره هم نهادهای امنیتی در سیاست‌گذاری ایران در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه دخالت داشتند و تصمیم‌گیری های‌شان را از طریق سلسله مراتب به وزارت خارجه ابلاغ می‌کردند. در این مسائل استثنایی عراق، لبنان و سوریه دخالت داشتند. در سایر کشورها نمایندگی‌های امنیتی حضور داشتند آن حضور بیشتر به خاطر پیگیری‌های ایرانی‌های مخالف بود و بیشتر جنبه داخلی داشت اکنون ما تریبون‌های متعددی داریم که در سیاست خارجه دخالت مستقیم می‌کنند نه اینکه در روابط خارجی اظهار نظر کنند بلکه به این صورت که بخشی از برنامه ریزی و اجرای سیاست خارجی ممکن است در خارج از وزارت خارجه و حتی بدون نظر او صورت گیرد منتها مسئولیت‌ها از دیدگاه جهانی با وزارت خارجه است یعنی وزارت خارجه باید پاسخگوی رفتارها و اعمال کسانی باشد که خودش هیچ گونه سلطه‌ای در برنامه ریزی و رفتارهای آن اشخاص ندارد.»

آفتاب یزد 13 اردیبهشت

«آرمان ملی» سخنان دیروز رهبری را در تیتر یک خود دیده و بخش انتخاباتی آن را نیز بیشتر مورد توجه قرار داده است. این روزنامه با این جمله که «کاندیداها حرف های بدون پشتوانه نزنند» به بازتاب سخنان ایشان پرداخته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با محمدرضا عارف که آن را «ناگفته‌ها» توصیف کرده و در عکس یک خود دیده است. اهم اظهارات عارف در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

*دغدغه امروز و آینده ایران و ایرانیان، هرگز رهایم نکرده است؛ این دغدغه روزی در قاب و قالب مدیریت اجرائی به منصه ظهور نشسته، روزی در پیشبرد آرام و بی‌هیاهوی طرح‌ها و لوایح درمجلس شورای اسلامی. در هیچ کدام از کنش‌های سیاسی‌ام، اولویتی بیش از ایران و ایرانیان نداشته‌ام.

* اگر مردم حضور پیدا نکنند در وهله نخست مشروعیت‌ها به‌ویژه مشروعیت دولتمردان زیر سوال می‌رود که موضوع مهمی است.

*ما به مشکلات عادت داشته و داریم. از ابتلای انقلاب بحث جدی جریان چپ یا اصلاح‌طلب، نظارت استضوابی بود و حذف‌هایی صورت میگرفت که برای ما هیچ توجیه قانونی و شرعی نداشت. آدم تندی نیستم و سعی می‌کنم با گفت‌و‌گو و تفاهم مسائل حل شود. چون اعتقاد دارم بازی با رقیب درون خانواده انقلاب برد و باخت ندارد.

*آنهایی که باید بدانند به خوبی می‌دانند من چه کردم. تلاش برای رفع حصردر مجلس دهم داشتم. من نتیجه‌گرا هستم و نمی‌خواهم نتیجه به فرد ختم شود.

*متن برخی طرح‌ها را من بررسی و تایید می کردم اما خودم امضا نمی کردم چون امضای من به سیاسی بودن طرح تعبیر می‌شد بنابراین امضاهای نخست برای اعضای فراکسیون امید و امضاهای بعدی برای اعضای فراکسیون‌های دیگر بود. امضای من در طرح عفو عمومی جزو نخستین امضاها بود که متاسفانه فوریت آن به‌خاطر کوتاهی دو عضو فراکسیون که رای ندادند تصویب نشد.

*من نمی‌گویم سکوت درهمه موضوعات خوب است اما پرحرفی هم خوب نیست.

* رابطه من  و آقای‌خاتمی اظهر من الشمس است و ربطی به حضورم در دولت ایشان و موضوعات دیگر ندارد.  قبل ازاینکه همکار رسمی آقای خاتمی در دولت بشوم، برای هر کاری با ایشان مشورت می‌کردم چون ایشان بزرگتر ما بودند. تا امروز هم این مسیر ادامه دارد.

آرمان ملی 13 اردیبهشت

«ایران» نیز مثل اغلب روزنامه‌های امروز آن بخش از سخنان رهبری را مهم‌تر از سایر بخش‌ها دانسته که فرمودند «وزارت خارجه مجری سیاست‌ها است نه تعیین‌کننده آنها».

این روزنامه دولتی در گزارشی نیز به روند مذاکرات در وین پرداخته و به نقل از عباس عراقچی معاون ظریف و رئیس هیات ایرانی در وین تیتر زده : « توافق براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود» در این گزارش آمده است: «دیپلمات‌های ایرانی و کشورهای 4+1 در حالی شامگاه شنبه و بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، وین را به مقصد کشورهای خود ترک کردند که به‌نظر می‌رسد از مسیر کند اما درست مذاکرات رضایت دارند. آنها قرار است روز جمعه یک بار دیگر گفت‌و‌گوهای احیای برجام را در وین از سر بگیرند تا قبل از پایان تفاهم 3 ماهه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عملیاتی شدن کاهش برخی تعهدات دیگر برجامی از سوی ایران، به توافق برسند. تا حال حاضر و در چند دور گفت‌و‌گوی طرف‌ها سه کارگروه برای بررسی چگونگی حذف تحریم‌ها، چگونگی بازگشت ایران به انجام تعهدات برجامی و چگونگی ترتیبات و اقدامات عملی ایران و امریکا تشکیل شده و کارگروه‌ها نیز در جلسه روز شنبه گزارش‌های خود را مطرح کردند. رئیس هیأت ایرانی معتقد است که مذاکرات با طرفین درباره برجام روند رو به جلو دارد.»

ایران 13 اردیبهشت

سایر روزنامه‌های امروز نیز در تیتر یا عکس یک خود به بازتاب سخنان دیروز مقام معظم رهبری پرداخته‌اند و عموما نیز بخش مربوط به ظریف یا انتخابات را پررنگ‌تر کرده‌اند. صفحه نخست برخی از این روزنامه‌ها را در ادامه ببینید:

شهروند

خراسان

دنیای اقتصاد

جمهوری اسلامی

جام جم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها