جزئیات جلسه امروز کمیسیون های تخصصی/قول اردکانیان در کمیسیون انرژی

کد خبر: 1070031
جزئیات جلسه امروز کمیسیون های تخصصی/قول اردکانیان در کمیسیون انرژی

ایسنا: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه درباره عملکرد سازمان سمت خبر داد.

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار بود انتخابات هیات رییسه کمیسیون در جلسه امروز برگزار شود که به نشست بعدی موکول شد.

وی ادامه داد: در این جلسه تقاضای اعمال ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص عملکرد سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه‌ها (سازمان سمت) با حضور مسئولان این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. اعضای کمیسیون پس از استماع گزارش تخلفات در حوزه‌ نشر، پژوهش، اداری و استخدامی و عمرانی و دفاعیات رئیس سازمان سمت با اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه موافقت کردند.

به گفته فلاحی، این گزارش در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت و در صورت رأی مثبت نمایندگان به قوه قضائیه ارجاع می شود.

طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هریک از کمیسیون‌ها می‌توانند گزارشی درباره‌ی تخلفات دستگاه‌های اجرایی و دولت را به هیات رییسه ارائه کرده که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی فورا از طریق هیات رییسه موارد به قوه قضاییه ارسال می‌شود و باید گزارش‌های ارسالی به قوه قضاییه به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بررسی با اولویت لایحه رتبه بندی معلمان

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس در نامه ای به رییس مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان شدند.

محمد وحیدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ‌بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس با امضای نامه ای به رییس مجلس خواستار  بررسی با اولویت و خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن علنی مجلس بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی شدند.

به گزارش ایسنا متن نامه نمایندگان به رییس قوه مقننه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما اینجانبان امضا کنندگان ذیل به استحضار می رساند به دنبال وصول لایحه نظام رتبه بندی معلمان از سوی دولت محترم بر اساس تقاضا و پیگیری مکرر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ و تصویب آن به اتفاق آراء در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در اولین جلسه سال ۱۴۰۰ با پایان مهلت ارائه پیشنهادات از سوی نمایندگان محترم هم اکنون در دستور هفتگی مجلس قرار دارد. با عنایت به تقاضای به حق جامعه فرهنگیان کشور و عدم اجرای رتبه بندی ویژه معلمان در طول ۱۰ سال گذشته و لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در اجزای جزء ۲ ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه دستور فرمایید این لایحه با اولویت وفق تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون آئین نامه داخلی مجلس در دستور مجلس قرار گیرد و در اسرع وقت با تصویب و ابلاغ زمینه اجرای آن فراهم گردد.

ضمنا در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی تامین اعتبار اجرای آن صورت گرفته است.»

جمع‌بندی گزارش کمیسیون اصل نود در مورد قانون صدور چک

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از جمع‌بندی دو گزارش این کمیسیون در مورد اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک و همچنین به تأخیر انداختن در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد.

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) کمیسیون اصل ۹۰ گفت: دو گزارش کمیسیون در مورد نحوه اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک و همچنین خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت به بیت‌المال در پالایشگاه خلیج فارس جهت ارائه به هیأت رئیسه و قرائت در صحن علنی بررسی، تدوین و اصلاح شد.

وی افزود: کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در راستای وظایف و اختیارات نظارتی خود مبنی بر رسیدگی به طرز کار دستگاه‌ها عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیرامون اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک را مورد بررسی قرار داده است.

خضریان یادآور شد: طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی پیش از اصلاح قانون مذکور در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۷ میلیون فقره چک به ارزش بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ برگشت خورده بود که معادل بیش از ۲۳ درصد از ارزش چک‌های صادره بوده است. به عبارت دیگر درصد بالای چک‌های برگشتی علاوه بر از رونق انداختن کسب و کارها، منجر به افزایش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه نیز شده بود تا جایی که در این سال رتبه دوم پرونده‌های حقوقی به موضوع مطالبه وجه چک اختصاص داشته است.

وی همچنین گفت: بر همین اساس این کمیسیون در سال ۱۳۹۹ همکاری و تعامل سازنده‌ای را با بانک مرکزی در جهت روان سازی اجرای قانون، فرهنگ‌سازی و در مجموع رفع موانع و مشکلات فراروی این قانون آغاز می‌کند که ماحصل فعالیت‌های انجام شده این مرجع منجر به تهیه گزارشی شده است که جزئیات آن برای قرائت در جلسه علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

خضریان ادامه داد: در بخش دیگری از جلسه نیز اعضای کمیسیون گزارش خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت به بیت‌المال در نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تأخیر انداختن در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اقدامات سیاسی، رسانه‌ای و گزارشات خلاف واقع به دستگاه‌های نظارتی را مورد بررسی قرار دادند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در اوج فعالیت این مجموعه عرضه می‌شد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و این موضوع تخلف ۵۰۰ میلیارد تومانی را به همراه داشته است.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۲ دولت پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اعلام و آن را تحویل گرفته، گفت: ۲۴ درصد باقی مانده احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی ۶ سال توسط دولت تکمیل شد، تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری پالایشگاه خسارات مالی و اقتصادی بسیار زیادی بر کشور تحمیل کرده است، با وجود تحریم‌های ظالمانه نباید ظرفیت داخلی در خدمت فشار اقتصادی بر مردم قرار می‌گرفت و گزارش این تخلف پس از بررسی‌ها و جلسات متعدد در کمیسیون تدوین و نهایی شد.

ورود کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای تنقیح و کیفی سازی قوانین

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از آغاز تنقیح و کیفی سازی قوانین به ویژه در بحث انتخابات در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

محمد صالح جوکار در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون نسبت به تنقیح و کیفی سازی قوانین، اقدام شد و این کار با همکاری معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی و اعلام نظر کارشناسان در راستای شفاف سازی در حوزه قوانین صورت گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه احکام منسوخ ضمنی و منتفی، احکامی که مدت آن منقضی شده و همچنین احکام که به صورت صریح منسوخ شده اند، در حوزه هایی که به کمیسیون باز می گشت اقداماتی صورت گرفت. در بحث انتخابات تعداد ۲۳۶ عنوان قانون داریم که تعداد احکام آن بالغ بر ۳ هزار و ۱۳۰ حکم است. با تلاش کمیسیون ۱۷۰ عنوان قانون را کم و منسوخ اعلام کردیم و بیش از ۶۰ درصد قوانین در حوزه انتخابات تجمیع شد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در بحث شوراها و شهرداری ها بیش از هزار و ۲۰۰ قانون داریم که تعداد احکام این بخش ۷ هزار و ۹۱۵ حکم برآورد می شود. پس از تجمیع در نهایت ۸۰۹ عنوان قانون کاهش پیدا کرد. در بحث احزاب سیاسی، قوانینی داشتیم که منسوخ شده و به مرور زمان از بین رفته بود. با کاهش و منسوخ کردن این قوانین ۷۱ عنوان قانون منسوخ شد و ۱۷۹ حکم دیگر اجرا نمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون در راستای شفاف سازی قوانین در حوزه های مرتبط با خود اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.

رسیدگی به شکایت از عملکرد سازمان تدوین کتب علوم انسانی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از موافقت اعضای این کمسیون با تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس برای رسیدگی به عملکرد سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه‌ها، خبر داد.

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون، اظهار داشت:رسیدگی به تقاضای ماده (234) آیین‌نامه داخلی مجلس درباره عملکرد سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه‌ها (سازمان سمت) در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: نمایندگان پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان و استماع گزارش تخلفات در حوزه‌ نشر، پژوهش، اداری و استخدامی و عمرانی و همچنین اظهارات رئیس سازمان (سمت»رأی مثبت به اعمال ماده (234) آیین‌نامه داخلی درباره این موضوع دادند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، و تحقیقات تصریح کرد:این گزارش در نوبت رسیدگی در جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد و در صورت رأی مثبت نمایندگان مجلس در صحن به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.

حجت الاسلام فلاحی عنوان کرد: انتخابات اعضای هیئت رئیسه کمیسیون آموزش برای اجلاسیه دوم نیز در دستورکار اعضای کمیسیون در این جلسه قرار داشت که این موضوع به جلسات بعدی موکول شد.

 کمیسیون شوراها ۶۰ درصد قوانین منسوخ در حوزه انتخابات را تجمیع کرد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از کاهش و تجمیع قوانین مرتبط با انتخابات، شوراها و احزاب در جلسه امروز (یکشنبه) خبر داد.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه ۹ خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: برای سر و سامان دادن به قوانین در سه حوزه در کمیسیون شوراها اقدام شد، در زمینه احکام منسوخ ضمنی و منتفی، احکامی که مدت آن منقضی شد و در نهایت احکام که به صورت صریح منسوخ شده‌اند، در حوزه‌های مرتبط با کمیسیون، گام‌هایی برداشته شد.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به انتخابات که از سال ۱۲۸۵ تاکنون تصویب و سپس منسوخ شده‌اند، در جلسه امروز تنقیح شدند، افزود: در حوزه قوانین مرتبط با انتخابات تعداد ۲۳۶ عنوان قانون داریم که تعداد احکام آن بالغ بر ۳۱۳۰ حکم است و با اقدام کمیسیون، مجموعا ۱۷۰ عنوان قانون را کم و منسوخ اعلام کردیم، تعداد احکام ۱۵۷۰ حکم بود که بیش از ۶۰ درصد قوانین در حوزه انتخابات تجمیع شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد:‌ در حوزه شوراها و شهرداری‌ها ۱۲۰۰ قانون داریم که تعداد احکام این بخش ۷۹۱۵ حکم برآورد می‌شود که تجمیع انجام شد و در نهایت ۸۰۹ عنوان قانون کاهش پیدا کرد که ۴۲۶۴ حکم قانونی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در بحث احزاب سیاسی، قوانینی داشتیم که منسوخ، غیرقابل قبول و به مرور زمان از بین رفته بود در این حوزه ۱۲۷ عنوان قانون وجود داشت که شامل ۴۷۵ حکم می‌شد و با کاهش و منسوخ کردن این قوانین ۷۱ عنوان قانون منسوخ و ۱۷۹ حکم را دیگر اجرا نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: اعضای این کمیسیون در نظر دارد با همکاری اداره قوانین در راستای شفاف و روشن کردن قوانین در سایر حوزه‌های مرتبط با این کمیسیون اقدام و قوانین را برای فهم بهتر مردم کاهش دهند.

 قول اردکانیان در کمیسیون انرژی درباره مشکلات قطعی مکرر برق

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس از قول وزیر نیرو درباره مشکلات قطعی مکرر برق، جلوگیری از افت فشار و فرسودگی شبکه‌های برق خبر داد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جلسه امروز (یکشنبه 9 خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: نمایندگان کمیسیون انرژی مشکلات شهرستان‌های خود را در حوزه برق و آب با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو مطرح کردند و مقرر شد؛ مکاتبات با وزارت نیرو ادامه پیدا کند و وزیر دستور رفع موانع و مشکلات منطقه‌ای نمایندگان را صادر کند.

وی افزود: قطعی مکرر برق، استفاده از ظرفیت‌های منطقه، افزایش ایستگاه‌ها و تاسیسات برقی، جلوگیری از افت فشار و فرسودگی شبکه‌های برق از مشکلاتی بود که نمایندگان به آن‌ها اشاره کردند و وزیر نیرو قول داد در حد توان در زمان باقی مانده از وزارت خود نسبت به رفع مشکلات تلاش کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها