در انتظار ژنرال‌ها/ تغییر موازنه قدرت در فلسطین

کد خبر: 1066452

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

در انتظار ژنرال‌ها/ تغییر موازنه قدرت در فلسطین

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» عکس یک خود را به انتخاب و نام‌نویسی از داوطبان اختصاص داده است. امروز که آخرین روز از فرآیند ثبت نام است را «روز ژنرال‌ها» نامیده و نوشته است: «می‌گویند توفان برای وقوع بیش از هر چیز به سکون و سکوت نیاز دارد. آب و هوایی مرطوب و توام با آرامش پیش از سر و صدا و تلاطمی عظیم. این مثال کوتاه شاید توصیفی جامع باشد از روز جمعه‌ای که بر وزارت کشور گذشت. ستاد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دیروز هم در حالی از 8 صبح کار خود را آغاز کرد که گمانه‌زنی‌ها و اخبار جسته گریخته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین از حضور کاندیداهای اصلی و به‌خصوص چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا در وزارت کشور برای اعلام رسمی حضور در انتخابات حکایت داشت اما در نهایت نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه عملا یکی از آرام‌ترین روزها در وزارت کشور سپری شد تا همه ‌چیز به روز آخر _امروز_ گره بخورد. حالا سیدابراهیم رییسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، علی‌اکبر صالحی و حتی محسن هاشمی سرنوشت‌شان به آخرین روز گره خورده تا مشخص شود آن‌طور که ماه‌ها پیش از این نفر آخر شنیدیم، جرات و جسارت حضور در انتخابات را، آن هم در شرایط نارضایتی جامعه از سبک و سیاق حکمرانی در ایران، دارند یا ترجیح می‌دهند در سمت‌ها و مقام‌های انتصابی و انتخابی کنونی‌ و حاشیه به ‌نسبت امن‌شان بمانند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به درگیری‌ها در غزه پرداخته و با تیتر «تل‌آویو به دنبال اشغال غزه است» به اعتراض برخی دموکرات‌ها در کنگره آمریکا نسبت به اشغالگری اسرائیل پرداخته و نوشته است: « افرادی از حزب دموکرات به کنگره امریکا راه یافته‌اند که آشکارا علیه جنایات اسراییل موضع می‌گیرند و از رهبران امریکا می‌خواهند دست از همراهی با تل‌آویو و عادی‌سازی ظلم علیه فلسطینیان بردارد. این در حالی است که دولت بایدن و مقامات ارشد سیاست خارجی امریکا با قاطعیت از ایستادگی در کنار اسراییل سخن می‌گویند. رییس‌جمهور امریکا صبح پنجشنبه درکاخ سفید از برقراری تماسی تلفنی میان او و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل خبر داد و گفت «انتظار و امید دارم که تنش‌ها به زودی کاهش پیدا کند. وقتی هزاران فروند راکت به سمت سرزمین شما می‌آید، اسراییل حق دارد از خودش دفاع کند.» پیش‌تر دیگر مقامات امریکایی نیز از وزیر دفاع  و وزیر خارجه گرفته تا سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز با اشاره به «حق دفاع مشروع اسراییل» به حمایت از تل‌آویو پرداخته و حملات راکتی حماس را محکوم کردند.»

اعتماد 25 اردیبهشت

«شرق» تصویری از ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی را در کنار هم عکس یک کرده و از یک سو از انتظارهای امروز برای ورود نامزدهای اصلی می‌گوید و از سوی دیگر تحلیل می‌کند که این انتخابات از وضعیت تک قطبی خارج شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود پیش‌بینی ورود لاریجانی را در شماره‌های قبلی خود به رخ کشیده و می‌نویسد: «احتمالا امروز (شنبه) ثبت‌نام خواهد کرد. بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی هم گفته بود که او جمعه یا شنبه به وزارت کشور خواهد رفت. او پیش‌بینی کرده بود که دوقطبی اصلی در انتخابات بین او و آقای رئیسی اتفاق بیفتد و در‌صورتی‌که آقای رئیسی حاضر نباشند، پیش‌بینی بهروز نعمتی این بود که دوقطبی بین آقایان لاریجانی و سعید جلیلی باشد. ماجرای علی لاریجانی درباره ابراهیم رئیسی هم به نوعی دیگر رقم خورد و در‌حالی‌که هیچ خبری مبنی بر تمایل یا عدم تمایلش برای ورود به عرصه انتخابات با وجود اصرار اصولگرایان منتشر نشده بود اما یکی، دو روز مانده به آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا از عزم او برای آمدن خبر دادند و حتی اعلام شد که او روز عید فطر را برای رفتن به وزارت کشور انتخاب کرده است. برخی دیگر از رسانه‌های اصولگرا هم گفته بودند که رئیسی جمعه یا شنبه برای ثبت‌نام می‌رود؛ این اتفاق البته نیفتاد. بعدا به نقل از ترقی عضو مؤتلفه گفته شد که او قصد دارد پنجشنبه‌شب در محل مزار شهید سلیمانی، تصمیم رسمی‌اش را اعلام کند. اما این اتفاق هم نیفتاد. برخی شایعات و اخبار در فضای مجازی حاکی از این بود که اعلام خبر حضور علی لاریجانی، رئیسی را به تردید واداشته است. شنیده‌ها حاکی از این بود که یکی از چهره‌های شاخص شورای ائتلاف اصولگرایان به رئیسی پیام داده که فعلا دست نگه دارد اما از آن سو برخی شنیده‌ها مبنی بر انصراف چهره‌هایی مانند جلیلی یا رضایی از ثبت‌نام به دلیل ورود رئیسی به عرصه انتخابات، اصالت شایعات قبلی را زیر سؤال می‌برد.»

شرق 25 اردیبهشت

«آرمان ملی» عکس یک خود را به اسحاق جهانگیری داده و از این می‌گوید که او تا دیروز سپر بلا بوده و حالا تبدیل به گزینه احتمالا اصلی شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: «اصلاح‌طلبانی که طی یک ماه اخیر با دو شوک انتخاباتی؛ یعنی نهی سید‌حسن خمینی برای ورود به انتخابات و عدم‌حضور ظریف در انتخابات مواجه شدند احتمالا خیر کثیر خود را در اجماع روی اسحاق جهانگیری خواهند دید و با توجه به قطعی شدن ثبت‌نام جهانگیری در انتخابات پیش‌رو  و دعوت بزرگان اصلاحات و حامیان تولید و صنعت از ایشان می‌توان او  گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دانست. با این حال روز یکشنبه تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان گرفته خواهد شد که چه کسانی با حمایت اصلاح‌طلبان وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد. آنچه مسلم است جهانگیری از ظرفیت بالایی برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات برخوردار است. حال دیگر دوران وجه المصالحه قراردادن اسحاق جهانگیری و نادیده گرفتن توان اجرایی و مدیریتی او تمام شده است؛ همه منتظرند تا ناگفته‌های او را در مناظرات انتخاباتی بشنوند. او دوره گذشته در پاره‌ای مواقع وجه المصالحه می‌شد و هزینه می‌داد بدون اینکه خودش موافق آن تصمیم باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به محمود احمدی‌نژاد و رویکرد وی در انتخابات پیش رو پرداخته است. آرمان ملی با تیتر «تهدید و تحریم حرفِ نخست احمدی نژاد» نوشته است: «جملاتی که در روز ثبت‌نام بیان کرد‌، مهر تاییدی بر آنچه بود که اصلاح‌طلبان در 8 سال دولت احمدی‌نژاد نسبت به آن هشدار دادند اما پذیرفته نمی‌شد؛ یعنی قانون‌گریزی محمود احمدی‌نژاد. او گفت: «‌در صورت عدم‌تایید‌صلاحیت، در انتخابات شرکت نمی‌کنم، به کسی رای نخواهم داد و از هیچ نامزدی هم حمایت نخواهم کرد.» بسیاری در انتظار برخورد جدی‌تر از ردصلاحیت با احمدی‌نژاد هستند به عنوان مثال خواستار لغو عضویت او در مجمع تشخیص مصلحت هستند؛ چرا که نشان داد با مصلحت کشور غریبه است. برخی نیز چنین عنوان می‌کنند او سعی دارد به گرایش اصلاح‌طلبانه نزدیک شود اما باز هم اشتباه می‌کند چون دیگر راهی برای تغییر ندارد!»

آرمان ملی  اردیبهشت

«آفتاب یزد» که پیش‌تر از قطعی شدن نیامدن محمدرضا عارف خبر داده بود، امروز او را عکس یک کرده و به دنبال تشویق او به کاندیداتوری است. این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این پرسش که «چرا عارف باید بیاید؟» نوشته است: «به دنبال اعلام غیرسمی عدم کاندیداتوری محمد رضا عارف که به صورت اختصاصی در روزنامه آفتاب یزد منتشر شده بود درخواست‌های متعددی از وی شده تا نظر خود را تغییر داده و در این عرصه حضور پیدا کند. بسیاری از طرفداران وی با مرور تجربیات و دستاوردهای معاون اول دولت اصلاحات به چهره‌های ذی نفوذ این جریان یادآور شدند که عارف می‌تواند نماد و کاندیدای اجماعی جریان اصلاحات در انتخابات 1400 باشد. ... به نظر می‌رسد کارنامه و مرام عارف به تنهایی گواهی است بر لزوم کاندیداتوری وی. محمدرضا عارف سال هاست در سپهر سیاسی کشور نجیبانه و بی‌ادعا خود را فدای جریان اصلاحات کرده و هیچ زمانی برای قدرت و ابقای این جریان کم نگذاشته لذا اکنون موعد آن است که نماینده جریان اصلاحات در چارچوب قانون در انتخابات پیش رو باشد. سر و صدای عده‌ای که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند اما در واقع کاسب‌های اصلاح‌طلب هستند نباید باعث شود حق و حقوق محمود رضا عارف نادیده گرفته شود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما همزمان با عارف، ظریف را عکس یک کرده و با تیتر «رشادت ظریف» از این می‌گوید که «چرا انصراف وزیرخارجه کشورمان از کاندیداتوری قابل دفاع و احترام است». در این گزارش آمده است: «قطعا اگر همین امروز وزیرخارجه کشورمان اعلام کند بنای کاندیداتوری دارد اولین موضوعی که دستخوش مسائل جناحی و سیاسی داخلی می‌شود مذاکرات وین است.فلذا ظریف ترجیح داده به جای ورود به میدان، ماموریت دشوار و مهم خود را به سرمنزل مقصود برساند. ... همانطور که ظریف در بیانیه خود اشاره کرده وی واقف به مسائل سیاست داخلی وکاستی‌های خود است. ... وزیرخارجه قطعا گوشه چشمی هم به ترکیب کاندیداهای حاضر داشته است. ... با تصمیم ظریف،انتخابات هر نتیجه‌ای داشته باشد جایگاه و شان وزیرخارجه کشورمان به عنوان یک دیپلمات که توانست مذاکراتی در سطح نخست دنیا را مدیریت و راهبری کند پابرجا می‌ماند. ... محمد جواد ظریف طبعا سیاستمدار و دیپلمات باهوشی است.او در بیانیه خود اشاره‌ای نکرده ولی حتما واقف بوده نه تمام درخواست‌ها بلکه غالب درخواست‌ها برای کاندیداتوری وی به نوعی پوست موزی زیر پای وی بوده است. ... قابل پیش‌بینی بود با انصراف ظریف او مورد لعن و نفرین قرار گیرد.بنده شبکه‌های اجتماعی را رصد کرده و به چشم دیدم طرفداران دو آتشه ظریف به یکباره رنگ عوض کرده و به او لقب «ترسو» دادند درحالی که تا پیش از این لقب وی «دیپلمات شجاع» بود.»

آفتاب یزد  اردیبهشت

«وطن امروز» خرسند از اینکه «موازنه قدرت به نفع فلسطین تغییر یافته است» با تیتر «موشک‌های مقدس» از «مخمصه امنیتی اسرائیل» نوشته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده، آورده است: «از هفته گذشته و با آغاز نبرد گروه‌های مقاومت با نظامیان صهیونیست که در حمایت از ساکنان بیت‌المقدس شرقی و صیانت از مسجدالاقصی شکل گرفته است، تا دیروز که مردم در کرانه باختری، مرزهای لبنان و بیش از 22 شهر در فلسطین اشغالی، به حمایت از گروه‌های مقاومت پرداختند، به وضوح آشکار شد که «انتفاضه نقطه‌زن» فلسطینی‌ها علاوه بر اینکه موازنه قدرت را به نفع مقاومت تغییر داده، بلکه با افزایش اعتماد‌به‌نفس اعراب فلسطینی‌ ساکن قدس، مقبولیت گروه‌ها و گفتمان مقاومت را در جوامع منطقه نیز افزایش داده است. در عین حال ایستادگی مقاومت در غزه سبب شد دادگاه عالی رژیم صهیونیستی رای خود را مبنی بر اخراج خانواده‌های فلسطینی حاضر در محله شیخ جراح تعلیق کند و از این جهت می‌توان گفت منطق جدیدی در روابط فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت، چرا که آنها شاهد منتفع شدن خود از قدرت رزمی و دفاعی مقاومت بودند.»

این روزنامه اصولگرا گزارش دیگری هم دارد که به «تأثیر‌پذیری بازار ارز از بزنگاه‌های سیاسی و دیپلماتیک» می‌پردازد. در این گزارش با عنوان «سم اقتصاد مشکوک» آمده است: «روند نزولی شدن قیمت ارز چند هفته‌ای است شروع شده و از حدود 2۶ هزار تومان هم‌اکنون به حدود 20 هزار تومان رسیده است. هر چند کاهش قیمت ارز شیرین است و می‌تواند موید روزهای مناسب معیشتی برای مردم باشد اما از سوی دیگر فهم دلیل این اتفاق برای اقتصاد ایران تلخ است. بررسی‌ها حاکی از آن است که کاهش قیمت ارز هیچ دلیل اقتصادی ندارد و تابع اتفاقات بین‌المللی و دیپلماتیک است، البته برخی تحرکات بانک مرکزی و دولت هم در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. به طور کلی شرطی شدن اقتصاد یک کشور به اتفاقات سیاسی خارجی سمی مهلک است که می‌تواند بر تمام متغیرها تاثیر بگذارد. سرمایه‌گذاری و تولید ۲ قربانی اصلی شرطی شدن اقتصاد هستند. این تاثیر‌پذیری ابتدا ناشی از سهم بالای قیمت دلار در اقتصاد ایران و ایضا ناشی از وابستگی اقتصاد کشورمان به درآمدهای نفتی است.»

وطن امروز 25 اردیبهشت

«کیهان» در تیتر یک خود با عنوان «شلیک 2000 موشک به سرزمین‌های اشغالی هاآرتص: اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» می‌نویسد: «شلیک بیش از 2000 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی آن هم طی چند روز، برخی را در سرزمین‌های اشغالی به فکر پایان دادن به حملات خود علیه نوار غزه و برخی را نیز به فکر پایان دادن به اشغالگری‌انداخته چرا که به قول ستون نویس روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با این حجم گسترده و بی‌سابقه حملات موشکی «اسرائیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد».

این روزنامه اصولگرا در یادداشت روز خود نیز با تیتر «کار اسرائیل تمام شده است» می‌نویسد: « در این دور از جنگ فلسطینی‌ها علیه اسرائیل دو اتفاق بسیار مهم و راهبردی به نفع آرمان آزادی کامل فلسطین روی داد؛ یک اتفاق؛ اقدام مقاومت فلسطین به حمایت نظامی از فلسطینی‌های ساکن قدس بود چرا که تا پیش از این سلاح حماس و جهاد و کتائب قسام و سرایا القدس و کتائب ابوعلی مصطفی برای دفاع از غزه وارد عمل می‌شد و این موضوع دست رژیم صهیونیستی را در اقدام علیه ساکنان کرانه‌باختری و قدس باز گذاشته بود، اتفاق دوم به‌هم پیوستن اجزاء از هم جدا شده فلسطین بود. در این جنگ فلسطینی‌ها در هر چهار جزء غزه، کرانه و قدس، ساکنان عرب مناطق مرکزی و شمالی فلسطین - موسوم به اعراب 1948- و ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان و اردن یکپارچه به میدان آمدند و در واقع فلسطین با همه هویت خود به پا خاست. ... آنچه در این روزها مشاهده شد از یک سو قدرت فلسطینی‌ها را به نمایش گذاشت؛ وقتی محمود عباس- ابو مازن- که چهره شاخص سازشکار فلسطین به حساب می‌آید هم خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوید صلح جز در سایه سلاح برقرار نمی‌شود، روند فلسطین را به خوبی نشان می‌دهد. فلسطینی‌های از هم جدا هم اینک بهم پیوستگی‌ خود و اعتقاد به مبارزه مسلحانه برای آزادی کامل فلسطین را به نمایش گذاشتند. ... از سوی دیگر آنچه این روزها مشاهده شد، بهم ریختگی کامل سیاسی، امنیتی و اجتماعی رژیم صهیونیستی بود. اسرائیل در این صحنه ضعف مدیریت خود و ناتوانی ارتش و سیستم امنیتی خود را به نمایش گذاشت. سامانه‌های دفاعی پرهزینه آن فرو پاشیدند و حوادث پی‌درپی امنیتی از حیفا و نهاریا در شمال تا صحرای نقب در جنوب، رژیم صهیونیستی را با تهدید جدی مواجه کردند. این رژیم که در این روزها نتوانست از ابزارهای نو برای مهار حرکت توفنده فلسطینی‌ها سودی ببرد، در شرایط توفنده‌تر آینده چگونه می‌تواند با مشکلات بزرگتر مواجه شود؟ قطعاً پس از این، روند فرار یهودی‌های غاصب از فلسطین تشدید شده و ناامیدی مطلق همه زوایا و ارکان رژیم صهیونیستی را دربر می‌گیرد. کار اسرائیل تمام شده است، باور کنیم.»

کیهان 25 اردیبهشت

«جوان» با تیتر «اصلی‌ها امروز می‌آیند» نوشته است: «تا پایان روز چهارم ثبت نام‌ها اگرچه جز تعداد معدودی، چهره‌های شاخصی در ستاد انتخابات کشور حاضر نشدند، لیکن به نظر می‌رسد این اشخاص مطرح تصمیم گرفته‌اند حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به دقیقه نود واگذار کنند که حضور آیت‌الله رئیسی، جهانگیری، محسن رضایی و علی لاریجانی از جمله این اشخاص است».

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به درگیری‌ها در نوار غزه اختصاص داده و با عنوان «فروپاشی زیر گنبد آهنین!» نوشته است: «شلیک صد‌ها موشک فلسطینی ظرف روز پنجم عملیات «شمشیر قدس»، باریکه غزه معادله جدیدی با رژیم صهیونیستی برقرار کرد. در جریان جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ غزه با رژیم صهیونیستی، فلسطینیان ۴۵۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند، ولی حالا این رقم ظرف پنج روز به بیش از ۲ هزار موشک رسیده است. تل‌آویو برای مقابله با این موشک‌ها از گنبد آهنین استفاده می‌کند که هر شلیک آن بین ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار هزینه دارد و اثر آن نیز بر اساس آمار منابع دفاعی اسرائیل به حدود ۸۰ درصد می‌رسد. شهرک صهیونیست‌نشین اشکلون (عسقلان) در ۵۰ کیلومتری جنوب تل‌آویو به فاصله کوتاه از نوار غزه، طی پنج روز گذشته زیر باران موشک‌های مقاومت فلسطینی قرار گرفته است. در حالی که گردان‌های عزالدین قسام دیروز ظهر در بیانیه‌ای اعلام کرد با ۱۰۰ موشک اشکلون را هدف قرار داده، منابع عبری عصر دیروز گزارش کردند که ظرف پنج روز ۶۹۷ موشک به این شهرک شلیک شده که ۶۱ مورد آن مستقیماً به ساختمان‌ها اصابت کرده است. این رقم احتمالاً تا شب گذشته به بالای ۸۰۰ موشک رسیده است. رسانه‌های اسرائیلی پنج شنبه شب را «شب سیاه» اشکلون توصیف کردند. فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که قدرت تخریب موشک‌های فلسطینی هم به شدت افزایش یافته است. شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت دومین شهری است که طی پنج روز گذشته زیر باران موشکی فلسطینیان قرار گرفته است. گردان‌های قدس پنج شنبه شب اعلام کردند سدیروت را هنگام بازدید ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی از این شهر هدف حمله راکتی داده‌اند. بئرالسبع نیز طی روز‌های گذشته زیر باران موشکی مقاومت فلسطینی بوده است.»

جوان 25 اردیبهشت

«ایران» با تیتر «قیام غزه» از «ضرب شست موشکی مقاومت فلسطین به جنایات صهیونیست‌ها» گفته و در گزارشی که عکس یک شده، واکنش‌ها به درگیری‌های اخیر را بازنشر داده است. ایران می‌نویسد: «حملات بیرحمانه رژیم غاصب صهیونیستی برای پنجمین روز پیاپی در فلسطین اشغالی و نوار غزه، آمار شهدای فلسطینی را به دست‌کم 119 نفر و 830 مجروح رسانده است. براساس آخرین آمارها از این تعداد 31 نفر کودک و 19 نفر زنان فلسطینی هستند که در موشک باران رژیم صهیونیستی جان باختند.»

این روزنامه دولتی تیتر یک خود را نیز به بیانیه هیأت دولت در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ اختصاص داده و با تیتر «از حق انتخاب شهروندان دفاع می‌کنیم» نوشته است: «هیأت وزیران در بیانیه‌ای، لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات را که مقام معظّم رهبری، به‌عنوان اولویت نخست‌ در انتخابات پیش‌رو مورد تأکید قرار دادند اطمینان مردم به رعایت کامل و بدون تبعیض قانون و امید به نقش اثرگذار مشارکت شهروندان در تعیین آینده کشور دانست و تصریح کرد: همه مردم و جریانات متنوع فکری و سیاسی کشور، باید بتوانند در جمع نامزدهای انتخابات، گزینه‌ای را بیابند که بیانگر خواست‌ها و نظرات آنها  باشد.»

ایران در گزارش دیگری با عنوان «در سودای پاستور» نیز از بلندتر شدن صف نامزدان گفته و لیستی از نامزدهای تا کنون ثبت نام کرده تهیه کرده است. همچنین بخشی از اظهارات آنان بعد از ثبت نام را پوشش داده است.

ایران 25 اردیبهشت

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها