استقبال اصلاح‌طلبان از گام قالیباف برای رسیدگی به موضوع ردصلاحیت‌ها/ از کارنامه ظریف تا مستند «قاسم»

کد خبر: 1064410

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

استقبال اصلاح‌طلبان از گام قالیباف برای رسیدگی به موضوع ردصلاحیت‌ها/ از کارنامه ظریف تا مستند «قاسم»

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» تیتر یک خود را به جلسه قالیباف و وزیر کشور که در پی بالاگرفتن اعتراضات به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، برگزار شد اختصاص داده و با عنوان امید به رفع «پاک‌سازی سیاسی» نوشته است: «انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها، فریاد احزاب مختلف را بلند کرده است. بسیاری از نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب که برای این انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، ردصلاحیت شده‌اند. ردصلاحیت کاندیداها البته صرفا به تهران محدود نیست و در بسیاری از شهرهای دیگر نیز رویه‌ای مشابه در بررسی صلاحیت‌ها، نتیجه‌ای مشابه درپی داشته و این یعنی ردصلاحیت گسترده! رویه و رویکردی که ازجانب مجلس عمدتا اصولگرای یازدهم به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات شورای شهر ششم اعمال شد و حالا اصلاح‌طلبان را ناگزیر به آن کرد که دست به کار شده و با اعتراض به ‌شیوه‌های گوناگون، خواستار تغییر شیوه در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای ششم شوند. در همین راستا دبیرکل حزب اعتماد ملی با نگارش نامه‌ای خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به رویه «پاکسازی سیاسی» کاندیداهای انتخابات شورای ششم اعتراض کرده و دیگر چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب از اتحاد ملت تا کارگزاران سازندگی نیز تاکید کرده‌اند که کاندیداهای‌شان بدون دلیل و به دلیل گرایش سیاسی و جناحی‌شان رد صلاحیت شده‌اند؛ اعتراضاتی که البته ظاهرا بی‌نتیجه نبود و دیروز با واکنش پارلمان مبنی بر بازبینی در وضعیت ردصلاحیت‌شدگان وارد مرحله‌ای دیگر شد. »

اعتماد 15 اردیبهشت

«شرق» حسن روحانی که تا مرداد مهمان پاستور است را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «مروری بر حضور 40 ساله احزاب در انتخابات» نگاهی دارد به احزابی که در هر دهه، حضور داشته و تلاش کردند تا شیوه و منش خود را با به‌دست‌آوردن کرسی ریاست‌جمهوری پیاده کنند.

ابن روزنامه اصلاح‌طلب اما در تیتر یک خود سعی در پیش‌بینی این مهم دارد که «نامزد دقیقه 90 اصلاح‌طلبان کیست؟» گزارش نویس شرق معقتد است که « به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی در جبهه اصلاحات هنوز روشن نشده است و هیچ بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخاباتی ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر بایستند؛ ولو نامزدی که حتی اصلاح‌طلب هم نباشد.»

شرق در گزارش دیگری با عنوان «سعید محمد چقدر شانس دارد؟» نیز نوشته است: «جوان‌بودن محمد، هم می‌تواند برگ برنده او حساب شود هم پاشنه‌آشیل او. جوانی و ناشناس‌بودن در سیاست، کنجکاوی‌برانگیز است. جدای از اینکه این جوان‌بودن می‌تواند یک امتیاز یا جذابیت ایجاد کند، نکته مهم‌تر این است که او چون کارنامه و سابقه سیاسی – اجرائی زیادی ندارد به نسبت رقبا کمتر در تیررس قضاوت از سوی مردم و تخریب از سوی سایر نامزدها قرار می‌گیرد. ... سعید محمد دقیقا بابت همین جوانی و کوتاه‌بودن عمر حضور سیاسی‌اش، واجد شناخته‌شدن به‌عنوان رجل سیاسی نیست. ... شورای نگهبان البته بهانه‌های دیگری هم دارد و می‌تواند به گفته معاون سیاسی سپاه، استناد کند.»

شرق 15 اردیبهشت

«آفتاب یزد» تصویری از الیاس حضرتی و محمدباقر قالیباف را برای عکس یک خود بگزیده تا ضمن اشاره به اعتراضات گسترده اصلاح‌طلبان به روند احزار صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا به اقدام قالیباف و جلسه او با وزیر کشور برای پیگیری این مساله پرداخته باشد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما به مساله افزایش حقوق بازنشستگان پرداخته و به نقل از مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشته است: «مجموع دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر در ۱۳ ماه بیش از ۲ و نیم برابر شده و سایر سطوح نیز افزایش بیش از ۲ برابری داشته‌اند و با هر معیار و هر مرجعی که حساب کنید در این مدت نرخ تورم به این اندازه نبوده و کار بسیار ارزشمندی انجام شده است.» آفتاب یزد اما در ادامه سخنان برخی از بازنشستگان را آورده که با اشاره به تورم و سختی‌های زندگی حقوق خود را ناچیز و ناکافی می‌دانند.

آفتاب یزد 15 اردیبهشت

«ایران» نیز موضوع رد صلاحیت در انتخابات شوراهای شهر و روستا را عکس یک کرده است. متنها با وجود اینکه از عنوان «پیگیری رد‌صلاحیت گسترده داوطلبان شوراها» استفاده می‌کند صرفا به بازنشر اظهارات سخنگوی دولت در این رابطه پرداخته و هیچ اشاره‌ای به اعتراضات گسترده سیاسیون و احزاب و همچنین جلسه قالیباف و وزیر کشور که در نتیجه همین اعتراضات برگزار شد، ندارد!

این روزنامه دولتی در مطلب دیگری نیز سخنان جمال عرف در این باره را بازنشر داده و از منظر خود به جلسه مورد اشاره می‌پردازد. ایران می‌نویسد: «وزیر کشور در این جلسه روند شکل گیری هیأت های اجرایی و عملکرد آنها را در بررسی صلاحیت داوطلبین شوراهای کشور بر اساس رعایت دو اصل قانون مداری و بیطرفی بیان کرد و نسبت به رد صلاحیت داوطلبین در هیأت های نظارت شهرستانها ابراز نگرانی نمود. »

ایران همچنین در تیتر یک خود به سیاست خارجی و مذاکرات برجامی پرداخته و با عنوان «مذاکرات وین در انتظار تصمیم پایتخت‌ها» نوشته است: «خبرهای رسیده از گفت‌و‌گوهای اخیر وین حکایت از آن دارد که دامنه گفت‌وگوها به جزئی‌ترین مباحث فنی کشیده شده است و قرار است گره نهایی آن در پایتخت‌ها از هم گشوده شود. دیپلمات‌های ایران و امریکا که پیام‌های خود را در این دور از گفت‌و‌گوها به‌صورت غیر مستقیم رد و بدل می‌کنند، می‌کوشند با بررسی عوامل اختلافی و طبعاً حل و فصل آنها، زمینه لازم و کافی را برای حصول توافق نهایی مهیا سازند؛ توافقی که مطابق با آنچه مقام‌های ایران دنبال می‌کنند، باید یک مرحله‌ای، جامع و منطبق بر راستی آزمایی باشد.»

ایران 15 اردیبهشت

«آرمان ملی» امروز گفت‌وگویی داد با تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناس که می‌گوید «تا «مشارکت پذیری» هست نگذاریم کارها به بن بست برسد». اهم اظهارات وی در این مصاحبه که عکس یک هم شده است ، به شرح زیر است:

*امروز جامعه ایران در شرایطی قرار گرفته که هیچ‌گاه انتظار آن را نداشته است. امروز جامعه ایران پهن شده و باز شده و متکثر از جریان‌ها و نیروهای اجتماعی است که در برخی نقاط به هم پیوند می‌خورند و در برخی نقاط  در تضاد و تزاحم با هم قرار می‌گیرند. هنگامی که با چنین جامعه‌ای مواجه هستیم باید در نظر داشته باشیم که اراده این جامعه برای مشارکت در انتخابات نسبت به گذشته متفاوت است. در گذشته جامعه ضعیف‌تر بوده و به همین دلیل باید کنش سیاسی همگرایانه‌تری داشته است. به همین دلیل هر چه جامعه بازتر و پهن‌تر شده، کنش سیاسی شکل همگرایانه خود را از دست داده است.

*باید اجازه بیشتری به مردم داد تا با کاندیدای انتخاباتی گفت‌وگو کنند و کاندیداها نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کنند. مشخص نیست چرا همه‌چیز در این کشور به لحظه آخر کشیده می‌شود و همه نگاه‌ها متوجه شورای نگهبان است که در نهایت چه تصمیم خواهد گرفت. یک سیاستمدار نمی‌تواند در چند هفته برنامه‌های خود را برای مدیریت کشور با مردم مطرح کند. این به معنای آناست که ما جامعه را قبول نداریم و به دنبال این هستیم که طی یک مدت کوتاه یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهور به مردم معرفی کنیم.

*سیاست در ایران جلوتر از جامعه حرکت می‌کند. سیاست برنامه‌ریزی می‌کند و جلو می‌رود. این در حالی است که در هیچ کجای جهان دولت جلوی جامعه حرکت نمی‌کند؛ بلکه جامعه را نمایندگی می‌کند. در ایران دولت بر‌جامعه است. به دلیل اینکه دولت در ایران برجامعه است تضاد ایجاد می‌کند و عملکرد مناسبی ندارد. منشأ چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی در ایران نظام سیاسی است و نظام سیاسی است که تولید بحران می‌کند. ریشه بسیاری از بحران‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را باید در کنشگری دولت جست‌وجو کرد.

آرمان ملی 15 اردیبهشت4

«وطن امروز» نگران است که سیاست خارجی محور اصلی انتخابات و عامل تشکیل یک دوقطبی شود. از همین رو در گزارشی با عنوان «دوقطبی، آتش زیرخاکستر» که تیتر یک هم شده است، می‌نویسد: «اعلام انزجار عمومی و موضع قاطع نظام در ماجرای صحبت‌های نسنجیده ظریف، امکان سوءاستفاده اصلاح‌طلبان از مذاکرات هسته‌ای در انتخابات را تضعیف کرد اما خطر آن به‌طور کامل دفع نشده است». همچنین تاکید می‌کند که «اکنون نوبت جبهه انقلاب است تا در راستای حراست از مطالبات معیشتی مردم مانع بازتولید فضای دوقطبی کاذب بر سر سیاست خارجی شود».

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز اختصاص داده به «مستند «قاسم» که دیروز از شبکه‌های تلویزیونی روی‌ آنتن رفت». در این گزارش با عنوان «از عقل سرخ تا خون سبز» آمده است: «قاسم، مستندی است که باید شبیهش را بیشتر ببینیم؛ مستندی با اطلاعات خاص که واقعا جنبه مستندگونگی دارند، با تصاویری کمتر دیده شده یا دیده نشده، و دقیقا چیزی که از یک مستند انتظار داریم و روایتی که در عین سرراستی و عامه فهم بودن، جنبه پژوهشی پررنگی دارد؛ پژوهشی که مستند از آن اعتبار می‌گیرد.»

وطن امروز 15 اردیبهشت

«کیهان» امروز گزارشی تحلیلی دارد با عنوان «کارنامه دیپلماسی ظریف انفعالی یا کارشناسی؟!» که تیتر یک شده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش مورد اشاره می‌نویسد: «پس از انتشار فایل صوتی ظریف، وزیر امور خارجه در چند نوبت تأکید کرد که اظهارات وی صرفا بیان نظرات کارشناسی است. فارغ از اینکه محتوای اظهارات ظریف در فایل صوتی منتشر شده، هیچ نسبتی با مباحث کارشناسی ندارد، حال سؤال اینجاست که آیا کارنامه ظریف مصداق اقدامات کارشناسی است، یا مصداق دیپلماسی انفعالی؟ ... با کمال تأسف در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به ریاست ظریف و همچنین از زمان امضای برجام تاکنون، هیچ مصداقی از عمل کارشناسی در پرونده ظریف مشاهده نمی‌شود.»

کیهان همچنین اظهارات حسین شریعتمداری مدیرمسئول خود در گفت‌وگوی ویژه خبری را با تیتر «ماجرا را تحریف نکنید مسئله اصلی همنوایی وزیر خارجه با آمریکاست» در صفحه نخست دیده و به نقل از وی نوشته است: ««ظریف، در فایل صوتی، حرف و خواسته آمریکایی‌ها را تکرار کرده است. مسئله اصلی، همنوایی وزیر خارجه ایران با آمریکایی‌هاست.»

کیهان 15 اردیبهشت

«جوان» تیتر یک خود را به تحلیلی اختصاص داده از «تحریف جریان اصلاح‌طلبی درباره دوگانه مسئولیت داشتن در برجام و سیاستگذار نبودن. لذا در گزارشی با عنوان «‌سردار دیپلماسی دارید یا مجری بی‌مسئولیت؟!» می‌نویسد: «پس از سخنان رهبری و عتاب ایشان در مورد آنچه محمدجواد ظریف درباره نیروی قدس سپاه و شخص قاسم سلیمانی بیان کرده بود و از شبکه سعودی ایران اینترنشنال پخش شد، مدعیان اصلاحات به جای پرداختن به اشتباهات حرفه‌ای ظریف و تن دادن به اصول سیاست خارجه کشور- که از طرق قانونی حاصل شده- تلاش کردند زمین بازی را تغییر دهند و نقطه ثقل مناقشه را به برجام و اینکه مسئولیتش با ظریف است یا نیست، تقلیل بدهند. «چقدر از آنچه وزارت خارجه در موضوع مذاکرات هسته‌ای پیش برد، سیاست نظام بود و چقدر اجرای وزارت خارجه؟»، پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. ظریف و روحانی از رهبری «دستور» گرفتند که برای مذاکره بروند یا پس از «اصرار»‌های بسیار بر نظرات خود، از ایشان «اجازه» مذاکرات را دریافت کردند؟

این موضوع آنقدر بدیهی ا‌ست که به قول اهل منطق، تصورش موجب تصدیق آن است، اما اهل فتنه، پی ایجاد شبهه هستند. این بار آن بخش از سخنان رهبری را بهانه کرده‌اند که فرمود: «این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. سیاست خارجی در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجه است...» آن‌ها می‌گویند حرف ظریف هم همین بوده که من فقط مجری سیاست‌های نظام بودم. اما جملات رهبری ادامه هم دارد: «مجامع بالادستی و مسئولین عالی‌رتبه کشور هستند که سیاست خارجی را [تعیین می‌کنند]؛ البتّه وزارت خارجه هم در این‌ها مشارکت دارد، لکن این جور نیست که تصمیم‌گیری، تابع وزارت خارجه باشد؛ نه، وزارت خارجه مجری است... در شورای عالی امنیت ملی که همه مسئولین در آنجا حضور دارند، تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت خارجه با شیوه‌های خودش بایستی آن‌ها را عملی بکند و پیش ببرد.»

جوان 15 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها