یک پرسش حقوقی

برادر به برادر رای می‌دهد؟

کد خبر: 1067226

آیت الله آملی لاریجانی در شورای نگهبان صلاحیت بررسی صلاحیت برادر خود را دارد؟

برادر به برادر رای می‌دهد؟

گروه سیاست سایت فردا – انتخابات ریاست جمهوری 1400 انگار با مسائل و شائبه‌های حقوقی عجین شده است. از تلاش شورای نگهبان برای روشن کردن تفسیر رجل سیاسی و مذهبی که با مخالفت دولت و اصلاح‌طلبان همراه بود گرفته تا اما و اگرهایی که برخی علی‌رغم روشن بودن قانون درباره ضرورت استعفای روسای قوا قبل از کاندیداتوری مطرح می‌کنند. 

سوال دیگری که اخیر مطرح شده نیز این است که آیا آیت‌ الله آملی لاریجانی در شورای نگهبان می‌تواند درباره صلاحیت برادر خورد که یکی از نامزدهای انتخاباتی است، رای بدهد؟

روزنامه‌ اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» امروز این پرسش را از سه حقوق‌دان پرسیده است.

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستردی در این باره می‌گوید: «این مسئله مهمی است و از نظر قانون آئین دادرسی مدنی قاعده رد دادرس را داریم. در شورای نگهبان فقها و حقوقدانان قاضی رسیدگی‌کننده می‌باشند و ماده 91 قانون آئین دادرسی می‌گوید: دادرس در مواردی باید از رسیدگی امتناع نموده و طرفین دعوا نیز می‌توانند او را رد کنند که از جمله وارد رد قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین دادرس با یکی از اصحاب دعوا می‌باشد. در اینجا آقای علی لاریجانی یک رای منفی از لحاظ مسلمات حقوقی دارد که اخوی ایشان به عنوان عضوی از شورای نگهبان می‌خواهد به احراز صلاحیت ایشان رسیدگی نماید.» 

سید محمد هاشمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز گفته است: «رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد و اعضای شورای نگهبان می‌توان گفت دادرس در رسیدگی محسوب می‌شوند که می‌بایست رعایت ماده 91 قانون آئین دادرسی را کنند و مشارکت آیت الله آملی لاریجانی به عنوان برادر علی لاریجانی در رای‌گیری احراز صلاحیت در شورای نگهبان از موارد رد دادرسی است و نباید ایشان در مباحث و رای‌گیری جهت احراز صلاحیت دکتر علی لاریجانی به عنوان عضوی از شورای نگهبان شرکت نمایند. هر چند منعی برای مشارکت ایشان برای دیگر نامزد‌ها وجود ندارد».

علی نجفی توانا رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در پاسخ به همین سوال گفته است: «هر جا ارتباط سازمانی، آمرو ماموری، ناظر و منظوری وجود دارد هر کس در هیئت نظارتی است نباید دخالت داشته باشد و آیت‌الله آملی لاریجانی می‌بایست در زمانی که در خصوص برادرش جهت احراز صلاحیت در شورای نگهبان بحث می‌شود نباید مشارکت نماید و حضورشان در این خصوص از موارد رد دادرسی است و قانون آئین دادرسی مدنی در این خصوص صراحت دارد».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها