خبر به روایت فردا؛

از بهارستان تا پاستور / برزخ اصلاح‌طلبان/ نگران بلوچستان

کد خبر: 1077886

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

از بهارستان تا پاستور / برزخ اصلاح‌طلبان/ نگران بلوچستان

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» گزارشی دارد از اسامی نمایندگانی که نام‌شان به برای ورود به دولت سیزدهم مطرح است و با تیتر «مسافران پاستور» می‌نویسد: «15 نماینده مجلس و 2 تن از منصوبان قالیباف در میان گزینه‌های احتمالی دولت رییسی قرار دارند». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نیز آورده است که «امیرآبادی فراهانی و ساداتی‌‌نژاد  جدی‌ترین گزینه‌های خداحافظی با مجلس  و ورود به دولت هستند».

«اعتماد» در گزارش دیگری نیز به واکنش ‌ها نسبت به وضع کرونا در سیستان و بلوچستان پرداخته و با تیتر «مظلوم مثل بلوچستان» نوشته است: «سیستان و بلوچستان پهناورترین استان ایران است اما به همان میزان محروم. قطعی برق، نبود آب شرب، نبود امنیت، تبعیض‌های مذهبی و قومی و هزار و یک درد دیگر جزیی از زندگی روزمره مردم استانی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و در اوج ناامیدی ایرانیان هم 62 درصدشان پای صندوق‌ها رفتند اما حالا و به هنگام شیوع کرونا آنچنان تنها مانده که فعالان مدنی از سراسر ایران به فکر جمع‌آوری کمک برای مردم این استان افتاده‌اند. نمایندگان مجلس هم روز گذشته بالاخره به تنهایی این استان واکنش نشان داده‌اند و از مسوولان امر خواستار رسیدگی سریع به وضعیت مردم پیش از خلق فاجعه‌ای انسانی شده‌اند. ... در این میان اما برخی تلاش کردند با انتشار شایعاتی از زبان یکی از مراجع تقلید شیعیان، کار را در این استان به نزاع‌های مذهبی هم بکشانند. از زبان آیت‌الله نوری همدانی نقل شده بود که وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان ناشی از گناهان اهل سنت است که دفتر این مرجع تقلید با انتشار اطلاعیه‌ای این اظهارات را به کلی تکذیب کرد».

اعتماد 13 تیر

«وطن امروز» محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را عکس کرده و دلیلش وعده «50‌ میلیون‌ واکسن تا شهریور» است. او گفته که  تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوو ایران برکت تولید و  ۴۰۰ هزار دوز آن تحویل وزارت بهداشت شده است.

این روزنامه اصولگرا همچنین گزارش دارد درباره مهم‌ترین‌چالش‌ها و بایسته‌های دولت سیزدهم در مواجهه با فضای سیاسی و اجتماعی کشور که با تیتر «اصول مردم‌داری» منتشر شده است. در این گزارش با اشاره به اینکه «رئیس‌جمهور منتخب با انباشتی از بحران‌ها و انتظارات زیادی که از دولت وی می‌رود، روبه‌رو است» آمده است: «سیدابراهیم رئیسی در طلیعه تشکیل دولت خود با قشر کلانی از توده‌ها مواجه خواهد بود. قشر اول را مردمی تشکیل می‌دهند که امید فراوانی نسبت به اصلاح وضعیت موجود دارند و این امید را با رای خود به منتخب ملت و حتی دیگر کاندیداها به نمایش گذاشته‌اند. این بخش از جامعه با ‌شناختی که از رئیسی کسب کرده، انتظار دارد با پوست‌اندازی دولت و تشکیل دولتی به ریاست وی فضا برای مقابله با موانع و حرکت به سمت شرایط مطلوب فراهم شود. ... اما قشر دومی که دولت با آنها روبه‌رو خواهد بود، بخشی از جامعه است که به دلایل مختلف امید خود را به امکان تغییر شرایط و بهبود اوضاع از دست داده است. این قشر احتمالا کمترین نقش‌آفرینی را در انتخاب رئیس دولت جدید ایفا کرده باشد و عمده افرادی را که در انتخابات شرکت نکرده‌اند پوشش می‌دهد. ... رئیسی پیش از هر تصمیمی باید تاثیر آن تصمیم را بر این ۲ گروه لحاظ کرده و با یک توازن‌بخشی معقول، فعالیت خود را پیگیری کند، به گونه‌ای که نه برای تثبیت رضایت دسته اول، چشم بر دسته دوم ببندد و نه برای همراه ساختن دسته دوم، به شکلی رفتار کند که به دلسردی دسته اول منتهی شود. »

مردم امروز 13 تیر

«شرق» امروز به بررسی «‌ روزگار برزخی اصلاح‌طلبان» پرداخته و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته است: «بن‌بست اصلاح‌طلبی یا احیای اصلاحات؟ این پرسشی است که حالا اصلاح‌طلبان می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ اینکه می‌خواهند تا دو سال یا چهار سال آینده دست روی دست بگذارند و در آستانه اولین انتخابات پیش‌رو، مثلا مجلس 1402، باز‌هم درب احزاب را باز کنند؟ یک تشکل جدید اصلاح‌طلبی خواه با هر نام تازه‌ای که انتخاب می‌کنند، ایجاد کنند و از مردم درخواست رأی کنند و دلخوش به این باشند که با ایجاد یک موج انتخاباتی شاید برنده انتخابات باشند یا مأیوس از رأی مردم یا باز‌هم با دوگانه‌سازی بد و بدتر به مردم تذکر دهند که اگر به ما رأی ندهید، چنین می‌شود و چنان! واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر همین شیوه را پیش گرفتند و هیچ‌گاه تن به نگارش یک مانیفست جامع اصلاح‌طلبی ندادند؛ چه آنکه به گفته برخی اصلا چنین ظرفیتی هم در کسانی که صرفا در اندیشه چگونگی ورود به قدرت یا استمرار قدرت رسمی بودند، وجود نداشت و نظریه‌پردازان اصلاحات هم صرفا بر مفاهیمی کلی مانند آزادی، عدالت، رفع فقر و تبعیض و... پرداختند و هیچ‌گاه کسی نگفت که برای رسیدن به این مفاهیم با درنظرگرفتن وضع سیاسی موجود و همه محدودیت‌هایی که می‌بینیم باید چه سازوکاری در نظر گرفته شود؟ یا اگر به گفته برخی اصلاح‌طلبان لازم است که قانون اساسی اصلاح شود، باید چه اصولی اصلاح‌ شود و اگر آن اصول تغییر کند چه تأثیراتی در شیوه حکمرانی کشور پدید می‌آورد. آنها هیچ‌گاه نسبت دقیق خود را با حاکمیت روشن نکردند؛ به‌نحوی‌که از تندترین اپوزیسیون‌ها تا اصلاح‌طلبانی که اندیشه اصولگرایی دارند، همه اصلاح‌طلب فرض می‌شوند.»

شرق 13 تیر

«کیهان» در تیتر یک خود به یک معضل جدی در روزهای اخیر یعنی وضعیت برق پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «چالش برق در فصل گرما چاره کار؛ همکاری مردم و همت مسئولان» می‌نویسد: «با افزایش بی‌سابقه مصرف برق، احتمال تشدید خاموشی‌ها در کشور افزایش یافته که به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی چاره کار همکاری مردم در مدیریت مصرف و همت مضاعف مسئولان برای تولید بیشتر برق است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده است، سراغ سیاست خارجی و برجام رفته و به نقل از وزیرخارجه روسیه می‌نویسد: «غرب در تلاش است تا برجام جدیدی را به ایران تحمیل کند». در این گزارش آمده است: «آمریکا با شراکت تروئیکای اروپا در پی آن است که در گام اول بدون هیچ هزینه‌ای و به عبارتی بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و در گام بعدی در قالب برجام جدید و یا همان برجام 2 و 3 و...، خسارت محض برجام را به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران از جمله توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای تعمیم دهد. آمریکا با صراحت و رسماً اعلام کرده است که خواستار توقف صنایع موشکی ایران و کنترل حضور کشورمان در منطقه است.»

کیهان 13 تیر

«آفتاب یزد» اما سراغ محیط زیست رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک امروز خود با اشاره به اینکه «همزمان با از بین رفتن اکوسیستم تالاب هورالعظیم و تشنگی گاومیش‌ها و از بین رفتن ماهی‌ها، انتقادها از سازمان محیط زیست شدت گرفته است» و با تیتر «سازمانی علیه محیط زیست!» نوشته است: «قسمت تلخ ماجرا اینجاست که مسئولان امر خشک شدن و نابودی هورالعظیم را می‌بینند اما آن را طبیعی می‌دانند یا توپ را بر زمین دیگری می‌اندازند.»

«آفتاب یزد» که امروز کمتر سیاسی است در گزارشی که تیتر یک کرده نیز به بررسی وضعیت مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران پرداخته و نوشته است: «بازگشت مهاجران افغانستانی از ایران در سال ۲۰۲۰ به رقم بی‌سابقه‌ی ۸۰۰ هزار نفر رسید. این بیشترین میزان بازگشت مهاجران افغانستانی در سالیان اخیر است.در سال‌های اخیر به دلایل شرایط اقتصادی، کاهش سطح درآمد‌ها و کاهش ارزش پول بسیاری از مهاجران افغان از ایران به کشور خود بازگشتند و بحث مهاجرت معکوس مطرح شد.این روزها با توجه به اینکه شرایط افغانستان به دلیل جنگ‌های داخلی این کشور شرایط بسیار خاصی است؛ فرضیه ورود موج جدید مهاجر به کشور ما مطرح می‌شود. از سوی دیگر کشور ما دچار مشکلات فراوان و گسترده‌ای است از کرونا تا بی‌آبی و مشکلات اقتصادی که بخشی از مسائل جامعه ایران هستند. حال با توجه به شرایط خاص افغانستان و امکان مهاجرت افغان‌ها به ایران سوال ما این است که آیا ایران پتانسیل میزبانی از مهاجران را دارد یا خیر؟»

آفتاب یزد 13 تیر

«جوان» عکسی متفاوت را انتخاب و با تیتر «چشم هور روشن!» نوشته است: «در روز‌های اخیر تصاویر زیادی از خشکی گسترده تالاب هورالعظیم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود. انتقادات گسترده فعالان محیط‌زیستی باعث شد تا روز گذشته حقآبه هورالعظیم به طور کامل تأمین شود. بی‌مهری و بی‌تدبیری مسئولان به هورالعظیم، زندگی مردم اطراف این تالاب را با مشکل روبه‌رو کرده‌است.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما به اوضاع و احوال سیستان و بلوچستان پرداخته و با عنوان «سیل تجهیزات پزشکی به‌سوی سیستان و بلوچستان» نوشته است: «روز گذشته طی مراسمی باحضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، محموله ویژه امدادی و اضطراری ضدکرونایی شامل انواع اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان به این استان ارسال شد. محمد مخبر در حاشیه این برنامه گفت: به دنبال اعلام وزارت بهداشت درخصوص آغاز موج جدید شیوع کووید ۱۹ در کشور و اعلام نیاز برای تجهیزات در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان، محموله بسیار ویژه‌ای به ارزش حدودی ۲۰ میلیارد تومان به این منطقه ارسال می‌شود.»

جوان 13 تیر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و به بررسی وضعیت برجام و مذاکرات پرداخته است. اهم اظهارات فرجی راد در این مصاحبه به شرح زیر است:

*نباید اجازه داد مذاکرات وین طولانی شود؛ زیرا عوامل مخرب بر آن اثر منفی خواهند گذاشت.

*بایدن با دولت جدید اسرائیل به توافق رسیده که بدون‌هماهنگی با آمریکا دیگر به ایران حمله نکند و از طرف دیگر آمریکا وعده داده است امتیازهای بیشتری در راستای حفظ امنیت اسرائیل از ایران اخذ کند. آخرین نسل سانتریفیوژها، که ایران توانسته آنها را تولید کند، جمع‌آوری آنها خواسته اصلی اسرائیل است و به نظر می‌رسد در مذاکرات وین در این خصوص نیز اختلاف به‌وجود آمده است.

* عربستان و امارات قطعا امروز در حال هماهنگ‌شدن با اسرائیل هستند و دو سفر اخیر وزیرخارجه اسرائیل به ابوظبی نیز در همین راستا بوده است. روند با این توافقات تغییر کرده است؛ به‌گونه‌ای که بن‌سلمان 3 دور با ایران مذاکره کرده و به مقامات اسرائیل نامه نوشته که باید با ایران برخورد جدی‌تر کرد.

*به‌درستی این احتمال وجود دارد که بار دیگر توافق برجام توسط دولت‌های آتی آمریکا نقض شود. هر چه می‌گذرد انسجام جمهوری‌خواهان در آمریکا بیشتر می‌شود و احتمال آمدن ترامپ یا شخصیت دیگری از جمهوری‌خواهان افزایش می‌یابد. به همین علت حرف ایران درست است و باید تضمینی برای حفظ برجام گرفته شود.

آرمان ملی 13 تیر

«ایران» در تیتر یک امروز خود سخنان رئیس‌جمهور منتخب در دیدار پنج نفر از اعضای دولت دوازدهم را پوشش داده و با پررنگ کردن «هماهنگی تیم اقتصادی دولت جدید برای تحول» نوشت: «امیر سرتیپ حاتمی، کاظم خاوازی و محمدجواد آذری‌جهرمی، محمدباقر نوبخت و اکبر کمیجانی، وزرای دفاع، جهاد و ارتباطات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهوری منتخب، گزارشی از وضعیت و اقدامات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خود را ارائه کردند. ... تاکنون علاوه بر نوبخت و کمیجانی، تعداد دیگری از اعضای ستاد اقتصادی دولت از جمله وزرای نفت، صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهوری منتخب، درباره وضعیت کشور و عملکرد این وزارتخانه‌ها گزارش داده‌اند.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری از افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به کرونا در92 شهر کشور خبر داده و با تیتر «خیز موج قرمز کرونا در پایتخت» نوشته است: «تهران با موج‌آفرینی واریانت دلتا پس از فاصله اندکی از موج چهارم در نهایت از چراغ قرمز کرونا عبور کرد تا در اولین ماه گرم‌ترین فصل سال برای بار پنجم پیک جدیدی را تجربه کند. داده‌های حاصل از اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از کشور به طور رسمی وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر وخامت اوضاع در هفته‌های آینده ماند. هم اکنون تهران و 92 شهرستان دیگر وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند و این مرتبه سویه غالب نیز کرونای دلتا گزارش شده که از استان‌های مرزی و جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان با وضعیت سیاه کرونایی به سمت شهرهای مرکزی و شمال کشور در حرکت است. بر همین اساس بنابر اعلام غلامرضا عباس پاشا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران، از دیروز استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته و بر همین اساس ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز دورکار می‌شوند. از سوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران هم می‌گوید: موج چهارم و پنجم  کرونا در هم ادغام شده و کشور در حال ورود به مرحله سخت‌تری از کروناست همچنین خبرهای نگران کننده‌ای نیز از بیمارستان‌های پایتخت به گوش می‌رسد و خطر تکرار بهار سیاه باز هم مطرح می‌شود. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع ویروس دلتا موجب شد عدد بیماران بدحال از سه روز گذشته یک مرتبه دچار سیر صعودی شود. دیروز تعداد بیماران بدحال به بیش از  3 هزار نفر رسید. کارشناسان هشدار می‌دهند؛ به دلیل شیوع ویروس دلتا که قدرت سرایت‌پذیری آن 60 درصد بیشتر از واریانت بریتانیایی است، شرایط از بهار امسال نیز پیشی خواهد گرفت.»

ایران 13 تیر

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها