صف تدبیر و امید

کد خبر: 1056611

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

صف تدبیر و امید

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» میزگردی برگزار کرده با حضور ابراهیم متقی، کوروش احمدی و جاوید قربان‌اوغلی درباره احیای برجام و به این نتیجه رسیده که «‌برجام کهنه قابل احیا نیست».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین « تأیید 31 سال حبس برای اکبر طبری در شعبه اول دیوان عالی کشور» را با عنوان «عاقبت طبری» تیتر یک کرده و نوشته است: « با توجه به جزئیات حکم روزهای سختی در انتظار طبری خواهد بود که این روزها برای رهایی از مجازات به ارسال فایل صوتی به رسانه‌های بیگانه نیز روی آورده بود.»

شرق همچنین گفت‌وگویی دارد با محمد نعیمی‌پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت. اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

* انتخاب بین بد و بدتر را توصیه نمی‌کنم.

* ائتلافی برای انتخاب آقای روحانی در 92 و 96 صورت نگرفت؛ در واقع با آقای روحانی مذاکره‌ای برای چینش کابینه‌ای از اصلاح‌طلبان صورت نگرفته که اسم آن را ائتلاف بگذاریم.

* من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی آلترناتیوی ندارد و نه‌تنها براندازان بسیار سرسخت بلکه بسیاری از کشور‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که چشم‌پوشی از جمهوری اسلامی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست پس تا اطلاع ثانوی مردم از گروه‌های درون نظام استقبال و در انتخابات شرکت می‌کنند.

* من معتقدم اگر کسی از طرف اصلاح‌طلبان بخواهد به مردم معرفی شود، باید سوابق اصلاح‌طلبی روشنی داشته باشد؛ در عین حال باید شخصیتی باشد که حساسیت و نگرانی در حاکمیت ایجاد نکند.

* آقای عارف مختار هستند که مستقل یا با حمایت اصلاح‌طلبان وارد صحنه شوند. تا آنجایی که من اطلاع دارم، آقای ظریف موافق حضور در انتخابات نیستند. سیاست قابل پیش‎بینی نیست، منتها من فکر می‌کنم آقای ظریف به صحنه نخواهند آمد و آقای عارف هم بدون اصلاح‌طلبان موفقیتی کسب نخواهند کرد.

شرق 26 اسفند

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با رضا اردکانیان وزیر نیرو که با عنوان « تمرکز گرایی سم حکمرانی» منتشر و عکس یک شده است. وی در  این گفت‌وگو تاکید می‌کند که «ما فاصله چشم‌گیری با واقعیت امروز جهان داریم. ساختارهای ما از حدود صد سال پیش به عنوان دولت مدرن وارد ایران شد. کسانی که دو، سه روز به سفرهای خارج از کشور می‌روند را تصور کنید. به سرعت و عجله خریدی می‌کنند و مجال بررسی اینکه این کالایی که خریدند چه تجهیزات جانبی و تکمیلی‌ای دارد را ندارند. وقتی از سفر برمی‌گردند، می‌بینند آن کالا آن‌طورکه انتظار دارند کار نمی‌کند، بعد متوجه می‌شوند آن خرید الحاقاتی نیاز داشته که آن الحاقات همراه خریدشان نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به توصیه‌های خانم کارشناس در رسانه ملی که این روزها در فضای مجازی می‌چرخد و موجی از انتقادات را برمی‌انگیزد، پرداخته است. همان که می‌گوید میوه و مرغ و ... نخورید و انتظارات را پایین آورید! «اعتماد» با عنوان « توصیه خطرناک صداو سیما برای مقابله با گرانی ها» می‌نویسد: « آنچه در ادبیات اقتصادی و محافل مختلف به عنوان راهکاری برای مقابله با گرانی مطرح می‌شود؛ نخوردن و نخریدن تنها به بدتر شدن شرایط و افزایش شیب قیمتی کالاها انجامیده است. به عنوان مثال و با استناد به گزارش‌های مرکز آمار، متوسط هزینه خانورا شهری در سال 90 حدود 13 میلیون تومان بود که در سال 98 به 47 میلیون تومان افزایش یافت؛ 261 درصد جهش. هر چند عمده این هزینه‌ها برای خوراکی و مسکن بوده به گونه‌ای که در سال 98، 61 درصد هزینه‌ها مربوط به این دو گروه کالا بوده است. اما نکته نگران‌کننده‌تر سهم دو درصدی گروه کالایی تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک آن را به‌طور کلی از سبد مصرفی خانواده‌ها حذف کند. در این صورت هر درآمدی مستقیما به کالاهایی ختم می‌شود که جزو نیازهای اولیه افراد است.»

اعتماد 26 اسفند

«آرمان ملی» در تیتر یک خود با عنوان « بازهم شائبه واکسن بی نوبت!» می‌نویسد: « پس از اینکه در روز 18 اسفند امسال، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که برخی از بستگان تعدادی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز یک واکسیناسیون بدون نوبت واکسن کرونا دریافت کردند و مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز آن را تایید کرد و گفت: «اگر چنین اتفاقی در هر جایی رخ داده باشد، به نظر من سوء مدیریت است.» طی روزهای گذشته انتشار گزارش و تصاویر تزریق‌‌های خارج از اولویت از جمله به برخی از مسئولان شهرداری حاشیه‌ساز شده است. پس از آنکه طی روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی تصاویری از تزریق واکسن به افراد شاغل شهرداری تهران منتشر و آن را تحت عنوان تزریق به تطهیرگران بهشت زهرا عنوان کردند، روز دوشنبه روابط عمومی سازمان بهشت زهرا طی واکنشی فرد مورد نظر را مشاور این سازمان معرفی کرد. این در حالی است که برخی از کانال‌های خبری اعلام کرده بودند که در زمینه تزریق‌ها در بهشت زهرا شائبه‌هایی در زمینه قرار گرفتن نام افراد غیرمرتبط و با استفاده از رفاقت و رابطه ایجاد شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگوی دارد با بهمن صالحی‌جاوید، دبیرکلانجمن صادرکنندگان که معتقد است «مردم هزینه دولت منفعل را می‌پردازند».

آرمان ملی 26 اسفند

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به افتتاح خط تولید واکسن برکت با ظرفیت 3 میلیون دوز در ماه اختصاص داده و با تیتر «خرداد 1400 همه علیه ویروس» به نقل از رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نوشته است: «واکسیناسیون عمومی خرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود».

این روزنامه اصولگرا همچنین «انتقاد قالیباف از دولت به‌خاطر ناتوانی در تنظیم بازار اقلام اساسی» را با تیتر «صف مرغ و ضعف مدیریت» در صفحه نخست خود پوشش و از «احضار وزرای جهاد کشاورزی و صمت به دادسرای دیوان محاسبات» خبر داده است.

«فوتبال در چاه بی‌تدبیری» عنوان گزارشی دیگری است از «وقتی وزارت ورزش تقصیرها را نمی‌پذیرد و همه را گردن تحریم‌ها می‌اندازد».

وطن امروز 26 اسفند

«کیهان» تیتر یک امروز خود را اختصاص داده به گزارشی مستند از اقتصاد کشور در سالی که گذشت و با طرح این پرسش که «دولت در مدیریت اقتصاد چه نمره‌ای می‌گیرد؟» می‌نویسد: « اینکه بورس در ابتدا و انتهای سالی که گذشت چه بود و چه شد را بر اساس معیارهای متفاوتی می‌توان سنجید. یکی از این سنجه‌های نه چندان دقیق ولی بسیار مورد رجوع، شاخص کل بازار اوراق بهادار تهران است. ... اوضاع بازار کالاهای معیشتی اعم از خوراک، پوشاک و مسکن بدترین شرایط در سال‌های پس از پیروزی انقلاب را دارد. البته دلیل این امر آنچنان به کرونا و تحریم‌ها مربوط نیست بلکه به‌دلیل بی‌تدبیری و گرفتار شدن دولت در جنگ روانی خودساخته‌ای است که با هدف حقنه کردن سیاست شکست‌خورده برجامی به مردم از راه فشار اقتصادی براه انداخته و اکنون در حال غرق شدن در همان گرداب خودساخته است. ... قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق مختلف تهران نیز نسبت به یک‌سال گذشته از هشت الی 40 میلیون تومان به 30 الی 100 میلیون افزایش یافته است. این در حالیست که طی این یک‌سال گذشته حقوق کارگران، هیچ افزایشی نداشته است. ... بازار خودرو هم در سال جاری شاهد رکوردشکنی‌های عجیبی بود تا حدی که قیمت پراید که در 31 فروردین امسال 68 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شده بود در اسفندماه با افزایش بیش از 95 درصدی به 128 میلیون تومان رسید. این وضعیت درباره سایر خودروهای داخلی و خارجی نیز رخ داد. ... همچنین متوسـط قیمـت فـروش یـک سـکه تمـام بهـار آزادی طـرح جدیـد در بازار آزاد شهر تهران در دی‌ماه امسال115/286/000 ریال بود که در مقایسه با نسبت به ماه مشابه سال قبل 142/4درصد افزایش نشان می‌دهد.»

کیهان 26 اسفند

«جوان» نیز رونمایی از شهر موشکی جدید سپاه را در صفحه نخست خود پوشش داده و با عنوان « اوج اقتدار دریایی با شهر موشکی سپاه» می‌نویسد: « منطق ایجاد بازدارندگی مقابل تهاجم دشمن به قدری قوی است که هیچ انسان عاقلی در دنیا را نمی‌توان یافت که خدشه‌ای به آن وارد سازد. ... همین تجربه تلخ و البته آموزنده، به رغم تحریم‌های تسلیحاتی شرق و غرب علیه کشورمان، جوانان و اندیشمندان ایران اسلامی در نیرو‌های مسلح را به اتخاذ این راهبرد و استراتژی رهنمون کرد که برای مقابله با دشمن باید قوی بود. قدرتی که بتواند اندیشه اقدام نظامی علیه کشور را برای همیشه از دستور کار دشمنان خارج کند.این مهم خیلی زود از ایده به فعل تبدیل شد و بزرگانی مانند تهرانی مقدم با بهره گیری از توان و فکر اندیشمندان جوان کشورمان بومی‌سازی و توانمند سازی تجهیزات دفاعی خصوصاً در حوزه موشکی را در دستور کار قرار دادند و نهالی که با دستان تهرانی مقدم‌ها کاشته شد، اکنون به درختی پرتوان تبدیل شده است و فرزندان ملت در نیرو‌های مسلح اکنون به حدی از بازدارندگی دفاعی رسیده‌اند که حتی دشمنان نظام اسلامی را هم به حیرت واداشته و آن‌ها «اقدام نظامی» را سال‌هاست از روی میز خود برداشته‌اند. ساقط کردن پیشرفته‌ترین پهپاد متجاوز امریکایی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس و همچنین حمله موشکی سپاه به پایگاه امریکایی عین الاسد در عراق در واکنش به ترور ناجوانمردانه سردار مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه‌ای از همین اقتدار دفاعی است که هیمنه امریکا در منطقه و جهان را به چالش کشید.»

جوان 26 اسفند

«ایران» ظریف را به خاطر اظهاراتش در در نشست «نوروز ۱۴۰۰ ، نوروز دوستی» که گفته بود « سرمای کرونا و تحریم در آستانه زوال است» عکس یک کرده است. این روزنامه که بیشتر به بازتاب سخنان دولتی‌ها اختصاص دارد در تیتر یک خود نیز اظهارات دیروز حسن روحانی درباره ضرورت شفاف‌سازی در روند واکسیناسیون را مورد تاکید قرار داده است. 

این روزنامه دولتی همچنین در صفحه یک امروز خود پاسخ روابط عمومی مجلس به گزارش خود درباره لایحه بودجه 1400 را با عنوان «ایرادات شورای نگهبان به بودجه 20 مورد بود، نه 120 مورد» منتشر کرده است.

« لزوم همیاری عمومی در تأمین حق بر مسکن» نیز عنوان یادداشتی است که لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیسی جمهور برای ایران نوشته است. وی در این یادداشت به وظایف دولت در قانون اساسی اشاره کرده و می‌نویسد: « ولی همه می‌دانیم که امکانات محدود است و تأمین همه نیازها توسط دولت نامقدور. رسیدن به سطحی از رفاه که در آن نیازهای اساسی همه مردم تأمین شود، کاری نیست که دولت به تنهایی از عهده آن برآید. این هدف مهم تنها با همیاری دولت و ملت قابل تحصیل است. از همین رو، همه آنان که با لطف خداوند از نعمت رفاه برخوردارند باید به یاری دیگر هموطنان برخیزند. خانه‌ها و آپارتمان‌های اضافی خود را به قیمت منصفانه اجاره دهند. مطابق آمار تعداد خانه‌های خالی برای پاسخگویی به نیازهای افراد فاقد مسکن کافی است تنها لازم است با حس نوعدوستی و دیگرخواهی، از بی‌استفاده رها کردن آنها پرهیز کرد و با قناعت به اجاره‌بهای منصفانه، هم مالکان این املاک از بهای آن بهره‌مند شوند و هم آنان که به دنبال یافتن محل سکونت هستند، ناامید نشده و ازاین خانه‌های معطل مانده به بهای معقول و منصفانه منفعت ببرند.»

ایران 26 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها