پشت پرده انصراف عارف از کاندیداتوری

کد خبر: 1067731

یک عضو اتحاد ملت: عارف نامزد نشد تا دوباره فدا نشود.

پشت پرده انصراف عارف از کاندیداتوری

گروه سیاست سایت فردا - انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری از جمله مسائلی بود که اصلاح‌طلبان را در دقیقه نود شوکه کرد. آنها با استناد به تمایل عارف به کاندیداتوری که به خاطر آن حتی عضو جبهه اصلاحات ایران نشد، منتظر بودند که از اولین ثبت‌نامی‌ها باشد. وقتی هم که در آن لیست 14 نفره سازوکار انتخاباتی با 21 پیشنهاد قرار گرفت، تقریبا قطعی بود که ثبت نام خواهد کرد. گمانه‌ها در این باره تا حدی قوی بود که حتی یک مرتبه خبرگزاری «فارس» از عبور اصلاح طلبان از عارف و کاندیداتوری مستقل او نوشت. 

انتشار نامه انصراف و بعد هم تکذیب آن در آخرین روزهای ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری نیز این تصور را ایجاد کرد که عارف میلی به کناره‌گیری از کاندیداتوری ندارد. نهایتا اما این کار را کرد و حالا یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح دلیل این کار او می‌گوید که نگران فدا شدن دوباره بوده است!

کیهان در شماره امروز خود به نقل از جلال جلالی‌زاده عضو حزب «اتحاد ملت» می‌نویسد: « قاعدتا کاندیدایی که قصد حضور در صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری را دارد، روی رفتار‌ها، اقدامات و همراهی همفکران و هم‌جناحی‌ها و هم‌حزبی‌های خودش حساب می‌کند. آقای دکتر عارف هم با توجه به اینکه سال‌ها در میان اصلاح‌طلبان بوده، معاون اول دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید بوده و ... انتظار داشت که نهاد اصلاح‌طلبان روی او اجماع کنند. احتمالا انتظار داشت که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان از او دعوت و حمایت کند. به نظر من عدم استقبال نهاد اجماع‌ساز موجب شد که او زمینه را برای ورود خود فراهم نبیند و دلسرد شود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «ضمن اینکه تبلیغات منفی بر علیه آقای عارف زیاد بوده و مدام می‌گفتند که او در مجلس موضع‌گیری‌های قوی نداشته یا عملکرد ضعیفی داشته است. همه این‌ها قطعا در تصمیم‌گیری عارف نقش داشته است».

این نماینده پیشین مجلس افزود: «این را نیز در نظر داشته باشید که عارف در انتخابات دور اول آقای روحانی آمد و متاسفانه اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی و کنار گذاشتن او، هم به عارف ضربه زدند و هم به خودشان. ای کاش که همان موقع از عارف حمایت کرده‌بودند و این هزینه‌های سنگین به آنان تحمیل نمی‌شد. به نظر من آقای عارف از همان زمان دل‌آزردگی داشت و باتوجه به همان، تصمیم گرفت که این بار خودش را فدا نکند».

کیهان در ادامه یادآور می‌شود که «عارف زمستان سال ۹۸ مقارن با ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استعفا داد و این شورا بدون توضیح روشن، منحل شد. اکنون گروه موسوم به نهاد اجماع‌ساز جای آن شورا فعالیت می‌کند.»

آنچه اما تحلیل جلالی‌زاده درباره انصراف عارف را قابل تامل می‌کند این است که در سایر طیف‌های اصلاح‌طلبی نیز چنین نگاهی وجود دارد. مثلا حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین در این باره می‌گوید: دلیل انصراف آقای عارف را باید از خودشان پرسید نمی توان گفت که ثبت نام کردن یا نکردن آقای عارف کار عاقلانه است براساس تجزیه و تحلیل شرایط سیاسی و اجتماعی می تواند عاقلانه باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها