خبر به روایت «فردا»

توافق با آژانس از منظر روزنامه‌ها / سوغات مهمان عراقی / حواشی لغو یک محدودیت

کد خبر: 1095230

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توافق با آژانس از منظر روزنامه‌ها / سوغات مهمان عراقی / حواشی لغو یک محدودیت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«آفتاب یزد» سفر دیروز رافائل گروسی به تهران و ملاقات او با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان را عکس یک کرده و همان سوالی را می‌پرسد که بعد از مرور اخبار مربوطه و نگاه متفاوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به ذهن می‌رسد؛ «کوتاه آمدیم یا کوتاه آمدند؟!» در گزارش خود نیز با اشاره به اینکه «بیانیه مشترک ایران و آژانس انرژی اتمی منتشر شد. تهران می‌گوید توافق بر سر ادامه مذاکرات فنی؛ غربی‌ها اما از نظارت با دوربین‌ها بر مراکز هسته‌ای سخن گفته‌اند!» روایت رسانه‌ها مختلف از این ملاقات و نتایجش را آورده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب حضور الکاظمی در تهران و رایزنی‌هایش را خیلی جدی نگرفته و در حد یک تیتر کناری و با تقلیل آن به لغو روادید، مورد توجه قرار داده است. 

در عوض تیتر خود را به لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه اختصاص داده و نوشته است: «طرح منع تردد شبانه لغو شد تا به همگان ثابت شود این طرح بی‌فایده بوده اما هیچ مسئولی حاضر نشد از مردم پوزش بخواهد. ضمن آنکه تکلیف جریمه‌هایی که از مردم اخذ شده است نیز مشخص نیست».

آفتاب یزد 22 شهریور

«جوان» اما با عکس کردن صحنه‌ دست دادن اسلامی و گروسی که دیروز خیلی مورد توجه قرار گرفت، برداشت خود از نتیجه مذاکرات دیروز را نوشته است. تیتر «جوان» را می‌توان پاسخی – البته از نگاه خودش – به سوال «آفتاب یزد» درباره نتیجه این جلسه دانست. این روزنامه اصولگرا با تیتر «ایران مشتش را برای آژانس باز نکرد» نوشته است: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین هفته‌های شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی، با ایران به یک توافق جدید رسید؛ توافقی که نشان‌دهنده حسن نیت ایران در مذاکرات هسته‌ای است. برخی منابع از تجدیدنظر ایران در منع دسترسی آژانس به تصاویر دوربین‌های نظارتی خبر داده‌اند، ولی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته که توافق انجام شده صرفاً «بر سر جایگزینی کارت‌های حافظه دوربین‌های آژانس» بوده و حافظه دوربین‌ها، پلمب شده در تهران خواهد ماند.»

«جوان» نخست وزیر عراق که دیروز در تهران بود را هم «میانجی» می‌خواند. دلیلش هم تحلیل‌ها و گمانه‌ها درباره اهداف الکاظمی از این سفر است. به هرحال عراق تا کنون تلاش بسیاری برای بهبود روابط ایران و عربستان کرده و سه دور مذاکره انجام شده نیز مصداق آن است. در نشست خبری دیروز رییسی و الکاظمی به صراحت گفته نشد و گمان می‌رود که هدف اصلی الکاظمی از این سفر فراهم کردن دور آتی مذاکرات ایرانی – سعودی بوده است.

جوان 22 شهریور

«وطن امروز» هم رایزنی‌های گروسی و اسلامی همان نگاهی را دارد که «جوان» دارد. این روزنامه اصولگرا عکسی از آقای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب کرده که چشمانش بسته است. بعد هم با تیتر «چشمان کاملا بسته!» می‌نویسد: «سفر رافائل گروسی به ایران به صدور یک اعلامیه مشترک درباره سرویس فنی تجهیزات نظارتی ختم شد آژانس همچنان به تصاویر دوربین‌های نظارتی خود دسترسی ندارد».

جدای از درستی یا نادرستی برداشت‌ها، به جرات می‌توان گفت که هر دو روزنامه «جوان» و «وطن امروز» در تناسب عکس و تیتر خود سنگ تمام گذاشته‌اند و این قطعا از لحاظ روزنامه‌نگاری نقطه مثبت و قابل توجهی است.

وطن امروز 22 شهریور

«سازندگی» هم امروز عکسی از رافائل گروسی را برای جلد خود انتخاب کرده است. درباره اینکه حاصل توافق دیروز رضایت دادن به خواسته‌های آژانس بود یا برعکس چیزی نمی‌گوید اما تصویری را انتخاب کرده که گروسی کاملا خوشحال به نظر می‌رسد. ضمن که به اصل «توافق» تاکید کرده و آن را ارزشمند می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «اولین توافق» می‌نویسد: «رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانست در سفر یک روزه خود به تهران به یک توافق ضمنی برسد و با دست پر ایران را ترک کند. این اولین توافق دولت رئیسی با سازمان‌های غربی است».

سازندگی 22 شهریور

«آرمان ملی» نیز تقریبا مثل «سازندگی» نگاه می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «گام مثبت؛ توافق در تهران – مذاکرات در وین» در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: « برخی معتقدند که حضور مدیر کل آژانس در تهران نشان دهنده این است که با تغییر دولت در کشورمان شاهد تعاملاتی جدید و جدی از سوی طرفین هستیم  و گروسی نیز بی‌تمایل به ارتباط هدفمند و درست با تهران نیست و سفر او به تهران را در فاصله کمتر از دو هفته به نشست بعدی شورای حکام می‌توان مثبت ارزیابی کرد. البته این سفر چندان بی واکنش هم نبوده، چراکه میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در توئیتر این سفر را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و آورده است: «بدون شک شورای حکام در نشست پیش رو که از روز دوشنبه آغاز می‌شود از این سفر و نتایج آن استقبال خواهد کرد.» ‌باید دید این سفر و توافق گروسی و اسلامی چه تاثیراتی در نشست آتی شورای حکام خواهد داشت.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین لغو روادید با عراق را مهم‌ترین وجه از سفر الکاظمی به تهران دانسته و به رایزنی‌های دیروز خیلی اندک و در آن گوشه و کنار صفحه یک، پرداخته است.

آرمان ملی 22 شهریور

«شرق» اما حضور گروسی و الکاظمی در تهران را به یک اندازه مهم دانسته و هر دو را عکس یک کرده است. در گزارش مربوط به پرونده هسته‌ای به تعویض کارت حافظه دوربین‌های نظارتی اشاره دارد و با تیتر «برجام روحانی در دست رئیسی» می‌نویسد: «آنها در ملاقات دو‌ساعته روز گذشته توافق ویژه‌ای را نتوانستند به ثمر برسانند اما توافق به‌دست‌آمده نشانگر باز‌ماندن در مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایط کمای برجام است که خود قابل‌تأمل است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در پوشش اخبار سفر نخست وزیر عراق به ایران نیز موضوع لغو روادید را برای تیتر انتخاب کرده است. همچنین در گزارش خود آورده است: «الکاظمی در حالی راهی ایران شده است که پیش‌تر عراق در مراسم تحلیف رئیسی در سطح رئیس‌جمهور شرکت کرده بود. برخی گزارش‌ها حاکی از این است که الکاظمی پیش از این در تلاش برای سفر به ایران بوده، اما فرایند انتقال دولت باعث شده است این اقدام به تعویق بیفتد. علاوه ‌بر این، الکاظمی دومین میهمان ایران از میان کشورهای عربی در فاصله‌ای کوتاه است و در حالی به تهران آمده که محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر نیز اخیرا به تهران آمده بود».

شرق 22 شهریور

«ایران» هم امروز قابل توجه است. به خصوص که «تفاهم تهران و آژانس در آستانه شورای حکام» را بدون عکس و در ستون سمت چپ صفحه یک امروز مورد توجه قرار داده است. چنانچه در نگاه اول به نظر می‌رسد اساسا به این موضوع نپرداخته باشند! در عوض می‌بینیم که استقبال رئیسی از الکاظمی را عکس یک کرده و اتفاقا در آن مورد نیز به جای پرداخته به موضوع اصلی که همان تلاش عراق برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض است، به موضوع لغو روادید پرداخته است. نه اینکه لغ روادید مهم نباشد اما نیازی به گفتن نیست که موضوع اصلی در این دیدار نبوده است؛ شاهدش هم اتفاق نظر کارشناسان و تحلیلگران درباره اهداف این سفر.

نکته دیگر اینکه «ایران» پایان محدودیت شبانه را تیتر یک کرده است آن هم درحالی که تصمیم مذکور از دیروز تا حالا حواشی به همراه داشته است. از اعلام لغو طرح محدودیت شبانه و عدم ابلاغ آن پلیس گرفته تا باز کردن پرونده انتقاداتی که پیش‌تر به این طرح وارد بود و آقایان بی‌توجه به آن، اصرار به اجرا و اعمال محدودیت‌ها داشتند.

ایران 22 شهریور

«کیهان» اما جدی جدی در صفحه یک امروز خود هیچ اعتنایی به سفر گروسی و توافق ایران و آژانس نکرده است! به جای آن تیتر یک خود را به ارزان شدن سیمان اختصاص داده و درحالی که از فونت درشت استفاده می‌کند، نوید می‌دهد که این کاهش قیمت طلیه تحقق وعده‌های دولت است.

برای عکس یک نیز گزارشی از رایزنی‌های دیروز الکاظمی و رئیسی را انتخاب کرده است و جالب اینکه ضمن اشاره نکردن به بحث میانجیگری و روابط ایران و عربستان، مثل سایر روزنامه‌ها روی لغو روادید مانور نداده است. انتخاب کیهان اشاره به مذاکرات انجام شده در حوزه مناسبات پولی و مالی است. 

کیهان 22 شهریور

«اعتماد» هم این روزها کم متعجب‌مان نمی‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب در روزی که دو مهمان خارجی مهم داشتیم، عکس یک خود را به گفت‌وگو با مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات اختصاص داده و تیتر زده «تاثیر مثبت ثبت جهانی هورامان»! 

البته مسائل سیاسی، دیپلماسی، بین‌المللی و ... مهم روز را هم دیده است. مثلا توافق ایران و آژانس را «نخستین چراغ سبز دولت سیزدهم به مذاکرات» قلمداد می‌کند. همچنین در گفت‌وگویی با حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی بر اهمیت تداوم همکاری‌ها با آژانس می‌پردازد. 

«اعتماد» هم در پوشش سفر الکاظمی به اخبار رسمی و آنچه رئیسی و مهمانش گفتند را مورد توجه قرار داده و لغو روادید را نیز مهم‌ترین بخش آن دانسته است.

اعتماد 22 شهریور

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها