ویس کرمی: برنامه‌ها بیشتر شبیه معجزه است

کد خبر: 1089554

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه تحولی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق‌آمیز است، گفت: به عنوان مثال ایشان در برنامه خود آورده است که تولید کلزا که اکنون ۳۸۰ هزار تن است را به ۵ برابر و سویا را به ۸ برابر خواهد رساند؛ که این برنامه‌ها بیشتر شبیه معجزه است و باید گفت چنین برنامه‌ای به آسانی قابل دسترسی نیست.

ویس کرمی: برنامه‌ها بیشتر شبیه معجزه است

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 1 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است چرا که 26 درصد صادرات غیر نفتی کشور، 20 درصد اشتغال، 85 درصد غذای کشور، 11 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که علیرغم تحریم‌ها، رشد 4 درصدی در کشاورزی داشته‌ایم لذا کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور در حال و آینده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 92 هزار نیروی انسانی در وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کنند و در جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته 859 وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری وجود دارد این در حالی است که به یقین نظارت پیشینی از نظارت پسینی بهتر است بنابراین نباید فضای مجلس را آنقدر سنگین کرد که نتوان وزیر تأیید نشده را نقد کرد.

وی افزود: حیطه‌های بسیار گسترده‌ای مانند شیلات، منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، دامپزشکی و ... تنها مثال‌هایی از این وزارتخانه‌ عریض و طویل هستند که نیاز به ساماندهی دارند اما کسی می‌تواند چنین وزارتخانه‌ای را اداره کند که چند خصوصیت شاخص داشته باشد: 1- در علم و تخصص سرآمد باشد، 2- زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد و 3- دارای برنامه واقع‌بینانه و علمی باشد.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه گردش مالی در جهاد کشاورزی به نفت پهلو می‌زند، گفت: دکتر ساداتی‌نژاد باید خود را در 3 توانمندی فوق به مجلس ثابت کند؛ این در حالی است که رزومه ایشان در حوزه کشاورزی بسیار معمولی است و همانند آقای ساداتی نژاد در استان‌های مختلف صدها نفر وجود دارند، با همین تحصیلات، تجربیات و البته پژوهش بیشتر.

ویس کرمی افزود: جهاد کشاورزی با دارا بودن 859 وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری، مسئولیت سختی را بر دوش متصدی آن می‌گذارد بنابراین هر کسی این فضا را نشناسد سرش کلاه می‌رود و مدیریتش خواهند کرد؛ بنابراین معتقدم با این میزان گستردگی وزارتخانه و شناخت اندکی که ایشان دارند نمی‌توانند جلوی فساد و رانت موجود در مرغ، تخم مرغ، بذر، نهاده و ... را بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: متأسفانه سوابق وزیر پیشنهادی جهاد  کشاورزی در حد فراکسیون آب مجلس است، این نوع فراکسیون‌ها در مجلس زیاد هستند که باید بگویم در 40 سال گذشته چه خدمتی به مردم کرده‌اند؛ در واقع عملکرد فراکسیون‌ها مهم است، فراکسیون یعنی چند نفر یک جایی را امضا می‌کنند و هیأت رئیسه تشکیل می شود بنابراین نباید مردم را گول بزنیم، بنا بود شفاف باشیم.

وی ادامه داد: 5 سال نمایندگی که عمدتا در کمیسیون آموزش بوده، معاونت پارلمانی وزارت علوم، معاونت دانشجویی دانشگاه شهرکرد و ریاست دانشگاه کاشان به عنوان رزومه آقای ساداتی نژاد چه ربطی به کشاورزی دارد، اگرچه ایشان عضویت کوتاه مدت در جهاد کشاورزی داشته اما می‌توان تنها سابقه مفید وی را معاونت آبخیزداری شهرستان کاشان در دهه 70 دانست.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: جالب است که آقای ساداتی نژاد دکترای خود را از یک دانشگاه در شهر مسکو که جزء صد دانشگاه برتر دنیا است، اخذ کرده اما ایشان در حوزه آب برنامه ای ارائه نکرده است. همچنین در زمینه مهار آب‌ها که از کشور خارج می‌شوند، حفاظت از منابع و آب ژنتیک و تهیه اطلس زیست بوم کشور، برنامه ندارد.

ویس کرمی تصریح کرد: یکی از افتخارات ایشان دو طرح امنیت غذایی و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی است که البته طرح امنیت غذایی هنوز تصویب نشده و طرح دوم نیز پس از چندین بار رد شدن، طی یک پیشنهاد نجات پیدا کرد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه تحولی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق‌آمیز است، گفت: به عنوان مثال ایشان در برنامه خود آورده است که تولید کلزا که اکنون 380 هزار تن است را به 5 برابر و سویا را به 8 برابر خواهد رساند. همچنین کشت آبی 4.4 میلیونی را به 10 میلیون برساند که این برنامه‌ها بیشتر شبیه معجزه است، آیا با یک جستجوی ساده نمی‌توان چنین برنامه‌ای را نوشت؟ در حالی که باید گفت چنین برنامه‌ای به آسانی قابل دسترسی نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه حرفی را در مجلس رواج داده‌اند مبنی بر اینکه اجازه دهید همکاران ما در مجلس با رأی بالا به دولت بروند، این حرف دهان به دهان می‌چرخد اما این گذاره مبنی بر کدام  دلیل و برهان و تجربه عقلی و شرعی است در حالی که در آیین‌نامه داخلی مجلس اصل بر عدم پذیرش استعفای نماینده است، این چه فشاری است که همکاران وارد می‌کند که مخالف صحبت نکند.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: آیندگان در مورد رفتار ما صحبت خواهند کرد، امیدوارم مجلس یازدهم از این آزمون سربلند بیرون آید.

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به اظهارات و انتقادات ویس کرمی نماینده خرم آباد و چگینی نسبت به مجلس، گفت: جو مجلس سنگین نیست که امکان ادای وظیفه نمایندگی نباشد.

وی خطاب به ویس کرمی تاکید کرد: برادر ما شما حداکثر 15 دقیقه فرصت داشتید تا در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی صحبت کنید که این کار را انجام دادید و ما نیز استفاده کردیم. باید حرمت مجلس را نگاه داشت و از کمیسیون های مجلس دفاع کرد.

نیک زاد همچنین در واکنش به اظهارات نماینده مردم خرم آباد و چگینی نسبت به حجت الاسلام آزادی خواه، تصریح کرد: طلبه بودن هم شرف و هم افتخار است./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها