نسخه به روز شده احمدی‌نژاد/ روایت تاجیک از اصلاح‌طلبان و شیفت رادیکال/ توصیه کیهان به روحانی؛ دشمن را امیدوار نکنید

کد خبر: 1056026

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

نسخه به روز شده احمدی‌نژاد/ روایت تاجیک از اصلاح‌طلبان و شیفت رادیکال/ توصیه کیهان به روحانی؛ دشمن را امیدوار نکنید

گروه سیاست سایت فردا –  روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» که ید طولایی در انتخاباتی جلوه دادن در گام مجلس یازدهم و مشخصا رئیس آن دارد، سفر اخیر قالیباف به کردستان و نشستن پای درد دل کولبران و دستفروشان و ... را انتخاباتی خوانده است. این روزنامه همچنین به سفر محسن رضایی اشاره کرده و از «‌رقابت انتخاباتی فرماندهان» نوشته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌و‌گویی دارد با محمدرضا تاجیک‌‌ که عکس و با تیتر «‌پشت پرده تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان» منتشر شده است. اهم اظهارات تاجیک در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*(در واکنش به نامه خاتمی به رهبری) باید بعد از چهار دهه فرا گرفته باشیم راز اینکه نوشته‌ها و نامه‌های ما به سرانجام نمی‌رسد، چیست؟ آیا تکرار این فضا می‌تواند راهگشا باشد یا یک نوع توجیه‌سازی و مقبول‌سازی در شرایط حساس و پیچیده تاریخی است.

* امروز جریان اصلاح‌طلبی در مقابل نقاشی‌ای است که در نقاشی و طرح، در سبک، رنگ و قابش نقش داشته است. انگار از آن نقاشی فاصله گرفته و از قاب بیرون آمده و به تماشاگر تبدیل شده است. خیلی از رنگ‌ها و سبک را نمی‌پسندد و می‌خواهد آنها را تغییر دهد. ولی باید بداند که خودش جزئی از طرح‌واره این فضا بوده و نقاش اثر بوده است. اگر نمی‌پسندد باید فضا را تغییر دهد.

* عده‌ای از دوستان اصلاح‌طلب علم سیاست را صرفا این فهمیده‌اند که دانش یا علم، قدرت و حکومت است و غیر از این نفهمیده‌اند. بنابراین فرضشان این است که اگر می‌خواهند کنشگری سیاسی داشته باشند، این کنشگری سیاسی صرفا در حوزه قدرت راه پیدا می‌کند. 

* جریان اصلاح‌طلبی به‌طور فزاینده‌ای به جای اینکه به‌صورت راه برون‌رفت از مشکلات جامعه فهم شود، خودش به جزئی از مشکلات تبدیل شد، نه راه‌حل مشکلات. طبیعی است که به حاشیه کشیده شد و می‌دانیم که با یک نوع بحران سرمایه اجتماعی، مقبولیت و مشروعیت مواجه است. با یک نوع بحرانی کنشگری و حتی ساماندهی تشکیلاتی و حفظ نیروهای خودش مواجه است.

* جریان اصلاح‌طلبی می‌تواند براساس اراده معطوف به آگاهی و تدبیر، شرایط آتی تحولی را در سطوح و لایه‌های مختلف خودش ایجاد کند و در افق معنایی نسل آینده باقی بماند. اگر چنین اراده‌ای ایجاد نشود، مطمئنم به‌صورت فزاینده‌ای این فرصت و فضا از جریان اصلاح‌طلبی گرفته خواهد شد. باید این اراده شکل بگیرد و متأسفانه من این اراده را نمی‌بینم.

* چگونگی شکل‌گیری ناسا به نظرم قابل نقد جدی است. یک شورای سیاست‌گذاری کنار گذاشته می‌شود یا به شکل دیگری جایگزین می‌شود. این جایگزینی تقریبا شیفت رادیکال است.

* کاندیدای نیابتی این دوره‌شان به مقبولیت کاندیدای نیابتی سال 92 هم نیست.

شرق 23 اسفند

«آرمان ملی» سید حسن خمینی را عکس یک کرده و با تیتر «فراخوان برای سدحسن خمینی» نوشته است: «جمعی از صاحبنظران سیاسی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که یک چهره فراجناحی، ملی و مذهبی به میدان بیاید از طرفی می‌توان به هم‌افزایی نیروها در جهت تشکیل یک دولت ملی، قوی و کارآمد دست پیدا کرد و از سوی دیگر می‌توان به اقناع افکار عمومی در راستای تغییر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از وضع موجود و عزیمت به  وضع مطلوب پرداخت. چهره‌هایی همچون آیت‌ا... سید حسین موسوی تبریزی، فیاض زاهد، علی نجفی‌توانا، حجت‌الاسلام ناصر قوامی، حسین کنعانی‌مقدم، فاطمه راکعی، اشرف بروجردی، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، سیده حمیده زرآبادی، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، عزت‌ا... یوسفیان ملا، محمد سلامتی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، حسین کاشفی، و حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد که همگی بر این باورند که آیت‌ا... سید حسن خمینی را می‌توان در قامت یک رئیس‌جمهور محبوب، کارآمد و مردمی قلمداد کرد که توانایی  تشکیل «دولت ملی» را دارد. فراخوان فعالان سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی  و اقتصادی نشان می‌دهد که این چهره‌ها به دنبال این امر هستند که شرایط به سمت و سویی برود که آیت‌ا... سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 نامزد شود و استارت اولیه را برای تشکیل «دولت ملی» بزند. »

آرمان ملی 23 اسفند

«اعتماد» امروز عکس یک خود را به موضوعی غیر سیاسی و البته غیرخبری اختصاص داده است. «خاطرات یک بیسیم‌چی از سرداران دفاع مقدس» که با تیتر «اسفند ماه عجیبیه ...» منتشر شده گزارشی خواندنی به قلم بنفشه سام‌گیس است.

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی دارد «درباره آخرین تحرکات انتخاباتی طیفی خاص از اصولگرایان» که با عنوان «احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها» منتشر شده و در آن آمده است: « برخی ناظران می‌گویند که سعید محمد می‌تواند نسخه‌ای به‌روز از «احمدی‌نژاد 84» باشد؛ یعنی همان نسخه‌ای که اصولگرایان را به سوی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری راهنمایی خواهد کرد.» در ادامه این گزارش نیز درباره محمود احمدی‌نژاد آمده است: « او در عین حال شعارهای به‌اصطلاح عامیانه‌اش را به‌روز کرده و آنها را به نسخه «احمدی‌نژاد 1400» ارتقا داده است. او که اخیرا مدعی شده «اگر هدفمندی یارانه‌ها صددرصد اجرا می‌شد با قیمت‌های امروز ۲.۵ میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید»، با اشاره به ارزش یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در زمان ریاست‌جمهوری خود گفته است که بر این مبنا باید امروز ۴۰ دلار یارانه پرداخت می‌شد. اینکه یارانه 40 دلاری در عمل به شعار انتخاباتی او تبدیل خواهد شد یا دیگر اصولگرایان با گرته‌برداری از الگوهای تبلیغاتی او، وارد گود رقابت می‌شوند اما پرسشی است که پاسخ آن را احتمالا نه شخص احمدی‌نژاد می‌داند، نه دیگر کاندیداهای احتمالی محافظه‌کار. چه آنکه پاسخ به این پرسش در گرو نظر 6 فقیه و 6 حقوقدان شورای نگهبان است و اینکه نظارت استصوابی چه‌ کسانی را مجاز به حضور در صحنه انتخابات می‌داند.»

اعتماد 23 اسفند

«آفتاب یزد» اوضاع و احوال بازار مرغ را بهانه گزارشی کرده و از وزیر صمت خواسته که پاسخگو باشد این روزنامه اصلاح‌طلب در این گزارش که عکس یک هم شده است، آورده که «در میان تمام این مشکلاتی که کسی مسئولیت آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد، با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار اوایل آبان ماه صادرات مرغ را ممنوع کرده، این مصوبه را تا ۲۰ اسفند ۹۹ به گمرک ابلاغ نکرده است؛ بنابراین احتمالا گمرک به عنوان مجری این مصوبه را اجرا نکرده است. البته آماری از صادرات مرغ طی ۴ ماه گذشته در دسترس نیست و مسئولان وزارت صمت نیز تا زمان نوشته شدن این گزارش پاسخی به ابهامات موجود نداده‌اند.بنابراین مسئولان وزارت صمت و به ویژه بخش ستاد تنظیم بازار باید در این رابطه شفاف‌سازی کنند و ضمن ارائه آمار صادرات در این مدت، درباره چرایی ابلاغ نشدن مصوبه ممنوعیت صادرات مرغ در زمانی که قیمت این محصول در بازار حداقل ۱۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب است و حتی با وجود بیماری کرونا صف‌های دراز برای خرید مرغ دولتی تشکیل می‌شود، پاسخ دهند.»

آفتاب یزد 23 اسفند

«وطن امروز» برای پوشش سخنان رهبری به مناسب مبعث پیامبر، عکس یک خود را به ایشان اختصاص داده و از تیتر «راهنمای امید» استفاده کرده است.

این روزنامه اصولگرا همچنین از « گلایه مراجع تقلید از سوءمدیریت دولت» خبر داده و به نقل از آیت‌الله مکارم‌شیرازی نوشته است: «این تصور وجود دارد که دولت می‌خواهد قیمت ارز را بالا نگه دارد تا مشکلات خود را حل کند». این مطلب در واقع گزارشی است از سفر رحمانی فضلی وزیر کشور به قم که طی آن مراجع عظام تقلید از وجود مشکلات معیشتی و نابسامانی اقتصادی انتقاد کردند.

وطن امروز در گزارش دیگری نیز به بررسی بازار مرغ پرداخته و به نقل از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشته که «مشکل مدیریت است».

وطن امروز 23 اسفند

«کیهان» نیز رهبری را عکس و برای پوشش سخنان ایشان از تیتر « توصیه همگانی به صبر و بصیرت راه غلبه بر توطئه‌های دشمن« استفاده کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگری با «عنوان آقای روحانی! راهبرد کشور روشن است دشمن را امیدوار نکنید!» نوشته است: «در حالی‌که سیاست قطعی جمهوری اسلامی درقبال برجام رفع همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران عنوان شده است، اعلام مواضع عجیب از سوی رئیس‌جمهور همچون آمادگی برای بازگشت ‌به ‌تعهدات به‌صورت کل در برابر کل و‌ یا جزء در برابر جزء نتیجه‌ای جز شرطی کردن دوباره جامعه ایران و ممانعت از فروپاشی کامل ساختار تحریم‌ها نخواهد داشت.»

کیهان 23 اسفند

«جوان» جمله «ستیز ایران با دنیا دروغ جبهه استکبار است» را از میان سخنان روز پنجشنبه رهبری برگزیده تا همراه با عکس ایشان در صفحه نخست خود ببیند. این روزنامه اصولگرای در گزارشی که تیتر یک شده نیز از آخرین تحولات برجامی نوشته است. جوان با تیتر ««قطره چکانی» برجامی هم تعطیل!» نوشته است: «وزیر امور خارجه امریکا گفته که قبل از بازگشت ایران به تعهدات برجامی، خبری از رفع تحریم‌ها نیست. سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم حرف او را با «رد اعطای مشوق» به ایران تکرار کرده، تا کمتر از سه هفته بعد از توافق ایران با آژانس، شرایط وارد یک بن‌بست سیاسی شود. مقام‌های سیاسی در تهران، نگران از تکرار بدعهدی امریکا، می‌گویند که واشنگتن اول باید همه تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد و بعد ایران تعهدات تعدیل شده را به روز صفر برجام برخواهد گرداند. ولی در واشنگتن ظاهراً، یک اجماع در حال شکل‌گیری است که برجام بدون یک توافق تکمیلی، تاریخ مصرف خود را از دست داده است.»

عبدالله گنجی در سرمقاله امروز جوان با تیتر «باند، جایگزین تحزب!» آورده است: « اگر قرار است باند‌ها و کلونی‌های غیررسمی سیاسی یا قومی هدایت‌گر چرخش نخبگان باشند، بهتر است به تحزب برگردیم، تحزب را تفسیر بومی کنیم و قدرت‌خواهی را نه همه هدف بلکه به‌عنوان بخشی از دلایل ایجاد آن، به رسمت بشناسیم. الان که به سمت انتخابات می‌رویم می‌توان تفاوت‌های تحزب/جمعیت را با باند‌های بدون شناسنامه بررسی و مطالعه کرد و محققان جامعه‌شناسی سیاسی می‌توانند از دل این رفتار‌ها و تفاوت‌های آن، مدلی قابل دفاع تولید کنند.»

جوان 23 اسفند

«ایران» نیز رهبری را عکس یک و آن بخش از سخنان ایشان را برای تیتر انتخاب کرده که فرمودند «جمهوری اسلامی با تمام دنیا سر ستیز ندارد».

این روزنامه دولتی تیتر یک امروز خود را نیز به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده و ضمن انتشار متن کامل ایرادات  تیتر زده «120 ایراد شورای نگهبان به بودجه مصوب مجلس».

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در یادداشتی برای «ایران» با عنوان «ملی شدن نفت و ملی‌سازی هسته‌ای» نوشته است: «ملی شدن گفتمان هسته‌‌ای یعنی همبسته‌سازی آن گفتار با گفتمان صلح و نیازهای ایران برای توسعه اقتصادی که در سخنان رهبر معظم انقلاب بازتاب روشن خود را یافته است. متأسفانه طی دو سال اخیر به موازات فشار حداکثری، برخی سعی کرده‌‌اند نوعی شکاف در گفتمان هسته‌‌ای ایجاد کنند. در این عرصه شاهد نوعی برگشت ارتجاعی به گفتمان‌سازی دوره رئیس‌جمهوری پیشین در‌خصوص انرژی هسته‌‌ای هستیم. گفتمان «ترمز بریدن» اکنون در تریبون‌های متفاوتی طنین‌افکن شده است. در ایام رئیس‌جمهوری قبل مجموعه‌‌ای از کردارهای گفتمانی و غیرگفتمانی و عملیات وحشیانه تحریمی که به قوت تمام از سوی امریکا و صهیونیسم بین‌الملل تعقیب می‌شد در خدمت این امر قرار داشت که بین انرژی هسته‌‌ای و گفتمان‌سازی ملی، دموکراتیک و صلح جویانه از آن، نوعی انفصال و انشقاق ایجاد کرده و به این ترتیب مدیریت و جهت‌دهی به این تکنولوژی عظیم را به کنترل بیگانگان درآورند و به گواه تاریخ و اظهارات بعدی، این شادمانه‌ترین دوره برای رژیم صهیونیستی در انزواسازی ایران مربوط به تولید واژگان و کلمات دولتمردان آن دوره می‌باشد. برجام چرخه گفتاری میان آن دو جریان ناهمگن را شکست و توازنی نوین میان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی شهروندان به وجود آورد.»

ایران 23 اسفند

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها