انتقاد دیپلمات روس از عدم تمدید توافق ایران و آژانس

کد خبر: 1077068

نمایند روسیه در وین در انتقاد از عدم تمدید تفاهم نامه فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم بازرسی ها در ایران، گفت که هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد.

انتقاد دیپلمات روس از عدم تمدید توافق ایران و آژانس

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با توجه به پایان یافتن تاریخ تفاهم نامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم بازرسی های آژانس از تاسیاست ایران در صفحه توییترش نوشت: صراحتا، هیچی دلیلی نمی‌بینم که چرا تفاهم نامه فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع دو طرف تمدید نمی شود. چرا به مدت ۴ ماه قابل قبول و مفید است اما روز ۲۴ ژوئن مسئله برانگیر شده است؟ 

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که دولت ایران اسفندماه سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی سه‌ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات آن تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.

این توافق سه‌ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد که این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳تیر به پایان رسید. گفته می‌شود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو بار با ایران برای تمدید این مهلت تماس داشته ولی پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۶ تیر در این باره گفت: درباره‌ی آژانس  قبلا تذکر دادم و الان نیز می‌گویم بعد از سه ماهی که گذشت هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن نیز هیچ یک از موضوعاتی که در داخل ضبط شده است هیچ‌گاه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقا در حال اجرا است./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها