دیپلماسی اورانیوم / دزد واکسن‌‌ها / عفریت مرگ در نبود تدبیر

کد خبر: 1061326

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دیپلماسی اورانیوم / دزد واکسن‌‌ها / عفریت مرگ در نبود تدبیر

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» امروز وضعیت شیوع کرونا در کشور را از هر موضوع سیاسی و اقتصادی مهم‌تر یافته و در تیتر یک خود با عنوان «عفریت مرگ درکمین شهروندان» می‌نویسد: « دیروز و به دنبال تداوم 16 روزه افزایش صعودی آمار سه رقمی مرگ کرونا در کشور، مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایرنا، در یک هشدار جدی خطاب به ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن اعلام پرشدن تمام تخت‌های بستری در بیمارستان‌ها توسط مبتلایان کووید 19، وضعیت کنونی شیوع بیماری در کشور را فاجعه‌آمیز خواند و تنها راه برون‌رفت از این بحران را، تعطیلی کامل و الزام شهروندان به خانه‌نشینی عنوان کرد.»

گروه دیپلماسی اعتماد اما با اشاره احتمال «گشایش در رایزنی‌های برجامی در وین» طی گزارشی که با تیتر «تفاهم جدیدی در راه است» نوشته است: «آنچه بر این دور از رایزنی‌ها در وین سایه انداخت، بحث خرابکاری در مجتمع غنی‌سازی نطنز و همچنین آغاز غنی‌سازی 60 درصد در ایران در پاسخ به این حمله بود. رایزنی در چنین فضایی باعث شد که هیات‌های حاضر در وین، نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام در روز پنجشنبه را چالشی توصیف کنند اما با پیشروی کار در گروه‌های کارشناسی هسته‌ای و رفع تحریم نشست روز شنبه در فضای متفاوتی برگزار شد که انعکاس آن در سخنان عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده ایران قابل مشاهده بود.  از سوی دیگر، جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده نیز در فاصله بین نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در مصاحبه‌ای همزمان که از آغاز غنی‌سازی 60 درصد در ایران ابراز نگرانی کرد اما گفت‌وگو هرچند غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام را امیدوارکننده خواند».

اعتماد 29 فروردین

«شرق» امروز کمتر سیاسی است و عکس یک خود را نیز به گفت‌وگو با بهزاد فراهانی، بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس داده است. در یکی تیترهای کناری خود اما گزارشی دارد که به وعده‌های زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی از جمله محسن رضایی، محمد غرضی، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی پرداخته است. در این گزارش با عنوان «از تورم صفر درصدی تا درآمد 50 هزاردلاری» آمده است: «از چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برخی‌شان صراحتا و برخی تلویحا اعلام کرده‌اند که می‌آیند. مصاحبه می‌کنند، سفر می‌روند و نشست خبری برگزار می‌کنند؛ آن‌هم درحالی‌که طبق قانون، تبلیغات انتخاباتی نامزدها رسما بعد از ثبت‌نام در انتخابات شروع می‌شود. محسن رضایی، محمد غرضی، عزت‌الله ضرغامی و حسین دهقان چهره‌هایی هستند که فراتر از اعلام نامزدی مصاحبه هم کرده‌اند و درباره برنامه‌های انتخاباتی خود هم کم‌وبیش حرف زده‌اند؛ آن‌هم درحالی‌که طبق قانون، تبلیغات زودهنگام جرم محسوب می‌شود. رستم قاسمی که خودش هم در مظان نامزدی است، گفته «برخی از اینهایی که کاندیدا هستند، بعضا قایق‌رانی کرده‌اند؛ اما برخی حتی بین کاندیدای مطرح، اصلا قایق را هم ندیده‌اند و قوه مجریه را نمی‌شناسند». شعار مبارزه با رانت و فساد و تورم و رفع بی‌کاری و حل مشکلات اقتصادی تقریبا مصراع تکراری همه این وعده‌های انتخاباتی است.»

شرق 29 فروردین

«وطن امروز» آخرین اخبار از نشست کمیسیون برجام را با عنوان «دیپلماسی اورانیوم» پوشش داده است. در این گزارش که بخش عمده‌ای از صفحه نخست امروز را گرفته آمده است: «همه کارشناسان و افراد صاحب‌نظر که از نزدیک تحولات مربوط به موضوع بازگشت آمریکا به برجام را رصد کرده‌اند، اذعان دارند قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها  که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد، یک نقطه عطف در ایجاد اضطرار برای دولت بایدن بود. بر اساس این قانون، بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای ایران که تعطیل و متوقف مانده بود، مجددا فعالیت خود را از سر گرفت. استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر و تعیین سطح و حجم و ذخیره مواد غنی شده نشان داد عزم ایران برای ایجاد موازنه هسته‌ای جدی است. تا قبل از اجرای این مصوبه مجلس، ایران بر اساس برجام برنامه هسته‌ای‌ خود را تقریبا تعطیل و متوقف نگه داشته بود و از آن سو، تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها برداشته نشد، بلکه در دوره ترامپ این تحریم‌ها به مراتب بیشتر هم شد. کاری که مصوبه هسته‌ای مجلس انجام داد، تغییر این وضعیت و به عبارتی تغییر این معادله بود و توانست موازنه هسته‌ای میان ایران و آمریکا را به وضعیت تا حدودی مطلوب بازگرداند.»

این روزنامه اصولگرا همچنین در گزارش دیگری به وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخته و با تیتر «علیه جامعه پزشکی» از این انتقاد می‌کند که «روحانی در اظهارنظری عجیب درباره واکسن انگشت اتهام را به سمت جامعه پزشکی گرفت».

وطن امروز 29 فروردین

«کیهان» امروز عملکرد اصلاح‌طلبان را مورد نقد قرار داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «بازی اصلاح‌طلبان در 3 نقش بانیان، منتقدان و ادامه‌دهندگان وضع موجود!» می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان که طی 8 سال گذشته بر صدر تا ذیل پست‌های مدیریتی دولت‌های تدبیر و امید، تکیه زده‌اند و بانیان اصلی مشکلات کشور هستند این روزها برای فرار از پاسخگویی، فاصله‌گذاری با دولت را کلید زده و در عین حال بر ادامه سیاست های غلط پیشین اصرار می ورزند!». در ادامه این گزارش آمده است: «بانیان وضع موجود، در عین اینکه ماسک منتقد بر چهره پوشانده‌اند، برای حضور تمام قدر در انتخابات ریاست جمهوری 1400، تمام ظرفیت‌های نرم‌افزاری و تشکیلاتی خود را به میدان آورده‌اند و هر روز برای به دست گرفتن قدرت، یا در حال چانه‌زنی با حاکمیت‌اند و یا در حال گمانه‌زنی و شایعه‌سازی برای افکار عمومی! و این‌همه در حالی است که «انتقاد» آنها ژست است چه آنکه داعیه‌داران اصلاح امور، نه به انتقاد از برنامه‌های اقتصادی و یا سیاست خارجی دولت می‌پردازند و نه برای آینده راهکار و برنامه‌ای ارائه می‌کنند! جالب آنکه مدعیان اصلاحات این روزها، گزینه‌هایی چون اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور و خالق ارز 4200 تومانی) و ظریف (وزیر امور خارجه دولت) را به‌عنوان گزینه‌های خود در انتخابات آینده مطرح می‌کنند.»

کیهان 29 فروردین

«ایران» «جنجال واکسن پاکبانان» را عکس یک کرده و از برکناری شهرداران اهواز ، آبادان و رئیس شبکه بهداشت علی‌آباد ، همچنین معرفی نمایندگان شورای شهر آبادان به دادگاه خبر داده است. در این گزارش به نقل از محمود شیرازی، شهردار آبادان آمده است: «من هم به‌عنوان شهردار آبادان برایشان توضیح دادم که اگر طبق پروتکل‌ها و با اجازه مسئولان بشود من و دیگر مدیران می‌زنیم که خیال شما راحت باشد. به هر جهت در روز مراسم رسمی تزریق واکسن فقط 8 نفر حاضر به تزریق واکسن شدند و تا 5 روز بعد از آن هم کسی داوطلب نشد. در چنین شرایطی من دستور دادم که مسئولان حوزه پاکبان‌ها، سرکارگرها و مسئولان حوزه پسماند گروه‌های هدف را توجیه کنند و با خود بیاورند به مراکز بهداشت تا اگر مسئولان مرکز بهداشت اجازه دادند مسئولان هم واکسن بزنند که به این ترتیب من و 8 نفر دیگر از مسئولان از جمله  یکی از معاونان خدمات شهری، مدیریت سازمان پسماند آبادان و مشاور بهداشتی شهردار برای ترغیب پاکبانان به زدن واکسن و اطمینان دهی به آنها که این واکسن مشکلی ندارد اقدام به زدن واکسن کردیم، که البته یکی از مسئولان پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شد و ابتدا چند روزی در بیمارستان اهواز بستری بود و وقتی متوجه لخته شدن خون به‌دلیل تزریق واکسن و درگیری 35 درصدی ریه ایشان شدند وی به تهران منتقل شد.»

این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز بر اساس اظهارات دیروز عباس عراقچی از «شکل‌گیری تفاهم جدید در وین» خبر داده و نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای روز گذشته در وین با هدف جست‌وجوی راهکار لغو تحریم‌ها و ازسرگیری تعهدات برجامی ایران زیر سایه تصمیم کشورمان به غنی‌سازی 60 درصد ادامه پیدا کرد. اقدامی که هرچند همه کشورهای مرتبط با پرونده برجام نسبت به آن ابراز نگرانی کردند اما در عین حال ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک را هم از هر وقت دیگری ضروری‌تر دانستند. این گفت‌وگوها که روز گذشته در قالب نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، با تصمیم همه طرف‌ها مبنی بر ادامه مذاکرات فنی و دیپلماتیک در چند روز آینده به پایان رسید. این در حالی بود که سید عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی از شکل‌گیری یک تفاهم جدید و آمادگی برای نوشتن یک متن مشترک خبر داد و افق پیش روی مذاکرات را امیدبخش توصیف کرد.»

ایران 29 فروردین

«آفتاب یزد» امروز از جهاتی شبیه ایران است. مذاکرات وین را تیتر یک و مثبت ارزیابی کرده و در عکس یک خود نیز به قضیه واکسن پارکبانان پرداخته است. با این تفاوت که موضع‌اش انتقادی است. به جای عکس از یک کارتون و عبارت «دزدان واکسن» استفاده کرده و در گزارش خود آورده است: «همه جا صحبت از یک دزدی است که برخی از مدیران شهرداری آبادان آن را رقم زده اند. آن‌ها با وقاحت از سهمیه واکسن کرونای پاکبان‌هایی سوء استفاده کرده‌اند که به سبب شغل‌شان بیشتر در معرض این بیماری وحشتناک قرار دارند. حالا همه عصبانی‌اند و شاکی، چرا که بسیاری از بیماران خاص و سالمندان و حتی کادر درمان هنوز واکسینه نشده‌اند و در این شرایط این افراد به ظاهر مسئول، با تقلب اسم خود را در سهمیه پاکبانان قرار دادند و با دور زدن قانون واکسینه شدند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله خود نیز به قلم سید علیرضا کریمی که با تیتر «واکسن و مدل مدیرتی ما» منتشر شده، آورده است: «جزو نخستین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم ساخت واکسن را شروع کردیم.اکنون کشورهایی نظیر هندوستان که پس از ما ساخت واکسن را شروع کرد در حال حاضر صادر‌کننده آن است و ما هنوز مشخص نیست چه زمانی به تولید انبوه می‌رسیم. اتفاقا مجددا ما جزو نخستین کشورهایی بودیم که گفتیم خیلی سریع توسط واکسن‌های وارداتی،واکسیناسیون سراسری را شروع می‌کنیم اما درگیر بی‌تدبیری شدیم و نه تنها در دنیا که در منطقه نیز در قعر جدول واکسیناسیون هستیم.لازم به ذکر است ایران هنوز نتوانسته حتی کادر درمان خود را واکسینه کند. در همین حین و در حالیکه از کمبود واکسن رنج می‌بریم این مقدار واکسن روسی و چینی که وارد شده به اهلش بعضا نمی‌رسد و سر از بازار سیاه و یا برای مدیران دغل باز تزریق می‌شود .آری؛ ما درگیر چنین مدلی از مدیریت بر کشورمان هستیم.پشت تریبون خوب هستیم ولی در عمل انسانیت،علم و عدالت را لگد مال می‌کنیم!»

آفتاب یزد29 فروردین

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود یک گزارش میدانی دارد و معضلات زنان کارتن‌خواب را بررسی می‌کند. در بخشی از این گزارش خواندی و تلخ آمده است: « زندگی «صدیقه» اولین روایت یا داستان هولناکی بود که شنیدیم. او تاکنون هشت بچه را به دنیا آورده، اما تنها «معین» توانسته زنده بماند و هم‌اکنون معین مراقب است که اگر ماموران نیروی انتظامی رسیدند، به زن‌ها خبر بدهد تا فرار کنند. به سختی اعتماد او را جلب کردیم و متوجه شدیم هفت خواهر و برادرش به‌دست مادرشان در باغچه و زباله‌دانی‌های جنوب تهران دفن شده‌اند. این را «معین» به ما می‌گوید و معتقد است مادرش نه قاتل است و نه جانی؛ فقط اعتیاد دارد. او زنی است که برای تامین مواد‌مخدر مصرفی‌اش مجبور به رابطه نامشروع با فرد معتاد می‌شود تا مواد مورد استفاده‌اش را تامین کند. فرزندانی که حاصل از این تامین مواد هستند چند روز بعد از تولد یا حین تولد محکوم به مرگند. معین زنده مانده و در 15 سالگی شیشه مصرف می‌کند. زنده ماندن معین البته به این سادگی‌ها هم نبوده است. خودش در این باره می‌گوید: «صدیقه پس از آنکه کارتن‌خواب شد و دوتا از بچه‌هایش را در زباله‌های پاتوق‌های تهران دفن کرد، مرا نیز به دنیا آورد، چند روز بعد که به دنبال مواد بود، من که سه روزه بودم را رها کرد و حتی سگ‌ها بدن مرا گاز گرفتند».

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی نیز دارد با مجید ابهری آسیب شناس و جامعه شناس که تاکید می‌کند «در بحران‌ها مردم را مقصر قلمداد نکنید».

آرمان ملی 29 فروردین

«جوان» امروز با فونت درشت تیتر زده «برنامه صدروزه آخر را فقط به جوجه یک‌روزه بپردازید!». در این گزارش آمده است: «جوجه یک‌روزه وارد بازار سیاه شد! این خبر برای صد روز پایانی دولت یعنی اینکه در دو نوبت تولید مرغ با جوجه ریزی ۴۵ روزه، وضع روشنی نخواهید داشت و شاید مثل قرار واردات ۵۰ هزار تن مرغ یخ‌زده از خارج، دوباره دولت در صد روزه آخر، مجبور شود دلار دیریاب و دشواریاب را برای واردات یکی از معمول‌ترین و آسان‌یاب‌ترین غذا‌های دنیا خرج کند. غذایی با این مختصات: جوجه یک‌روزه، یک سالن و دان مرغ و ۴۵ روز انتظار و تمام! ولی این سادگی در دولت تدبیر و امید به امر پیچیده و غیرقابل حلی تبدیل شده است تا آنجا که وقتی رئیس‌جمهور وعده می‌دهد که برای صد روزه آخر هم مثل صد روزه اول، «برنامه خدمت به مردم» تدارک دیده است، اذهان به این سمت می‌رود که به جناب ایشان پیشنهاد بدهیم در این فرصت صد روزه فقط به جوجه یک روزه برس تا مگر چار‌ه‌ای بیندیشید!»

این روزنامه اصولگرا برای عکس یک نیز گزارشی را برگزیده با عنوان «هزار درد کادر درمان از بی‌تدبیری‌ها» و نوشته است: «نوروز ۱۴۰۰ رسید و مردم خسته از یکسال تلاش و کار، چمدان‌هایشان را بستند و راهی سفر شدند. آن موقع هنوز وضعیت کرونایی قرمز اعلام نشده‌بود و با باز بودن راه‌های هوایی و زمینی، همه‌چیز دست به دست هم داده بود تا افراد زیادی به سفر بروند و کرونا را با خود سوغات بیاورند!هر روز تصاویری از ترافیک جاده‌ای و آمار بالای سفر‌های نوروزی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، تصاویری که خبر از آغاز پیک جدیدی از شیوع کرونا را می‌داد، اما مسئولان تصمیم‌گیرنده برای ممنوع اعلام‌شدن یا نشدن سفرها، چشم‌هایشان را روی حقیقت بستند و با صدور مجوز سفر‌های بین‌شهری، کرونا را قوی‌تر کردند. حالا کرونا با قدرت می‌تازد و آنقدر پیشروی کرده که دیگر بیمارستان‌ها جای خالی برای بستری بیماران مانده در صف ندارد.»

جوان 29 فروردین

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها