سونامی نامزدها / رویارویی بانیان وضع موجود و تحول‌خواهان

کد خبر: 1066717

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سونامی نامزدها / رویارویی بانیان وضع موجود و تحول‌خواهان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

 

«شرق» عکس یک خود را به پایان پروسه ثبت نام از نامزدهای ریاست جمهوری اختصاص داده و آن را «پایان حدس و گمان‌ها» می‌خواند. در گزارش خود نیز به نسبت سایر روزنامه‌ها برخوردی کمتر گزینشی با نامزدها داشته و سعی کرده اشاره‌ای به اظهارات مهم‌ترین چهره‌هایی که دیروز آمدند، داشته باشند. فارغ از اینکه اصلاح‌طلب هستند یا اصولگرا. از همین رو است که بخش‌هایی از سخنان محسن هاشمی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان، عزت‌الله ضرغامی، ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، زهرا شجاعی و سعید جلیلی کرده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به دنبال پاسخ به این پرسش است که اصولگرایان با صف طویل نامزدها چه خواهند کرد؟ و با تیتر «مهندسی ریش‌سفیدان؟» پیش‌بینی می‌کند که به جای رد صلاحیت برخی از کاندیداها شاهد انصراف آنها باشیم لذا می‌نویسد: « باید دید با این سابقه نه‌چندان موفق از ریش‌سفیدی در نهایت کدام‌یک از میان این چهره‌های اصولگرا قبل از رسیدن به سد شورای نگهبان اعلام انصراف می‌کنند و در‌نهایت شورای نگهبان می‌خواهد چند نفر را نگه دارد و چند نفر را کنار بگذارد.»

شرق 26 اردیبهشت

«آفتاب یزد» پایان مهلت ثبت‌نام از نامزدهای ریاست جمهوری با عنوان «لشکرکشی به میدان فاطمی» پوشش داده و برخی از نامزدهای شاخص یعنی سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جانگیری، علی لاریجانی، محمد شریعتمداری، محسن هاشمی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، عزت الله ضرغامی، مصطفی کواکبیان، عباس آخونی، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقلا علی صوفی، دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات می‌نویسد: «هیچ اصولگرایی به نفع اصولگرای دیگر کنار نخواهد کشید. اصولگرایان خودشان نیز فهمیده‌اند که اختلافات درونی پنهان شده دردسرهای عجیب و غریبی درست خواهد کرد که نتیجه‌اش را شاید در انتهای خرداد ۱۴۰۰ بشود دید». صوفی همچنین می‌گوید: «گویی به یکباره برای تصاحب صندلی پاستور به ساختمان وزارت کشور «لشکرکشی» شد و این یعنی همین خیل عظیمی که تکراری‌ترین چهره ها هستند مردم را در انتخاب سختگیرتر و برای روی خوش‌شان ندادن به شعارزدگی‌ها «مصمم تر» از همیشه کند! »

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله خود نیز با عنوان «کاندیداها و زنان ایران» می‌نویسد: «دهقان،پزشکیان،تاج زاده و امیر حسین قاضی زاده از جمله چهره‌های مشهوری بودند که به همراه یک خانم وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شده و ثبت نام کردند.آنان یا به همراه همسر و یا دختر خود مقابل خبرنگاران رفتند و عکس یادگاری گرفتند.قطعا نخستین پیام چنین اقدامی از منظر سیاسی اعتقاد کاندیدای مورد نظر به 50 درصد جامعه است که مورد تبعیض هستند. هرچند چنین روش‌هایی دیگر جدید و ابتکاری نیستند چرا که سال 1388 یکی از کاندیداها برای نخستین بار با چنین رویکردی وارد میدان شد و اتفاقا بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.اکنون هم روا نیست علیرغم اینکه این رفتار،رفتاری تکراری است آن را نفی کنیم.چه پزشکیان که با دختر خود آمد و چه دهقان که با همسرش اقدام نیک و قابل دفاعی انجام دادند.»

آفتاب یزد 26 اردیبهشت

«آرمان ملی» از سایر روزنامه‌های امروز تحلیلی‌تر به مساله انتخابات نگاه کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب تصاویری از رئیسی، لاریجانی و رستم قاسم را کنار هم قرار داده و با تیتر «یک جناح – سه شعبه» از رقابت درون جریانی اصولگرایان می‌نویسد. در این گزارش آمده است: « «لاریجانی‌، رئیسی، جهانگیری » سه کاندیدایی که امیدها بیش از همه به پیروزی یکی از آنهاست. هر سه شخصیت‌هایی هستند که نمی‌توان منکر تجربه و توانایی‌هایشان شد. جهانگیری و هاشمی اهل کرمان، لاریجانی، زاده نجف و رئیسی مشهدی است اما اکنون هر سه نفر درصدد جلوس بر کرسی پاستور هستند. رئیسی و لاریجانی پیش از این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بودند که موفقیتی نداشتند و جهانگیری برای نخستین‌بار پای در این میدان می‌گذارد. در سه ضلعی لاریجانی، رئیسی و جهانگیری باید توجه را معطوف به دو شخصیت نخست کرد که هر دو سابقه ریاست بر دو قوه را در کارنامه دارند؛ به نحوی که لاریجانی در چند دوره رئیس قوه مقننه و رئیسی اکنون رئیس قوه قضائیه است. مصاف دو رئیس قوه در نوع خود قابل‌توجه است؛ چنانکه هر دو چهره اصولگرا محسوب می‌شوند. اما دیروز رئیسی آب‌ پاکی را بر دست اصولگرایان ریخت و تاکید کرد که به‌صورت مستقل کاندیدا می‌شود و علی لاریجانی هم اگر‌چه اصولگراست اما اکثریت این جریان در قامت منتقد او حضور دارند چرا که معتقدند او سال‌هاست به سمت جریان اصلاح‌طلبی گرایش پیدا کرده و نمی‌توان به او اعتماد داشت. البته لاریجانی خط خود را از دلواپسان جریان اصولگرایی جدا کرده و برایش آنچه اهمیت دارد، رسیدن به هدف است و زمانی که احساس کند به آنچه در ذهن دارد، نخواهد رسید، از آغاز کار خودداری می‌کند. اینک آرایش سیاسی درون جناحی اصولگرایان طوری ترسیم شده که لاریجانی و احمدی‌نژادهایی مثل رستم قاسمی  در مقابل رئیسی قرار گرفته‌اند که موجب تشدید اختلاف در جریان اصولگرایی شده است و بعید تا  روز آخر از شدت آن کاسته شود. دراین شرایط بعد از اینکه ابراهیم رئیسیاعلام کرد که مستقل آمده است ظاهرا در شیپور این اختلافات دمیده شد که به اصطلاح یک جناح- سه شعبه شده‌اند.»

آرمان ملی 26 اردیبهشت

«اعتماد» حال و هوای آخرین روز ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری را در گزارشی با عنوان «14مدعی  پاستور13» پوشش داده است. اما از بین آن هم نامزدی که دیروز آمدند، پزشکیان را عکس یک کرده است! دلیلش انگار گفت‌وگویی است که با او دارد. پزشکیان در این مصاحبه می‌گوید: «همیشه نگاه اصلاح‌طلبانه داشتم». اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

* اصلاح با دعوا و به هم ریختن و نابود کردن شکل نمی‌گیرد، اصلاحات تعریف خاص خود را دارد. بله، می‌شود بررسی و گفت‌وگو کرد و برای آن برنامه ریخت.

*براندازی، اصلاحات نیست. ما باید اصلاحات را تعریف کنیم.

* اصلاحات می‌خواهد مردم بتوانند راحت صدای‌شان را به گوش حاکمیت برسانند و اگر کسی زور می‌گوید، مردم بتوانند مقابلش موضع بگیرند و حاکمیت و قوه قضاییه بتواند با آن کسی که زور می‌گوید، برخورد کند، نه اینکه حاکمیت و قوه قضاییه پشت سر قدرت بایستند و کنار هم به مردم زور بگویند! متاسفانه امروز وضعیتی داریم که این وضعیت، وضع مناسب ما نیست؛ پس باید آن را اصلاح کنیم و همه قسمت‌های آن نیاز به مداخله دارد و این مداخلات همان اصلاحات هستند.

*گام نخست برای از بین بردن رانت و رشوه و قاچاق و ویژه‌خواری است؛ یعنی تا فساد را از بین نبرید، هر نقشه و برنامه‌ای که ارایه کنیم، باز به‌ دلیل این فساد، یکی برمی‌دارد و می‌خورد و به جیب می‌زند. درنتیجه این فساد است که باید از بین برود و گام اول برای مبارزه با فساد هم شفافیت است. پیشنهادم هم باتوجه به مجموعه شرایطی که داشتیم، FATF داخلی است.

اعتماد 26 اردیبهشت

«وطن امروز» رئیسی را عکس کرده با تیتره «چهره‌ها آمدند» از «ترافیک کاندیداها در روز آخر ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری» گزارش می‌دهد. این گزارش صرفا خبری و بازنشر بخشی از حرف‌هایی است که ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، ضرغامی و زاکانی دیروز زدند.

این روزنامه اصولگرا اما ناراحتی خود از کاندیداتوری اسحاق جهانگیری را در تیتر یک نشان داده و با عنوان «مردمان یادشان هست» نوشته که «جهانگیری از مسببان وضعیت معیشتی موجود است؛ ثبت‌نام مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری وهن مردم‌سالاری و توهین به افکار عمومی است».

وطن امروز گزارش دیگری دارد با تیتر «کرونا در سراشیبی سقوط» که در آن با اشاره به رسیدن آمار فوتی‌ها در 24 ساعت گذشته به 200 نفر، آمده است: «روند میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا سیر نزولی به خود گرفته و حکایت از آن دارد که موج مرگبار چهارم کرونا با تمام شدت و حدت خود در حال ضعیف شدن است؛ ضعفی که نمی‌تواند به عنوان نقطه اتکا به حساب آید چرا که با توجه به شیوع کرونای هندی در جوار ایران و شناسایی مواردی از این بیماری در کشور، شرایط بسیار شکننده است، به نحوی که وزارت بهداشت همچنان تاکید دارد در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی موج پنجم کرونا با سرعت و شدت بیشتری کشور را فرا خواهد گرفت. در همین رابطه معاون درمان ستاد مقابله با کرونای شهر تهران گفت: بار بیماری در تهران بالاست و روزانه بیش از 1000 مورد بستری و 85 فوتی داریم. در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم بگوییم همه چیز خوب شده است.»

وطن امروز 26 اردیبهشت

«کیهان» این جمله آیت‌الله رئیسی که دیروز گفت «رقیب من نامزدها نیستند فساد و ناکارآمدی است» را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا از بین همه آن‌هایی که ثبت نام کردند به اظهارات رئیسی، جهانگیری، لاریجانی، ضرغامی، زاکانی و محسن رضایی پرداخته است.

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت روز کیهان و با تیتر «اینجا صف نامزدهاست اشتباه نیامده‌اید؟!» نوشته است: «با توجه به کارنامه دولت که به مواردی از آن-‌فقط به عنوان نمونه- اشاره شد، جای این سؤال است که دست‌اندر‌کاران و مسئولان کلیدی دولت باید برای بازخواست به مراجع قضایی و مراکز بازرسی معرفی شوند و یا برای ثبت‌نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کنند؟! آقایان با کدام رو! خود را نامزد ریاست جمهوری کرده‌اند؟! ...» و بعد هم سه حالت را تصور کرده و نوشته است: «لف: احتمال اول آنکه با همه ناهنجاری‌ها و مشکلاتی که دولت در آنها نقش داشته است موافق بوده و همراهی کرده‌اند! در این صورت صلاحیت لازم برای کاندیداتوری را ندارند.

ب: احتمال دوم اینکه نمی‌دانسته‌اند چه اتفاقات ناگواری در حال انجام و وقوع است! در این حالت نیز به علت ناتوانی در تشخیص مسائل مهم و سرنوشت‌ساز کشور‌، شایسته نامزدی برای ریاست جمهوری نیستند!

ج: و حالت سوم اینکه از مشکلات و ناهنجاری‌های پدید آمده و فشار سنگین ناشی از آن بر مردم با خبر بوده‌اند ولی ملاحظات حزبی و گروهی و حفظ پست و جایگاه مانع از انتقاد و اعتراض و علت سکوت و بی‌تفاوتی آنها بوده است! که در این حالت باید پرسید، وقتی اینگونه ملاحظات مانع حق‌گویی آنها بوده است چه تضمینی هست که در مقابل فشار‌های خارجی و یا مافیای اقتصادی تن به سازش ندهند؟!

و بالاخره، در این باره بازهم گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.»

کیهان 26 اردیبهشت

«جوان» در حالی که عبارت «بانیان وضع موجود» را از اظهارات و کنایه دیروز رئیسی به لاریجانی وام می‌گیرد، با تیتر «رقابت بانیان وضع موجود با تحول خواهان» به موضوع انتخابات و رقابت‌های پیش رو پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در عکس یک خود نیز نامزدها شاخص این دوره را به دو تیم تقسیم کرده  و مقابل هم قرار داده است. به این ترتیب رئیسی، جلیلی و زاکانی را تحوه‌خواه دانسته و لاریجانی، پزشکیان و محسن هاشمی بانیان وضع موجود می‌داند. نکته قابل تامل اما بی‌توجهی و جدی نگرفتن اسحاق جهانگیری است که به ظن بسیاری گزینه مورد حمایت و اجماعی اصلاح‌طلبان خواهد بود.

این روزنامه اصولگرا در سرمقاله خود نیز با تیتر «ستیز دولت سوم روحانی برای حفظ وضع موجود!» نوشته است: «از تفننی‌ها که بگذریم، دو گروه اصلی حول «وضع موجود» و «تغییر وضع موجود» شکل گرفته است. جهانگیری به عنوان معاون اول وضع موجود هرچند در طول هشت سال مسئولیت سنگین خود وقتی درباره گرانی‌ها به او گله می‌کردند، با خنده می‌گفت «دعا کنید»، اما در روز ثبت‌نام تلاش کرد نشان دهد برای وضعی که به‌وجود آورده حاضر است در مقاطع خاص بغض و گریه هم بکند! لاریجانی که در نظر ناظران، پشتیبان و همراه و مؤید وضع موجود بود، از همان اول نشان داد این یکی‌بودن با روحانی را از زبان عام و خاص شنیده ... محسن هاشمی نیز نفر سوم گروه وضع موجود بود که گفت «جهانگیری از من خواست نامزد شوم» و این‌گونه پوششی بودن خود را یادآور شد. ... پزشکیان نیز همین چسبندگی خود با دولت روحانی و وضع موجود آزارش می‌داد. او هم هنگام ثبت‌نام گفت «من کاندیدای پوششی جهانگیری نیستم و با قدرت در صحنه خواهم بود». گروه دوم که با شعار و پرچم «تغییر وضع موجود» آمدند، بیشتر ذیل ابراهیم رئیسی تعریف می‌شوند.»

جوان 26 اردیبهشت

«ایران» امروز صفحه یک متفاوتی دارد. تقریبا تمام صفحه نخست خود را به عکسی اختصاص داده که نامعلوم بودن رئیس جمهور آینده را نمایان می‌کند. تمام نامزدهایی که آمده‌اند را به صف کرده و با تیتر «آرایش انتخاباتی برای پاستور» می‌نویسد: «ساعت 18 دیروز درهای ستاد انتخابات کشور بسته و ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان به بازی بزرگان تبدیل و آرایش انتخاباتی معلوم شد. اگر چه دیروز و روزهای گذشته ده‌ها چهره سیاسی شناخته شده از نمایندگان ادوار مجلس تا وزرای دولت‌های پیشین برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ اما در نهایت این ثبت نام چهره‌هایی همچون سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بود که صورت‌بندی میدان رقابت را تعریف کرد.»

این روزنامه دولتی همچنین گزارشی دارد از «از تأثیر انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های پنجم تا دوازدهم» و با تیتر «انعکاس انتخابات روی تابلوی بورس» می‌نویسد: « انتخابات یکی از مؤثرترین مؤلفه‌ها بر روند اقتصاد ملی و همچنین بازارهای مالی بوده است. بخصوص درصورتی که دولت جدید رویکرد متفاوتی از دولت قبلی داشته باشد، دامنه این آثار نیز گسترده تراست. درواقع نوع رویکرد هردولتی به اقتصاد و بازارسرمایه، انتظارات فعالان بازار را سمت و سو می‌دهد. درکنارآن تحولاتی که درهر دوره درحوزه سیاسی و اقتصادی رخ می‌دهد نیز تأثیر مستقیمی بر روند حرکتی بازار دارد. برهمین اساس به طور معمول درآستانه انتخابات به‌دلیل ابهامی که درسیاست‌های اقتصادی دولت بعد وجود دارد، بازار سرمایه از روزهای صعودی خود فاصله می‌گیرد و پس از تشکیل دولت بسته به نگاه آن به بازار، جهت خود را تعیین می‌کند. درمجموع بررسی تأثیر انتخابات ریاست جمهوری از دوره هفتم تاکنون نشان می‌دهد که همواره شاخص بورس درآستانه برگزاری انتخابات رو به کاهش می‌گذارد و پس از یک وقفه زمانی دوباره صعود می‌کند. بدین ترتیب دریکسال پایانی دولت‌ها شاهد روند نزولی شاخص بورس هستیم. هرچند در دولت دوم رؤسای جمهوری شاخص بورس بدون استثنا رشد قابل توجهی داشته است، اما این رشد درسال آخر فعالیت دولت‌ها متوقف شده است.»

ایران 26 اردیبهشت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها