پرتره

سیاست‌ورزی به سبک لاریجانی

کد خبر: 1083252

علی لاریجانی دوباره به فکر تشکیل حزب افتاده و این موضوع حالا که نه رئیس مجلس است و نه به پاستور رسیده، می‌تواند جدی‌تر از همیشه گرفته شود.

سیاست‌ورزی به سبک لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا – از علی لاریجانی بعد از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهور اخیر خبری نبود تا اینکه در مصاحبه‌ای از احتمال تشکیل حزب گفت. او در پاسخ به سوالی در این باره گفته است: «ممکن است اما الان باید نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، دچار انشعاب و… می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. حزب نیازمند پیوند ایدئولوژیک و فکری است که باید پایه‌های آن را بپذیرند، وگرنه تخریب می‌شود. در غیر این صورت مثل خیلی از احزاب ما تبدیل به دورهمی می‌شود. باید افراد سیاسی که دور هم جمع می‌شوند، بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.»

همین چند جمله کافی است تا یک بار دیگر حواس‌ها متوجه آینده سیاسی او شود. او که بعد از سال‌ها کار در جایگاه‌هایی مهمی مثل شورای عالی امنیت ملی، صداوسیما و ریاست مجلس، عزم پاستور کرد و به این هدف نرسید. علی لاریجانی می‌توانست به ریاست خود در پارلمان که چند دوره تقریبا تثبیت شده بود، ادامه دهد اما در انتخابات 98 شرکت نکرد و رویای ریاست جمهوری را بافت. برای همین هم وقتی برای این سمت احراز صلاحیت نشد، این سوال به ذهن رسید که جایگاه بعدی او کجاست؟ هرچه باشد یکی از مسئولان ارشد است و سال‌ها در سمت‌ها مهم انجام وظیفه کرده است. کهنه‌کار و با سابقه، سیاست‌ورز و باهوش است و هر آنچه که مقام عالی‌رتبه نیاز دارد را دارد لذا بعید است اگر تصور کنیم به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام که تقریبا به یک عنوان تشریفاتی برای همه مسئولان سابق تبدیل شده، رضایت داده و گوشه‌نشین می‌شود. در رای قوا اما جایی ندارد و همین معما را سخت می‌کند. از بعد از مشخص شدن نتیجه نظر شورای نگهبان و حذف لاریجانی از گردونه انتخابات گمانه‌های بسیاری در این باره مطرح شد اما آنطور که از مصاحبه اخیر وی برمی‌آید، خودش تشکیل حزب و کار سیاسی به شکل اصولی را ترجیح می‌دهد. 

این فکر اما حالا به ذهن او نرسیده و از سال 93 تا کنون بارها و در مقاطعی اخباری از اراده وی برای تشکیل یک حزب به گوش رسیده است. آن زمان که رئیس مجلس بود و شبکه‌ای از نمایندگان ادوار هم هوادار وی بودند اما این ایده به جایی نرسید. حالا اما وضعیت فرق کرده و می‌توان تصور کرد که لاریجانی و حامیانش در این مسیر جدی‌تر باشند. شاید همین حزب مقدمه و بهانه تلاش دوباره او در انتخابات‌های ریاست جمهوری بعدی باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها