منتظر تمدید توافق/ واکنش اصلاح‌طلبان به بیانیه اخیر نمایندگان مجلس/ روز کارنامه روحانی

کد خبر: 1067458

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منتظر تمدید توافق/ واکنش اصلاح‌طلبان به بیانیه اخیر نمایندگان مجلس/ روز کارنامه روحانی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» در تیتر یک امروز خود با عنوان «کلید پاستور در دستان کیست؟» مروری بر انتخابات‌های قبلی داشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب مصاحبه‌ای هم با حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران دارد. اهم اظهارات وی در این مصاحبه که عکس یک شده به شرح زیر است: 

*رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید باید بتواند قدرت رهبری را پشت سر خود بیاورد و مقام معظم رهبری را با بحث‌های دقیق خود متقاعد کند. در حقیقت باید توانایی جلب اعتماد رهبری را داشته باشد.

*امیدواریم بررسی صلاحیت‌ها به دور از گرایش‌های سیاسی و حزبی انجام شود و شورای نگهبان به‌عنوان یک نهاد بالادستی، به ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات باور داشته باشد و برای تحقق آن از ردصلاحیت‌های گسترده بپرهیزد تا مردم هم احساس کنند یک رقابت همه‌جانبه در میان است و نامزد مطلوب خود را در میان نامزدها ببینند.

*اولویت اصلاح‌طلبان حمایت از یک شخصیت اصلاح‌طلب است.

شرق 29 اردیبهشت

«اعتماد» در تیتر یک خود بر مبنای اظهارات نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از کمتر شدن فاصله‌ها در وین خبر داده و با تیتر «یک گام تا تمدید تفاهم و احیای توافق» نوشته است: « نشانه‌های این پیشرفت را می‌توان در رایزنی‌های اقتصادی جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با همتای ایتالیایی در رم دید. آنجا که وزیر خارجه ایران از ایتالیا به عنوان شریک خوب اقتصادی ایران یاد و ابراز امیدواری کرد که با احیای برجام رابطه تجاری و اقتصادی خوب تهران و رم هم احیا شود. همزمان عدم تاثیر‌گذاری تحولات در فلسطین اشغالی بر روند مذاکرات احیای برجام نشان می‌دهد که 1+4 و ایالات متحده اراده سیاسی لازم برای زنده کردن توافق هسته‌ای را حداقل در شکل دارند و باید دید که آیا این اراده سیاسی در میدان عمل نیز به اجرای تعهدات برجامی اعضای اولیه برجام منتهی خواهد شد یا خیر. در چنین شرایطی تمدید تفاهم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند مکمل فنی رایزنی‌های سیاسی در وین برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد. در شرایطی که احتمالا هیات‌های مذاکره‌کننده آخر هفته به پایتخت‌ها بازمی‌گردند تا دستاوردهای 3 گروه رفع تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را چکش‌کاری کنند، تمدید تفاهم ایران و آژانس می‌تواند پنجره دیپلماسی را همچنان باز نگاه دارد.»

اعتماد 29 اردیبهشت

«آفتاب یزد» بیانیه 200 نماینده مجلس و شرط و شروط گذاری آنان برای توافق وین و لغو تحریم‌ها را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «بیانیه در مجلس، تصمیم‌گیری در شورا» نوشته است: «مذاکرات در وین به شکل ویژه‌ای کُند و دشوار به پیش می‌رود، فرجی راد این کندی را طبیعی می‌داند چون مباحث فنی است و هر دو طرف با حساسیتی ویژه مسائل را دنبال می‌کنند. در همین حال بیش از ۲۰۰ نماینده‌ی مجلس بیانیه‌ای صادر کرده و «قانون همه یا هیچ» را یادآور شده‌اند. این یعنی یا «رفع تمامی تحریم ها» یا «لغو مذاکرات». این بیانیه آیا به این پرسش جواب خواهد داد که طرح چنین شروطی می‌تواند طرف مقابل را نیز وادار به طرح شروطی کند از جمله انجام مذاکره در همه‌ی موارد اختلافی که به طور طبیعی مورد قبول ایران نبوده و نیست. در این رابطه نیز این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه به آفتاب یزد می‌گوید: مجلس اختیارات گسترده‌ای دارد و نه تنها در هر موضوعی می‌تواند بیانیه صادر کند که حتی می‌تواند مصوبه داشته باشد(!) وی خاطرنشان می‌کند مگر کنگره‌ی آمریکا مباحث مختلفی را پیرامون ایران، برجام و دیگرِ مسائل مطرح نمی‌کند یا مگر روی روسای جمهور مگر فشار وارد نمی‌کند این خصلت مجالس است اما نباید فراموش کرد که تصمیمات اساسی در جایی دیگر و با دیدگاه‌هایی فنی‌تر و همه‌جانبه‌نگرانه‌ترگرفته می‌شود.»

آفتاب یزد 29 اردیبهشت

«آرمان ملی» عکس یک خود را به گزارشی انتخاباتی اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلبی طرحی رئیسی، لاریجانی، محسن رضایی و عزت‌الله ضرغامی تهیه کرده و در گزارشی با عنوان «نظامی‌ها پشتیبان کدام کاندیدا؟» به نقل از سردار علی صنیع خانی، یک چهره نظامی در خصوص نظر جامعه نظامی به کاندیداهای انتخابات نوشته است: «ممکن است برخی نیروهای نظامی نسبت به انتخابات و کاندیداها علاقه و نظر داشته باشند، اما فکر نمی‌کنم که در این دوره پشت سر یک کاندیدای نظامی بایستند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب که با تیتر «اصولگرایان تا به واقع گرایی می رسند؛ حذف می‌شوند» منتشر شده است. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*یکی از مهمترین نقاط ضعف این جریان شعارزدگی اسـت. این نوع شعارزدگی به خوبی در رفتار اخیر اصولگرایان نیز مشاهده می‌شود. عدم‌پایبندی به قانون دیگری چالشی است که جریان اصولگرایــی با آن مواجه است.

*آقای لاریجانی دارای مواضعی بینابینی هستند. با این وجود آنچه نگران‌کننده خواهد بود این است که شورای‌نگهبان آقای لاریجانی را به عنوان سهمیه اصلاح‌طلبان در انتخابات قلمداد کند و بقیه گزینه‌های جریان اصلاحات را کنار بگذارد.

*واقعیت این است که در سال‌های اخیر آقای عارف در مظان مخالفت‌های زیادی از سوی طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی قرار داشته‌اند. به همین دلیل ایشان ترجیح دادند وارد رقابت‌های انتخابات نشوند.

آرمان ملی 29 اردیبهشت

«جوان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «یوم‌الحساب وضع موجود» می‌نویسد: «اینک هشت سال از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می‌گذرد و روحانی در این هشت سال گاه همچنان از تکذیب برخی وعده‌ها همچون حل مشکل در ۱۰۰ روز سخن گفته و گاه آمار‌هایی را به مردم عرضه کرده که با واقعیت‌های سفره‌های مردم فاصله قابل توجهی دارد. هرچند در طول این چند سال، چند بار ادعا شد که از «رکود» عبور کردیم، اما کارآفرینان و فعالان کسب‌وکار از رکود عمیق خبر می‌دادند و وجود چند فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در هر خانه پیامی تلخ به همراه دارد. ... اینک باید صاحبنظران و کارشناسان، کارنامه این دولت را بررسی کنند و نتیجه این بررسی‌ها را صادقانه در اختیار افکار عمومی قرار دهند تا ملت آن را با وعده‌هایی که با آن‌ها اعتماد مردم جلب شد، مقایسه نماید. همه به یاد داریم که در دوران تحصیل در مدرسه، برای دانش‌آموزانی که کمتر تلاش کرده بودند یا گرفتار تنبلی شده بودند، روز کارنامه روز سخت و تلخی بود. اینک «روز کارنامه» یا یوم‌الحساب وعده‌های بی‌شمار دولت فرارسیده است. طبیعی است وضع موجود نشان‌دهنده کارنامه روحانی و یارانش است که باید همه آن‌ها پاسخگوی آن باشند. عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در پیشگاه افکار عمومی قرار دارد و بهترین ارزیاب نهایی این کارنامه همان ملتی هستند که مستمع آن وعده‌های بی‌شمار بودند.»

جوان 29 اردیبهشت

«کیهان» با این سوال که «چه کسی پاسخگوست؟» از «اعتراض مسئولان گمرک به دپوی بی‌سابقه 6 میلیون تن کالای اساسی» گفته و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: «در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و درحالی که بازار کالاهای اساسی با کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها مواجه است، مسئولان گمرک به دپوی بی‌سابقه حدود شش میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور اعتراض کردند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با اشاره به بیانیه اخیر 200 نماینده مجلس درباره لغو تحریم‌ها با عنوان «باقی ماندن بخشی از تحریم‌ها تأیید مشروعیت سازوکار تحریم است» نوشته است: «اکثریت قاطع نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای آورده‌اند که هیچ‌گونه تفکیک و دسته‌بندی تحریم‌ها که منجر به حفظ بخشی از فشار اقتصادی علیه مردم ایران و ممانعت از انتفاع اقتصادی یا اخلال در آن شود پذیرفته نیست.»

کیهان 29 اردیبهشت

«وطن امروز» در گزارشی با عنوان «ایران جلو‌دار بیداری» از  نامه جدید رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبر انقلاب خبر داده و نوشته است: «آنچه سنخ حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین را از حمایت‌های مزورانه بسیاری از کشورهای دیگر متمایز می‌کرد رویکردی بود که رهایی فلسطین را به جای محکومیت‌های صوری در تقویت فلسطین و محور مقاومت جست‌وجو می‌کرد. تبدیل شدن انتفاضه 20 سال پیش فلسطینیان که سنگ در برابر گلوله بود به دست برتری که در اوج محاصره غزه موشک را با موشک پاسخ می‌دهد و بازدارندگی نیروهای کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی را با ضعف آشکار مواجه می‌کند نشانی از نخستین ثمره‌های رویکرد انقلابی جمهوری اسلامی است. به بیان دیگر هر قدر که جمهوری اسلامی با پافشاری بر آرمان فلسطین و تبدیل کردن آن به هویتی انسانی مانع فراموشی این ظلم آشکار شد متقابلا با تقویت نیروهای مقاومت و مجهز کردن آنها به سلاح و ابزار ایستادگی، یکطرفه بودن آتش را شکست. بر همین اساس همراستا بودن خیزش جهانی در محکومیت صهیونیست‌ها و قاطعانه بودن پاسخ نیروهای مقاومت به اشغالگری این رژیم را می‌توان نمودی کامل از اعجاز انقلاب اسلامی ایران در سطح منطقه دانست. اگر روزگاری «میشل فوکو» انقلاب اسلامی ایران را «روح یک جهان بی‌روح» توصیف کرده بود، اکنون می‌توان تجسم این روح را در احیای فطرت‌هایی که برای حمایت از آرمان فلسطین به خیابان‌های جهان روانه شده‌اند، مشاهده کرد.»

وطن امروز 29 اردیبهشت

«ایران» تیتر یک خود را به سخنان روحانی که از مردم خواسته بود «سلامت مردم انتخاباتی نشود» اختصاص داده است. این روزنامه دولتی در عکس یک امروز خود اما به یک موضوع محیط زیستی پرداخته است. اساس این گزارش هشدار وزارت نیرو برای مواجه با «خشک‌ترین تابستان 50 سال اخیر» است و در آن آمده است: «ایران در سال آبی جاری (از مهر 1399 تا پایان شهریور 1400) بزرگترین خشکسالی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند. به‌طوری که میانگین بارش‌های امسال حتی بیش از 50 درصد کمتر از متوسط بلندمدت است. شدت کم‌بارشی در برخی از استان‌ها بیشتر است و بحران در بعضی از مناطق جدی‌تر.

برای مثال، مطابق با تازه‌ترین آمار سازمان هواشناسی، میزان نزولات جوی در استان سیستان و بلوچستان حدود ۸۲ درصد، در استان هرمزگان 86 درصد و در استان کرمان ۶۵ درصد کمتر از میانگین بلندمدت گزارش شده است. در برخی از استان‌ها بویژه استان‌های پربارشی مانند گیلان و مازندران درصد کاهش بارش‌ها کمتر است اما به‌طور کلی می‌توان گفت که بارش‌ها در تمام استان‌های ایران برای اولین بار در 50 سال اخیر کمتر از نرمال بوده است و هیچ حوضه آبریزی را در ایران نمی‌توان یافت که میزان بارش‌های سال آبی جاری آن از مدت مشابه سال گذشته و میانگین 52 ساله بیشتر باشد.»

ایران 29 اردیبهشت

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها