نگاه تحلیلگر/گفتگوی «فردا» با علی صوفی

اختلاف کارگزاران و اتحادملت مسئله اصلاح‌طلبان نیست/هیچ‌کدام آنها اصلاح‌طلبان را نمایندگی‌ نمی‌کنند

کد خبر: 1094115

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چنین تصوری غلط است که فکر کنیم حزب اتحاد ملت و حزب کارگزاران نماینده دو دیدگاه غالب در جریان اصلاحات هستند. اصلاح طلبان راه خودشان را می روند و منطق خودشان را دارند.

اختلاف کارگزاران و اتحادملت مسئله اصلاح‌طلبان نیست/هیچ‌کدام آنها اصلاح‌طلبان را نمایندگی‌ نمی‌کنند

گروه سیاسی فردا: اصلاح‌طلبان این روزها در مسیر آسیب شناسی رویکرد گذشته و احیای سرمایه اجتماعی خود هستند. در این مسیر بین دو رویکرد جامعه محوری و صندوق محوری چالش هایی پدید آمده است به طوری که در دو انتخابات 98 و 1400 اصلاح طلبان نتوانستند به یک استراتژی واحد برسند. چندی پیش اسماعیل گرامی مقدم عضو جبهه اصلاح طلبان ایران اعلام کرد کارگزاران و اتحاد ملت در حال رایزنی هستند تا اختلافات دیدگاه ها را برای انتخابات آینده به حداقل برسانند.

علی صوفی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره سرنوشت اختلافات میان کارگزاران و اتحاد ملت گفت: اتحاد ملت تا پایان سال 96 همچون حزب کارگزاران «قدرت‌محور» بود و حتی این دو حزب برای کسب کرسی های قدرت با یکدیگر رقابت داشتند اما پس از سال 96 که تشت رسوایی دولت آقای روحانی افتاد و عملکرد دولت او قابل دفاع نبود، به علت آنکه همه متوجه شدند او به جامعه پشت کرده است، حزب اتحاد ملت اعلام کرد «می خواهد جامعه‌محور شود».

وی با اشاره به مواضع حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران که این حزب را صندوق محور خوانده بود، افزود: همان حالت قبلی بین حزب کارگزاران و حزب اتحاد ملت ادامه پیدا می کند و هیچ تغییری در رویکردهای آنها به وجود نخواهد آمد. در واقع اینکه انتظار داشته باشیم کارگزاران از موضع صندوق محوری خود دست بردارد این اتفاق نخواهد افتاد.

دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات با بیان اینکه مسئله اصلی امروز اصلاح طلبان دوگانه «اصلاح طلب-اصلاح‌طلبی» است نه صندوق‌محوری و جامعه‌محوری، تأکید کرد: امروز چنین صف‌بندی و جبهه بندی در جریان اصلاحات مطرح نیست که یک گروه طرفدار دیدگاه کارگزاران و طرف دیگر طرفدار دیدگاه حزب اتحاد ملت باشند بنابراین این برداشت که مسئله اصلاح طلبان را در حل اختلاف بین این دو حزب بدانیم، اشتباه است.

وی با بیان اینکه کارگزاران و اتحاد ملت هیچ کدام اصلاح طلبان را نمایندگی نمی کنند، هیچ جا هم به آنها نمایندگی نداده است، افزود: چنین تصوری غلط است که فکر کنیم حزب اتحاد ملت و حزب کارگزاران نماینده دو دیدگاه غالب در جریان اصلاحات هستند. اصلاح طلبان راه خودشان را می روند و منطق خودشان را دارند. آنها تصمیم گرفتند دیگر بدون قید و شرط در انتخابات شرکت نکنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال ائتلاف بین کارگزاران، حزب علی لاریجانی و حزب اعتدال و توسعه گفت: کارگزاران اساسا دنبال تداوم حیات اقتصادی‌اش است بنابراین هر دستاویزی که این هدف را محقق کند احتمال دارد از سوی کارگزاران دنبال شود. البته بعد از انتخابات 1400 آقای مرعشی اعلام کرد «ما از این فرصت برای سازمان‌دهی حزب مان استفاده می کنیم تا بتوانیم به مردم نزدیک شویم»؛ با این توضیح نزدیک شدن به لاریجانی نه تنها هیچ کمکی به نزدیک شدن کارگزاران به مردم نخواهد کرد بلکه سبب دورتر شدن مردم از آنها می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها