فردا گزارش می‌دهد؛

عیارسنجی زودهنگام وعده‌های دولت

کد خبر: 1092081

وعده‌ها و قول‌های دولت سیزدهم به مردم این روزها خیلی مورد قضاوت‌های زودهنگام قرار می گیرد که لازم است رعایت انصاف در این قضاوت ها مدنظر باشد.

عیارسنجی زودهنگام وعده‌های دولت

گروه سیاسی فردا: هر دولتی سر کار می آید به اقتضای زمان و نوع مطالبه گری مردم برای خود رسالتی تعریف می کند و مطابق آن وعده ها و قول هایی را به جامعه می دهد. دولت سیزدهم نیز از این امر مستثنی نیست اما این روزها شاهد آن هستیم که برخی سیاسیون در نمره دهی به دولت خیلی تعجیل می کنند. با وجودی که هنوز یک هفته از استقرار کابینه سیزدهم نگذشته تعدد قضاوت درباره کارنامه میراثی آن بسیار است. برخی اصلاح طلبان صریح تر و برخی اصولگرایان محافظه کارانه پیش بینی هایی دارند که خیلی امیدوارکننده به نظر نمی رسد.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده ادوار مجلس بر این باور است که «دولت سیزدهم همه «آرزوها» و «باید انجام شود»ها را کنار هم گذاشته و به آنها شکل دستورالعمل اجرایی داده است» جالب این جاست که محمدعلی پورمختار فعال سیاسی اصولگرا نیز همین دیدگاه را دارد و معتقد است «در برنامه وزرای اقتصادی راهکار برای حل مسائل و مشکلات دیده نشد بیشتر اهداف و آرزوهای بزرگ بود که تحقق آنها خیلی سخت است. به همین خاطر پیش بینی می شود در آینده شاهد چالشی بین مجلس و دولت خواهیم بود.»

از این صحبت ها بر می آید که فعالان سیاسی دو جناح درباره تحقق وعده های دولت سیزدهم تردید دارند و آنقدر از این قضاوت مطمئن هستند که بی پرده آن را بیان می کنند. اما نکته ای که در اظهارات همکاران سیدابراهیم رئیسی مورد اشاره قرار می گیرد، آن است که باید زمان داد تا دولت نشان دهد چند مرده حلاج است. سیدمحمد حسینی معاون رئیسی جمهور گفت «حل مشکلات اقتصاد و سلامت زمان بر است مردم مثل چهار دهه گذشته صبر پیشه کنند».

طلب فرصت از جانب دولت برای پاسخ دادن به مطالبات مردم، انتظاری منطقی است. اتفاقا محمد هاشمی فعال سیاسی کهنه کار اصلاح طلب نیز در گفتگو با فردا بر آن صحه گذاشت و با اشاره به همین نکته گفت «بالاخره مردم خواسته ها، انتظارات و توقعاتی دارند تا یک زمانی صبر می کنند. الان من نمی توانم بگویم وعده های دولت عمل می شود یا خیر. شرایط خیلی پیچیده است، ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم آن است که برای موفقیت دولت آقای رئیسی و عملیاتی شدن قول هایی که داده است و می دهد دعا کنیم.»

قضاوت زودهنگام ممنوع

شاید برخی سیاسیون به محمد هاشمی خرده بگیرند اما امروز جامعه به امید نیاز دارد. این مردم با امید پای صندوق های رأی رفتند تا راهی برای برون رفت از وضع موجود پیدا شود. توانایی تحقق چنین امری را نیز در سیدابراهیم رئیسی دیدند، حال با قضاوت های زودهنگام نباید زمینه ناامیدی جامعه را فراهم کرد چون با این اتفاق خیری به مردم نمی رسد. عباس سلیمی نمین بر این باور است « وعده هایی که آقای رئیسی بعد از انتخابات به مردم می دهد نه تنها نشدنی نیست بلکه باید هدف گذاری های بالا داشته باشد تا بتواند همکاران خودش را برای برداشتن گام های بلند آماده کند. این روحیه خیلی خوب است و نباید تخطئه شود. اگر از الان به اعضای کابینه بگوییم این شعارها عملیاتی نیست تلاش نکنید، اصلا به نفع جامعه نخواهد بود.»

سخنی با دولتمردان

امروز دولت سیدابراهیم رئیسی علاوه بر عمل به وعده های انتخاباتی، رسالت مهم احیای امید در جامعه و تقویت اعتماد عمومی را باید به جد پیگیری کند. گرچه به گفته غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت «مردم می دانند با تغییر دولت فورا همه چیز رو به راه نمی‌شود» اما این نکته را خود اعضای کابینه هم باید در نظر بگیرند و وقتی پشت تریبون یا جلوی دوربین خبرنگاران قرار می گیرند، در بیان قول ها و وعده ها تأمل بخرج دهد. این موضوعی است که سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز به اعضای کابینه توصیه کرد و گفت «مسئولان باید بیشتر گوش کنند و به مقدار نیاز سخن بگویند. کلی گویی و ایده‌آل سخن گفتن زیاد در برنامه ها و قوانین آمده اما در مقام عمل برخی نشدنی و برخی دیرشدنی است. به عبارت دیگر مسئولان اجرایی نباید توقع اضافی ایجاد کنند.»

نکته دیگر آنکه از اظهارات وزرای کابینه در مجلس این طور بر می آید که آنها تصور می کنند پیشینیان بلد نبودند، حال کار کردن نداشتند یا عُرضه کار کردن نداشتند اما چون آنها خوب هستند همه کارهای برزمین مانده از دولت های گذشته را می توانند انجام دهند. حال آنکه به همین میزان که اعضای دولت سیزدهم خودشان را آدم های خوبی می دانند قبلی ها نیز خود را آدم های خوبی می دانستند ولی مدیریت عرصه اجرا به ویژه در این شرایط سخت بالا و پایین زیاد دارد بنابراین اگر همت بر اعلام نتایج مثبت باشد بهتر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها