دغدغه روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ کناره‌گیری نامزدهای اصولگرا/ لیست «سرا» و انتقادات/ کرباسچی: تحریم انتخابات یعنی تسلیم شرایط

کد خبر: 1073403

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دغدغه روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ کناره‌گیری نامزدهای اصولگرا/ لیست «سرا» و انتقادات/ کرباسچی: تحریم انتخابات یعنی تسلیم شرایط

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» توضیحات دولت درباره تصمیم به گران کردن نرخ بنزین در آبان 98 که در پی ایجاد ابهاماتی در سومین مناظره انتخاباتی بیان شد را با عنوان «ماجران ناتمام آبان 98» تیتر یک کرده است.

عکس یک امروز شرق اما به گفت‌وگوی احمد غلامی سردبیر این روزنامه با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران اختصاص دارد. اهم اظهارات کرباسچی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

* اینکه گفتم انتخابات ناموس دموکراسی است، یعنی یک امر حیاتی برای تحقق دموکراسی. حالا شما ممکن است بگویید این انتخاباتی ناقص یا باطل است، ولی به هر حال هر کجا دموکراسی باشد باید پای انتخابات در کار باشد.

*دفاع از ناموس دو نوع است؛ یکی اینکه در زمان تعرض مبارزه کنید و طرف را از میدان خارج کنید. گاهی هم زور شما نمی‌رسد، اما دست از ناموستان برنمی‌دارید؛ یعنی اگر زورتان به کسی که تعرض می‌کند نرسید، ناموستان را رها نمی‌کنید و سعی می‌کنید با همه ناراحتی‌ای که دارید حفظش کنید.

*کسانی که رأی نمی‌دهند، تسلیم شرایطی شده‌اند که مخالفش هستند. من به‌عنوان کسی که به کاندیدای دیگری رأی می‌دهم، تلاش می‌کنم شرایطی را که نمی‌پسندم، به هم بزنم؛ پس من تابع دموکراسی هستم. اتفاقا شما با ترک صحنه روش ضددموکراسی را عملا تثبیت می‌کنید.

شرق 24 خرداد

«اعتماد» لیست جبهه اصلاحات برای انتخابات شوراها را عکس کرده و با تیتر «به سوی 21 کرسی بهشت» نوشته است: «جبهه اصلاحات ایران با « لیست جمهور» برآمده از آرای بدنه اجتماعی خود در انتخابات شورای شهر تهران شرکت می‌کند». در این گزارش آمده است: «درپی انتشار این فهرست و اعلام حمایت رسمی جبهه اصلاحات از آن، یک نکته بسیار تکرار شد و آن، اینکه چرا این جریان سیاسی همزمان و در یک مقطع خاص زمانی، حاضر به حمایت از کاندیدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست اما این‌چنین به میدان آمده و می‌خواهد از شهروندان برای مشارکت در انتخابات شورای شهر پایتخت که قاعدتا به ‌لحاظ سیاسی در رده اهمیت پایین‌تری قرار می‌گیرد، دعوت به عمل آورد. آنچه اما اصلاح‌طلبان به عنوان پاسخ به این انتقاد مطرح کرده و می‌کنند، فارغ از آنکه پاسخی به‌ نظر قانع‌کننده می‌رسد، می‌تواند بازگوکننده راهبرد تبلیغاتی این جریان سیاسی نیز باشد. اصلاح‌طلبان اگرچه دست‌کم تا اینجای کار تاکید دارند که از هیچ‌یک از 7 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نمی‌کنند اما هرگز نگفته و نمی‌گویند که تمایلی به حضور در این انتخابات نداشتند. حرف آنان ساده است. کاندیدایی نداریم که حمایت کنیم. اوضاع در انتخابات شوراها اما به هر ترتیب متفاوت است. اصلاح‌طلبان اگرچه در این انتخابات نیز شاهد ردصلاحیت گسترده نیروهای‌شان بوده و آن‌طور که سخنگوی جبهه اصلاحات گفته، حدود 20 نیروی کیفی خود را از دست داده‌اند اما به هر حال آن‌قدر نیرو و نفر داشتند که بشود به فهرستی 21 نفره رسید.»

اعتماد 24 خرداد

«آفتاب یزد» عکس یک امروز خود را به فوتبال و ماجرای پر سروصدای بیهوش شدن بازیکن سوئد در حین مسابقه اختصاص داده و از تلاقی انسانیت و احساسات می‌نویسد. این روزنامه اصلاح‌طلب اما در تیتر یک خود به انتخابات و مشخصا وضعیت جریان رقیب پرداخته است. آفتاب یزد در گزارشی با تیتر «عدم انصراف، دردسر تازه اصولگرایان» می‌‌نویسد: «در مناظره‌ی اول، همتی؛ زاکانی را پوششی نامید و همین مسئله را مستمسکی برای پاسخ ندادن به سوالات و نیز درخواست مناظره‌ی دو سویه قرار داد. به طور طبیعی با در نظر گرفتنِ این مسئله که ۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، همگی متعلق به یک طیف سیاسی و فکری هستند، حتی اگر به پوششی و غیر پوششی بودن نیز بی‌اعتنا باشیم، به خودیِ خود نمی‌توانیم به انصراف فکر نکنیم! و اما همین مسئله اینک در جناح و جبهه‌ی اصولگرایان به یک دغدغه و مسئله‌ی نگران‌کننده تبدیل شده است مسئله‌ای که شاید در روزهای آینده به اصلی‌ترین چالش انتخاباتی اصولگرایان مبدل شود، تا اینجای ماجرا؛ زاکانی و قاضی زاده‌ی هاشمی هرگونه «انصراف» دادن را قویاً تکذیب کرده اند، تکلیف محسن رضایی میرقائد نیز مشخص است که ذیل قاعده‌ی «انصراف» نمی‌گنجد. در این میان باقی می‌ماند سعید جلیلی و اما برخی‌عدم «انصراف» را مسئله ساز دانسته تا جایی که حسین شریعتمداری را مجاب‌کرده تا دست به قلم شود!»

آفتاب یزد 24 خرداد

«آرمان ملی» در عکس یک امروز خود به همان موضوعی پرداخته که اغلب روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز مورد توجه قرار داده‌اند. این موضوع چیزی نیست غیر از احتمال کناره‌گیری با عدم کناره‌گیری چهار نامزد اصولگرا یعنی جلیلی، رضایی، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی به نفع نامزد اصلی یعنی رئیسی. در این گزارش که با تیتر «مناقشه برسرماندن یا کناره گیری این4 نفر» آمده است: «پرونده مناظره‌های انتخابات 1400 بسته شد و حال آنچه انتظار می‌رود کناره‌گیری نامزد‌های پوششی است؛  نامزد‌های اصولگرایی که به نظر می‌رسید برای ضربه‌گیری ابراهیم رئیسی در مناظرات حاضر شده‌اند؛ چرا که هم از لحاظ فکری به رئیسی نزدیک هستند و هم در مناظره‌های عملا برنامه‌ای ارائه نداده‌اند و جز حمله به دولت و عبدالناصر همتی، سخن دیگری نزده‌اند. چندان که پوششی بودن این نامزد‌ها در مناظره‌های بار‌ها از سوی عبدالناصر همتی مطرح شده و به همین علت هم پرسش‌های علیرضا زاکانی را بی‌پاسخ می‌گذاشت. با این حال آنچه به نظر می‌‌‌رسد نوعی انفکاک در اردوگاه اصولگرا‌ست؛ چرا‌که از سویی کاندیدا‌های پوششی‌ماندن تا آخر انتخابات را بر انصراف‌دادن ترجیح داده‌اند و از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصولگرا مخالف این کنش هستند و معتقدند انصراف دست‌کم دو کاندیدا می‌تواند موجب پر‌کردن سبد آرای کاندیدای اصلی اصولگرایان یعنی سید‌ابراهیم رئیسی شود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده نیز به پرسش‌ها و موضوعاتی می‌پردازد که گمان می‌کند باید در مناظرات مورد توجه قرار می‌گرفت و نگرفت.

آرمان ملی 24 خرداد

«جوان» در تیتر یک امروز خود هدف افزایش مشارکت را دنبال می‌کند. برای همین هم با عنوان «دلخوری‌ها از ناکارآمدی ها با انتخاب درست جبران می‌شود» می‌نویسد: « به واقع قهر با صندوق رأی به دلیل ناکارآمدی‌ها مساوی و مساوق است با این معنی که «جمعی از مردمان خوب کشور که قهرشان هم دلیل دارد، با رأی ندادن زمینه را برای انتخاب کسی فراهم می‌کنند که نمی‌توانند مدعی شوند در روی کار آمدن او نقشی نداشته‌اند!» به همین خاطر بهترین انتخاب ما برای عبور از ناکارآمدی‌ها، انتخاب یک منتخب سالم و صادق و سپس باقی‌ماندن در صحنه سیاسی و مطالبه‌گری از او برای انجام وعده‌ها با پشتیبانی مردم است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهکار زندانی و فوتی!» به اقدام همتی در مناظره آخر یعنی ارائه فهرست یازده ابربدهکار به رئیسی اشاره کرده و نوشته است: «لیستی که به عنوان ابربدهکاران بانکی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.»

جوان 24 خرداد

«کیهان» در تیتر یک امروز خود به انتخابات و وضعیت انتخاباتی جریان رقیب پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «اصلاح‌طلبان نامزد دارند ولی روی دفاع از آنها را ندارند!» می‌نویسد: «خبرهای موثق حاکی است که اصلاح‌طلبان با همه ظرفیت از همتی حمایت می‌کنند، اما به‌خاطر درجا زدن رای همتی زیر عدد چهار پنج درصد، نگرانند علنی کردن حمایت خاتمی ‌و نهاد اجماع‌ساز وی، پس از انتخابات، به اسباب سرشکستگی بیشتر این طیف تبدیل شود. در همین راستا بعد از حزب ‌اشرافی کارگزاران، ارگان رسمی ‌حزب «اتحاد ملت» (حزب مشارکت سابق) هم به‌عنوان یکی از سه حزب پدرخوانده در جبهه اصلاحات، در خدمت حمایت از همتی به میدان آمد. پرسش اصلی اینجاست که طیف اصلاحات و نهاد اجماع‌ساز آن (ناسا)، با وجود حمایت پشت‌پرده از همتی و مهرعلیزاده و مجبور کردن این دو به حمله گسترده علیه آقای رئیسی، چرا همچنان حاضر به حمایت رسمی ‌نیستند؟ آنها البته در هفته پایانی هم، در تخریب و تهمت‌پراکنی علیه آقای رئیسی کم نخواهند گذاشت. اما روشن است که ائتلاف دولتی، به دلیل انزجار عمومی، توان برکشیدن نامزد‌های این طیف را ندارد. یادآور می‌شود همتی چند هفته قبل، در نشست نهاد اجماع‌ساز خاتمی، برنامه خود را ارائه داد و به گفته علی‌محمد نمازی عضو کارگزاران، مورد استقبال جمع هم قرار گرفت. اما نظرسنجی‌ها موجب شده تا خاتمی ‌و ناسا، حمایت خود را کتمان کنند.»

کیهان 24 خرداد

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «روحانی متهم است» می‌نویسد: «سوء مدیریت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و رفتار روحانی بیشترین ضربه را به اعتماد عمومی و انگیزه مردم برای مشارکت سیاسی وارد کرد». 

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی که به منزله پایان دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو است، اختصاص داده و با تیتر «به زمین خوردن دلقک» و درحالی که عکسی متفاوت و واژگون از نتانیاهو را برگزیده است، می‌نویسد: «عصر دیروز مطابق اعلام قبلی دفتر رسانه‌ای کنست، جلسه تعیین بیست‌و‌چهارمین رئیس کنست و رای اعتماد به کابینه جدید رژیم صهیونیستی به عنوان سی‌و‌ششمین کابینه اسرائیل برگزار شد؛ جلسه‌ای که با تنش و اعتراض حامیان هم‌حزبی نتانیاهو همراه شد تا جایی که یائیر لاپید، رئیس حزب «آینده‌ای هست» و مامور تشکیل کابینه نتوانست در این نشست سخنرانی کند.  به هر ترتیب کنست رژیم صهیونیستی دیروز با ۶۱ رأی از مجموع ۱۲۰ رأی ممکن رأی به تشکیل کابینه «تغییر» داد، کابینه‌ای که می‌توان گفت با یک رأی حداقلی و به شکلی متزلزل تشکیل شده است.»

وطن امروز 24 خرداد

«ایران» نیز نتانیاهو را با اشاره به اینکه به پایان خط رسیده است، عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی در تیتر یک خود اما طی گفت‌وگوهایی با کارشناسان به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم. عباس سلیمی نمین می‌گوید: «قهر با صندوق رأی پایه‌های قدرت را به خارج کشور منتقل می‌کند» . محمد عطریانفر نیز معتقد است که «قهر با صندوق رأی پایه‌های قدرت را به خارج کشور منتقل می‌کند». وی تاکید می‌کند: «وضعیت به گونه‌ای است که جبهه اصلاحات تا کنون موضع قطعی اعلام نکرده است. بعضی از احزاب و چهره‌ها اظهار‌نظر شخصی یا حزبی خودشان را انجام دادند. کما اینکه بعضی از احزاب هم موضع موافق گرفتند. در این رابطه فعلاً چنین نظری وجود ندارد. جمع‌بندی درون اصلاح‌طلبان که در واقع همان نهاد اجماع‌ساز باشد هم اصل مشارکت را به هیچ عنوان مردود اعلام نخواهد کرد بلکه بر اصل مشارکت تأکید خواهد کرد. نهایت اقدامی که از ناحیه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انجام شود این است که اعلام کنند که ما در ارتباط با نامزدهای مطرح نفیاً و اثباتاً نظری نخواهیم داشت. ولی اصل مشارکت را به هیچ عنوان جریان اصلاحات مردود ندانسته و نخواهد دانست. سیاست تحریم در دستگاه فکری اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان راه ندارد.»

ایران 24 خرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها