بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ فرافکنی به سبک اصلاح‌طلبان/ صدای اعتراض دامداران

کد خبر: 1076769

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ فرافکنی به سبک اصلاح‌طلبان/ صدای اعتراض دامداران

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» امروز یک موضوع پساانتخاباتی را بررسی و عکس یک کرده است. تیتر این گزارش مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلباین شکست خوردند یا کارگزاران سازندگی؟!» در واقع محور اصلی این گزارش است. این گزارش در واقع در پی این است که حساب کارگزاران و دولت روحانی را از اصلاح‌طلبان جدا کرده و این شکست را به گردن نگیرد. برای همین هم می‌نویسد: «پیشتر به صراحت ازعدم توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفتیم و در نوشتاری با عنوان: «مثلث برمودای اصلاح‌طلبان» عوامل این‌عدم توفیق را برشمردیم: حسن روحانی - کلاب هاوس - کارگزاران سازندگی. این روزها باز مصاحبه کرده‌اند و اصلاح‌طلبان را بازنده معرفی کرده‌اند در حالی که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدای قدری نداشتند که شکست و پیروزی معنا داشته باشد این حرف بدان می‌ماند که شخصی ساکن و حاضر در کاشان را در بابلسر جریمه کنند در حالی که او اصلا ماشین ندارد! مرعشی می‌گوید شکست خوردیم و ایرادی هم ندارد. بله ایرادی ندارد اما نگویید اصلاح‌طلبان شکست خوردند بگویید با طناب حسن روحانی به چاه رفتیم نابود شدیم. چرا بند ناف شکست‌ها به اصلاح‌طلبان گره بخورد، بند ناف پیروزی‌ها به هوشیاری و قدرت تحلیل کارگزاران؟!»

آفتاب یزد 8 تیر

«شرق» پیشنهاد تهران برای نشست سه‌جانبه ایران، افغانستان و پاکستان را بهانه کرده و در گزارشی با عنوان «چرا اصولگرایان طالبان را تطهیر می‌کنند؟» که اتفاقا عکس یک هم شده است، می‌نویسد: « از نماینده‌های مجلس تا خطیب سیاسی‌شان و حتی رسانه‌هایشان سعی در تطهیر و تلطیف رفتار این جریان شبه‌نظامی دارند». در ادامه این گزارش البته نشانه‌ای از پاسخ به پرسش مطرح شده نیست و صرفا برخی اظهارنظرها و یا نوشته‌ها در این رابطه شاهد آورده شده است. در ادامه نیز به نقل از عباس عبدی آورده است: «توجیهاتی ازجمله اینکه این طالبان آن طالبان قبلی نیست، بسیار ساده‌لوحانه است. اتفاقا اگر این‌بار تفوق پیدا کنند، خشونت بیشتری علیه دیگران به کار خواهند برد چون خیال‌شان از دخالت دوباره غرب آسوده است. به‌‌علاوه طالبان به‌صراحت اعلام کرده که خواهان تشکیل حکومت اسلامی است، حتی همین ایده هم در تقابل با خواست اصولگرایان است، چون چنین حکومتی دشمن اول خود را حکومت ایران تعریف خواهد کرد و از آنجا که شیعیان را کافر می‌دانند، به سادگی ظلم و ستم و قتل‌عام آنان را آغاز خواهند کرد. از همه بدتر اینکه حاکمیت طالبان موجب عقب‌گرد شدید اقتصاد در افغانستان می‌شود و رواج مواد مخدر و هم‌زمان عمق فقر مردم افغانستان بیشتر می‌شود و این عوارض منفی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت»

شرق 8 تیتر

«اعتماد» در ادامه رویکرد بعد از انتخابات خود که در صفحه یک کمتر از قبل به سیاست می‌پردازد، عکس یک امروزش را به محمدرضا حکیمی، اندیشمند دینی و وصی شریعتی که در بیمارستان بستری شده است، اختصاص داده و با تیتر «فرزانه خراسان» به شرح مختصری از زندگی و سوابق او می‌پردازد.

این روزنامه اصلاح‌طلب البته یک گزارشی سیاسی با تیتر «انتخابات در انتظار روشنگری» را نیز در صفحه یک خود دیده است. اشاره‌اش به اظهارات اخیر مسعود پزشکیان و سیدمصطفی هاشمی‌طبا است که به گفته اعتماد از « تداوم سکوت شورای نگهبان درقبال ابهامات انتخابات» انتقاد می‌کنند.

اعتماد همچنین گزارشی هم از «تجمع و اعتراض دامداران» دارد و خبر می‌دهد که «دامداران معترض سه استان شیرهای خود را به کف خیابان ریختند».

اعتماد 9 تیر

«آرمان ملی» امروز بهروز وثوقی را عکس یک کرده و از تسهیل شرایط بازگشت ایرانیان گزارش می‌دهد. در این گزارش با تیتر «بهروز وثوقی دوباره وطن را می‌بیند؟ -آری! چرا که نه!» آمده است: «سید ابراهیم رئیسی در یکی از مناظره‌های انتخاباتی‌اش از دعوت و بازگشت ایرانیان خارج از کشور و اطمینان دادن به آنها برای سرمایه‌گذاری در وطن خبر داد و این گفته بسیار مودر توجه قرار گرفت، از همان زمان این صحبت‌های رئیس جمهور منتخب برای مردم یک معنی داشت و آن «بازگشت بهروز وثوقی» به ایران بود. حالا این اتفاق بیشتر از هر زمان دیگری با توجه به گفته‌های رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور در شرف رخ دادن است و راه بسته 42 ساله برای بهروز وثوقی که 84 سال سن دارد، می‌تواند باز شود. در جایی که سید مجید حلاج‌زاده، رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور گفت: «با هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان کشور همه هنرمندان، خوانندگان و ورزشکاران خارج از کشور از جمله بهروز وثوقی برای آمدن و ماندن در ایران هیچ مانعی ندارند و بستر بازگشت آنها مهیا شده است.» در این میان بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که بازگشت سرمایه‌های فکری و متخصصان و شهروندان عادی به کشور نیاز به کاهش سختگیری‌ها و سوء‌تفاهم‌ها دارد. پیش از این کم نبوده‌اند مسئولان کشور که وعده باز شدن درها را داده‌اند و حتی با خواهش و دعوت از ایرانیان مهاجر، خواستار بازگشت آنها شده‌اند. اما در عمل آنچه مانع از تسریع یا توقف این روند شده، برخوردهای گزینشی، تهدیدها و سوء‌رفتار با کسانی بوده که تمایل به بازگشت داشته‌اند. پس از 40 سال کسی هنوز نمی‌داند که بسیاری از هنرمندان برای چه از ایران رفته‌اند و مردم از رئیس جمهور منتخب  تقاضا دارند که بسیاری از آنها که جلای وطن کرده‌اند اکثریت‌شان نه با طیب خاطر که از سر ناچاری، به ایران باز گردند. قریب به اتفاق‌شان سال‌های غربت را با درد و مصیبت تحمل کرده‌اند. آنها جز عده‌ای قلیل، بقیه به دنبال یک زندگی آرام و ساده مقیم غربت شده‌اند.»

آرمان ملی 8 تیر

«ایران» برای پوشش دیدار دیروز مقام معظم رهبری با سید ابراهیم رئیسی و دیگر مسئولان قوه قضاییه، عکسی تمام قد از رهبری انتخاب کرده و برای تیتر نه به آن بخش از سخنانشان که انتخابات اخیر را حماسه خواندند، توجه کرده است.

این روزنامه دولتی گفت‌وگویی نیز دارد با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر فعلی که در آخرین روزهای کار خود به سر می‌برد. او می‌گوید: «مدیریت شهری را در شرایط شفاف و باثبات تحویل می‌دهیم» اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

*نگرانی در بخشی از جامعه و کارشناسان وجود دارد که سیاست‌های صیانتی این دوره مدیریت شهری که تحقق منویات رهبرانقلاب در مورد حفظ حریم شهر، حفظ محیط‌زیست و فضای سبز و پایبندی به طرح تفصیلی بود، در دوره جدید با چالش مواجه شود که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

*تعداد اتوبوس‌های تهران در حال حاضر حدود نصف میزان پیش‌بینی شده در برنامه است و این تعداد موجود هم اکثراً فرسوده شده‌اند، در مترو نیز با وجود بهره‌برداری از سه خط در سال‌های اخیر واگن و تجهیزات لازم برای این خطوط تأمین نشده و در واقع متروی تهران با نصف ظرفیت خود کار می‌کند، بنابراین برای حل مسأله آلودگی هوا و ترافیک و تأمین آسایش عمومی، مهم‌ترین اولویت تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

*نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری، حلقه مفقوده شوراست ... اگر شورای ششم می‌خواهد تأثیرگذاری نقش خود را در اداره شهر حفظ کند حتماً باید به‌دنبال نظارت مؤثر و ابزارهای آن نظیر دیوان محاسبات شهری باشد یا می‌تواند در زمینه تعیین تیم مدیریتی ارشد شهرداری در سطح معاونین، مشابه وزرا در مجلس، از شورا رأی اعتماد بگیرد.

ایران 8 تیر

«وطن امروز» تصویر بزرگی از دیدار دیروز رهبری با رئیس و مسئولان دستگاه قضا را عکس یک و بر آن بخش از سخنان رهبری تاکید کرده که انتخابات را حماسه دانستند. این روزنامه اصولگرا گزارش دیگری دارد «از خلق بی‌سابقه‌ترین بدهی دولت نسبت به نهادهای اقتصادی پس از انقلاب» که با تیتر «بدهی، تنها میراث روحانی!» منتشر شده و آورده است: «حداقل میزان بدهی به بار‌آمده در دولت‌های روحانی ۹۸۶ هزار میلیارد تومان است».

وطن امروز در گزارش دیگری نیز به «بررسی وضعیت اقتصادی لبنان و مبادلات تجاری برد - برد ایران با این کشور» پرداخته است. بهانه گزارش نیز ماجرای ارسال سوخت به لبنان است که اتفاقا در روزهای گذشته و بعد از توییت سفارت ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز با انتشار تصویری از یک نفتکش ایرانی در صفحه توئیتر خود نوشت: «رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بیروت بی‌نیاز از حرف‌های بی‌ارزش سفیر آمریکاست. سفیر آمریکا نباید در روابط برادرانه ۲ کشور و ۲ ملت ایران و لبنان دخالت کند». دورتی شی، سفیر آمریکا در بیروت پیش‌تر در مصاحبه‌ای مدعی شده بود واردات از ایران راه‌حل مناسبی برای بحران سوخت در لبنان نیست و ایران از این طریق می‌خواهد سیاست‌های خود در لبنان و منطقه را پیش ببرد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اما در سخنرانی اخیر خود در رابطه با بحران‌های داخلی لبنان بویژه بحران سوخت در این کشور بار دیگر با تکرار پیشنهاد خود برای تامین سوخت از ایران و پرداخت با پول ملی لبنان گفت: اگر حکومت لبنان نمی‌تواند بنزین و گازوئیل را تأمین کند، سراغ ایران خواهیم رفت. دبیرکل حزب‌الله با اشاره به ادعاهای آمریکا و عربستان مبنی بر کمک به لبنان گفت: «چند سال پیش آمریکا اعلام کرد که 10 میلیون دلار به لبنان می‌دهد. آیا کسی چیزی از این 10 میلیون را صرف مردم لبنان کرد؟ عربستان نیز قبلا گفت چند میلیون دلار در لبنان هزینه کرده، شما بگویید این میلیون‌ها دلار کجا رفته است؟» روز دوشنبه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره پهلو گرفتن نفتکش‌های ایرانی در لبنان گفت: البته نفتکشی اعزام نشده و توئیت سفارت پاسخی به اظهارات مطرح‌شده برخی افراد بوده است. جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت لبنان است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.»

وطن امروز 9 تیر

«کیهان» نیز دیدار رهبری و مسئولان قضایی را تیتر یک کرده است اما به جای انتخابات آن بخشی از سخنان ایشان را برگزید که به تعریف از عملکرد قوه قضاییه تحت مدیریت ابراهیم رئیسی پرداخته و گفتند که «آقای رئیسی امید مردم را به دستگاه قضایی احیاء کرد».

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود نیز به نقل رویترز نوشته که «احیای برجام دستاوردی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت». در این گزارش آمده است: «مؤسسه بین‌المللی دارایی (IIF) اعلام کرد: احیای برجام دستاورد چندانی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت و با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای رشد اقتصادی ایران در حد بسیار پایینی خواهد بود.»

کیهان در گزارش دیگری به نقل از فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا از «آماده‌باش پایتخت در برابر موج پنجم کرونا» خبر داده و نوشته است: «زالی تاکید کرد: افزایش نظارت‌ها، تدوین پروتکل‌های بهداشتی، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و واکسیناسیون از مهم‌ترین فاکتورهای کاهش ابتلا به کروناویروس است که همه این موارد در نظر گرفته شده و با توجه به احتمال خیز پنجم آماده‌باش برای شبکه درمان اعلام شده است.»

کیهان 8 تیر

«جوان» تقریبا تمام صفحه نخست امروز خود را به تصویری از دیدار روزگذشته مقام معظم رهبری با ابراهیم رئیسی و همکارانش در قوه قضاییه اختصاص داده است و برای تیتر نیز به جای حرف‌های انتخاباتی آن بخشی که تعریف از رئیسی و عملکردش در دستگاه قضا بود را برگزیده است. 

این روزنامه اصولگرا سخنان دیروز رهبری را با تیتر «آقای رئیسی اعتماد مردم را زنده کرد» پوشش داده است. 

جوان در گزارش دیگری نیز به واکنش حشدالشعبی به حملات آمریکایی‌ها پرداخته و با عنوان «حشدالشعبی: از امریکا انتقام می‌گیریم» نوشته است: «والی ساعت یک بامداد دو شنبه جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ امریکایی با دستور مستقیم جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به مواضع حشدالشعبی در منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق حمله کردند. در این شبیخون شبانه، بر اساس گزارش پایگاه خبری النجبا چهار نفر از تیپ ۱۴ الحشد و گردان‌های سیدالشهدا شهید شدند. خبرگزاری سانا از خسارات مادی به منازل مسکونی و غیرنظامی خبر داده و گفته که یک کودک شهید و سه تن زخمی شده‌اند. وزارت دفاع امریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله تأیید کرده که جنگنده‌های امریکا به دستور «جو بایدن» حملات دقیقی را به مناطقی در البوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داده‌اند. وزارت دفاع امریکا همچنین گفته انبار‌های سلاح نیرو‌های مقاومت عراق را بمباران کرده و این حمله را در حمایت از نظامیان امریکایی مستقر در عراق انجام داده است ... گروه‌های مقاومت عراقی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که در برابر حضور نیرو‌های امریکایی در عراق سکوت نمی‌کنند و انتقام خواهند گرفت. »

جوان 8 تیر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها