بازگشت هفت‌تپه / هجمه به شورای نگهبان/ آینده فروشی دولت

کد خبر: 1065133

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازگشت هفت‌تپه / هجمه به شورای نگهبان/ آینده فروشی دولت

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» بازگشت هفت‌تپه به دولت را تیتر یک کرده و با عنوان «خصوصی‌سازی نافرجام» و به نقل از محمد طبیبیان، اقتصاددان نوشته است: « خصوصی‌سازی در کشور به شکل رو به عقب رخ داده است و در این زمینه با یک عقبگرد جدی مواجه هستیم.»

در این گزارش آمده است: «براساس این رای صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود تا هفت‌تپه نیز مانند شرکت‌هایی مانند هپکو، ایران ترانسفو، ماشین‌سازی تبریز، شرکت تولید نیروی برق شاهرود، شرکت آب و خاک پارس، شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان، سیلوی سنقر، شرکت تراورس البرز و شرکت فولاد میبد مجددا به دولت بازگردد. کارنامه خصوصی‌سازی با بازگشت مجدد شرکت‌ها به دولت نشان داد که نه تنها منفعتی نصیب کشور نشده، بلکه پربیراه نیست اگر زیان‌ها را بیشتر از مزیت‌ها بدانیم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با عنوان «حدود نامحدود نظارت استصوابی» به نقد شورای نگهبان پرداخته و نوشته است: « آنچه انکار ناشدنی است، انتقاد به اختیارات بعضا بی‌حد و حصر فقها و حقوقدانان شورایی است که عملا هیچ نظارتی از جانب نهادهای انتخابی بر آنها وجود ندارد. یکی از این اختیارات که اعضای شورای نگهبان به‌تازگی صراحتا از آن می‌گویند، رد صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری است، آن‌هم پس از تایید و احراز صلاحیت همان کاندیداها، حتی تا زمان شرکت در مناظره‌های انتخاباتی و حتی روز انتخابات؛ رویکردی که ازسوی برخی ناظران با تعبیر «بی‌خطرسازی مناظره» مورد انتقاد قرار گرفته ولی اعضای شورای نگهبان آن را حق قانونی خود می‌دانند.»

اعتماد 19 اردیبهشت

«شرق» تیتر یک امروز خود را به برنامه انتخاباتی حزب اتحاد ملت اختصاص داده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با پیروز حناچی شهردار تهران که عکس یک شده است. او که این روزها حسابی فعال شده و در مصاحبه‌های متعدد یا کلاپ هاوس به شهرداری دوره قالیباف می‌تازد در این مصاحبه مدعی است که به خاطر حفظ حرمت روسای قوا و اینکه قالیباف اکنون رئیس یک قوه است برخی مسائل را نمی‌گوید! در عین حال اذعان دارد که در آن دوران اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات دیروز سیامک ره‌پیک را که در ادامه انتقادات به شورای نگهبان مطرح شده بود، در گزارشی با عنوان «شروط بی‌پایان شورای نگهبان» دیده است. این گزارش اما غیر از روایت برخی موافقت‌ها و مخالفت‌های بیان شده بعد از مصوبه اخیر و طرح موضوع امکان رد صلاحیت در حین مناظرات انتخاباتی، مطلب قابل توجهی ندارد.

شرق همچنین یادداشت انتخاباتی آذری جهرمی را با عنوان «کشکول آرزوها» در صفحه نخست خود مورد توجه قرار داده است. او می‌نویسد: «پرسش اصلی مفقودشده این روزها این است: این برنامه کجا، در چه زمانی و در چه شرایطی توانسته در عمل موفق باشد؟ ضمانت اجرائی آن چیست؟ اگر پاسخ شما کاندیدا و تیم‌تان چیزی مشابه «هیچ» است؛ اعلام این سیاست‌ها یعنی شما مشغول یادگرفتن آرایشگری روی سر مردم هستید! اتخاذ و اجرای سیاست در سطح کلان کشوری، محل و فرصت یادگیری آرایشگری نیست! سیاست‌های کاندیداها نه تنها باید شفاف اعلام شود؛ بلکه باید به این پرسش پاسخ دهند که محک عملیاتی‌شدن آن برنامه چیست؟»

شرق 19 اردیبهشت

«ایران» شروع ثبت نام نامزدهای انتخاباتی از 21 اردیبهشت را تیتر یک کرده و با عنوان «رونمایی از نامزدان انتخابات 1400» به آخرین اخبار انتخاباتی در هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرای می‌پردازد. مثلا می‌نویسد: « روز گذشته امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت که معتقد است قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت و در صورت نامزدی ابراهیم رئیسی به او کمک خواهد کرد.» یا به نشست خبری دیروز سعید محمد اشاره کرده و یا به نقل از آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران می‌نویسد: «جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضائیه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل‌گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند. نگاه حذفی به کاندیداهای جریان رقیب هم در تعارض با مشارکت حداکثری در انتخابات است و هم این باور را به جامعه دلسرد نسبت به صندوق رأی و انتخابات القا می‌کند که چه ما رأی بدهیم و چه رأی ندهیم نتیجه از پیش تعیین شده است.»

این روزنامه دولتی در گزارشی که عکس یک شده نیز از «آخرین تصمیمات برای واکسیناسیون» خبر داده و نوشته است: «دیروز ظهر سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام سالمندان بالای 80 سال که هنوز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند، فعال شد. در روزهای گذشته مشاهدات میدانی نشان می‌داد برخی سالمندان به دلیل بی اطلاعی از روند واکسیناسیون در مراکز بهداشت سطح تهران سرگردان شده و نگران تمام شدن واکسن بودند آنها عمدتاً سالمندانی بودند که نه پیامکی دریافت کرده بودند و نه در روزهای گذشته تماسی با آنها گرفته شده بود و البته چندان هم دلخوش به وعده‌های مسئولان نبودند مبادا واکسن تمام شود و آنها از چرخه تزریق جا بمانند.»

ایران 19 اردیبهشت

«آفتاب یزد» در گفت‌وگویی با میثم مهرپور پژوهشتگر اقتصاد این سخن حسن روحانی که گفته بود «تکیه بودجه به نفت در سال 99 برابر 8 درصد بوده که در تاریخ بی‌سابقه است» را بررسی کرده و با تیتر «آینده فروشی دولت» به نقل از وی می‌نویسد: « آمار را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم سرانه مصرف ما در دهه اخیر یعنی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۰ نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهشی بوده است. نمونه بارز آن مواد غذایی است که سرانه مصرفی کاهش داشته است. دولت از مالیات بر ارزش افزوده هم نمی‌تواند درآمد بیشتری کسب کرده باشد. لذا طبیعتا درآمدهایی که دولت می‌گوید بدون اتکا به نفت بودجه کشور را تامین و اداره کردیم از طریق مالیات نمی‌تواند باشد. پس چگونه در تمام این سال‌ها تامین شده است؟ یا دست کردن در جیب مردم بوده است یا آینده فروشی و چاپ پول و استقراض.» حال باید پرسید: «چگونه؟» پاسخ را می‌توان با چند عدد و رقم به دست آورد؛ خیلی از شرکت‌های دولتی فروخته شدند که به نوعی دست در جیب مردم کردن است چون وقتی سهم شرکت دولتی را واگذار می‌کنیم و به مردم می‌فروشیم اما مدیریت آن همچنان با دولت است یعنی هیچ به مردم فروخته شده و از این هیچ کسب درآمد شده و بنگاه‌های اقتصادی هم چنان در اختیار دولت است. مجموعه این عوامل را وقتی کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم اگر واقعا دولت به این سمت رفته باشد که وابستگی ما به نفت ۲۰ درصد هم شده باشد عالی است اما نکته اینجا است که آیا این روند سال بعد می‌تواند ادامه پیدا کند؟ یعنی آیا درآمدهای پایدار جایگزین درآمدهای نفتی شده است؟ یا نه قرض کردیم. مثال بارز الان این است که ایران مانند خانواده‌ای شده است که آینده فروشی می‌کند و وسایل منزل خود را می‌فروشد و از دوست و آشنا قرض می‌گیرد. الان دولت باید پاسخ دهد که درآمدهایی که جایگزین درآمدهای نفتی شده دقیقا چه است؟ کشوری که در رکود است و درآمدی ندارد و سرانه مصرف آن کاهش پیدا کرده از کجا این درآمدهای جایگزین را پیدا کرده است؟ آیا جز استقراض و آینده فروشی بوده است؟ قطعا خیر! »

آفتاب یزد 19 اردیبهشت

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با آیت‌ا... سید‌حسین موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

* شرایط زندگی برای مردم مناسب نیست و مردم با چالش‌های مختلفی به‌خصوص در زمینه اقتصادی مواجه هستند. از سوی دیگر شرایط زندگی در پاندومی کرونا نیز روی این وضعیت تأثیرگذاشته و فعالیت‌های اجتماعی و مدنی مردم را محدودتر کرده است. مردم در صحنه انتخابات حاضر خواهند شد. شاید این حضور مانند گذشته نباشد اما اتفاق خواهد افتاد.

*تجربه نشان داده کسانی که از کانال شورای نگهبان عبور کرده‌اند نیز پس از اینکه به ریاست‌جمهوری رسیده‌اند اقداماتی انجام داده‌اند که سبب دلسردی بیشتر مردم شده است. بنده معتقدم قانون اساسی در این زمینه به شکل صحیحی تفسیر نشده است. براساس قانون نباید تنها به دلیل  اینکه صلاحیت افراد برای آنها احراز نشده آنها را ردصلاحیت کنند.

*اگر نظامیان وارد سیاست شوند، ممکن است اعتماد مردم نسبت به نظامیان کاهش پیدا کند.

*تصمیم ما در مجمع مدرسین این بوده که اگر گزینه ما تأیید‌صلاحیت شود برای حفظ منافع ملی و مردم با تمام وجود در انتخابات شرکت می‌کنیم و مردم را نیز به حضور در انتخابات دعوت می‌کنیم. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که گزینه مورد‌نظر مجمع مدرسین حوزه علمیه قم تایید‌صلاحیت شود و بتواند در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته باشد.

*یکی از پیشنهادهای ما آقای ظریف بوده‌اند. این در حالی است که ایشان در پیشنهادهای بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب وجود داشته‌اند. البته ما پیشنهادهای دیگری نیز داشته‌ایم اما در نهایت تصمیم‌گیری در این زمینه نیز با جبهه اصلاحات است.

آرمان ملی 19 اردیبهشت

«وطن امروز» در تیتر یک خود به ثمربخشی پیگیری‌های مستمر دیوان محاسبات که به صدور حکم خلع ید مالک شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه توسط دستگاه قضا ختم شد پرداخته و با تیتر «حساب‌کشی از هفت‌تپه نتیجه داد» نوشته است: «سرانجام پس از گذشت بیش از 90 روز از برگزاری این جلسه، قوه ‌قضائیه دیروز (18 اردیبهشت‌ماه 1400) رأی نهایی و رسمی خود مبنی بر ابطال قرارداد واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را اعلام کرد. بر اساس رأی صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود. طبق اعلام دستگاه قضا، علت تاخیر در اعلام حکم این دادگاه، تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری بوده است. بر این اساس، اکنون باید منتظر برنامه‌های دولت برای احیای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ماند. هر چند مالکان این شرکت در دوران مدیریت بر هفت‌تپه خسارات بسیاری به این مجموعه وارد کردند و آن را در آستانه نابودی قرار دادند اما هنوز هم می‌توان به احیای این مجموعه استراتژیک امید داشت.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز اظهارات وندی شرمن مبنی بر اینکه «باید با توافق قوی و طولانی‌تر به نگرانی‌ها درباره رفتار منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران پرداخته شود» را با عنوان «ورود ژن فریبکار» پوشش داده و نوشته است: «مشخص نیست وندی شرمن و طرف آمریکایی چه پالسی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی دریافت کرده‌اند که احیای برجام را به انتخابات داخلی ایران گره می‌زنند، اگر چه واضح است رویکرد و مواضع غیرملی و خلاف مصالح کشور حسن روحانی و شخص محمدجواد ظریف طی سال‌های گذشته با در میان گذاشتن بحث‌های داخلی با دشمنان ملت ایران، همچنین گره زدن توافق هسته‌ای به انتخابات ایران و آمریکا، زمینه را برای سوءاستفاده طرف مقابل از فرآیند مذاکرات فراهم کرده است. مواضع وندی شرمن درباره مذاکرات وین از آنجا حائز اهمیت است که او همان کسی است که در همان آغاز مذاکرات برجامی در کمیته سیاست خارجی سنا طی سخنانی اهانت‌آمیز گفته بود: ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند.»

وطن امروز 19 اردیبهشت

«کیهان» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد با عنوان «پشت پرده عدم ترخیص 4 میلیون تن کالا در گمرک/احتکار، مذاکرات یا انتخابات؟» و می‌نویسد: «در حالی که بخشی از تورم کالاهای اساسی مربوط به کمبود کالا در بازار است، عدم ترخیص چهار میلیون تن کالا در بنادر کشور آن هم در آستانه انتخابات و همزمان با مذاکرات وین، شائبه بازی‌های سیاسی را در اذهان تقویت می‌کند.» در ادامه این گزارش آمده است: «البته یکی از دلایلی که برخی واردکنندگان برای توجیه ترخیص نکردن کالاها مطرح می‌کنند، تخصیص نیافتن ارز از سوی بانک مرکزی است، چون تا زمانی که تأییدیه بانک مرکزی مبنی بر تأمین ارز به گمرک ارائه نشود، امکان ترخیص کالا وجود نخواهد داشت. این ادعا در حالی است که دولت و بانک مرکزی پیش از این نسبت به تأمین ارز واردات کالاهای اساسی تضمین داده‌اند. ... به نظر نمی‌رسد ادعای تأمین نشدن ارز چندان دقیق باشد، مگر اینکه بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز و ارائه تأییدیه ترخیص تعلل کند که باز هم ابهام درباره علت این تصمیم را پیش می‌کشد.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت روز خود نیز به «نقش وزیر خارجه در سیاست‌گذاری و اجرا» پرداخته و نوشته است: «نهاد بالادستی وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی است که وظایف و اعضای آن در اصل 176 قانون اساسی بیان شده است. این نهاد دارای 10 عضو قطعی است و حسب مورد «وزرا و عالی‌ترین مقام ارتش و سپاه» در جلسات شورا شرکت می‌نمایند. از این ده عضو قطعی، پنج نفر (شامل رئیس‌جمهور، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و وزرای خارجه، اطلاعات و کشور) متعلق به دولت است و علاوه‌بر آن ریاست این شورا به عهده رئیس‌جمهور است و موضوعات پس از موافقت رئیس‌جمهور در دستور کار این شورا قرار گرفته و با مدیریت وی در وضعیت تصویب یا عدم تصویب قرار می‌گیرند. پس کاملاً واضح است که نه تنها وزیر امور خارجه عضوی از نهاد تصمیم‌گیر شورای عالی امنیت ملی می‌باشد، بلکه با برخورداری از پشتیبانی چهار عضو دیگر کابینه و برخورداری از حمایت رئیس ‌شورا می‌تواند بسیار فراتر از یک عضو در نهاد بالادستی تأثیرگذار باشد.»

کیهان 19 اردیبهشت

«جوان» تیتر یک خود را به «بازگشت شیرین هفت تپه» اختصاص داده و نوشته است: «خوزستان نفس کشید؛ سرانجام پس از سال‌ها بالا و پایین شدن یکی از صنایع اصلی این استان با حکم دادگاه به دولت بازگشت تا قصه پر درد خصوصی‌سازی در ایران، وارد فاز قضایی شود.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به موضوعی اجتماعی یعنی مهاجرات غیرقانونی اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «غرق در رویای اروپا» نوشته است: «به تازگی عکسی از صد‌ها کوله‌پشتی منتشر شده و گفته می‌شود که مربوط به مهاجرانی است که در دریا غرق شده‌اند، مهاجرانی که به قاچاق‌بر‌ها اعتماد کرده‌بودند و به جای رسیدن به اروپا، به آن دنیا رسیده‌اند. صاحبان این کوله‌های پشتی حتی فکرش را هم نمی‌کردند که قرار است سرنوشت‌شان به اینجا ختم شود و در دریا غرق شوند؛ روزی که آن‌ها کوله‌پشتی‌شان را با هزار امید و آرزو پر کرده‌بود نمی‌دانستند قرار است این کوله‌پشتی در کنار کوله پشتی همسفرانش تلنبار شود و عکسی از تنها یادگاری به جامانده از آن‌ها ثبت شود.امید و گاهی امید واهی به آینده‌ای بهتر باعث شده که عده‌ای، جانشان را کف دستشان بگیرند و بدون فکر به عاقبت تصمیم‌شان، قمار کنند و جانشان را ببازند. خطر غرق‌شدن در دریا، بسته‌شدن مرز‌های کشور میزبان و از همه بدتر سوء استفاده دولت‌ها و قاچاق‌بران از مهاجران و پناهجویان، از جمله مشکلاتی است که بر سرراه مهاجران غیرقانونی قرار می‌گیرد، اما گوش مهاجران غیرقانونی به این حرف‌ها بدهکار نیست، زیرا که رؤیای رسیدن به اروپا آنقدر در ذهن‌شان ریشه کرده که به حرف‌های قاچاق‌بر‌ها گوش می‌دهند و در نهایت به زندگی‌شان پایان می‌دهند.»

جوان 19 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها