عاقبت حمایت دولتی‌ها از لاریجانی

کد خبر: 1067716

طیف نزدیک به دولت و برخی از اصلاح‌طلبان مجدانه از لاریجانی حمایت می‌کنند اما تحلیلگران معتقدند که این رویکرد برای لاریجانی عاقبت خوشی ندارد.

عاقبت حمایت دولتی‌ها از لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا- چند روز دیگر شورای نگهبان هم نظر خود را درباره صلاحیت نامزدها اعلام کرده و رقابت‌ها جدی‌تر می‌شود. تایید صلاحیت برخی از داوطلبان اما از همین حالا نیز معلوم است. مثلا انتظار نمی‌رود که علی لاریجانی در این مرحله از گرودنه برون افتد. برای همین هم شاهدیم که رسانه‌های مختلف مدام در پی تحلیل وضعیت انتخاباتی او هستند. یکی مثل زیباکلام به پیروزی او امید نداشته و نمی‌داند که به چه امیدی در انتخابات شرکت کرده، یکی هم تصور می‌کند که نزدیکی به دولت و طیف سیاسی نزدیک به آن، کار را لاریجانی را خراب خواهد کرد.

با این وجود او مشغول فعالیت‌های انتخاباتی است و حامیانش نیز روز به روز صراحت بیشتر به خرج می‌دهند. اصلاح‌طلبان اگرچه به قول حسین مرعشی حمایت از نامزد اصلاح‌طلب را در اولویت گذاشته‌اند اما در تشریح ویژگی‌ها گزینه مناسب ریاست‌جمهوری آدرس لاریجانی را می‌دهند. مثلا سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه شرق توانایی جلب اعتماد رهبری را برای رییس‌جمهور بعدی ضرورتی دانست.

این طور که معلوم است، اعتدال و توسعه و طیف نزدیک به حسن روحانی نیز در دو راهی جهانگیری و لاریجانی جانب لاریجانی را می‌گیرند. مثلا حسام‌الدین آشنا در مصاحبه‌ای با اندیشه پویا قاطعانه از لاریجانی حمایت کرده و می‌گوید: «علی لاریجانی کسی است که مسائل مملکت را به خوبی می‌شناسد، روابط قدرت را به خوبی می‌شناسد، راه‌حل‌ها برایش بسیار مشخص است و می‌داند چطور می‌توان مساله را حل کرد. قدرت تعامل موثر با رهبری و نیروه‌های مسلح را هم دارد اما مشکلش تعامل با مردم است که به نظرم می‌توان این مشکل را هم حل کرد.»

 

بانیان وضع موجود هرچه در توان دارند برای حمایت از لاریجانی گذاشته‌اند اما این طور که به نظر می‌رسند، نتیجه عکس خواهند گرفت. شاهد آنکه امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا گزینه دوم را انتخاب می‌کند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «باید پیش‌بینی کرد که حزب اعتدال و توسعه به سوی لاریجانی می‌رود.اختلافات بین آقای جهانگیری و دیگر اعضای دولت تاکنون بارها مشخص شده لذا بعید است این طیف از او حمایت کنند اگرچه اعتدال و توسعه اصلا اقبال مردمی قابل توجهی ندارد که بتواند خیلی به لاریجانی کمک کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «مردم مزه عملکرد آنان را چشیده‌اند» گفت: «حمایت اعتدال و توسعه از لاریجانی حتی می‌تواند از جهاتی به زیان لاریجانی باشد زیرا ثابت می‌کند که او با دولت همراه و در گروه بانیان وضع موجود است. البته افکار عمومی هم‌اینک نیز این واقعیت را پذیرفته است اما حمایت علنی و جدی دولت و اعتدال و توسعه از لاریجانی این را اثبات کرده و به نحوی به زیان لاریجانی خواهد بود.»

واعظ آشتیانی اما تنها کسی نیست که چنین فکر می‌کند. حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز نیز در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» به همین نکته اشاره کرده و تاکید می‌کند که «این حزب در کنار حزب کارگزاران سعی دارد که همزمان روی آقای لاریجانی و جهانگیری سرمایه‌گذاری کرده و با حمایت خود آنان را در مقابل رییسی قرار دارد. در نتیجه نیز فرقی ندارد زیرا اینها با هم همکار خواهند بود یعنی اگر لاریجانی پیروز شود جهانگیری در دولت او بوده و شاید معاون اول شود و اگر جهانگیری پیروز شود، لاریجانی در دولت او حضور خواهد داشت.»

اختلاف نظر او با واعظ‌آشتیانی اما در اینجاست که حمایت اعتدال و توسعه از لاریجانی را به سود او می‌داند. وی می‌گوید: «از آنجایی که آقای لاریجانی پایگاه سیاسی ندارد، هر جریان سیاسی که از وی حمایت کند به نفع وی خواهد بود یک امتیاز مثبت برای او به حساب می‌آید.»

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اطمینان دارد که «سمت و سوی روحانی و حزب او به سمت لاریجانی است» و به «نامه نیوز» می‌گوید: «اگر غیر از این بود جهانگیری نمی‌گفت که من حتی اختیار تغییر منشی خود را نداشتم.»

وی نیز این حمایت و گرایش به سوی لاریجانی را به سود او ندانسته و می‌گوید: «حزب اعتدال و توسعه به دکتر روحانی چسبندگی دارد و فراز و فرود‌های دولت پای این حزب نوشته می‌شود. روحانی به خاطر بد عمل کردن‌ها و بدبیاری‌ها عقبه سیاسی سابق را ندارد چه برسد که بخواهد از حزبی حمایت کرده و در نهادی مختلف از جمله دولت، مجلس و شوراها تاثیرگذار باشد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها