زخم کابل/ اصلاح‌طلبان در پی تشکیل دولت سوم خاتمی

کد خبر: 1065333

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

زخم کابل/ اصلاح‌طلبان در پی تشکیل دولت سوم خاتمی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» که گویا از واکنش دیروز مجلس به اظهارات و رویکرد ظریف خوشش نیامده در تیتر یک امروز خود با عنوان «جلسه علنی برای حمله به ظریف» می‌نویسد: «برخی نمایندگان مجلس که از هر فرصتی برای حمله به دولت و کابینه استفاده می‌کنند، بعد از جلسه غیرعلنی دیروز صحن علنی مجلس را به کارزار حمله به محمدجواد ظریف تبدیل کردند. بعد از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف، نمایندگان تندرو مجلس حملات تندی را روانه وزیر امور خارجه کرده‌اند و سخنان دیروزشان حرفی جدید یا پیش‌بینی‌نشدنی نبود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با مهدی فتاپور، یکی از شرکت‌کنندگان مناظرات بهار 1360 و با تیتر «پشت پرده مناظرات دهه 60» می‌نویسد: «پنج جلسه مناظره در هر دو بخش ضبط شد. مباحث ایدئولوژیک ضبط‌شده به‌ طور کامل پخش شد. دو جلسه اول بحث سیاسی پخش شد. جلسات پخش‌شده کامل بود و چیزی سانسور نشده بود. جلسه سوم بحث سیاسی نیز اعلام شد ولی به‌ جای آن ‌یکی از جلسات ایدئولوژیک بازپخش شد و سه جلسه ضبط‌شده با موضوع بحث‌های سیاسی هیچ‌گاه پخش نشد. ... مسلما تمامی اقدامات آن زمان از موضوع مرکزی سیاسی اختلافات درون حکومت و عزل آقای بنی‌صدر تأثیر می‌پذیرفتند. مسئولان رادیوتلویزیون در بحث‌هایی که با ما داشتند، چند‌ بار در رابطه با مباحث سیاسی مطرح کردند که آقای بهشتی این کار را گذاشتند دست ما وگرنه ما به این صورت برگزار نمی‌کردیم. صرف‌نظر از انگیزه تک‌تک مسئولان، در عمل چنین مناظره‌هایی بعد از حوادث خردادماه سال 60 هیچ‌گاه تکرار نشد و این نشان می‌دهد که اهداف سیاسی محرک برگزاری چنین جلساتی بود.»

شرق 20 اردیبهشت

«اعتماد» با اشاره به اینکه بیش از 200 دانش‌آموز دختر در حملات تکان دهنده تروریستی در کابل کشته و زخمی شدند، عکس یک خود را به گزارشی با عنوان «مرثیه دختران کابل» اختصاص داده و نوشته است: «افغانستان، کابل، دشت برچی؛ عقربه‌های ساعت اندکی از 16 و 15 دقیقه فاصله گرفته‌اند، دختران دانش‌آموز کتاب به دست از مکتب سیدالشهدا خارج می‌شوند. نخستین دسته دختران که از کنار چند خودرو رد می‌شوند، انفجار مهیبی منطقه «قلعه‌نو» را می‌لرزاند.  دود، آسمان حوزه سیزدهم کابل را سیاه می‌کند، رگه‌های باریکی از خون راه خود را به خاک خشک خیابان مقابل مدرسه باز کرده‌اند، صدای ناله‌هایی آرام از میان سیاهی ناشی از انفجار به گوش می‌رسد، دانش‌آموزان دختر، زنان و مردان عابر دوان دوان خود را به نزدیکی محل انفجار می‌رسانند تا شاید بتوانند زخمی‌ها را نجات دهند، درست در همین دقیقه انفجار دوم رخ می‌دهد. باز هم از خودرویی ظاهرا بمب‌گذاری و پارک‌شده در نزدیک‌ترین مکان به مکتبخانه. بدن بی‌جان آنها که برای کمک شتافته بودند روی بدن قربانیان حمله نخست می‌افتد. دود دیگر سراسر آسمان کابل را سیاه کرده که انفجار سوم اتفاق می‌افتد تا کار ناتمام تروریست‌ها را تمام کرده باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را نیز به محمد شریعتمداری و برنامه‌ انتخاباتی که به جبهه اصلاحات ارائه کرده است، داده است. اعتماد با تیتر «دولت سوم خاتمی را تشکیل می دهم» می‌نویسد: «شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارایه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته و معتقد است با ادامه مسیری که سیدمحمد خاتمی حد فاصل سال‌های 76 تا 84 پیش گرفته بود، می‌تواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند. البته شریعتمداری علاوه بر این از تجربیاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته، به عنوان نمونه‌های موفق کار خود یاد کرده است.»

اعتماد 20 اردیبهشت

«ایران» نیز انتخابی شبیه اعتماد داشته و در عکس یک خود با تیتر «مرثیه دختران دشت اندوه» به گفت وگو با شاهدان عینی و معلم مدرسه دخترانه دشت برچی افغانستان درباره حادثه تروریستی عصرشنبه که 68 دختر و شهروند افغانستانی کشته شدند، می‌پردازد. ایران به نقل از حسن تقدسی، پسرعموی رحیمه می‌نویسد: «دخترعمویم را دیروز به خاک سپردیم. اصلاً قیافه‌اش قابل شناسایی نبود. چه کردند با ما. رحیمه فقط ١٤ سال داشت. کفن کردیم و دفن کردیم.» اینها را می‌گوید و تلفن را قطع می‌کند.»

این روزنامه دولتی تیتر یک امروز خود را نیز به پوشش اظهارات دیروز روحانی اختصاص داده است. به خصوص آنجا که می‌گوید «مجاز به تأخیر در واکسیناسیون نیستیم». ایران می‌نویسد: «کار مهم دیگر به روایت روحانی، رفع تحریم‌ها است. او افزود: ما با صبر و ایستادگی و برنامه‌ریزی به نقطه‌ای رسیدیم که امروز امریکایی‌ها خیلی رک و پوست‌کنده می‌گویند راهی نداریم جز اینکه به برجام برگردیم. چه کسی فکر می‌کرد که ما برویم وین مذاکره کنیم همه 4 یا 5 کشور، اروپایی‌ها و امریکا در برابر ملت ایران همه تسلیم باشند و بگویند ما هیچ راه دومی نداریم و باید همه به برجام برگردیم و ان‌شاءالله می‌توانیم تحریم را پایان ببخشیم. روحانی گفت: دولت دوازدهم کار خودش را انجام داده است. امروز در صحنه وین تمام تحریم‌های اصلی و اصولی و مهم همه را قبول کردند که باید کنار برود و داریم سر موارد جزئی بحث می‌کنیم. در بخش‌ها و عناوین همه اینها را پذیرفته و قبول کرده‌اند و این کار بزرگی بود که انجام گرفت.»

ایران 20 اردیبهشت

«آفتاب یزد» در گزارشی که عکس یک کرده به حادثه تروریستی در افغانستان پرداخته و با عنوان «آه از جهل و خشونت» می‌نویسد: «افغانستان بار دیگر در ماتم از دست دادن کودکانش خون می‌گرید. ماجرا از این قرار است که روز شنبه ساعت ۱۶:۳۰ به وقت کابل، مدرسه دخترانه سیدالشهدا(ع) غرب کابل که شیعیان هزاره در آن درس می‌خوانند، هنگام تعطیلی دانش‌آموزانش، هدف حمله خودرو بمب‌گذاری شده قرار گرفت که در آن ۵۵ نفر که بیشترین آن‌ها دانش‌آموزان دختر این مدرسه هستند، کشته و ۱۵۱ تن دیگر هم زخمی و راهی بیمارستان‌ها شدند که وضعیت شماری از آن‌ها وخیم گزارش شده است. رئیس جمهوری افغانستان پس‌از این انفجار طالبان را مسئول این انفجار دانست و اعلام کرد این گروه در ادامه جنایت‌های خود عصر روز شنبه با انجام حمله تروریستی در دروازه ورودی مدرسه دخترانه سید الشهدا(ع) در منطقه دشت برچی شهر کابل تعدادی از دانش‌آموزان را شهید و مجروح کرد. محمداشرف غنی در این اطلاعیه اضافه کرد که طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت، یکبار دیگر نشان داد که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را از بین می‌برد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در تیتر یک خود به دنبال تخریب رئیس مجلس است لذا به موضوع رسیدگی به روند احراز صلاحیت‌ها که در روزهای اخیر خبر ساز بود، پرداخته  با تیتر «قالیباف نیامد، نرفتیم» می‌نویسد: « یک نماینده‌ی مجلس که جزو ۱۰۰ نماینده‌ی معترض است در گفتگویی با آفتاب یزد ضمن اصرار بر ادعای «دستکاری» در بودجه‌ می‌گوید: «جلسه تشکیل شده یا نشده را نمی‌دانیم اما چون گفتند رئیس مجلس نمی‌آید من و خیلی‌های دیگر در جلسه شرکت نکردیم!» این نماینده خاطرنشان کرد: «این تخلف آشکار و بدیع توسط چهار نفر انجام گرفته که در آینده آن اسامی را اعلام خواهم کرد.»

آفتاب یزد 20 اردیبهشت

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مصطفی هاشمی‌طبا که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که با تیتر «ظریفِ برنامه محور رای بالایی دارد» نوشته است:

*اصولگرایان دنبال این هستند که این مسئولیت را گردن آقای رئیسی بیندازند و خودشان بگریزند. اصلاح‌طلبان هم هنوز نتوانستند به یک جمع بندی برسند که چه کسی بیاید و چه کاری می‌خواهد انجام دهد. به هر جهت هنوز قضیه انتخابات باز است و می‌توان تحلیل‌‌های متفاوتی از آن ارائه داد.

*آقای ظریف در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی اصلا حرف نامربوطی نزد و گفت که ما دیپلماسی را خرج مردم کردیم. نه اینکه بگوید من نظری نداشتم بلکه گفت هر نظری که شهید سلیمانی داشت من انجام دادم. ولی در یک هفته اخیر یک نهضت ظریف کوبی راه افتاده و استنباط من این است و مطمئن نیستم، اما به نظرم  این قضیه درز کرده که ابزاری برای کوبیدن آقای ظریف شود که احیانا جرات آمدن به میدان ریاست جمهوری نکند.

* آقای ظریف کاراکتر خوبی دارد، بلیغ سخن می‌گوید و به مسائل دنیا آشنا است اما اینکه توانایی و بینش اداره کشور را داشته باشد باید دید چه برنامه‌ای دارد. یعنی اگر ظریف بخواهد حضور داشته باشد باید به برنامه او دقت کرد. یعنی ممکن است یک نفر شخص بسیار توانمندی باشد اما دیدگاه اقتصادی و اجتماعی ضعیفی داشته باشد و بینشش فرق کند. شخصی که برای ریاست جمهوری می‌آید باید اینگونه محک بخورد که در مسائل مختلف چه راه‌حلی ارائه می‌دهد. من معتقدم اگر آقای ظریف برنامه داشته باشد، در انتخابات حاضر شود و آن بخش از جامعه در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکرده بودند به میدان بیایند ظریف رای خوبی خواهد آورد، البته من بعید می‌دانم که در انتخابات پیش رو دوقطبی ایجاد شود.

آرمان ملی 20 اردیبهشت

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «داعش با چراغ سبز آمریکا دانش‌آموزان افغان را به خاک و خون کشید» می‌نویسد: «افغانستان بار دیگر در آتش توطئه و کینۀ آمریکا سوخت و این بار جان دختران دانش‌آموز روزه دار مدرسه‌ای در کابل، دستخوش این «کینه مداوم» شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، شمار شهدای انفجارهای تروریستی در دبیرستان دخترانه «سیدالشهدا»ی کابل، به 63 نفر و تعداد مجروحان نیز به 155 تن افزایش یافته است.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان «تحلیل امنیتی غرب از وین تا هفت‌تپه» به سخنان روحانی درباره قحطی نشدن، پرداخته و می‌نویسد: «آیا بعد از هشت سال معطل کردن کشور در مذاکرات فرسایشی و وعده امروز و فردا کردن، جای افتخار دارد که بگویند «نگذاشتیم در کشور قحطی شود»؟! وقتی می‌خواستند هیجان بیافرینند و رای بی‌زحمت پارو کنند، وعده می‌دادند «چنان رونقی به اقتصاد بدهیم و آن ‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنیم که نیازی به پول یارانه نداشته باشند». اما حالا که بعد از هشت سال، باید دولت را با کلی تپه آباد تحویل دهند، می‌گویند نگذاشتیم قحطی دوره احمدشاه قاجار تکرار شود. عجب اعتماد به نفسی! قرار بود چه بلایی سر مملکت بیاورند که نیاوردند؟ چوب حراج به بیت‌المال نزدند و صد‌ها کارخانه را به تعطیلی نکشاندند، که زدند و کشاندند»

کیهان 20 اردیبهشت

«جوان» صفحه یک امروز را تقریبا دو بخش کرده است. یک بخش از آن افغانستان است و حادثه تلخی که با تیتر «بر دخترکان مکتب سیدالشهدا بگریید» پوشش داده شده است. بخش دیگر اما انتخاباتی و متمرکز بر عملکرد اصلاح‌طلبان. این روزنامه اصولگرا در این بخش با تیتر «تدارکات گسترده برای تدارکاتچی شدن!» نوشته است: «در درون جبهه اصلاحات، صرف نظر از این دسته کاندیدایی که خود را ملزم به پیروی از تصمیم نهایی نهاد اجماع ساز نمی‌دانند، با دو شاخه روبه‌رو هستیم؛ بخشی با محوریت حزب اتحاد ملت معتقد هستند که حتماً باید از یک کاندیدای اصلاح‌طلب حمایت کنند و ائتلاف با فرد و جریان دیگر نادرست است. ... بخش دوم با محوریت حزب کارگزاران سازندگی، با رد هر گونه تحریم و عدم مشارکت و کاندیدا معرفی نکردن در انتخابات می‌گویند که می‌توان روی یک کاندیدای میانه، اما بدون مشکل تأیید صلاحیت سرمایه‌گذاری کرد و برخی از آن‌ها حتی مشخصاً به علی لاریجانی اشاره می‌کنند. ... نقطه مشترک اصلاح‌طلبان تندرو و میانه و دولتی‌ها شاید اسحاق جهانگیری باشد. اما هشت سال حضور او در کابینه روحانی و نداشتن عملکردی قابل دفاع، عملاَ او را چه در میان مردم و چه در میان سیاسیون و احزاب و رسانه‌ها تبدیل به مهره‌ای سوخته کرده و بعید است یک سیاستمدار روی او سرمایه‌گذاری انتخاباتی کند.»

جوان 20 اردیبهشت

«وطن امروز» عکس یک خود را به مساله فلسطین اختصاص داده و با تیتر «انتفاضه نقطه‌زن» نوشته است: « قدس اشغالی برای سومین شب متوالی صحنه تظاهرات مردمی و سرکوب خشونت‌بار فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست بود. این تظاهرات علاوه بر قدس و محله شیخ جراح در نوارغزه و برخی مناطق کرانه باختری نیز برگزار شد. سرکوب خشونت‌بار و جنایت بی‌رحمانه نظامیان صهیونیست علیه فلسطینی‌های ساکن قدس در یک ماه اخیر سبب شده در یک اتفاق تاریخی علاوه بر وحدت گروه‌های فلسطینی، اجماع جهانی قابل توجهی علیه اقدامات این رژیم شکل گیرد. با توجه به سیر تحولات جاری به نظر می‌رسد التهابات پیرامون مسجدالاقصی امروز (دوشنبه) شدت قابل توجهی بگیرد و این موضوع بیش از همه وحشت نظامیان صهیونیست را از آغاز انتفاضه‌ای جدید برانگیخته است.پیش از این نیز از سوی برخی محافل تصمیم‌ساز و تحلیلگران مسائل فلسطین مطرح شده بود که در صورت شکل‌گیری انتفاضه سوم، رژیم صهیونیستی لطمات جبران‌ناپذیری خواهد دید؛ نکته‌ای که رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی 3 روز قبل خود به مناسبت روز قدس به آن اشاره فرمودند: جوان فلسطینی یک روز با پرتاب سنگ از خود دفاع می‌کرد و امروز با پرتاب موشک نقطه‌زن به دشمن پاسخ می‌دهد.»

این روزنامه اصولگرا همچنین به عملکرد شورای پنجم پرداخته و با تیتر «صلاحیت خریدنی نیست !» نوشته است: « پنجمین دوره مدیریت شهری و روستایی در سطح کشور به دلیل حجم بالای ناکارآمدی و بعضا رسوخ فساد در بخش‌های مختلف آن باعث شد میزان رضایتمندی مردم از شوراها به پایین‌ترین حد خود در ادوار مختلف برسد. شورای پنجم بویژه در پایتخت با عدم تحرک، متوقف کردن پروژه‌های شهری، سیاسی‌کاری و در اولویت قرار ندادن خواسته‌های مردم در طول ۴ سال گذشته عملا خود را از بدنه جامعه جدا کرد و باعث شد خواست جریان‌های سیاسی بر خواسته‌های مردمی غلبه کند و مردم به عنوان صاحبان رای به حاشیه فراموشی کشانده شوند.  بر اساس آمار ارائه‌‌شده از سوی رئیس شورای عالی استان‌ها، در این دوره رکورد بی‌سابقه‌ای از بازداشت‌ها در مجموعه مدیریت شهری و روستایی به ثبت رسیده است. »

وطن امروز 20 اردیبهشت

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها