یادداشت یاسر حیدری برای «فردا»؛

آیا تصمیم مجلس در زمستان 1399 درست بود؟

کد خبر: 1082166

به سال 1394 باز میگردیم دورانی که برجام امضا شد به امید گشایش های عمیق اقتصادی و به قول معاون وقت رییس جمهور حرکت قطار اقتصاد کشور در مسیر درست که نتیجه آن را با رکود در بازارها دیدیم اما این پایان ماجرای برجام و قطار اقتصاد کشور نبود.

آیا تصمیم مجلس در زمستان 1399 درست بود؟

حال به 3 مرداد سال 1396 می رویم قانونی که با رای 99 درصد نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شد و دو روز بعد هم با اکثریت آرا سنا مورد تایید قرار گرفت و در 11 مرداد سال 1396 قبل از مراسم تنفیذ حسن روحانی به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم قانون کاتسا با امضا ترامپ اجرایی شد.

قانون کاتسا چیست؟

بر اساس قانون کاتسارییس جمهور آمریکا موظف است قوانین و تحریم هایی را علیه روسیه و کره شمالی وضع کند و در ادامه باید تحریم هایی علیه برنامه موشکی ایران و خرید نظامی و همکاران خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همینطور کسانی که در ایران حقوق بشر را نقض میکنند قرار دهد.

و از طرف دیگر رییس جمهور آمریکا اجازه تعلیق موقت با تاکید بخوانید تعلیق موقت این تحریم ها را دارد.

و اما حالا در سال 1399 بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا میشود.....

سیاست توافق طولانی تر و قوی تر (longer and stronger) چیست؟

یعنی توافقی که نسبت به سال 94 هم محدودیت های سفت و سختتری برای ایران وضع کند و هم این محدودیت ها را برای مدت طولانی تری ادامه دهد.

در بهار 1400 شش دور مذاکره صورت میگیرد و ایران خواستار برداشته شدن همه تحریم ها است ما دولت بایدن میگوید برخی!! از تحریم ها به برنامه هسته ای ارتباطی تدارد و آنها رو مشمول این توافق نمیداند که یکی از این تحریم ها کاتساست و ار آن به عنوان مادر تحریم ها یاد میشود واز طرفی مصوبه کنگره است و در عین حال اشاره ای به برنامه هسته ای ایران ندارد.

اما بدون لغو کاتسا وین بی معنا می شود و مذاکره کنندگان آمریکایی هم میگویند هیچ اختیاری در مورد کاتسا ندارند!!!!

 آیا این پایان ماجراست؟

لغو موقت تحریم ها در اختیار بایدن است و لغو موقت یعنی آینده نا مطمئن و این یعنی بازهم سرمایه گذاری در ایران جزء سرمایه گذاری های پر ریسک برای شرکت ها و کشورهای دیگر اما چند ماه بعد آیا آمریکا بدون امتیاز جدید تمدید لغو تحریم ها را انجام می دهد؟

خیر

خواسته ها تازه شروع میشود و این یعنی افغانستان و عراق و ....و این به هیچ وجه برجام 1394 نیست.

اما تصمیم مجلس برای غنی سازی 60 درصد و قطع دسترسی آژانس به سایت های هسته ای و تولید فلز اورانیوم چه تاثیری دارد؟

مجلس می خواهد به گنگره امریکا فشار بیاورد تاآنها کاتسا را لغو کنندو شاید علت اینکه ایران برای دور هفتم مزاکرات تمایل زیادی نشان نمی دهد این باشد که با تجمیع اورانیوم غنی شده آمریکا را مضطرب کند به این هدف که کنگره قانونی تصویب کند که بخش ایرانی کاتسا را لغو کند.

با توجه به قانون کاتسا و برجام 94 و نگاه هم زمان به این دو می توان به این نتیجه رسید که تصویب قانون مجلس در زمستان 99 مبنی بر عدم دسترسی آژانس و غنی سازی 60درصد و ... حرکتی استراتژیک و به سوی برجامی بهتر در وین می باشددر غیر اینصورت ما با برجامی تعلیق محور رو به رو خواهیم بود که نه تنها برای ما آورده اقتصادی نخواهد داشت بلکه حتی در صورت داشتن مزیت اقتصادی هم قدرت سیاسی و چانه زنی را مقابل سایر کشورها در قراردادهای بزرگ می گیرد .

حرف آخر

اگر مجلس ایران با ریاست دکتر قالیباف در سال 99 این بینش را نداشت و طبق گقته دولت اگر دخالت مجلس در مذاکرات وین نبود و همه چیز طبق آنچه که دولت می خواست پیش می رفت و در بهار 1400 توافقی صورت می گرفت آورده ای جز برجامی تعلیق محور برای ایران و اقتصاد آن نداشت که این خود ابتدای راهی سخت تر از قبل برای سیاست خارجی می توانست باشد .

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها