بازگشت اصلاح‌طلبان؛ پیام خاتمی هم رسید

کد خبر: 1073203

فرهیختگان با انتشار تصویری از پیام رئیس دولت اصلاحات خبر داد که سید محمد خاتمی از اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات دعوت کرده است.

بازگشت اصلاح‌طلبان؛ پیام خاتمی هم رسید

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل در دوراهی مشارکت و عدم مشارکت مانده بودند اما نهایتا حرف از مشارکت مشروط زده و به میدان آمدند. بعد از آنکه صلاحیت نیروهای مد نظر جبهه اصلاحات یعنی سازوکار انتخاباتی آنان احراز نشد اما ، گفتند که نامزدی ندارند و عملا به جمع تحریم‌کنندگان انتخابات پیوستند. این فضا اما در چهل و هشت ساعت گذشته تغییر کرده است.

قبل از مناظره سوم، حرف‌هایی در باب احتمال حمایت از همتی بود اما نمی‌شد آن را خیلی جدی گرفت . پیامی هم از حصر رسید که اغلب کاربران در شبکه‌های اجتماعی آن را فرمان تحریم می‌دانستند. برخی اما تردید داشتند. از جمله این افراد مصطفی تاجزاده بود که در گفت‌وگوی کلاپ هاوسی خود گفت: «امروز جبهه بزرگی علیه نظارت استصوابی شکل گرفته است. من به سهم خود، از همه نامزدهای ردصلاحیت‌شده ریاست‌جمهوری دعوت می‌کنم از هر جریان و جناحی که هستند، با هم جمع شویم و منشور انتخابات آزاد را امضاء کنیم.»

وی بطور خاص از جهانگیری، لاریجانی، پزشکیان، زهرا شجاعی، صادقی، آخوندی و احمدی‌نژاد نام برد و در ادامه نیز گفت که اصلاح‌طلبان دو راه بیشتر ندارند. «نه گفتن به نامزد مهندسی انتخابات و رای به یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب» و دیگری «نه گفتن به کل پروژه با رای ندادن». 

این چهره رادیکال اصلاح‌طلب افزود: کسانی که می‌گویند رای بدهیم و کسانی که می‌گویند رای ندهیم، یادشان باشد که ما هم در انگیزه‌ها و هم در اهداف با هم مشترک هستیم، این یک هفته هم می‌گذرد و ما باز باید با هم کار و همفکری کنیم. چه رای بدهیم و چه رای ندهیم؛ یک تصمیم سیاسی خواهیم گرفت و باید پای مسئولیت آن، بایستیم.

این سخنان تاجزاده هموار کردن مسیر چرخش اصلاح‌طلبان از موضع قبلی و رفتن به سوی حمایت از گزینه موجود خود که احتمالا همتی است، به نظر می‌رسید. به خصوص که رسانه‌های اصلاح‌طلب هم به کمک آمدند. مثلا «اعتماد» در یادداشتی از تبعات رای ندادن هشدار داد و به تحول خواهانی که بر طبل رای ندادن می‌کوبند یادآور شد که شاید عاقبت این کار تشکیل دولتی از جنس دولت نهم و دهم باشد.

در همین حال بود که فرهیختگان با انتشار تصویری از پیام رئیس دولت اصلاحات خبر داد که سید محمد خاتمی از اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات دعوت کرده است.

در متن پیامی که به نقل از رئیس دولت اصلاحات منتشر شده آمده: «در این فضای سرد و افسرده، درحالیکه جامعه ما نیاز به نشاط و امید و اشتیاق به شرکت در عرصه سرنوشت دارد، امیدوارم همه تشکل‌ها و احزاب و جریان های سیاسی و ملی بتوانند در این برهه حساس مسئولیت خود را نسبت به میهن و مردم به درستی بشناسند و در انجام مسئولیت موفق باشند.»

اشاره خاتمی به مسئولیت شناسی در این برهه حساس اگر در کنار آنچه تاجزاده گفت قرار بگیرد، حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان تصمیم خود را گرفته و در این انتخابات با معرفی نامزد خود مشارکت خواهند داشت. 

گفتنی است، همچنان هم برخی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه این پیام به کنگره یک حزب بوده است، آن را دعوت خاتمی به مشارکت در انتخابات نمی‌دانند. بدیهی است که تکلیف این ابهام نیز تا ساعات و روزهای آینده مشخص خواهد شد. آنچه اکنون باورپذیرتر و منطقی‌تر می‌نماید اما همین است که اصلاح‌طلبان به حمایت از یک نامزد خاص و مشارکت فعال در این انتخابات مایل شده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها