پرتره

دبیر جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام کیست؟

کد خبر: 1097139

محمدباقر ذوالقدر، دبیر جدید مجمع و جایگزین محسن رضایی است. او چهره‌ای نظامی است و سابقه همکاری با آملی لاریجانی را نیز از قوه قضاییه دارد .

دبیر جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام کیست؟

گروه سیاست سایت فردا – از خبر پذیرش استعفای محسن رضایی از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری چیز نگذشته بود که رئیس مجمع دست به کار شد. آملی لاریجانی با یک تیر دو نشان زد و همزمان که تکلیف دبیر جدید را معلوم می‌کرد به حواشی موجود درباره ادامه کار خود در مجمع نیز پایان داد. 

او محمدباقر ذوالقدر را به جایگزین محسن رضایی انتخاب کرد. برای اینکه دبیر جدید را بهتر بشناسید اما باید گفت که او متولد 1333 در شهر فسا است. پیش‌از انقلاب با گروه‌های چریکی توحیدی و نزدیک‌به روحانیت همکاری داشته و پس‌از انقلاب هم از موسسان سازمان‌ مجاهدین انقلاب بوده و در دوره اختلاف‌های درونی این سازمان، از اعضای جناح راست آن بوده است. بعدها هم با همین راست‌گرایی با اصلاح‌طلبان زاویه پیدا کرد و در جبهه اصولگرایی جای گرفت.

ذوالقدر از فرماندهان سپاه بوده و قبلا معاونت ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج را هم به عهده داشته است.. سابقه همکاری با آملی لاریجانی را از قوه قضاییه دارد و طی سال‌های 91 تا 99 معاون راهبری قوه قضاییه بوده و قبل از آن هم معاونت حفظات اجتماعی و پیشگیری از وقوم جرم را در این قوه عهده‌دار بوده است. 

او یک چهره نظامی و سپاهی است و در دولت احمدی‌نژاد با حکم مصطفی پورمحمدی، معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور را به عهده گرفته بود. البته در سال 86 و با حکم رهبری به نیروهای مسلح برگشت و معاون ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج شد.

وی البته فعالیت‌های سیاسی هم داشته است. مثلا در جریا انتخابات 96 از جمله حامیان «جمنا» بود. 

اینطور که گفته می‌شد یک نسبت فامیلی هم با کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین دارد. 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها