رقیب رئیسی کیست؟

کد خبر: 1066941

مهم‌ترین سوال انتخاباتی در روزهای اخیر این است که رقیب رئیسی کیست؟ در پاسخ نیز اسامی چون لاریجانی و جهانگیری مطرح می‌شود اما هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

رقیب رئیسی کیست؟

گروه سیاست سایت فردا - داوطلبان ریاست جمهوری به صف شده و از قضا صف طولانی هم تشکیل داده‌اند. ابراهیم رئیسی اما از سایز نامزدها برجسته‌تر است چنانچه خیلی‌ها دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چه کسی می‌تواند رقیب او به شمار رود. از اتاق‌های کلاپ هاوسی گرفته تا رسانه‌ها در پی پاسخ به این سوال برآمده‌اند اما هنوز هیچ چیزی معلوم نیست و نمی‌توان با اطمینان یکی از اسامی مطرح مثل لاریجانی یا جهانگیری را رقیب او دانست. 

روزنامه خراسان امروز در گزارشی پیرامون این مساله می‌نویسد: « بغض و کنایه های صریح جهانگیری به رئیسی، باعث نشد که او در فضای رسانه ای به عنوان رقیب اصلی رئیسی قلمداد شود و این علی لاریجانی از طیف میانه رو و نزدیک به دولت بود که با اظهارات صریح خود و استفاده از کلید واژه هایی چون نه کلید و نه چکش نشان داد که حرف برای گفتن دارد. او در اظهاراتی که به نظر به طور مشخص خطاب آن به رئیسی بود با بیان این که دولت او ارتباطی به دولت روحانی ندارد تاکید کرد که «حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود.»  ... ورود دقیقه 90 رئیس سابق مجلس و موضع گیری ها و اظهارنظر هایش، به نظر می رسد حالا او را به مهم ترین رقیب انتخاباتی رئیس دستگاه قضا  تبدیل کرده است و رسانه های مختلف داخلی و خارجی نیز این دو را نامزدهای اصلی انتخابات معرفی کردند و معتقدند که دو قطبی انتخابات با محوریت هر یک از این دو شکل خواهد گرفت.»

این درحالی است که برخی نیز با اشاره به موقعیت رئیسی در جریان اصولگرایی او را بی‌رقیب دانسته و شکل‌گیری هیچ دو قطبی را محتمل نمی‌دانند. این گروه به خصوص با این استدلال که اصلاح‌طلبان سراغ حمایت از لاریجانی نمی‌روند و او هم بدون اصلاح‌طلبان شانسی نخواهد داشت، به کناره‌گیری برخی نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی امید داشته و تصور می‌کنند که برد این انتخابات برای رئیس قوه قضاییه امر سهلی است. 

به عنوان مثال احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس امروز در گفت‌وگویی با روزنامه «جهان صنعت» ضمن تاکید بر اینکه «لاریجانی رقیب فینال نیست» می‌گوید: «ممکن است آقای لاریجانی درصد قابل توجهی رای داشته باشد اما بعید است که رای اصلاح‌طلبان یا حمایت ضمنی آنها از وی در دور نهایی به او کمک کند. من برای او در دور نهایی شانسی نمی‌بینم. ممکن است که در مراحل مقدماتی بالا بیاید اما در دور نهایی این مشکل را دارد. مگر اینکه یک تغییر گفتمانی عمیقی را دنبال کند. مثل کاری که روحانی در انتخابات سال ۹۲ کرد. ضمن اینکه لاریجانی بیان خوبی دارد و در مناظرات حتما دست بالا را نسبت به همه خواهد داشت.»

شیرزاد شکل‌گیری دوقطبی رییسی- لاریجانی را محتمل ندانسته و می‌گوید: « اگر هم احتمالا کار به اینجا برسد که لاریجانی رقیب بازی فینال باشد، همه به نفع رییسی کنار می‌روند. خیلی‌ها در همین روزهای اول کنار می‌روند اما برخی مثل آقای زاکانی که از مناظره‌کننده‌های قوی جریان اصولگرا هستند، می‌مانند و در روزهای آخر به نفع او کنار می‌روند.بر این اساس بعید می‌دانم که در روزهای آخر صحنه انتخابات خیلی شلوغ باشد. با این حال باید ببینیم که در این مرحله نظر شورای نگهبان چه خواهد بود.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها