عمویی: حفظ وضعیت تجارت بین ایران و افغانستان بسیار اهمیت دارد

کد خبر: 1093230

ایران می‌تواند میزبان گفت‌وگوی جریانات مختلف افغانستان برای برقراری صلح باشد

عمویی: حفظ وضعیت تجارت بین ایران و افغانستان بسیار اهمیت دارد

سرویس سیاسی فردا: ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: «در ایران تحولات افغانستان بسیار با حساسیت رصد می‌شود. ارتباطات ایران و افغانستان چندوجهی و عمیق است که موضوع هم‌زبانی و هم‌کیش‌بودن بین ایران و افغانستان باعث شده که حساسیت‌ها دربارۀ افغانستان در ایران زیاد باشد. مهم‌ترین خواستۀ ایران برای افغانستان حفظ صلح و ثبات در آنجاست».

 

«ایران در حال حاضر میزبان ۳.۵ میلیون مهاجر افغانستانی است که با احترام در کشور ما زندگی‌ می‌کنند. این در حالی است که ظرفیت پذیرش مهاجرین بیش‌تر می‌تواند ایران را با چالش‌هایی مواجه کند».

«حفظ وضعیت تجارت بین ایران و افغانستان بسیار اهمیت دارد. البته این موضوع یکی از مجراهای تأمین نیازهای افغانستان نیز هست. تجارت مشروع بین یاران و افغانستان باید بیش از پیش در جریان باشد. افغانستان باید در چارچوب تعهدات بین‌المللی به تعهدات خود با کشور همسایه یعنی ایران پایبند باشد».

«راه‌حل ایران برای موضوع افغانستان روی کارآمدن یک دولت وحدت ملی است، که باید همۀ اقوام و مذاهب افغانستان را پوشش داده و بتواند نمایندگی کند. در عین نمایندگی و حفظ حقوق همۀ اقوام افغانستانی، صلح و ثبات در این کشور باید سامان یابد».

«انتظار ما از همۀ طرف‌های افغانستانی آن است که به گفت‌وگو بین خودشان روی بیاورند و ایران هم آمادگی میزبانی این موضوع را دارد. تجربۀ این کار را ازپیش داریم که جریانات مختلف جمهوریت را در کنار جریان طالبان بنشانیم و از آن‌ها بخواهیم به‌صورت مستقیم مسائل خود را مطرح کنند. این ایده و ظرفیت در ایران وجود دارد که مجدداً مذاکرات بین افغانستانی‌ها را برگزار کنیم و شرایط را برای این کار تسهیل کنیم».

«یکی از مشکلاتی که در افغانستان است و مربوط به دخالت آمریکایی‌هاست موضوع مواد مخدر است. از وقتی که ایالات‌متحده در افغانستان حضور پیدا کرده مواد مخدر در این کشور افزایش پیدا کرده است. جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر شهدای زیادی در این راه داده است و انتظار ما از طرف افغانستانی آن است که مانع توسعۀ کشت مواد مخدر شود و در این چارچوب حاکمیت این کشور باید ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار دهد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها