خبر به روایت «فردا»

خیز فسادستیزی / حاتم بخشی در شهرداری /بحران‌های خاموش

کد خبر: 1080196

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خیز فسادستیزی / حاتم بخشی در شهرداری /بحران‌های خاموش

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» که از دیروز با کاهش تعداد صفحات سیاسی و اخراج دسته‌جمعی خبرنگاران سیاسی خود خبرساز شده و مورد نقد قرار گرفته است، در صفحه نخست امروز خود نیز کمتر سیاسی است. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را به «حریق در دومین بیمارستان عراق» اختصاص داده و می‌پرسد: «انفجار کپسول اکسیژن برای دومین بار؛ آیا این حوادث غیرعمد است ؟»

این روزنامه همچنین گفت‌وگویی دارد با مهدی ذاکریان، دانشیار عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی، که می‌گوید «مسوولان به مردم بگویند چرا تحریم‌ها رفع نمی‌شوند». اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* واکنش قانونی و حقوقی که ایران انجام داد در جامعه بین‌المللی صحیح و منجر به تایید اعتبار ایران در نظام بین‌الملل شد.

*  اگر تلاش‌های دیپلماتیک انجام نمی‌شد، پیگیری‌های حقوقی رخ نمی‌داد، نامه‌نگاری‌ها و جلسات و رفت و آمدها روی نمی‌داد، در تله و دامی می‌افتادیم که اسراییل، سعودی و دشمنان ایران در دنیا دنبال آن بودند. با اجرای چنین سیاستی بهره‌برداری از منافع ملی ما در جامعه بین‌المللی به سمت صفر میل می‌کرد.

 *مانع برای پذیرش نتیجه مذاکرات وین جایی در میان نهادهای ارشد سیاستگذاری کشور وجود دارد که باید این نهادها برای مردم توضیح دهند که به چه دلیلی در صورت وجود این امتیاز و این امکان که زانوی تحریم‌ها از گردن‌شان برداشته‌شود، چرا تاخیر و تعلل رخ می‌دهد؟  آیا به خاطر تامل برای مستقر شدن دولت منتخب است؟

اعتماد 23 تیر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «رئیسی قبل از تشکیل دولت مبارزه با فساد را کلید زد» آورده است: «رئیس‌جمهور منتخب در دیدار با روسای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی با بیان اینکه « انتظار مردم از دولت جدید ریشه‌کنی فساد است» گفت: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکارهای موثر اجرایی پیشنهاد کنید.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «حاتم‌بخشی شهرداری تهران به جای رسیدگی به مشکلات کلان‌شهری» نوشته است: «در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد که شهرداری تهران برای برخی پروژه‌ها و برنامه‌های غیر ضروری هزینه‌های کلانی از جیب مردم پرداخت کرده است. از جمله این موارد که بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران قرار گرفته است، می‌توان به پرداخت 338 میلیون تومانی به کمیسیون ملی یونسکو برای «ثبت تهران به عنوان شهر یادگیرنده»، یا « نمایش‌نامه‌خوانی آنلاین توسط عباس جمشیدی‌فر» که آن هم 326 میلیون تومان از جیب شهرداری بر باد داده است اشاره کرد. تعیین قیمت‌های گزاف -آن هم آنطور که اعلام شده بدون تشریفات اداری و مناقصه- برای برخی پروژه‌های بعضا کوچک مانند شعرخوانی و کارهای فانتزی و غیر اولویت‌دار دیگر از طرف شهرداری تهران، ذهن بسیاری از شهروندان را در‌گیر کرده است، چراکه در شرایط این روزهای شهر تهران به خصوص با وجود سیستم فرسوده و توسعه نیافته ناوگان حمل‌ونقل شهری و بحران کرونا، مدیران شهرداری دائم از نبودن بودجه نالان هستند و فریاد سر می‌دهند و در سویی دیگر با بریز و بپاش در قراردادهایی کاملا نامأنوس برای شهروندان آن هم با روش‌های قیمت‌گذاری خاص و مختص به شهرداری تهران، به قول خودشان سعی در شادمان کردن و انعطاف پذیر‌تر کردن محیط شهر و فضای زندگی شهروندان دارند.»

کیهان  تیر

«شرق» رئیسی را عکس یک کرده و چند گزارش حول محور وی دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «چالش جدی رئیسی در ۱۰۰ روز اول» نوشته است: «رئیسی اگر نتواند در آغاز پاسخ مثبتی به جامعه بفرستد با مشکل ‌ روبه‌رو می‌شود»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز نسبت اصلاح‌طلبان با رئیسی را بررسی کرده و با طرح سه راهی «سه راهی اصلاح‌طلبان؛ انتقاد محض، تعامل انتقادی یا تعامل منفعل؟» می‌نویسد: «بخشی از اصلاح‌طلبان بی‌میل نیستند که صرفا منقد رئیسی نباشند و با او از در تعامل وارد شوند تا هم به صفت فردی برای همیشه از چارچوب سیاست رسمی بیرون رانده نشوند و امید داشته باشند که باز هم می‌توانند وارد قدرت شوند و احیانا به سرنوشت نهضت آزادی دچار نشوند و هم با نگاهی خوش‌بینانه دولت رئیسی را به سمت اهداف اصلاح‌طلبانه خود سوق دهند و برای مثال با ارائه نقطه‌نظرات خود به دولت، رئیسی را مجاب کنند که دیپلماسی پرتنش به نفع کشور نیست یا به‌رسمیت‌شناختن آزادی‌های مشروع مرّ قانون اساسی است. حالا ممکن است این شیوه تعامل‌گونه دو صورت داشته باشد؛ نخست تعامل منفعل و دوم تعامل انتقادی. تعامل منفعل یعنی اصلاح‌طلبان رسما به نیروهای حامی رئیسی تبدیل شوند و گویی که نامزد خود وارد پاستور شده است و تعامل انتقادی هم به معنای آن است که گرچه سعی می‌کنند مسیر دولت را برای بهبود شرایط فراهم کنند اما اگر نقصی در عملکرد دولت دیدند یا رویکردی مشاهده کردند که خلاف اهداف اصلاح‌طلبانه است، دولت را در معرض نقد قرار دهند.»

شرق  تیر

«وطن‌امروز» در ششمین سالگرد امضای برجام تبعات اقتصادی و سیاسی این توافق را بررسی کرده و در تیتر یک خود با عنوان «افیون برجام» نوشته که «برجام دستاورد پایداری در حوزه اقتصاد نداشت و حرکت کشور برای اصلاحات ساختاری اقتصاد و حل مشکلات معیشتی را معطل گذاشت».

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «جلسه‌ای علیه فساد» دیدار رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی کشور با رئیس‌جمهور منتخب که دیروز برگزار شد را پوشش داده و نوشته است: «سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، نخستین جلسه کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، بر اساس آسیب‌‌شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزدای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد کنند.»

«ازدواج بدون تجملات» اما عنوان گزارش دیگری است که این روزنامه اصولگرا برای پاسخ به این سوال که «دلیل رشد آمار ازدواج از زمان شیوع کرونا در کشور چیست؟» نوشته است.

وطن امروز 23 تیر

«آفتاب یزد» عکس یک خود را به گزارشی درباره وضعیت مترو و حوادث تلخی که در آن رخ می‌دهد، اختصاص داده و با طرح این سوال که «جان انسان‌ها برای مترو ارزش دارد؟» می‌نویسد: «خودکشی در مترو یکی از بزرگترین معضلاتی است که در دو دهه اخیر کشور ما با آن مواجه شده است، موضوعی که شاید برای خیلی از کشورها نیز وجود داشته اما با تدابیر مسئولانه رفع شده است. در کشور ما اما در بر همان پاشنه می‌چرخد و همچنان اولین گزینه برای خیلی‌ها که از زندگی نا امید هستند خودکشی در مترو است. این در حالی است که مسئولان هیچ‌گاه مسئولیت این قبیل اتفاقات را به گردن نمی‌گیرند و سالهاست که علی‌رغم پیشنهادات بی‌شمار برای جلوگیری از این قبیل مرگ و میرها، هزینه‌های بالا و نبود بودجه را دستاویزی برای توجیه سهل انگاری‌های خود قرار داده‌اند و باید گفت آنچه در متروی تهران وجود ندارد مدیریت در این مورد فوق است نمونه‌هایی از حوادثی که می‌شد جلوی آن تا حدی گرفته شود و اقدامی در جهت جلوگیری از آن نشد را می‌آوریم تا شاید مدیران مترو به خود آیند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز قمه کشی دختر اصفهانی و بی‌ادبی وزیر بهداشت را به هم ربط داده و می‌پرسد: «وقتی مسئولینی که باید الگو باشند الفاظ زشت به کار می‌برند از جامعه چه انتظاری است؟»

آفتاب یزد در گزارش دیگری نیز نسخه جدید «کیهان» یعنی «ایجاد سختگیری اجتماعی برای مجردها!» را مورد نقد قرار داده و نوشته است: « این پیشنهادات دست و دلبازانه کیهان برای پول خرج کردن در حالی مطرح می‌شود که همین روزنامه دو روز پیش با افزایش حقوق بازنشستگان مخالفت کرده بود. حال پیشنهادات کیهان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است. ... یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «در آب و برق و مسکن و شغل برای جمعیت فعلی درمانده اید، و حالا میخواهید جمعیت را افزایش بدهید؟» یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مثلا قرار است چه سختگیری در حقشان بشود که بسوی ازدواج کشیده شوند. نکند می‌خواهید من‌بعد از ورود جوانان مجرد به اماکن عمومی جلوگیری کنید ویا برلباس آن‌ها علامت خاصی نصب کنید؟ جوان اگر برایش شرایط فراهم باشد بیش از مسئولینی که برایش طرح وبرنامه دارند تمایل به ازدواج وبقای نسل دارد».

آفتاب یزد  تیر

«جوان» در عکس یک خود با عنوان «حمله پیش از موعد رئیسی به فساد» نوشته است: «گام نخست رئیس‌جمهور منتخب برای تدوین راهکار‌های اصلاح بستر‌های فسادزا در دولت، روز گذشته با دعوت از رؤسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور برداشته شد. آیت‌الله رئیسی به فاصله کمتر از ۲۰ روز تا استقرار در پاستور مسئولان دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی را فراخواند تا به وعده‌ای که به مردم برای خشکاندن ریشه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی داده است عمل کند جلسه دیروز را می‌توان حمله پیش‌دستانه رئیس‌جمهور منتخب به فساد تعبیر کرد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری نیز از « رشد ۴ برابری تزریق واکسن در ۲۴ ساعت» نوشته و آورده است: «ویروس دلتا در بیش از ۲۵ استان کشور در حال تاخت و تاز است، اما وضعیت برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان و هرمزگان نسبت به بقیه کشور وخیم‌تر است. همین مسئله هم موجب شد تا پس از تشکیل کمیته ویژه و تعیین نماینده ویژه از سوی وزیر برای حل بحران این استان این بار وزیر بهداشت شخصاً برای بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز اقدام کند. ماحصل حضور وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان هم دستور وی برای درمان رایگان بیماران کرونایی در این استان بود. آخرین خبر‌ها در رابطه با واکسیناسیون کرونا اینکه با تأمین واکسن‌های داخلی و خارجی روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته و با تزریق ۲۱۴ هزار و ۱۱۱ دوز تزریق واکسن در در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، آمار واکسیناسیون نسبت به روز‌های گذشته از افزایش چهار برابری را تجربه کرد. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به روز سه‌شنبه، ۲۲هزار و ۷۵۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۶۶ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.»

جوان  تیر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از « بحران خاموش اجاره بها» گفته و آورده است: « آمار اعلامی از سوی بانـک‌مرکزی نشان می‌دهد در خرداد امـسال در فقط در شهر تهران 34 درصد و در کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهـرها 15 درصد به اجاره‌بهای مسکــن اضافه شده است. این میــزان 36 درصد بیشتر میزان اجاره‌بهایی است که مستاجران در خرداد سال گذشته متقبل شدند. این آمار به‌وضــوح نشــان می‌دهد که حـوزه اجاره‌بها رها شــده و هیچ سیـاست و نگرش و دستــورالعملی هم از ســوی دولت، مجلس و وزارت راه‌وشهرســازی در این حـوزه موثر نبوده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب برای تیتر یک خود نیز عکسی از ظریف را برگزیده و با عنوان « مدال گاندو٢ برای ظریف!» نوشته است: « همزمانی آغاز دولت رئیسی با پخش سریال گاندوی2 را می‌توان از چند جهت مورد ارزیابی قرار داد. نخست اینکه به دولت رئیسی هشدار داده شود اگر مسیری غیر از مسیر مورد نظر دلواپسان را پیش گیرد، گاندوهای دیگر هم علیه آنها ساخته خواهد شد؛ مانند گاندوی 1 و 2 که علیه ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ساخته شود. وزیر امور خارجه دولت روحانی بارها به انتقاد از ساخت گاندو پرداخته است. ... پیام دیگر پخش گاندوی2 در مردادماه می‌تواند به نوعی القای پیروزی سازندگان و افراد پشت‌پرده گاندو بر ظریف و تیم مذاکره‌کننده او باشد. ... باید در نظر داشت همفکران ســازندگان گانــدوی 2 ایــن روزهــا درصــدد عقده‌گشایی هستند، چر‌اکه می‌دانند ظریف رفتنی است و تیم مذاکره‌کننده تغییر خواهد کرد. بنابراین آنچه در جهت تخریب می‌نویسند و می‌گویند اثربخش نیست.»

آرمان ملی  تیر

«ایران» از شمارش معکوس افتتاح رسمی پروژه «گوره -جاسک» خبر می‌دهد و در تیتر یک امروز خود با عنوان «صادرات نفت از شرق تنگه هرمز» به نقل از تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) که این شرکت بازوی اجرایی شرکت ملی نفت در بخش خشکی طرح بوده، می‌نویسد: « پیشرفت طرح اکنون در حدود 84درصد است. احداث خط لوله کامل شده و مرکز انتقال نفت شماره دو که در فاز اول مد نظر بود، برای ایجاد ظرفیت روزانه 300 هزار بشکه نفت تکمیل شده است. از اوایل خردادماه تزریق نفت را به خط لوله شروع کردیم و نفت الان در حدود 200 کیلومتری جاسک است. امیدواریم ظرف روزهای آینده نفت به بندرگاه جاسک برسد و طرح آماده بهره‌برداری در فاز نخست خود است.

اعتبار طرح معادل 2 میلیارد دلار است؛ بخش قابل توجهی از این میزان سرمایه‌گذاری انجام شده و قطعاً هزینه تمام شده صرفه‌جویی قابل توجهی را نسبت به اعتبار مصوب خواهد داشت.»

این روزنامه دولتی عکس یک امروز خود را نیز به گزارش حول محور دلتا و واکسیناسیون اختصاص داده و با عنوان «جدال واکسن با دلتا» نوشته است: « تا ظهر دیروز تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور از ۲۰۰ هزار دوز عبور کرد و تا شب گذشته رکورد جدیدی ثبت شد. مسئولان وزارت بهداشت در تلاشند تا دو روز آینده به روزی 400 تا 500 هزار دوز تزریق واکسن که پیش‌بینی کرده بودند، برسند. هفته آینده هم حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن وارد ایران می‌شود. فردا هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و در مجموع برآورد ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در این هفته و هفته آینده ۷ میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد. علاوه بر آن از هفته اول مردادماه هر هفته یک میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت به وزارت بهداشت تحویل خواهد شد.اما 9/2 میلیون دوز واکسن را ژاپن به ایران اهدا می‌کند. وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرده که کشورش قصد دارد تعدادی واکسن آسترازنکا به ایران و چند کشور دیگر اهدا کند.»

ایران  تیر

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها